Tips om USA

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

USA är möjligheternas land och landet som tillåter dig att drömma stort. Den enorma kontinenten erbjuder allt och lite till med stränder, storstadsliv, vacker natur, öken, snö och oändligt med upplevelser.

Frågor & svar om USA

Boende Orlando Florida

USA Linwis, 17 apr. 2024
Updaterad av El_gringo för 2 dagar sedan
Hej! Vi är en familj (barn 7 och 9 år) som ska åka till Florida i 2 v varav ca 1 v i Orlando under hösten 2024. Vi funderar på hur vi ska göra med boende där. Tanken är att vi ska besöka Disney parkerna ett par dagar och seaworld ett par dagar och även Kennedy space center en dag. Jag har kollat ...

Resesällskap till USA som gillar bilsport/gamla bilar september + Januari -25

USA Brycecanyon, 22 apr. 2024
Updaterad av Brycecanyon för 4 dagar sedan
Har inga stora förhoppningar att de jag söker finns här, men man vill ju försöka iallafall. Det har blivit så dyrt att resa i Usa där jag varit över 25 ggr ensam och med andra så jag har redan sett det mesta, men landet drar iallafall och jag vill så gärna komma iväg till Bonneville Saltflats ...

Las Vegas & Yellowstone i hyrbil

USA Axena, 24 mars 2024
Updaterad av Asok för 5 dagar sedan
Hej! Vår familj planerar att åka till USA nu i slutet av juni. Vi har tänkt flyga till Las Vegas, sedan bila i hyrbil upp till Yellowstone via Salt Lake City. Efter Salt Lake planerade vi att åka genom Jackson upp till Yellowstone. Jag har förstått att optimala tiden i Yellowstone är ca 4 dagar. ...

Glömt skriva in adress ska till USA

USA Cissi81, 17 apr. 2024
Updaterad av Cissi81 för 1 vecka sedan
Hej Vet någon om man kan skriva in första övernattnings adressen vid online incheckning eller måste man göra detta på flygplatsen? Går inte att ändra några uppgifter under mina bokningar. Åker med SAS

New York april/maj

USA Maried, 16 apr. 2024
Updaterad av Maried för 1 vecka sedan
Bra tips på saker att göra/ uppleva i New York, tänker annat än de stora sevärdheterna.

Kontroll och mellanlandning

USA Hulta76, 10 apr. 2024
Updaterad av Hulta76 för 1 vecka sedan
Hej planerar att resa till USA över jul och nyår. Jag undrar om man alltid blir utfrågad varför man skall till USA och får man då sitta i ett förhörsrum? Kanske sett för många gränskontroll australien på tv . Men vill veta hur det går till. Jag har inget att dölja och har en adress jag skall bo ...

Florida vinter 2024/2025

USA Elinsofia, 1 apr. 2024
Updaterad av Brycecanyon för 1 vecka sedan
Hej! Jag och min familj ska äntligen åka tillbaka till Florida! Vi reser 24/12 2024-8/1 2025. Förra gången vi var i Florida var vi där på sommaren så det blir nytt för oss att resa dit på vintern. De första 8 dagarna kommer vi att bo i Fort Lauderdale men jag önskar lite tips på var vi kan spendera ...

Flytt

USA Rosen5, 27 mars 2024
Updaterad av Birgere för 4 veckor sedan
Hej!😊 Ska flytta till USA i höst till min pojkvän. Många omställningar blir det. Är medveten om detta. Har epilepsi och blir krångligt då jag inte vet vad jag vänder mig för ny läkare och medicinering/mediciner. Har ingen att fråga heller. Vilka försäkringar är även bra att teckna i detta fallet? ...

USA resa 3-4 veckor till Florida men även bila från LA?

USA Lovisa97, 22 mars 2024
Updaterad av Lovisa97 för 5 veckor sedan
Hej! Jag och min sambo planerar att åka till USA för första gången senare i år. Vi båda vill upptäcka mycket men samtidigt inte stressa oss igenom allt om ni förstår.. Hans vän + flickvän har planerat att vara i Miami i 3 veckor därav har vi planerat att åka ungefär samtidigt som dom men planen ...

Ringa och surfa i USA (med omnejd)

USA Sommarsolen, 18 aug. 2023
Updaterad av Birgere för 6 veckor sedan
Vi är en familj som ska åka till USA (Florida) till våren, två vuxna och tre barn. De vuxna och två av barnen behöver kunna ringa och använda internet. Vi ska vara borta i drygt två veckor, varav en vecka på kryssning (Miami, Bahamas, Haiti, Jamaica). På båten finns det det wifi men den funkar vad ...

Hyra bil i Little Rock USA

USA Bettan70, 4 mars 2024
Updaterad av Danne_p för 7 veckor sedan
Hej! Någon som vet vilken biluthyrning är bäst i USA.

Frågor och telefon, internet och e-sim

USA Sasv100, 3 jan. 2024
Updaterad av Bettan70 för 7 veckor sedan
Håller på att planera nästa resa. Vid förra resan blev det uppenbart att det är svårt att klara sig utan en telefon med tillgång till internet, man behöver kunna betala för parkering, beställa en Uber, använda navigatorn i telefonen m m. Eftersom mitt telefonabonnemang gör det dyrt att använda ...

Blogginlägg om USA

Härlig stad.

Så börjar då min vecka i New Orleans sakta lida mot sitt slut. I morgon eftermiddag tar jag mig ut till flygplatsen för att påbörja en lång färd ned mot Cartagena i Colombia. Jag har valt att ta den billigaste resan jag hittade vilket innebär ett långt stopp över natten på flygplatsen i Fort Lauderdale. Men förhoppningsvis hittar jag något krypin för att få några timmars sömn även där. Vi får se. Avslutade min vistelse här i byn med att ta mig en tur på floden på en av dessa jazzkryssningar på gammal skovelbåt. Förr var det ångbåtar, men den tiden är nog förbi för någon ångvissla hördes aldrig. Däremot spelade ett band en hel del bra jazz och skovelbåtsfärden avslutades naturligvis med två gamla fina dängor. What a wonderful world och When the saint's go marching in. Passande slut på en vecka i New Orleans. Annars har jag mest gått och insupit atmosfär och lyckönskat mig själv till att jag slutligen kom hit. Har längtat många år, även om staden aldrig hamnade på min bucketlist. Har bland annat tittat in på french market, som inte var något speciellt. Ramlade också in på New Orleans Jazz Museum och stod utanför och tvekade om jag skulle gå in. Till slut så valde jag att gå in och då visade det sig att kassaapparaten deras inte fungerade så det blev ett gratisbesök. Annars är USA numera ett av de dyrare länderna för oss svenskar att besöka. I april 2008 var kursen 5.84 svenska kronor för en US$ och idag så betalar man 10.96 kronor för samma dollar. I princip dubbla kursen. Hur som helst, trevligt har det varit och jag kommer länge komma ihåg den här tiden. Visst ja......det är ju inte bara jazz som utmärker New Orleans. Woodo och allehanda mystiska saker har ett starkt inflytande över folkloren här och var man går i de franska kvarteren dyker man på butiker som skyltar med woodoattiraljer. /Conny
av Gubbar_pa_drift 20 okt. 2023 Resealbum: Lite Island, en del USA och förhoppningsvis mycket Sydamerika!

French quarters.

Fördelen med det här hostelet jag bor på är att det inte är så farligt långt ned till downtown och de mytomspunna "franska kvarteren". Efter frukost så tog jag mig en långsam promenad ned till de centrala delarna av staden och började med att leta reda på exakt var bussen som ska föra mig ut till flygplatsen på fredag avgår ifrån. Tidtabell för den bussen har jag hittat online, så nu är allting klart för den dagen. Tog sedan och fladdrade bort till Bourbon Street som är själva huvudgatan i "The French Quarters". En lång gata med balkongbeklädda byggnader på bägge sidor. Från dessa balkonger har man en utmärkt utsikt över gatulivet nedanför och det måste vara en perfekt plats att befinna sig på när den stora Mardi Gras-festivalen äger rum. Oftast i mitten på februari. Längs med hela gatan så finns en uppsjö av restauranger, barer och pubar där man kan gå in och släcka sin törst. Lite annorlunda känns det för en svensk, att man kan gå in på vilket som helst av ställena och köpa sig en drink att ta med ut på gatan och dricka där. Man behöver inte ens stanna utanför på en designerad plats utan det är bara att inmundiga den var som helst. Undrar hur socialstyrelsen skulle reagera på det? Själv snubblade jag in på en jazzpub för att ta mig en bira och lyssna på en pianist som drog av den ena jazzdängan efter den andra. Trevligt. När jag lyssnat färdigt så tog jag vägen förbi Jackson Square och hamnade till slut ned vid Missisippis flodbankar. Där ligger flera av dessa gamla ångbåtar med skovelhjul som tar en med ut på några timmars flodkryssning med mat och jazzmusik. Måste boka! Nu började klockan glida iväg en bra bit på eftermiddagen och magen började knorra efter krubb så jag dök in på en trevlig restaurang och beställde in en jambalaya. Är man i New Orleans så hör det till förr eller senare och jag kände att det var lika bra att göra slag i saken med en gång. Lite kryddstark var den, men inte så farligt och är man bara van vid riktig thaimat så klarar man lätt av den här rätten. Framåt kvällskvisten besökte jag en bar som ligger i mitt grannskap för att kolla in folklivet där. De visade amerikansk fotboll på tv-skärmarna och även om det inte är någon favoritsport för mig så kollade jag ändå färdigt på den match som visades. Idag hade jag tänkt mig att spendera tid vid poolen och bättra på den numera obefintliga solbrännan. Soligt men kyligt på morgonen övergick dock till blåsigt och mulet så den tanken vara bara att slå ur hågen. Passade dock på att börja läsa på lite om Sydamerika. Jag är ju inte den som planerar allting i minsta detalj innan jag dra iväg på mina resor, men lite hum är väl bra om man har. Klockan börjar så sakteliga vandra sakta framåt under kvällen och mörkret har hunnit med att infinna sig och håller sakta på att fördjupas. Det är inte dags för sängen ännu, men den timmen kommer väl också. /Conny
av Gubbar_pa_drift 16 okt. 2023 Resealbum: Lite Island, en del USA och förhoppningsvis mycket Sydamerika!

Nere i södern.

En tidig morgon blev det då klockan på telefonen började väsnas strax efter 5 på morgonen. Efter att ha sagt adjö till Cheryl så blev jag skjutsad ner till flygplatsen av Mark och var i god tid för att checka in på mitt plan. Frukost fick det bli på flygplatsen. Strax efter 11 på förmiddagen så landade vi på Louis Armstrong international airport och det tog inte lång tid för bagaget att ramla fram på sitt band. Försökte hitta en airportshurtle till mitt boenden, men fick höra att här fanns bara taxi. Snokade dock reda på en buss som tog mig ned till downtown och därifrån så gick det en spårvagn upp via Canal Street fram till boendet. Bor på ett hostel, men så här långt så är det lite av en besvikelse. Det rummet som jag fick fungerar inte wifi i och de vill inte flytta in mig i ett rum där den delen fungerar. Så gissa om de här kommer att få ett lågt betyg av mig när det är dags att dela ut dem. Inte var rummet städat heller så det tog mig ett par timmar att få tillgång till det. Kollade av de närmaste kvarteren här framåt kvällen och ramlade in på ett par restauranger. Men de jag besökte hade alla sådana här nymodigheter som att man ska betala direkt med telefonen och så långt har jag inte kommit ännu i mina elektroniska färdigheter. Så det slutade med att jag snubblade in i en närbutik och köpte mig en färdig sandwich med skinka och ost samt en burköl. Det funkar det med och blev betydligt billigare. Nu börjar klockan närma sig 8 på kvällen och det börjar bli dags för kvällsduschen. Första stället på resan där jag började bli lite kvällssvettig. /Conny
av Gubbar_pa_drift 14 okt. 2023 Resealbum: Lite Island, en del USA och förhoppningsvis mycket Sydamerika!

Hälsar på släkten.

Flygfärden upp hit till tvillingstäderna Minneapolis/St:Paul tog inte mer än ett par tre timmar så det var smidigt. Min fyrmänning Cheryl och hennes man väntade på mig vid flygplatsen och det blev ett kärt återseende då vi inte träffats på 33 år. Så länge sedan var det sedan hon var senast i Sverige och jag och min syster Berit var här året före. Första dagen i huset var lugn då vi mest satt och pratade om gamla tider och familjemedlemmar som inte längre finns med oss. Den andra dagen så åkte vi upp till deras stuga uppe vid sjön Mille Lacs som är ett par timmars bilresa norrut. Lite god pizza på en populär restaurang hann vi också med. Igår så for vi ned downtown och kollade in en gammal järnvägsbro över Mississippi som numera används för gångtrafik och cyklister. Där den går så ser man den plats där forsen St:Anthonys Fall brukade brusa som värst. Där är numera reglerat och med den ringa vattenmängd som rinner igen för tillfället så blir det inte mycket till fors. Ändå trevligt att vara nära den plats där denna mäktiga flod börjar. Lite längre upp i staten startar den sin färd och vid nästa stad jag kommer till så mynnar den ut i Mexikanska golfen. Ett besök vid en vacker skulptur park i närheten hann vi också med. Mitt värdpar träffar ett gäng gamla kamrater de känt sedan 60-talet en gång i veckan och igår kväll så var jag medbjuden på en sådan träff. Trevligt! Idag är en slappardag så jag får tid att komma ifatt med lite foton och skrivande och i morgon tar jag ett tidigt flyg ned mot nästa resmål. /Conny
av Gubbar_pa_drift 12 okt. 2023 Resealbum: Lite Island, en del USA och förhoppningsvis mycket Sydamerika!

Om USA Nordamerika

En resa till USA behöver noggrann planering för här finns mycket att hinna med. Ta flyget till västkusten och uppförsbackarna i San Francisco, hyr en bil och åk längs Highway 1 till Los Angeles och Hollywood, de underbara stränderna i Venice, sväng förbi Las Vegas och spela bort lite pengar, åk helikopter över Grand Canyon och avsluta med en veckas strandhäng i San Diego.

Nöjesfälten Six Flags och Universal Studios är också värda ett besök. På östkusten kan du andas in strandkänslan och besöka de otroligt charmiga hamnarna i Miami, spana på alligatorer i Everglades och se kändisar vid Star Island. Upplev äkta storstadskänsla och de gula taxibilarna i New York, shoppa upp dina pengar på Manhattan, titta på utsikten från Empire State Building, besök Frihetsgudinnan och ta en promenad i Central Park. Du som är skidåkare bör besöka någon av de kända skidorterna i Seattle, Colorado och Denver.

USA är landet där du kan äta allt, göra allt och uppleva allt. Du får ett äventyr oavsett vart du åker.

Monument Valley
15 / 30
Kärleken i Brooklyn
18 / 30
Zions friska grönska och klara källa