Tips & inspiration

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Här hittar du reseguider, diskussioner, bilder och blogginlägg om platser och resmål i världens alla hörn. Vi på Reseguiden och våra medlemmar älskar resor och delar mer än gärna med oss av våra minnen, erfarenheter och råd. Vi inspirerar och inspireras.

Våra senaste reseguider

Senaste frågor & svar

Byta flyg Terminal 5 O'hare airport Chicago

USA Kimsan_82, 17 juli 2024
Updaterad av Kimsan_82 för 3 timmar sedan
0
Hej! Sonen ska flyga med SAS till Chicago och sedan vidare med Delta airlines till Minneapolis. Vet att Delta nyligen flyttat sin verksamhet till terminal 5 dvs samma som flyget från Köpenhamn landar på. Någon som har uppdaterad information/erfarenhet av hur det funkar med att checka in väskan ...

Någon som rest med Tour Compass?

Asien Erised, 17 juli 2024
Updaterad av Erised för 4 timmar sedan
0
Min man och jag letar efter en bra resa för att fira vår 30-åriga bröllopsdag. Har hittat en med Tour Compass som låter kul. Är det någon som rest med dem och vet om de är bra att resa med?

SÖDRA GOA

Asien Lordmiun, 17 juli 2024
Updaterad av Lordmiun för 5 timmar sedan
0
Hej. Funderar på att besöka södra Goa, Patnem beach, i mitten av oktober. Har ni någon erfarenhet av hur vädret kan te sig då? Om det har regnat mycket? Kanske mest på nätterna? Mvh Lasse

In- och utreseregler Sydamerika

Sydamerika Johaneagle, 16 juli 2024
Updaterad av Worldofmarie för 9 timmar sedan
5
Hej! Ska med ett gäng polare till Sydamerika till vintern och börjat kolla på olika rutter osv. Har dock en fundering, hur gäller det med inreseregler i olika länder? Är det viktigt tat ha en utresebiljett vid inresa i olika länder? Vi har ju tänkt boka vissa delar i förväg men vill även försöka ...

AirportTerminalGuides

Venezuela Airportterminalguide, 17 juli 2024
Updaterad av Airportterminalguide för 14 timmar sedan
0
Hi to all of you! I work as a Traveller. It's difficult traveling with a three-year-old, but this time I was going with my husband and kid. At the airport, my kid misplaced his wristband. My mother gave it to me as a gift. I called my brother and asked him what I could do about this situation. ...

Sjövett

Kroatien Lisanilsson, 16 juli 2024
Updaterad av Lisanilsson för 1 dag sedan
0
Till Er som ska ut på havet i Kroatien i båt, vattenskoter osv tag reda på vilka regler som gäller bl.a. hastighet, avstånd till stranden och utrustning. Sjöpoiisen är otroligt aktiv och delar ut böter, HÖGA böter. Saknad nödraket - 100 euro, för nära stranden - 600 euro är bara några exempel.

Transfer på vägen hem

USA Sasv100, 15 juli 2024
Updaterad av Sasv100 för 1 dag sedan
4
Hur är rutinen med bagaget när man har transfer i USA efter en inrikesresa? T ex: Jag ska resa hem från LA. resan innebär mellanlandning byte av plan på Newark. Behöver jag då hämta ut mitt bagage för att senare lämna in det? Vid tidigare resor har man behövt göra detta när man efter flyg från ...

Sydamerika i vinter

Sydamerika Filipppppp, 14 juli 2024
Updaterad av Jonas73 för 2 dagar sedan
2
Hejsan, jag och 2 vänner planerar en resa genom syd/centralamerika i vinter och har tänkt oss något i stil med detta: börjai Rio, rör oss vidare till Cartagena och därifrån ta båt till panama för att sedan ta oss vidare till costa rica och till sist Cancun i Mexiko. Ang rutten är det något ni ...

Varning för Bravofly! Warning for Bravofly!

Anlil, 8 dec. 2014
Updaterad av Clashmange för 2 dagar sedan
18
DO NOT BOOK your trip with BRAVOFLY, what might seem as a favourable prize will change as soon as you have given your account info and you cannot withdraw they will charge you extra. I was charged 500SEK extra for one flight. I thought it was a mistake and contacted them only to be told that they ...

Tips på Floridaresa upplägg

USA Matte82, 4 juli 2024
Updaterad av Brycecanyon för 2 dagar sedan
6
Vi funderar på att resa till Florida över nyår omkring 13-16 dagar med 3 barn 4-6-17 år Va där för 8 år sen men då under sommaren så vill ta en del av det vi missa då. Lite frågor som ja hoppas få svar på. Är det oftast tillräckligt varmt för sol och bad runt Miami hur ser det ut på andra sidan( ...

Bahamaskryssning

Karibien Matte82, 7 juli 2024
Updaterad av Matte82 för 3 dagar sedan
5
Hej! Vi håller som bäst på och planerar vår resa till Florida i Januari. Vi tänkte även få med en kryssning på ett par dagar från Miami till Bahamas på 3-4 dagar. Är det nån som har åkt på en sån som kan berätta lite. Den vi har kollat på är med msc cruises tyckte det va ganska vettiga priser. ...

Etna på sicilien, köpa biljett innan?

Europa Xtisse_78x, 13 juli 2024
Updaterad av Xtisse_78x för 4 dagar sedan
0
Hej, Vi tänkte upp på Etna i sommar, köra egen bil. Ni som varit där, vilken väg är finast, hört att det finns två upp. Antar att man ska köpa någon biljett för att få köra upp, var köper man den? Går det att köpa i förväg? Köper man per bil eller antal människor? Vad kostar det? Vad gör man där ...

Senaste blogginläggen

Prognos och diagnos

Vädret är visst det enda som bloggen kommer att handla om i år, verkar det som. Det är det enda man pratar om. SMHI är ganska tillförlitlig och vi börjar dagen med att kolla prognosen för att sedan se om det går att göra någon slags önskeplanering av dagsinnehållet. I ärlighetens namn ska sägas att det blivit flera stavpromenader ut på hästängarna, ett antal solsittningar framför restaurang Badhytten och några cappucinon från kaffevagnen i hamnen, dessutom har bara halva vistelsetiden gått.......så det är inte synd om oss! Vi "passade på", maken och jag, att ha våra årligen återkommande förkylningar under den regnigaste perioden med SR P1 sommarprat i horisontalläge. Jag är fortfarande på ett slags rehab efter min galna operation och har rörelsesvårigheter, men har lyckan att ha funnit en superbra naprapat mitt i Skanör! Nu korrekt diagnos, i varje fall en som stämmer överens med min bedömning, och därmed en mer välgörande behandling av djupmassage och rekommenderat rörelseprogram. Stavgång 3 ggr/v. och några unika övningar. Hej och hå - det ska nog gå att få ordning på en snart 80-årig tant!! :-)
av Bibchen 14 juli 2024 Resealbum: Skanör 2024

Halvtid för "reseåret 2024" - vilka härliga upplevelser vi fått

Vi summerar nu första halvårets härliga reseupplevelser - vi har samlat mängder med bilder, tips och fakta om resorna som vi gjort. Vi har rest till 1. Oslo 2. London 3. Alicante/Albir 4. Malmö 5. Barcelona 6. Medelhavskryssning med Celebrity Ascent till Frankrike/Italien 7. Båstad 8. Kryssning till Höga Kusten/Åland. http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2024/july/halvtid-for-researet-2024-vilken-borjan.html I höst har vi bokat resor till 1. Oslo 2. kiruna 3. Stad Vingård 4. Rom/Fiumicino 5. Albir/Benidorm 6. Kiel. Kanske kan inlägget ge lite inspiration till en kommande resa ?
av Demmereserjordenrunt 6 juli 2024

Flyg

Hej! Säljer 2 biljetter till kreta/chania 27/8-3/9 Från arlanda. Flyger med apollo via bra airlines. 1600 för både gratis namnändring via apollo.
av Kabeoan123 27 juni 2024

Heldygn på tåg, Brașov till Istanbul!

Så kom då den dagen som jag lite gruvat mig för. Naturligtvis kunde vi lagt upp det med lite kortare stopp tidigare eller t o m gett oss av någon dag tidigare, men nu var det för sent att ångra sig. På ett dygn skulle vi förhoppningsvis komma ända till Istanbul. Egentligen nog inte så särskilt långt i mil räknat, men de långsamma tågen och flera byten gjorde sträckan tidsödande. Vi gick upp tidigt och efter lite frukost i köket tog vi bussen ned till stationen. Det kändes att det var söndagsmorgon, inte så mycket folk ute, men bussarna verkade gå som vanligt. Vi övervägde att köpa lite färdkost på stationen, men gav upp det. Damerna som sålde bröd av olika slag var mer inriktade på att ladda ugnarna än på att ta hand om kunderna. Väl på tåget var det slut med söndagsfriden, det var ganska fullsatt. Detta var en ny vacker sträcka. Tåget gick stadigt uppåt genom frodig grönska och förbi strömmande vatten tills det plötsligt vände nedåt. Man kunde märks en del hotell och jag såg också en skylt om skidbacke. De här bergen är nog bekvämt tillgängliga från Bukarest. Efter några timmar blev det slättland, faktiskt riktigt platt innan vi kom in i Bukarest. Jag uppfattar det som stationen ligger i norra utkanterna, det var visserligen tätbebyggt i stationens närhet, men inte riktigt stadslikt. Vi handlade på stationen, här var både utbudet och servicen bättre. När jag skulle handla vatten och annat drickbart visade sig att kylarna som varorna stod i var låsta. En dam i en liten lucka plockade istället fram de hon såg att man önskade och levererade det genom luckan. Peter handlade bröd och bullar och vi lyckades göra av med en hel del av våra rumänska pengar. Förutom i automaten för bussbiljetter hade vi kunnat klara oss med bara kort. Sedan steg vi på tåget mot Bulgarien. Det var en kort och lugn resa i ett litet tåg. Vi åkte över slätt med odlingar av raps, solrosor, majs och säd. Det var mycket grönska kring banvallarna, ibland inskränkte det utsikten. Vi såg också ett område med oljepumpar! Donau som här är en verkligt mäktig flod utgjorde gräns till Bulgarien. Vi passerade över på en hög och mycket lång bro och såg att på den bulgariska sidan finns här mycket industrier och hamn, den rumänska sidan såg mycket mer orörd ut. Det var både rumänsk och bulgarisk passkontroll och bulgarerna tog med dig passen en stund. Vi hann anlända till denna resas mål, staden Ruse innan fick dem tillbaka på perrongen. Där pratade vi en del med andra resenärer och kunde konstatera att vi inte var de enda som reste utan att ha kunnat ordna reservationen för den sista sträckan från Dimitrovgrad till Istanbul. Jag delade med mig av det jag inhämtat, att det var vid nästa byte i Gorna Orjahovitsa som vi skulle kunna ordna detta. Den som särskilt utmärkte sig i detta blandade sällskap av turister var Dafne en 77årig klart överviktig kvinna från Nya Zeeland som gick med en sådan där specialkäpp som gav bättre balans. Hon förklarade utan dröjsmål att hon nyligen opererat sin knän och nu var i skick att äntligen göra denna resa. Hon hade son och barnbarn (dessa australier) och de såg ut att förvalta traditionen från ”down under” med långresor som backpackers väl. När vi fått våra pass kunde vi borda det väntade bulgariska tåget mot just Gorna Orjahovitsa. Peter och jag satte oss i en nästan tom första klassvagn. Den här resan bjöd på mycket naturscenerier. Det var skogigt, mycket grönt och bergigt. Vissa avsnitt var jag nästa rädd. Vädret var ju fortfarande mulet och med regn emellanåt och när tåget for nerför och omväxlande släppte på och bromsade med stort gnissel kändes det osäkert. Av kartbilden i tågkartan for vi ibland i öglor, det var svårt att märka och kan ha skett när vi åkte i tunnlar. Vid varje station (även de vi inte stannade vid!) stod en stins i givakt. Så var vi äntligen i detta Gorna Orjovitsa! Vi kastade oss iväg mot stationsbyggnaden och till luckan med text ” Internationel” någonting. Några schweiziska tjejer hann före oss. De lyckade inte få några reservationer!! Jag nöjde mig inte med vad de förmedlade utan försökte själv sätta kvinnan i luckan till svars. Det var ju just här vi fått rådet att ordna med dessa reservationer! Hon var så där avvisande beklagande och inte hjälpte det att hon inte ens kunde bekräfta att det fanns något tåg idag. Hon ryckte på axlarna, ”perhaps bus”… ”Gänget” som skulle till Istanbul gav dock inte upp. Alla ville fortsätta till Dimitrovgrad och hoppades på bättre lycka där. Ingen ville riktigt tänka tanken vad vi skulle göra där om det inte gick. Dafnes son Dean sa: det är ju lågsäsong, det kan inte vara fullt. Och Dafne sa att hon som var så gammal skulle ha första tjing på sovplats. Nästa tåg gick efter en cirka en timma. Nu for vi genom mer tätbefolkade trakter. Landet känns ytterligare lite fattigare än Rumänien. På ett ställe höll man på att anlägga den största solenergiparken jag sett. Jag tror att det var det man sysslade med i alla fall, tyvärr till priset att hela bergssidan såg ut som ett sandtag. Ska man döma efter tågtoaletter är Bulagien också sämst, snäppet uslare än Rumänien. Toan är en toasits ovanför ett hål i golvet, mycket sparsamt med vatten både för spolning och handtvätt, men en liten liten gästtvål ligger bredvid handfatet. Nu började mörkret falla och när vi enligt tidtabell kom till Dimitrovgrad var klockan över tio på kvällen och stationen nästan helt nedsläckt. Vi fann dock en dam i en lucka. Hon hade inga reservationer att utfärda, men sa att vi kunde köpa av konduktören. Det var en nervös väntan på sovtåget som utgår från Sofia. Vi började visst samspråk med en engelska som väntade på samma tåg (dock med gällande reservation.) Hon verkade prata lite med en del från lokalbefolkningen som uppehöll sig på stationen. När tåget kom var konduktören positiv och släppte snabbt in oss i sovvagnen och portionerade ut oss i kupéerna. En stackars fransyska som nog trott hon skulle få kupén för sig själv och brett ut sig fick försöka tänka om. Den engelska damen som visade sig heta Susan och Peter och jag skulle in. Det kändes först oklart var man skulle få plats med bagaget. Peters ryggsäck fick plats på en hylla över fönstret, min under min säng och Susans fyrkantiga jättelåda fick hon till slut in under den andra sängen. Vi fick lakan och försökte få till sängarna i röran. Till slut var det ganska OK. Vi hann sova lite innan bulgariska passkontrollanterna kom på och samlade in våra pass. Tåget stod still tills de kom tillbaka. Sedan for vi en stund till. Konduktören förvarnade om det som vi redan visste, vi skulle vara tvungna att gå ut för turkisk kontroll. Så först var det att klä sig, vänta till det var vår vagns tur att gå ut och visa passet på ett kontor där det stämplades. Sedan skulle vi in på tåget igen, gå ut med allt vårt bagage och det röntgades. (Dock utan att de verkade märka kniven i Peters packning, våra termosar eller mina gåstavar..). Sedan fick vi vänta lite igen medan de letade igenom tåget. Varför allt detta skulle vara nödvändigt, dessutom klockan två på natten förstod vi inte. Och för den som kanske tycker att man som resenär kanske skulle välja en annan avgång på annan tid för att slippa detta vill jag säga att det finns faktiskt bara avgångar nattetid! Detsamma ska tydligen gälla bussar, men där baserar jag mig på hörsägen. Peter hade svårt att somna om, inte jag. När vi började vakna till på morgonen kunde vi konstatera att vi var försenade. Gjorde inget, vi hade ingen särskild lust att gå upp till ordinarie ankomsttid 6.30.
av Gudno 22 maj 2024

Chemnitz - europeisk kulturhuvudstad 2025

Efter Berlin, Weimar och Essen har nyligen Chemnitz utsetts till europeisk kulturhuvudstad. Det är den fjärde tyska staden som fått denna utmärkelse. 25 januari 2025 blir det officiell invigning och stora gatufester. Konstmuseerna laddar för ambitiösa utställningar, och i en av de tidigare största klädfabrikerna skapas ett jättelikt museum över industriepoken. Och på ett 26 hektar stort område byggs ett järnvägsmuseum som ska bli Tysklands största. Mängder av förberedelser är igång och de lokala turistmyndigheterna räknar med minst två miljoner besökare nästa år. Sammanlagt planeras 100 projekt och 1 000 arrangemang under det kulturhuvudstadsåret. Läs mer på www.chemnitz2025.se Kulturhuvudstadsutnämningen kan komma att åtskilligt för en stad som sedan 90-talet söker nya vägar efter att ha förlorat mycket av sin tidigare identitet. Chemnitz – beläget vid randen av mineralrika Erzgebirge – var länge var en av Tysklands viktigaste industristäder, med fokus på textilier och maskintillverkning. Men från 1990-talet, i takt med privatiseringen av de tidigare ”folkägda” industrierna, har många fabriker lagt ner alternativt avskedat mer än hälften av de anställda. Årets tyska turistmässa, GTM, hölls i just Chemnitz. Företrädare för de lokala turistorganisationerna framhöll att en stor del av kultursatsningarna skett i dialog med lokalbefolkningen och att man även är mån om att investera i sådant som kan gynna staden även långsiktigt. Det kommer även att ske ett samarbete med Dresden och Leipzig med flera städer i delstaten Sachsen, i hopp om att därigenom kunna attrahera än fler besökare. * Redan 1822 togs en ångmaskin i drift i Chemnitz (faktiskt en av de första på kontinenten) och under 1800-talet tredubblades befolkningen här i ”Tysklands Manchester” och nådde över 300 000 invånare. Maximum noterades 1930, några år innan nazisternas maktövertagande: 360 000. Efter världskrig, kommunism och stor utflyttning efter murens fall är befolkningsantalet nu nere på knappt 250 000. Efter andra världskriget hamnade östra Tyskland inom den ryska maktsfären och ombildades till kommunistiska DDR, Deutsche Demokratische Republik. Det drömdes vackra drömmar om jämlikhet och broderskap och ett samhälle som skulle bli ett arbetarparadis. Fabriksorten Eisenhüttenstadt utnämndes till ”socialistisk mönsterstad” och fick 1953 namnet Stalinstadt. Samma år omdöptes Chemnitz, en av Tysklands främsta industristäder, till Karl-Marx-Stadt. Den sönderbombade innerstaden schaktades ren för att kunna återuppstå som ”socialistisk mönsterstad”; präglad av breda avenyer och mastodontbyggnader i sovjetisk modernistisk stil. Samma år som ”mönsterstaden” utropades skakades Karl Marx-Stadt av oroligheter. Många ifrågasatte repressionen och den kommunistiska regimen. Stadens sovjetiska militärkommendant, överste Seliwerstow, förklarade i juni 1953 undantagstillstånd. Befolkningen förbjöds att delta i demonstrationer, teatrar och biografer hölls stängda och nattetid rådde utegångsförbud. Efter murens fall 1989 återfick Chemnitz sitt ursprungliga namn. De kommunistiska idealen har nu sedan länge sopats undan och staden grundligt förvandlats. Väldiga köpgallerior har vuxit upp vid sidan av östtyska paradgator med väggmålningar – idealistiskt illustrerande arbetarstatens framgångar. Chemnitz omges av ett böljande pastoralt landskap med ålderdomliga byar, skogar och berg, inklusive många vandringsleder. * Att strosa omkring i Chemnitz kan ge åtskilliga flashbacks till DDR-tiden. Den väldiga Karl Marx-statyn, skapad av en sovjetisk konstnär och stående på en sockel med granit från Ukraina, dominerar avenyn Brückenstrasse, som under DDR-tiden ofta fylldes av parader. Texten i bakgrunden manar, på många språk, världens alla arbetare att förena sig. Miljön kring Stadthalle och intilliggande kongresshotell är rena tidsmaskinen: här slungas man tillbaka till det tidiga 70-talets stadsbyggnadsdrömmar. En likartad effekt åstadkommer det jättelika bostadsområdet Fritz Heckert: en likformig, betongdominerad stadsdel byggd för att härbärgera 90 000 östtyskar. En av mina guider berättar att han hösten 1989 flydde DDR via Tjeckoslovakien; därefter simmade han över Donau nådde så Österrike och Friheten. Nu är han tillbaka i hemstaden – och säger till och med att han ibland saknar det dåtida vardagslivet: ”Här fanns en hjälpsamhet människor emellan som nu är borta.” Och en äldre kvinna i tidningskiosken på centralstationen fnyser när en kund just avlägsnat sig och anförtror mig att förr var människor här minsann artigare. Chemnitz ger ett ganska brokigt intryck. Stan kan ofta påminna om Berlin: skilda historiska epoker återfinns i ett uppbrutet och växlingsrikt stadslandskap. I förorterna – som undgick de förödande bombningarna våren 1945 – finns vackra patriciervillor och områden präglade av det sena 1800-talets utopier om trädgårdsstaden, men också fabriksbyggnader, hus i jugendstil och djärv bauhausmodernism. Sevärdheterna är många. Utöver en rad konstmuseer (Gunzenhauser visar första halvåret en stor utställning om europeisk realism och andra halvåret en Munch-utställning) finns storslagna Industriemuseum som åskådliggör berättelsen om hur lilla Chemnitz blev ”Tysklands Manchester” och under 1800-talet en av landets största och viktigaste industristäder. Haus der Archeologi, inrymt i ett funkisvaruhus från 1930, visar regionens tidigaste historia, och stilrena badhuset Stadtbad, i en blandning av modernism och nyklassicism, har behållits intakt. Vid invigningen 1935 annonserades det som ”Europas största och vackraste inomhusbad”. Som genom ett under undgick det bombingarna 1945. Somligt har fortlevt genom både nazism och kommunism – som exempelvis stadens livaktiga Goethe-sällskap, som alltjämt arrangerar spännande kulturprogram och som årligen bjuder in till ”sommarfest i det gröna”. Datum? 28 augusti – Goethes födelsedag. Den kulturintresserade bör heller inte missa operahuset. Ursprungligen invigt 1909, efter kriget återuppbyggt och i nuvarande skepnad från 1992. Här ges både opera, teater, balett och konserter. Själv såg jag ”Sleepless”, baserad på Jon Fosses trilogi och med märkligt både skir och abstrakt musik av Peter Eötvös. Sammantaget stiliserat, djärvt och egendomligt gripande. Rekommenderas kan slutligen besök i idylliska bergsstaden Annaberg; sedan 1500-talet centrum för omfattande gruvdrift. En rad vandringsleder finns att välja på för den som vill njuta av detta Caspar David Friedrich-romantiska landskap. Någon mil bort syns höga bergtoppar i Tjeckien, nära kurorten Karlsbad. I Zwickau finns ett av Tysklands största bilindustrimuseer, August Horch-museum. Här byggdes de första Audi-bilarna, senare den ikoniska Trabanten. I stan finns också ett påkostat Robert Schumann-museum, inklusive konserthall och forskningsbibliotek. * Vad kommer att hända med Chemnitz? I bästa fall kan kulturhuvudstadsåret pumpa in nytt framtidshopp i en stad som på senare år dränerats på befolkning och industri. Sett till jämförelsevis låga bostadspriser och möjligheterna att omvandla gamla industrilokaler kan Chemnitz komma att bli alltmer attraktivt för inte minst unga, entreprenörer och konstnärligt verksamma. Potentialen finns.
av Bjornsblogg 15 maj 2024