Tips om Kreta

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar
Greklands största ö är Kreta som har något för alla. De flesta skandinavier bor i någon av semesterorterna på Chaniakusten med sina många sandstränder. Kreta bjuder också på fantastiska naturupplevelser, vingårdar, vandringsturer och shopping.
Blogginlägg om Kreta
Ska du till Kreta och Grekland i sommar?
Ska du till Kreta och Grekland i sommar? Jag föreslår att du ska läsa romanen “The Island” av Victoria Hislop som sätter dig in Greklands kultur och livsöden på 50 talets Kreta. Eller läs mitt inlägg om Spinalonga och se den engelska trailern från tv serien "To Nisi” som den heter på grekiska. Journalisten och författaren Victoria Hislop fängslades av historien av ön Spinalonga och debuterade med boken 2005 som blev en bästsäljare. Se mina bilder och resetips på Spinalonga här: http://www.photogridbyme.com/travel/a-day-trip-to-spinalonga/ Anna
av Annadrakou 4 maj 2019
Kreta igen.
Kreta har fått många besök. Är ju ett alldeles eget speciellt Grekland. Utforskat ön i alla leder. Från Falassarna i väster till Vai i öster. Också korsat ön på tvären från nord till syd på många ställen. En bra tur är med buss från Chania till Omalos. Där börjar Samariaravinen. 18 km lång och från 1200 m över havet till 0. Nedförsbacke hela tiden. Inte alltid heller så enkelt. Den gick vi första gången 1990. Den slutar i Agia Roumeli. Därifrån går det inga bussar. Bara båt. Båten går till Hora Sfakion och där finns buss. På sin väg gör båten ett litet stopp i Loutro. Såg den lilla byn. Tittade på varandra och nickade. Inga ord behövdes.Vi tog våra ryggsäckar och klev iland. Sedan dess har Loutro varit en favorit Kreta har också varit avstamp ibland till andra öar norrom. Som Karpathos och Santorini. Denna gång blev det Chaniaområdet med Agia Marina som bas. Därifrån turer till platser i närheten som vi tidigare besökt för att se om/hur de förändrats. Vi var borta över 6:e juni. Det är vi nästan alltid. Utomlands får man ju vifta med en svensk flagga utan att bli kallad rasist! Men inte så mycket därför på annan plats under Nationaldagen. Vi har också en gemensam högtidsdag som vi numer alltid firar utomlands.
av Ivan 30 sep. 2012 Resealbum: Kreta igen.
Hur kommer vi hem från Landvetter?
Det blev ju lite kaotiskt när vi skulle ta oss till Landvetter och hur vi skulle ta oss hem hade jag ingen klar lösning på. Tack för Facebook! Jag la helt enkelt ut en förfågan om det fanns ev. någon som hade vägarna förbi Göteborg/Landvetter den 13/7 vid 17-tiden och ja det fanns det. Min kära syster som jobbar i Lysekil skulle hem just den här fredagen och hon stod och väntade när vi med 2 timmars försening landande på Landvetter.
av Ellismellis 15 juli 2012 Resealbum: En chartervecka till Platanias på Kreta
Planering
Efter 30 minuters sömn och en dusch så gick vi ner till byn föra äta middag, på kvällen spärrar de av alla gator för bilarna och dukar upp bord överallt. Vi var så hungriga så vi satte oss ner på första bästa. Menyn var fullspäckad med grekiska specialiteter, jag lammälskare som jag är tog en lammsouvlaki och Daniel en mixedgrill som bestod av korv, fläskspett, hamburgare och gyros. Vi tog även en förrätt, öl och vin kalaset gick på 28 euro och då fick vi även en ouzo och små godisbitar. På morgonen så gick vi upp redan kl 8 till uthyrningen men vi ändrade oss då vi såg att de hade båtar som gick till Elafonissi, skönare att sitta på en båt än att skumpa runt på en vespa. Båten gick inte förrän kl 10:30 då vi helt plötsligt hade massa tid tog vi samma frukost som gårdagen i lugn och ro. Efter det hörde vi oss för om bussbiljetter resp hyrbil till Heraklion. Hyrbil en väg skulle kosta 85 euro nedprutat, kändes ändå väldigt dyrt fast uthyraren försökte övertyga att vi kunde stanna både i Chania och Rethymon på vägen. Vi hade beslutsångest ett tag då bussen ändå kostade 20 euro var och tog två timmar till Chania sen byte av buss där vi antagligen får stanna en timme för att hoppa på en tre timmars lång bussfärd till Heraklion. Men utan karta och en förare så kände vi oss mer övertygade om att bussen ändå skulle bli ett bättre alternativ så vi bokade biljett för imorrn kl 15:30. Båten till Elafonissi kom tillslut efter 30 minuters försening och tog närmare två timmar än en som vi fått info om, 20 euro var tur och retur. Ängtligen på plats på stranden som påminde om Thailand! Underbart härlig sand och vatten, vi hyrde solstolar för 7 euro och bara slappade, Det fanns inte mycket mat att välja på till lunch bara två hak på stranden som hade samma utbud av mackor och sallader. Vi delade på en grekisk sallad och en varsin pizza slice för 12 euro. Det blåste mindre på stranden så det var skönt men väl på båten hem var det riktig storm den avgick 16:30 och vi var inte på plats förrän kl 18. Snabb dusch och lite vin och ost på verandan i blåsten. Middagen valde vi att inta på en restaurang lite utanför huvudgatan eftersom att den låg lite mer i lä. Vi åt god förrätt som hette cheesecroquettes och delade på två huvudrätter Mousakka och Baked chicken. Vi testade den grekiska ölen Mythios till och fick även här en liten sockerkaka till notan som gick på ynka 23 euros! Trötta som vi var gick vi till resebyrån och köpte de dyra färjebiljetterna till Santorini på onsdag för 99 euro för båda. Vi valda att bara boka till Santorini då jag läst på internet att det finns flera mindre företag som har billigare biljetter till Folegandros än 25 euro var och som kanske går tidigare än kl 18. Imorrn så checkar vi ut lämnar bagaget på hotellet slappar lite på stranden hoppar på bussen till Chania 15:30 anländer till Heraklion vid 21. Hoppas på att hitta billigt hotell för en natt vid hamnen för att ta färjan kl 8:20 till Santorini på onsdag!
av Yessie 2 juli 2012 Resealbum: Öluff i Grekiska Kykladerna

Romantiskt
Sandstrand
Shopping

Här på Kreta finns det något för alla. Ön är full av härliga sandstränder, vacker natur, vandring i världsklass, unika ruiner och ett perfekt klimat.

De mest populära badorterna ligger på nordvästra delen av Kreta, här finns Rethymnon och de många mindre städerna på Chaniakusten. På övriga ön finns det bra stränder i lyxorten Elounda och vid Paleochora och Kastelli. Större delen av Kreta består av dramatiska bergskedjor, med det 2 456 meter höga berget Ida som högsta punkt. Det bergiga landskapet gör att alla buss- och bilresor tar mycket längre tid än man kan tro. Men bergen gör också att det finns många spännande stigar för dig som gillar cykling eller vandring.

På Kreta hittar du de flesta av de typiska maträtter som finns i övriga Grekland. Några typiska Kreta-ingredienser är sniglar, bergsget och den rökta apaki-skinkan.

Nästan överallt på Kreta kan du se rester av en av forntidens mest spännande kulturer - minoerna. Ruinerna av deras ståtliga palats finns bland annat i Phaistos, Gortys och Malia. Det mest kända minoiska palatset är Knossos utanför Heraklion. Här hittar du berömda väggmålningar och världens äldsta tron.