Tips om Alperna

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Alperna, löper som en båge från Frankrike, genom hela Centraleuropa och mynnar ut i Slovenien. Alperna, som är 50–80 miljoner år gamla lockar tusentals turister året runt. Ändå blir det aldrig trångt eller känns turistigt.

Frågor & svar om Alperna

Bo i Campervan i Alperna

Österrike Hugoialperna, 19 maj 2019
Updaterad av Hugoialperna för 1 år sedan
Hej! Jag, min fru och vår hund tänkte ta vår nyinförskaffade campervan/minihusbil ner till Alperna i sommar. Vi tänkte vara i Schweiz/Österrike/Italien under ca 2 veckor och gå lite vandringar och sova i tält och åka runt och ha det mysigt :) i början på Juli tänkte vi åka. Går det att ...

Familjeresa till Alperna

Europa Saraent, 29 juli 2018
Updaterad av Saraent för 2 år sedan
Nu behöver jag bra tips från erfarna Alperna-resenärer. Vi ska göra en resa till alperna. Familjen består av mig ( som helst av allt åker längd, och går på fina längd-turer) min sambo som åker utför och våra barn, 10 och 5 år gamla. Barnen har åker en del slalom med den yngre behöver ju ...

Vandrar alperna

Österrike Niklas197404, 13 maj 2018
Updaterad av Felixaustria för 2 år sedan
Hej ! Är det någon som har erfarenhet om vad typ B&B kostar i alperna ! Vi tänkte vandra i sommar med våra två barn ! Vill inte boka något utan ta en natt här och där ! Någon natt på bättre hotell men gärna lite mindre gasthaus och dylikt ... Felixaustria: Hej där! Att ta en natt här och ...

Roadtrip neråt Tyskland, Tjeckien, alperna?

Europa Lindasroadtrip, 10 juli 2017
Updaterad av Cissicilia för 2 år sedan
Hej! Mina planer för sommaren har skiftat allteftersom, först tänkte jag Makedonien. Sen Slovenien och Kroatien. Har fyra veckors semester, men vill inte stressa ihjäl mig heller så jag tänkte om igen. Nu är planen lite mer ödmjukt Tyskland (eller Polen), bila ner, kanske till Sachsiska Schweiz som ...

Korsa alperna med husvagn

Italien Svea80, 28 mars 2016
Updaterad av Jens_1977 för 2 år sedan
Hej! Vi ska åka på långsemester med husvagn i sommar och tittar nu på hur vi smidigast ska ta oss mellan Schweiz och Italien. Någon här som har erfarenhet? Andra matnyttiga trevligheter tas också gärna emot! Vi ska åka Sverige - Tyskland - Schweiz - Frankrike - Italien - Schweiz - ...

Alperna - weekend med via Ferrata och avslappning

Frankrike Noran, 15 jan. 2018
Updaterad av Noran för 2 år sedan
Jag planerar en tjejresa till Alperna och det är verkligen inte lätt. Tacksam för all hjälp och tips. Resans längd är enbart 3 nätter så det får bli flyg. T.ex. till Geneve. Sen tänker jag hyrbil till någon trevlig by. Här behöver jag er hjälp! Vi vill ha aktiviteter på dagarna som via ...

Vandra i alperna - Med husvagn, hund och barn (Nära till Italien)

Österrike Sunda, 3 jan. 2018
Updaterad av Sunda för 2 år sedan
Hej, Vi drar iväg med husvagnen till sommaren. Planen är att dra till Italien, med mellanlandning i Österrike för att vandra i alperna några dagar. Nu undrar jag om det är någon här som har tips på bra ställen för detta? Vi åker som sagt med husvagn, så hyfsat i närheten av en campingplats. ...

Arbete i ALPERNA

Europa Tinajosefin, 10 okt. 2017
Updaterad av Worldofmarie för 2 år sedan
Någon som har erfarenhet av att ha arbetat i Alperna? (Österrike, Schweiz etc). Hur gick ni tillväga? Jag har hört att det enklaste är att man bokar en enkelresa och åker ner och sedan söker jobb på plats. Jag kan tänka mig vad som helst;, arbete på hotell, restaurang, städning, disk, skidlärare ...

Vandra i alperna

Europa Antonkarlsson, 2 juli 2017
Updaterad av Albinae för 3 år sedan
Har planer på att åka till alperna och vandra i slutet av juli. Är dock osäker på vart man bör åka. Vi är främst ute efter fantastisk natur med enastående utsikter. Har även frågor kring hur det går till när man vandrar där nere; kommer man vandra endagsturer så att man kan boka hotell för hela ...

Bila i Alperna i sommar - tips?

Österrike Jennywiberg, 19 feb. 2017
Updaterad av Adamjacobsson för 3 år sedan
Hej! Jag och sambon planerar att bila i Alperna i juli, ca 2-3 veckor. Vi kommer ha med tält och försöka bo på camping i största möjliga mån, men vill nog även lyxa till det med hotell då och då :) Vi kommer att hyra bil i München och vår preliminära rutt går via Bad Gastein ner till ...

Vandra i Norge eller Alperna? Eller nåt annat? Hjälp!

Europa Akselsen, 14 juni 2017
Updaterad av Akselsen för 3 år sedan
Jag och min kille gjorde vår första vandring förra sensommaren när vi gick Jämtlandstriangeln. Det var magiskt! Nu vill vi (eller iaf jag, har inte hunnit prata med honom än haha) vandra igen men kanske ta upp det en nivå vad gäller själva upplevelsen av miljön. Har inte alltid tid och ...

Färdväg genom alperna

Italien Tjomming, 29 maj 2017
Updaterad av Tjomming för 3 år sedan
Hej! Vi planerar för en sommarsemester i bil till Italien i sommar där vi landar runt Pisa för att sedan åka upp mot Genua. Ska villigt erkänna att det finns både en förväntan och spänning i detta äventyr men även en oro där mycket kan hända. För mig är detta en recap på en resa jag gjorde ...

Blogginlägg om Alperna

Fantastisk skidhelg i Tyskland!

av Pilla85 28 feb. 2020

Arrivederci Italia

Copyright © Bejjan888™ [Upp i tid för frukost kl. 06.00.] Det var inte den ordinarie restaurangpersonalen som började så tidigt heller. Skulle tippa på ett det var en ur städpersonalen som fick ta sig upp extra tidigt, för när jag senare checkade ut från hotellet så såg jag den ordinarie personalen på plats vid 07.30, när frukosten vanligtvis öppnade. Ställde mig i tid vid byns kyrka, där bussen skulle hämta oss för avfärd mot Milano Linate Airport. Vi fick nog en lite större och lyxigare buss än vad vi behövde för oss 13 personer som skulle med. Vi fick nästan en fullstor buss med parkettgolv och lädersäten där man kunde fälla ut benstöd och luta omkull sätet en bra bit bakåt. Men man ska väl inte klaga ;) http://www.reseguiden.se/bilder/515674 Bussfärden var därför ganska behaglig. Men då bussen var relativt stor hade den en hel del problem att ta sig ner och genom alla hårnålskurvor som vi var tvungna att ta oss igenom för att lämna Ayasdalen. I en kurva körde bussen fast. Hela underredet skrapade i asfalten och i normala fall hade nog de flesta inte reagerat särskilt mycket. Men eftersom vi var ganska högt upp och kurvan omgavs av i princip stup, så var det inte lika roligt längre. Efter några minuters krånglande lyckades chauffören köra loss bussen och kunde fortsätta. Tydligen så hände det varje gång de valde att köra med just den där bussen. Därför höll man på att bredda vägen för att busstrafiken ska kunna flyta på och hantera den ökande mängden turister till Ayasdalen. http://www.reseguiden.se/bilder/515675 Ju närmare Milano vi kom desto varmare blev det, både inne i bussen och utanför. Väl på flygplatsen när man klev ut ur bussen så var det en värmechock som sköljde över en. Garanterat upp emot +35°C ute och strålande sol. Men vi skyndade in i terminalen och checkade in. Klockan var redan runt 11.30 och man hann precis köpa och äta något innan det var dags att borda planet vid 12.20. Alla passagerare trängdes ihop på en transferbuss vid gaten, som tog oss ut till själva planet. Den korta biten från transferbussen och uppför trappen och in i planet, blev det nästan som en kapplöpning då ingen ville vara kvar utanför planet längre än nödvändigt på grund av värmen. En tanke slog mig att det kanske inte var särskilt mycket svalare inne i planet där heller. Men det var det faktiskt. De hade lyckats kyla ner luften i planet så det var riktigt svalt och behagligt. All credit till besättningen för att de lyckades med det. Strax före klockan ett lyfte planet från Linate och drygt 2 tim och 30 min senare landade vi på Stockholm-Arlanda. I lugn och ro gick jag till bagagebandet i vetskapen om att mitt tåg inte skulle gå förrän om 2 timmar. Så det gjorde inget om min väska kom ut sent på bandet eller inte. Vi som vandrat tillsammans under veckan sa hejdå till varandra och när min väska kommit vandrade jag vidare till Sky City för att få i mig lite mat. En McWrap & Co fick det bli. Börjar bli mer av en vana det där. Men det är så ruskigt gott, alltså ;) Och tågresan hem gick smidigt och enkelt utan förseningar. Ännu en fantastisk vandringsresa, denna gång i Dolomiterna, med mycket trevligt folk och många goda skratt. Även om man reste själv så var man en i gruppen. Tyvärr har researrangören inte lyckats promota resorna till Champoluc tillräckligt bra, och antalet resande dit har inte motsvarat förväntningarna. Arrangören kommer anordna resor dit nästa sommar (2016) också, men sedan ser det ovisst ut. Så vill ni prova på något annorlunda, tycker jag att ni definitivt ska ta chansen nästa sommar.
av Bejjan888 27 juli 2017 Resealbum: Vandring i Dolomiterna

Colle Valnera

Copyright © Bejjan888™ [Slog upp ögonen och såg en klarblå himmel] utanför fönstret. Sista vandringsdagen och vädret skulle visa sig från den bästa sidan med temperatur upp emot +25 °C. Skyndade att checka in på flygplanet tillbaka till Stockholm-Arlanda, dels för att få fönsterplats men också för att få plats så långt fram som möjligt för att undvika att sitta vid motorerna (som är monterade baktill på flygplanskroppen och inte vingarna på en Boeing 717). Frukost vid 07.30 och veckans sista morgonmöte vid 08.45. Vår guide för dagen i den röda gruppen var Patrick och vi skulle få prova på en vandringsled som de inte vandrat längs tidigare under sommaren. http://www.reseguiden.se/bilder/515666 http://www.reseguiden.se/bilder/515667 Researrangören hade hyrt in en minibuss som körde oss från hotellet i Champoluc till byn Brusson, därefter svängde bussen av och började köra upp för berget och efter många hårnålssvängar kom vi fram till parkeringen vid Estoul på 1871 höjdmeter. Här började vandringen genom Mosçerela-skogen (Bosco di Mosçerela), vilken gav välbehövlig skugga. Solen låg på och värmde på duktigt, så all skugga var välkommen. Men när vi började närma oss trädgränsen (cirka 2200 höjdmeter) och det inte skulle finnas så mycket mer skugga längs vägen, drog vi ner lite på tempot och gjorde en del extra vattenpauser. Enligt Rebecka, vår vandringsguide, var det ovanligt molnfritt idag och vi fick därför en god utsikt över de omgivande bergsmassiven, inklusive Mont Blanc (4810 m.) och givetvis Monte Rosa-massivet. http://www.reseguiden.se/bilder/515668 Efter ett par timmar kom vi fram till Lago Chamen på höjden 2451 meter, där vi gjorde en paus för fika, teknisk paus och ett dopp för de som önskade. Jag stod över bad denna gång också, då temperaturen knappast skulle skilja sig från övriga sjöar vi stannat till vid. http://www.reseguiden.se/bilder/515669 http://www.reseguiden.se/bilder/515670 http://www.reseguiden.se/bilder/515671 Patrick upplyste oss om att nästa etapp, gick upp för det berg vi hade framför oss. Eftersom vi nu befann oss ovan trädgränsen och man inte hade något annat att referera till så det ju inte så himla jobbigt ut, visst vem som helst kunde ju se att det var brant, men det verkade inte vara särskilt högt. Men när vi väl börjat vår vandring uppför insåg vi allt mer hur högt upp det ändå var. Det tog nog närmare en timme att ta sig upp till Colle Valnera på 2681 höjdmeter, från Lago Chamen (2451 m.). Men som tidigare nämnt, så var det helt klart värt utsikten därifrån. http://www.reseguiden.se/bilder/515672 En magnifik utsikt över bergen och dalarna vi hade framför oss resulterade givetvis i ett gruppfoto. Här uppifrån hade vi en vid utsikt och kunde även se ner till Rifugio Arp (2431 m.) där vi skulle få äta dagens lunch. Pasta med speck och fonduta, som smakade väl. Fonduta är en typisk förrätt vanligt förekommande i Aostadalen, där Fontinaost blandas med äggula, mjöl och mjölk och den färdiga krämen breds på rostade skivor av vitt eller mörkt bröd. Fontinaosten, Aostas stolthet, har sedan 1995 varit ett ursprungsskyddat varumärke inom EU, vilket innebär att osten bara får produceras i Aostadalen. Fontina görs enbart på opastöriserad mjölk från en speciell ras av kor som endast finns i Aosta. http://www.reseguiden.se/bilder/515673 Efter lunch samlades både röd och blå grupp för gemensamt gruppfoto, innan vandring nedför till den väntande bussen vid Estoul. Efter ungefär 25 minuter var vi tillbaka i Champoluc och Hotel Relais des Glaciers. Efter en välbehövlig dusch och både fot- och skovård var det dags att börja packa för hemfärden imorgon bitti. Vi som skulle flyga tillbaka till Stockholm Arlanda behövde inte checka ut lika tidigt som de andra resenärerna som skulle till Malmö och Göteborg. Ett avslutningsmöte arrangerades i konferensrummet kl. 19.00 där vi haft alla morgonmöten under veckan. Nu bjöds det på bubbel, bildvisning och möjlighet att köpa en USB-sticka med all information (kartor, luncher på Rifugios mm.) samt de bilder som vandringsguiderna Rebecka och Lina tagit av både Röd och Blå grupp under veckan. På hotellet sedan bjöds det på Gala Dinner för oss som bokat via researrangören. Där salladen var entrérätt, första förrätt var skinka och färsk frukt och som andra förrätt var det Ravioli med Auberginer och tomater. Varmrätten var rostbiff med potatis och Courgetter. En avslutande efterrätt med Chou Buns stoppade med Chantilly Cream och chokladsås. Efter middagen var det dags att göra sig skuldfri från den hotellnota man ”dragit” på sig under veckan. Vin och vatten för min del. De tog bra betalt för vattnet och kostnaden för enbart vattnet motsvarade halva notan… nåväl. Det var ju bara att hosta upp pengarna.

Monte Croce

Copyright © Bejjan888™ [Gick upp i tid till frukosten kl. 07.30] och ytterligare en dag med sol skulle det bli, åtminstone nere i Champoluc, i Ayasdalen. Det såg mindre lovande ut på högre höjd och den topp som vi skulle bestiga under dagens vandring, då det såg ut att vara väldigt molnigt och dimmigt. Efter morgonmötet kl. 08.45 samlades vi utanför hotellet för gemensam jeeptaxi upp till dagens startpunkt. Idag var det Patrick som skulle guida röd grupp igen. Med hjälp av tre stycken Land Rover Defender Jeepar kördes röd och blå grupp via Saint-Jacques och upp till Nana Desouss på 2062 meter över havet. Idag skulle York (Linas och Patricks hund) vara med i röd grupp. York, som tränades inför att bli en Rescue Dog, var bara 6 månader och hade hur mycket energi som helst. Han var högt och lågt på en och samma gång och sprang fram och tillbaka. Kontentan måste ha blivit att York sprungit minst 3 gånger så långt som vi vandrat. Och han älskade att bära omkring på pinnar. Nu snackar vi inte pinnar på 30 centimeter utan snarare grenar på närmare 1,5 – 2 meter. Han verkade heller inte ha någon uppfattning om hur långa pinnarna var, utan han släpade stolt runt på pinnarna. http://www.reseguiden.se/bilder/515659 http://www.reseguiden.se/bilder/515660 http://www.reseguiden.se/bilder/515661 Stigen var till en början fri från stenar och rötter och ganska bekväm att vandra längs. Men ju högre upp vi kom desto stenigare blev det och solen värmde rätt duktigt kan jag lova. Det blev så pass varmt att York bestämde sig för att lägga sig ner i ett gyttjehål och svalka sig. Där tyckte han att han låg bra och hade det skönt. Och sen for han upp och började skaka av sig all lera… det var ju mindre kul för oss andra. Vi följde alpbäcken Torrente di Nana ett tag innan stigen vek av upp emot Tournalin Dessous på 2544 höjdmeter. Nu började vi komma in bland molnen och efter att ha vandrat i solen någon timme så tyckte åtminstone jag att det var rätt skönt ändå. Synd att utsikten blir så begränsad bara. Strax innan vi kom fram till Tournalin Dessous gick vi förbi två Haflingerhästar som betade lugnt i sin hage. Sen stannade vi till vid Rifugio Grand Tournalin för teknisk paus, fika och påfyllning av vattenflaskor. Nu följde en ganska intensiv vandring upp till passet Colle Croce (uttal: Kålle Kråtche) på 2801 höjdmeter. Och återigen var stigen svår att se och det kändes bra att ha en bergsguide som kunde bergen innan och utan. Under vandringen uppåt får vi återigen syn på stenbockar, men på långt avstånd. När vi till slut kämpat oss upp till Colle Croce, skulle vi haft en fantastisk utsikt över Matterhorn och Mont Blanc, men molnen hade bestämt sig för att vara i vägen. Nåja, man kan ju inte få allt. Här lämnade vi våra ryggsäckar för att ta oss de sista höjdmeterna upp till toppen av Monte Croce på 2894 meter över havet. Det var de mest utmanande och våghalsiga höjdmeter som jag var med om under veckan kan ja lova. Här fanns det knappt någon stig utan man fick ta sig över stenblock som låg ovanpå varandra, ibland lösa stenblock. En bit gick vi längs med en kraftigt lutande bergssluttning (säkert en 70°-lutning) med endast en smal, smal stig att gå på. Och den stigen var ju inte direkt vågrät heller, utan lutade säkert en 20° i sidled den med. Och eftersom vi var mitt bland molnen så hade man ingen horisontell referens att förhålla sig till, vilket skulle kunna få vem som helst att få svindel och tappa orienteringen. Jag kan villigt erkänna att det började snurra för mig vid ett par gånger under det partiet av vandringen och det var jag inte ensam om i gruppen heller. http://www.reseguiden.se/bilder/515662 Men alla i den röda gruppen tog sig helskinnade upp till toppen av Monte Croce och fick en gruppbild vid korset. Tyvärr var det ju molnigt, annars hade det blivit en maffig bild om det varit klar sikt ut mot Monte Rosa-massivet. http://www.reseguiden.se/bilder/515663 Vi tog en annan väg ner igen till ryggsäckarna vid Colle Croce. Det var förvånansvärt hur bra York tog sig fram bland stenblock och branter, men han har å andra sidan fyra ben att fördela sin vikt på, till skillnad från oss människor. Vi tog oss sakta men säkert ner till Rifugio Grand Tournalin igen och den väntande lunchen som väntade på oss. Polenta med köttgryta, s.k. Carbonada, vilket smakade utsökt efter en tuff vandring. Polenta är det italienska ordet för både sädesslaget majs och det grova gula mjöl som tillverkas av majskorn och är glutenfritt. Polenta framställs genom krossning av hela majskorn och innehåller mycket fibrer, proteiner, aminosyror och vitaminer mm. Detta kokas till en fast gröt som får stelna. Polentan kokas ofta i en stor kopparkittel, kallad ”paiolo” på italienska, och handlar om ett riktigt långkok. Den kokta kalla polentan är sedan klar att anrätta. Polenta används ofta till gröt, puddingar och bröd, men även som den är i form av puckar med ostgratinering, grillas eller steks. http://www.reseguiden.se/bilder/515664 http://www.reseguiden.se/bilder/515665 När det var dags att börja vandra neråt till Nana Dessous där våra jeeptaxi skulle hämta oss, kom solen fram igen. Vi gick gemensamt röd och blå grupp, längs grusvägen. Vid ett tillfälle kunde vi höra murmeldjurens varningsläten, men skygga som de är fick vi inte få syn på någon. Vi samlades vid jeeparna och packade ryggsäckarna på taken och åkte tillbaka till Champoluc igen. Middagen serverades vid kl. 19.30 och började som tidigare under veckan med en sallad. Sedan var det Onion Tarte Tatin med Blue Cheese sås som förrätt nummer ett. Som förrätt nummer två bjöds det på Aosta Valley Crèpes med ost och skinka. Varmrätten var kalvkotlett med svamp och avslutningsvis en jordgubbsglass som efterrätt.
av Bejjan888 27 juli 2017 Resealbum: Vandring i Dolomiterna

Alperna Europa

Vintertid ligger snön kompakt och folk vallfärdar från resten av Europa för att åka skidor, snowboard och uppleva riktig vinter. Stora liftsystem sträcker sig mellan flera byar och gör skidåkningen varierad och spännande. I stugorna och på soliga uteserveringar serveras härliga grytor, varm choklad och lunchrätter. Efter en lång härlig dag i backen lyser bergsbyarna upp och bjuder in till After ski, nattliv och fest. En del orter ståtar med att vara lugna, tysta och fridfulla. Alla hittar sin skidort och det finns ett oändligt antal ställen att prova på.
På sommaren är bergen gröna, sjöarna ligger spegelblanka och aktiviteterna växlar till vandring, bad, matresor och klättring. Golfare kan, helt oväntat, hitta ett stort utbud av banor bland annat i Österrike. På nästan varje sjö finns vindsurfing, vattenskidor, segling och lekland för barnen.
Med det skiftande klimatet är alperna ett riktigt matmecka. Här finns delikatesser, ostar, charkuterier från boskap och vilt och fantastiska viner från bergens sluttningar. Vintertid som sommartid är Alpländerna ett matområde för alla.
Vilken årstid du än väljer är det en mäktig känsla att vakna upp bland de snötäckta bergstopparna. Det är tyst, fridfullt och en magisk känsla.