Vilket land vill du/ni INTE åka tillbaka till?

Av Mari73
25 apr. 2008 19:55
Visningar: 8686
Omvänd fråga på diskussionen "Vilket land vill du åka tillbaka till". Själv så återvänder jag troligtvis aldrig mer till Egypten.
Av Sierra
25 apr. 2008 20:21
Turkmenistan! Twice is good enough! I och för sig så var krogen "Nesses" i Ashgabad helt ok men........ kul att ha varit där i alla fall.
Av Zappe50
25 apr. 2008 22:56
För min del vill jag säga Bulgarien. Har aldrig blivit otrevligare bemött än där. Dessutom var maten hur tråkig och dålig som helst.
Skulle även vilja tillägga Kanarieöarna, men då har jag ju inte sett alla. Kanske det även där finns "oupptäckta" guldkorn ?
Av Veiken
25 apr. 2008 23:13
Nu får jag väl på truten, men till Bali åker jag aldrig tillbaka.
Av Kebo05
26 apr. 2008 17:38
Bulgarien är ett ställe som jag aldrig vill återvända till
Av Cickie
26 apr. 2008 17:54
Det får nog bli Bulgarien för mej också! Är lite nyfiken på vad det var som inte var bra med Bali?
26 apr. 2008 22:32
Det finns så mycket kvar att se att inget land vill jag åka tillbaka till förrän jag avverkat alla som jag inte sett. Oavsett jag haft det bra där eller mindre bra, så vill jag inte utesluta att jag kommer att återvända.
Alla människor förändras och därmed platserna, kulturen och maten mm. Ibland till det sämre, ibland till det bättre.
Sen är det beroende på vad syftet med resan är.
Så , nej, jag kan inte komma på något som jag inte ska återkomma till.
27 apr. 2008 08:31
aldrig mer bulgarien , otrevligt folk o dålig service.
Av Chatan
27 apr. 2008 10:51
Hej
Vi vill inte åka tillbaka til Tunisien

Nu var det många år sedan vi var där men det har säkert inte ändrat sig

Mvh
CT
Av Katitzi
27 apr. 2008 14:00
Rumänien var ingen höjdare direkt. Var där -94, fast billigt var det ju!
27 apr. 2008 14:43
Var på charter resa till Kreta en gång -96...Bläurgh- vill aldrig tillbaka!! smutsiga stränder-överlag skitigt överallt, otrevliga människor,tråkig mat,listan kan göras hur lång som helst..men det kanske är bättre nuförtiden?

Gran Canaria är oxå döööötråkigt och dyrt tycker jag men det finns charmiga pärlor som puerto mogan(min dotter älskade "byn") och palmdalarna om man bara tar sig bort från turistgettona..
Av Sua1
28 apr. 2008 15:19
Jag svarar Cypern. Trist och inget att se.
Av Tj
28 apr. 2008 21:42
Öland.....bara regn när jag är där : )
Av Kokajo
29 apr. 2008 16:05
Malta. En pluttö som är brun och snustorr, nästan utan stränder, och med otrevliga människor. Mafiosos styr det mesta och alla är släkt med varann, vilket gör stället totalkorrupt. Det finns iofs en hel del historiska platser av intresse, men nu när jag besökt dessa en gång ser jag ingen anledning att återvända.
30 apr. 2008 00:24 (redigerad)
Rätt kul läsning det här! om man skulle sätta en nål på världskartan för varje plats som nämndes i den här tråden då skulle vi nog snart ha täckt in hela kartan med platser som några av oss tycker är tämligen kassa,

jag tror att det belyser det faktum att vi är väldigt olika i vad vi tycker är ett bra eller dåligt resmål, smaken är ju som baken och själv skulle jag nog lägga Egypten och i viss mån även Tunisien till listan över resmål jag tycker varit mindre lyckade.

Ibland när jag sitter och läser om resmål jag varit till så kan jag komma på mig själv med att tänka hur f-n kan de tycka att det är så underbart där, det var ju för f-n som en soptipp överallt,dryg befolkning och maten smakade skit eller när någon sågar en plats som jag tycker var helt underbar så kan jag tänka vad f-n är dom helt blinda ser de inte hur vackert det var där eller att befolkningen och maten faktiskt är kanonbra där trots att andra tycker maten är tråkig och befolkningen stram.

För att ta ett ex. på ett resmål som belyser det faktum att många av oss tycker så olika skulle jag vilja nämna Fuerteventura som jag plitade ner en fråga om här på forumet om vad som fannns att göra där osv.

fick väl inga upplyftande svar direkt och det skulle enligt en del vara svårt fylla ut tiden där, blåsigt som f-n med stora vågor enligt andra osv. så förväntningarna var väl inte allt för stora så man ångrade nästan att man beställt resan dit men väl där hade vi faktiskt fullt upp under resan och hade det helt underbart under våra tio dagar där med bil och bussutflykter, vandringar,promenader efter stranden, zoobesök, bergsturer, kafèbesök och sköna bad i hotellpoolen god mat på restaurangerna ( vilket förvisso någon skrev) och vi skulle lätt ha fixat att vara där en vecka till utan att ha beöva haft tråkigt medans andra tydligen tycker att det är skittråkigt där utan något vettigt att göra ,än en gång smaken är som bekant som baken.

Kul läsning hur som hellst för man är ju svensk och vill ju gotta sig i negativa reseupplevelser He! He!
ha det bra mvh. Bosse.
30 apr. 2008 00:25
Citerat från aquaholic:
Det finns så mycket kvar att se att inget land vill jag åka tillbaka till förrän jag avverkat alla som jag inte sett. Oavsett jag haft det bra där eller mindre bra, så vill jag inte utesluta att jag kommer att återvända.
Alla människor förändras och därmed platserna, kulturen och maten mm. Ibland till det sämre, ibland till det bättre.
Sen är det beroende på vad syftet med resan är.
Så , nej, jag kan inte komma på något som jag inte ska återkomma till.
Tycker jag var bra skrivet!!!!
Av Mikki
30 apr. 2008 09:49
Jag har absolut ingen längtan till Indien, kanske bara fördomar. Men det verkar varmt, svettigt, fattigt och allmänt otäckt.
Men av dom länder jag besökt så blir det Marocko!
Dit åker jag aldrig mer igen.
Av Familyb
30 apr. 2008 17:07
...hmmm...får nog bli Bulgarien för min del!
Av Aoa
30 apr. 2008 19:00
Pakistan har jag nog varit i för första och sista gången... Egypten gillar jag jättemycket - dock! :o)
30 apr. 2008 21:22
Citerat från laplander:
Citerat från aquaholic:
Det finns så mycket kvar att se att inget land vill jag åka tillbaka till förrän jag avverkat alla som jag inte sett. Oavsett jag haft det bra där eller mindre bra, så vill jag inte utesluta att jag kommer att återvända.
Alla människor förändras och därmed platserna, kulturen och maten mm. Ibland till det sämre, ibland till det bättre.
Sen är det beroende på vad syftet med resan är.
Så , nej, jag kan inte komma på något som jag inte ska återkomma till.
Tycker jag var bra skrivet!!!!
Tack, jag är själv ganska nöjd. :) Det svaret kom dock inte spontant, för jag tänkte till och letade efter ställen jag inte ville återkomma till men tyckte det var synd att döma ut något som kanske var mindre lyckat pga en slump eller förutsättningarna som rådde just då. T ex råder det ibland bojkotter av olika länder av olika orsaker, men efter några år kan det vara värsta paradiset att åka till.
"Den som reser måste ha ett öppet sinne och den som har ett öppet sinne har nog rest mycket"
1 maj 2008 11:54
Spanska fastlandet, Costa del Sol, var där -82
aldrig mer, stöddigt, rasistiskt, otrevligt folk, och maten???
nääää, men det kan ju va kanon nu, men jag ger det ingen chans igen
bara om jag blir bjuden dit och då menar jag bjuden på allt *S*
2 maj 2008 13:35
Citerat från mari73:
Omvänd fråga på diskussionen "Vilket land vill du åka tillbaka till". Själv så återvänder jag troligtvis aldrig mer till Egypten.
Turkiet är ett land som jag verkligen inte längtar tillbaka till. Har varit där 4 gånger på 4 olika platser men efter sista gången kände jag att det är nog. Äckelvarmt, jobbiga och efterhängsna försäljare, ingen god mat. Har inga direkta planer att återvända till Bulgarien heller. Håller f ö med Aquaholic, jag undviker att åka tillbaka, försöker istället hitta nya ställen.
Av Ronnyk
2 maj 2008 13:46
Konstigt att det tog dig fyra resor tll Turkiet Att upptäcka det,>Citerat från nena2000:
Citerat från mari73:
Omvänd fråga på diskussionen "Vilket land vill du åka tillbaka till". Själv så återvänder jag troligtvis aldrig mer till Egypten.
Turkiet är ett land som jag verkligen inte längtar tillbaka till. Har varit där 4 gånger på 4 olika platser men efter sista gången kände jag att det är nog. Äckelvarmt, jobbiga och efterhängsna försäljare, ingen god mat. Har inga direkta planer att återvända till Bulgarien heller. Håller f ö med Aquaholic, jag undviker att åka tillbaka, försöker istället hitta nya ställen.
6 maj 2008 12:19
Jag ska åka tillbaka till Cypern Ayia Napa för den artonde gången. Jag kommer aldrig mer att fara till Lanzarote, det blåste och var kallt i en vecka, maten var inte heller god.
6 maj 2008 20:41
Smaken är som baken. Tur att vi alla har olika intressen och åsikter så alla länder kan vara både intressanta och ointressanta att resa till.
Har rest ganska mycket och jag har för min del mycket svårt att finna ett land jag inte vill återse.Varje plats har sin tjusning och Egypten har jag besökt 9 gånger för sina fina bad, dykvatten och trevligt folk.
7 maj 2008 11:19
Jag vill inte tillbaka till Dominikanska republiken, allt jag hörde var "give me dollar" och "americana" och även om jag träffade mycket otrevligt folk så fanns även ngr som var väldigt trevliga men mest var det obehagligt och jobbigt.
Av Anjou
7 maj 2008 12:40
HM...en knepig liten fråga..jag tror att jag skulle säga Azorerna, detta för att jag hade för stora förväntningar på det resmålet och hade inte läst på innan jag bokade resan dit. Viss var där vackert men jag ville ju bada sola, ta en öl och slappa på något mysigt ställe, det kunde man inte på Azorerna,,,,inte där jag befann mig...tyvärr :-)
Av Elka
10 juni 2008 20:27
Definitivt Alanya i Turkiet! Vi tog en snorbillig sistaminuten i maj 2006 och hamnade i Alanya. Efterhängsna och otrevliga försäljare och inkastare till restauranger i mängder. Så fort man gick ut från hotellet attackerades man från alla håll! Helt obeskrivligt! Efteråt kan man skratta åt det, men då kunde det bli riktigt obehagligt. (Dock fanns undantag.) Hotellpersonalen var något alldeles extra: De ville inte att man skulle gå utanför hotellet och vaktade på en när man klev utanför dörren. Where are you going? Why? Stay here! Det blev en sport att hinna ta sig ut utan frågor. He-He! (Om jag skulle komma på namnet på hotellet skulle en varning utfärdats, men jag har nog förträngt det) Maten var dock fantatiskt god var vi än åt! (Utom på hotellet)
MEN man kan hitta pärlor överallt som jag tidigare skrivit om: Vi hyrde jeep en dag och for upp i bergen längs en flod och där intog vi en sagolik lunch på en restaurang där man satt i låga soffor runt ett bord, på små "flottar" ute i floden. Härligt!
Jag har inte gett upp Turkiet som resmål, men i så fall får det nog bli Istanbul nästa gång.
Av Idea
10 juni 2008 20:38
Min värsta semester tillbringade jag på Fuerteventura. Det var jättekallt, blåste och regnade. Det regnade även in i lägenheten vi hyrde. Varmvattnet tog slut, det elektroniska dörrlåset fungerade inte och det var ca 500 meter till receptionen - lodrätt.

Nej, aldrig mer Fuerteventura. De andra Kanarieöarna har jag inte besökt.
Av Blondie
10 juni 2008 22:19
Håller med Anjou - Azorerna! ..trots en underbar segling och söta delfiner så var det tråkigt och trist..eller hade jag för stora förväntningar ..kanske?!
Av Erc
10 juni 2008 23:24
Åker aldrig till Transnistrien igen. Fast nu är det ju inget erkänt land - så det kanske inte kvalar in i ämnet.
Av Lucas2-
11 juni 2008 00:29
Jag skulle kunna säga alla länder jag hittills besökt med undantag för en handfull som jag med förtjusning återvänder till. Jag tror inte man skall döma ut ett helt land på grund av vad man upplevt vid ett enstaka tillfälle. Det kanske beror på den ansvarige för resan, antingen det nu är en resebyrå eller egen regi eller att man besökt fel plats. Däremot är det väl inget fel i att välja andra resmål för att man vill vidga sina vyer lite. Jag har en kamrat som för cirka 30 år sedan besökte Spanska Solkusten. Det regnade hela veckan, så aldrig mer Costa del Sol! Han blev en av de första energiska Thailandsresenärerna och efter några års resande satt han 14 dagar i ett ihållande regn någonstans i norra Thailand. Efter så många resor till Thailand visste han att så här var det inte ofta, så det var aldrig tal om att sluta fara till Thailand. Men att få honom att förstå att det är samma sak med Solkusten, det går inte!
Av Anis
11 juni 2008 19:31
Citerat från kokajo:
Malta. En pluttö som är brun och snustorr, nästan utan stränder, och med otrevliga människor. Mafiosos styr det mesta och alla är släkt med varann, vilket gör stället totalkorrupt. Det finns iofs en hel del historiska platser av intresse, men nu när jag besökt dessa en gång ser jag ingen anledning att återvända.
Av Anis
11 juni 2008 19:36
Håller absolut med kokaio, Malta åker jag inte tillbaka till. Dessutom otrevlig personal på restauranger och baren och inte ens maten var någon höjdare, en i ressällskapet fick salmonella.
Av Tjatta
22 juni 2008 22:35
Jag reser runt en hel del, och har varit på många platser och brukar alltid säg att "en resa ångrar man aldrig". Men - jag har ett undantag - Bulgarien kommer jag aldrig någonsin återvända till. Var i Golden Sands 2006 och allt var uppbyggt för turister, överhuvudtaget inget genuint att titta på. Denna resa gav absolut inga trevliga minnen att ta hem och njuta av.
23 juni 2008 10:32
Kommer troligtvis aldrig återvända till Hammamet, Tunisien. Kommer definitivt aldrig återvända till någon av Kanarieöarna. Var på Gran Canaria 2003. Vackert landskap och fint vatten men allt annat var bara inte kul..
Av Katitzi
23 juni 2008 18:08
Brokke! Varför säger du urk! om Naxos i Grekland? Nyfiken!
Av Raab
23 juni 2008 20:50
Får nog säga att alla länder och ställen man varit på har sin charm. Jag menar. Hur kul är sverige egentligen..? :) (Min åsikt) =)

I övrigt om det är 2 riktigt missnöjda ställen under mitt liv (några år tillbaka så kanske bättre nu) så är det Marocko och kreta.
Eftersom jag är väldigt blond var det sjukt jobbigt med folket som gick och nästan slet bort mitt hår. På kreta var stränderna jag kom till iaf total kass. Sen tycker jag även kvalitén av hela resan var sådär.

Ha det gott :)
Av Fippen
24 juni 2008 10:36
Vi kommer troligen inte återvända till Tunisien, Hammamet: Var där en vecka 2004. Det regnade hela veckan, dålig mat och inte något att göra så jag kan inte påstå att det lockar att åka dit igen. Kanarieöarna tror jag inte heller jag kommer att åka tillbaka till, kan egentligen inte sätta fingret på vad som gör att jag inte vill dit igen, men när veckan var slut tyckte både min man och jag att det var skönt att komma därifrån.
Av Brokke
27 juni 2008 18:13
Naxos- URK!! Jo för att det luktade stekt/grillad bläckfisk hela strandpromenaden, snorkiga och oartiga
nudiststränder, kaos med resebolaget. Fick åka mitt i natten till santorina där flyget gick ifrån pga storm, då de små båtarna
inte gick, satt och svettades i santorina till kvällen då flyget gick!. NEJ aldrig mer!!!
Av Katitzi
27 juni 2008 20:28
OK, jag förstår en misslyckad resa. Men det är synd att dissa en hel ö på grund av det!
Av Brokke
27 juni 2008 20:46
gäller nog många resor på detta forum...........
Av Marika
27 juni 2008 23:21
Egypten och Hurghade lär få vänta på vårt återbesök... Visst det är kul att ha varit där en gång och åkt på jeepsafari i öknen (och dnasa magdans i ett beduinläger!) but not again! Var inte alls förberedd på att stränderna var instängslade vid varje hotell och att det inte fanns någon allmän strand. Vill man ha en veckas uppsassning och avkoppling på hotellet är det kanon men inget för oss som vill ta del av det lokala livet... Dessutom mycket tiggare som ville ha mat (OBS! Mar, inte pengar, det säger en hel del).

Var där 1997 så det har kanske ändrats sedan dess, förhoppningsvis....
28 juni 2008 12:19
Jag är ju inte het på Thailand men det var säkert inte så mycket fel på det egentligen, det passade bara inte mig.

Skall jag ha storstäder finns ballare storstäder än Bangkok, skall jag ha massturism och stränder finns sådana jag gillar bättre, skall jag träffa "vänliga" människor sså kan jag göra det överallt, skall jag ha kultur finns kulturer jag är mer intresserad av och detsamma gäller underavdelningen mat, dryck och musik.

Många tar upp att det är så billigt men för mig är inte billigt ett argument - det finns dessutom andra billiga destinationer som mer passar in på vad jag skrivit ovan.
Av Alfva
29 juni 2008 10:58
Jag tycker kanske egentligen det är svårt (orättvist är ett bättre ord) att utesluta ett helt land på grund av en upplevelse, men det finns platser/länder som jag inte uppskattar till fullo, därför kommer de inte att besökas inom en snar framtid.

Bulgarien (Sunny Beach, Nessebar) på grund av skabbig miljö, dålig mat (extremt dålig mat), dålig standard, otrevliga människor.
Turkiet (Marmaris, Alanya) på grund av odrägliga försäljare, inkastare, dålig mat.
Egypten (Hurghada) faller på samma som ovan, samt det hela ogenuina samhället.

Det är nog de länder jag totalt förkastar, sen finns det platser som jag inte är så intresserad av att återvända till:

Phuket (Thailand), turister,turister,turister. Jag hade nog fått vara mer ifred på Mallorca.
Cebu City (Filippinerna) skräp, fattigdom, tiggare. Det är inte fattigdomen i sig som skrämmer en, men det lockar inte med stadsliv när städerna ser ut som dessa. Filippinerna är annars ett av mina favoritländer!
Av Roy
4 juli 2008 09:07
Nationalparken Vadvetjåkko....

Är säkert en underbar plats några få dagar på året, men de 10 dagar jag och min paddelkompis tillbringade i den snåriga parken liknade mest dagarna innan Noak släppte förtöjningarna till arken. På nätterna låg vi genomblöta i tätlet och darrande av skräck hörde vi stormbyarna samla sig inför attacken på norksa havet utanför Narvik, för att sedan med siktet inställt på vårt ynkliga tygskydd, i dånande raseri kasta sig fram som ett jättelikt expresståg med rabies genom den vindtunnel som dalgången utgör .

Fattar inte att vi kämpade oss kvar i denna misär, men någon form av felinställt målfokus fick oss att lida oss igenom dessa vanställda dagar.
Men det var skönt att återvända till hotell Riksgränsen efter gyttjeturen!
Av Zappe50
4 juli 2008 15:32
Jag kommer i all framtid att bojkotta Kina och allt som har att göra med detta fruktansvärda land !
Ett land som tillåter att sådant här kan förekomma utan att någon ingriper !
Jag har gudskelov inte varit i Kina och kommer aldrig att åka dit heller !
Kolla bara på följande länk ! Men EN SKARP VARNING utfärdas härmed !
Mycket grym film !
Engagera er och skriv på protestlistan !
Här är länken:
http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=fur_farm&Playe...
Och här är länken till protestlistan:
http://www.furisdead.com/pledge-furfree.asp?c=chfrplg
6 juli 2008 21:23
ha! ha! ha! ursäkta att jag skrattar men det låter inte som någon trevlig fjälltur det där, har väl själv lyckats med att komma på någon mindre lyckad tur ibland vad det gäller vädret för det kan verkligen bli råbrutalt väder där uppe.
Citerat från roy:
Nationalparken Vadvetjåkko....

Är säkert en underbar plats några få dagar på året, men de 10 dagar jag och min paddelkompis tillbringade i den snåriga parken liknade mest dagarna innan Noak släppte förtöjningarna till arken. På nätterna låg vi genomblöta i tätlet och darrande av skräck hörde vi stormbyarna samla sig inför attacken på norksa havet utanför Narvik, för att sedan med siktet inställt på vårt ynkliga tygskydd, i dånande raseri kasta sig fram som ett jättelikt expresståg med rabies genom den vindtunnel som dalgången utgör .

Fattar inte att vi kämpade oss kvar i denna misär, men någon form av felinställt målfokus fick oss att lida oss igenom dessa vanställda dagar.
Men det var skönt att återvända till hotell Riksgränsen efter gyttjeturen!
7 nov. 2008 14:47
Inte för att jag någonsin har längtat till Bulgarien - men dit skall man tydligen inte åka!
7 nov. 2008 19:26
Citerat från zappe50:
Jag kommer i all framtid att bojkotta Kina och allt som har att göra med detta fruktansvärda land !
Ett land som tillåter att sådant här kan förekomma utan att någon ingriper !
Jag har gudskelov inte varit i Kina och kommer aldrig att åka dit heller !
Kolla bara på följande länk ! Men EN SKARP VARNING utfärdas härmed !
Mycket grym film !
Engagera er och skriv på protestlistan !
Här är länken:
http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=fur_farm&Playe...
Och här är länken till protestlistan:
http://www.furisdead.com/pledge-furfree.asp?c=chfrplg
Jag kan återvända till alla länder jag besökt med undantag för ett. Det var en fullkomligt vidrig filmsekvens som Zappe50 förmedlade. Jag har hört om gässens lidande i Kina för att folk ska kunna dra billiga duntäcken över huvudet. Man ”skördar” (= rycker ut) dunet från den levande gåsen vid flera tillfällen under dess liv. Först när det bara kvarstår en såryta, är det dags att dumpa gåsen. Jag besökte Guangdong 1997, men kommer inte att återvända till ett land där djur och människor behandlas på ett avskyvärt sätt.

Jag har skrivit på protestlistan och skickat informationen till alla jag känner.
Av Lewisia
7 nov. 2008 19:26
Turkiet.. håller med många andra här, vi bodde en bit från marmaris men fy tusan vilka jobbiga försäljare och inkastare :(. ALDRIG mer iaf just dit. Och maten ..*urk*
8 nov. 2008 08:00
Som så många andra här så säger jag Bulgarien. Fy fan vad dålig mat och otrevliga människor.
Av Energi
8 nov. 2008 10:09
Turkiet pga dessa jobbiga och oärliga inkastare.
Av Magiqa
8 nov. 2008 12:14
Det finns inget land som jag inte vill åka tillbaka till, för varje ny resa ger mig helt nya upplevelser. Jag tänker alltid när jag är i ett avlägset land att jag säkert kommer tillbaka hit någon gång,f ör det känns ju så nära när man är där, hur långt hemifrån man än är. Jag känner mig hemma där jag är. Men något jag aldrig vill göra mera är att åka med Temaresor, vare sig till Indien (en skräckresa) eller någon annanstans. Jag åkte sex gånger med Tema, men Indien blev droppen. De fem övriga var bra. I Indien (Rajasthan) hade vi en svensk, kvinnlig guide som föreföll gå på heroin, hon var "the Divine Goddess" och helt upptagen med sina indiska outfits, olika för varje dag under drygt två veckor. Bussen var en skrotbuss utan AC, fönstren så smutsiga att man inte kunde se ut, öppa dem gick inte heller. Av 25 personer var 20 konstant magsjuka, vilket jag skyller på att guiden tog in gruppen till hemska syltor längs den så kallade landsvägen (helt utan vägbeläggning - det tog 8 tim att köra 150 km!) och på dessa syltor var maten så hemsk, så jag ville spy vid blotta anblicken och beställde en cocacola och drack utanför. Detta gjorde förstås guiden irriterad. Flera inställda inrikesflygningar, hemskt humör bland resenärerna, som sket på sig i den stinkande bussen som fick stanna ute på vischan så folk kunde gå ut på vägkanten och baja soppabaj. (Diarré betyder rinna rakt igenom och min dotter myntade som liten begreppet soppabaj, vilket är en adekvat benämning!) Samtidigt som detta pågick hävdade vår gudinna till guide att "Delhi Belly är en myt"!
I ett tigerreserat var en resenär (svensk politiker från mörkaste Skåne) så galen att han hotade slänga av mig i tigerreservatet. Detta utan att någon ingrep. Guiden ansåg att hon inget kunde göra, då inte han klagat på mig!!
Nej varför skulle han klaga? Jag påpekade att guiden borde ha ett reseapotek och delade med mig av mina utmärkta Pepto-Bismol, som funnits sedan 1920-talet i Nordamerika, men kunde ju inte gärna ge till alla. Vissa var fö av den åsikten att man inte skall ta medicin, inte ens om den innehåller medicinskt kol, mot magsjuka.
Resan var ett helvete och jag teg och led, för jag tänkte kräva rättvisa när jag kom hem. Men Temaresor vägrade ge mig ett öre i kompensation. Inte ens förklaring varför. Kanske hade jag klagat på för mycket men det fanns anledning. Värst av allt var förolämpningen guiden Sinnika utsatte mig för när vi skulle flyga hem. Hon sade att HON blivit förolämpad och ledsen av att jag skrivit negativt om resan i min utvärdering (som jag fö inte borde lämnat till henne, men hon tjatade så.)
Indien är världens soptipp men att påstå, som vår guide, att man inte fick ha utländska bussar, var ju ren lögn, då Kuoni (utmärkt researrangör) kom med franska helturistbussar till samma hotell som vi.
Aldrig mera Tema, som under alla omständigheter borde varit skyldiga att kompensera för en buss som var en Baja-Maja i jätteformat och för inställda inrikesflygningar.
Monica Wiegert (Rajasthan mars 2005)
Av Jonte_
8 nov. 2008 13:22
Med anledning av Magiqa:s inlägg ovan:

Jag har rest 13 gånger med Temaresor, båda i och utanför Europa. Sju av resorna var vandringsresor, övriga kulturresor. Sällan har jag upplevt några så bra och välplanerade resor. Guiderna har varit högutbildade med specialistkunskap inom kultur och/eller natur, oftast inom båda områdena. Bussar, hotell och mat har hållit en god standard. Med få undantag har vi inte mött annat än trevliga, smidiga och verkligt intresserade resenärer.

Den beskrivning som Monica Wiegert ger av sin resa med Temaresor känns helt absurd. Monica skriver: ”I ett tigerreservat var en resenär (svensk politiker från mörkaste Skåne) så galen att han hotade slänga av mig i tigerreservatet. Detta utan att någon ingrep." Man kan fråga sig varför. Med tanke på Monicas påstående att ”Indien är världens soptipp”, kanske resor till andra kulturer inte är att rekommendera.
Av Cinar
8 nov. 2008 14:42
Haha, samma här. Trots underbar snorkling i Röda Havet blir det not inte mer Egypten för mig....
8 nov. 2008 16:41
Kanarieöarna,
Hela området är ett turistgetto och jag gillar mer att komma till områden/länder som det finns något genuint kvar!
Av Hkn
8 nov. 2008 18:25
Vänner,

jag har kanske missförstått alltsammans, men många utgjuter sitt missnöje över platser som är helt och hållet skapta/anpassade efter turism.

Förlåt, men vad förväntar du dig om du valt att åka till en sådan plats? Det är ju som att tro att hela Gotland är en bar med usel service, jobbig 08-attityd och fånig lounge-inredning, där plastkortet skriker ut sin smärta över att drinkarna kostar 135 spänn – och på grundval av den sortens indicier säga 'Fuck you, Sweden'.

Än så länge har jag aldrig hittat ett ställe, som givit mig en sådan avsmak att jag aldrig någonsin vill återvända till platsen. Och att på samma sätt döma ut ett helt land... med den inställningen bör man nog inte bege sig särskilt långt från gatuköket hemmavid.

Men det är förstås upp till var och en att finna sin egen, ideala semester. Krama varandra i trafiken...

I m h o,

:: hakan ::
Av Mirreli - Reseguiden.se
9 nov. 2008 12:44
Citerat från ingemar_e:
Kanarieöarna,
Hela området är ett turistgetto och jag gillar mer att komma till områden/länder som det finns något genuint kvar!
Hejsan, att omnämna att hela Kanarieöarna är ett turistgetto känns rätt hårt då detta område faktiskt består av Teneriffa, Gran Canaria, Lanzarote, La Palma, La Gomera, Fuerteventura, El Hierro och sex mindre öar. Se mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kanarieöarna

Har själv bott på Gran Canaria och kan helt hålla med om att vissa områden som tex San Agustin & Playa Inglés är helt uppbyggda för att tillfredsställa solstinna turister (vad är det för fel på dem som önskar ha det så...). Å andra sidan, om man hyr en bil eller motorcykel så kan man finna många guldklimpar både i form av vacker natur och små byar där tiden verkar ha stått still. Ett tips är att höra med lokalbefolkningen när man är på semester om vad man kan se som sträcker sig utanför turistpärmarna på hotellet. Oftast är de glada att man intresserar sig lite längre och ställer upp med allehanda tips!

I somras var vi på Cypern, Ayia Napa som jag upplevde som ett typiskt turistgetto. Nu var det alldeles för varmt för att vi skulle orka utforska ön längre än genom en dagstur på en båt (5-åringen satte liksom begränsningarna där). Men jag är alldeles övertygad att om vi hade åkt under lågsäsong så skulle Cypern som ö ge många oförglömliga minnen!
9 nov. 2008 14:08
Citerat från mireille:
Citerat från ingemar_e:
Kanarieöarna,
Hela området är ett turistgetto och jag gillar mer att komma till områden/länder som det finns något genuint kvar!
Hejsan, att omnämna att hela Kanarieöarna är ett turistgetto känns rätt hårt då detta område faktiskt består av Teneriffa, Gran Canaria, Lanzarote, La Palma, La Gomera, Fuerteventura, El Hierro och sex mindre öar. Se mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kanarieöarna

Har själv bott på Gran Canaria och kan helt hålla med om att vissa områden som tex San Agustin & Playa Inglés är helt uppbyggda för att tillfredsställa solstinna turister (vad är det för fel på dem som önskar ha det så...). Å andra sidan, om man hyr en bil eller motorcykel så kan man finna många guldklimpar både i form av vacker natur och små byar där tiden verkar ha stått still. Ett tips är att höra med lokalbefolkningen när man är på semester om vad man kan se som sträcker sig utanför turistpärmarna på hotellet. Oftast är de glada att man intresserar sig lite längre och ställer upp med allehanda tips!

I somras var vi på Cypern, Ayia Napa som jag upplevde som ett typiskt turistgetto. Nu var det alldeles för varmt för att vi skulle orka utforska ön längre än genom en dagstur på en båt (5-åringen satte liksom begränsningarna där). Men jag är alldeles övertygad att om vi hade åkt under lågsäsong så skulle Cypern som ö ge många oförglömliga minnen!
Hej Mireille,
tog kanske i lite för mycket, har "bara" varit på tre av öarna vilket blev min "sanning".
Ingemar
9 nov. 2008 16:31
Det finns platser jag aldrig skulle återvända till, även om jag mer än gärna återvänder till länderna, som jag verkligen tycker om. Några exempel på länder som ratats ovan:

Egypten – fantastiskt land späckat av historia och kultur
Bottennapp – Hurghada

Israel – oerhört intressant med historiska välkända platser
Bottennapp – Eilat

Tenerife – underbar natur och härliga städer som La Laguna och Santa Cruz
Bottennapp – Los Christianos

Hela Spanien – mycket sevärt i Granada, Cordoba, Barcelona, Sevilla, orörda stränder på sydsidan
Bottennapp – Alicante
Av Mirreli - Reseguiden.se
9 nov. 2008 19:56
Hej Mireille,
tog kanske i lite för mycket, har "bara" varit på tre av öarna vilket blev min "sanning".
Ingemar
Hejsan igen, jag förstår vad du menar. Själv har jag bara varit på en av Kanarias öar men dock under en längre tid som gjorde att jag nog såg varenda hörn. Tycker dock allmänt ibland att tex Gran Canaria har lite oförtjänt dåligt rykte...Det riktigt sorgliga är att efterfrågan och en planering utan eftertanke är vad som har skapat det som vi i dag kallar turistgetton medans tidigare så var det helrätt att åka dit. Jag tror helhjärtat på att varje destination kan erbjuda något "bakom kulisserna".

Ha det så gott!
10 nov. 2008 00:41
Efter att ha läst alla insändare i detta ämne, så är jag förundrad över varför ingen sagt SVERIGE!
Av Homeros
10 nov. 2008 06:08
Citerat från robbowan:
Jag är ju inte het på Thailand men det var säkert inte så mycket fel på det egentligen, det passade bara inte mig.

Skall jag ha storstäder finns ballare storstäder än Bangkok, skall jag ha massturism och stränder finns sådana jag gillar bättre, skall jag träffa "vänliga" människor sså kan jag göra det överallt, skall jag ha kultur finns kulturer jag är mer intresserad av och detsamma gäller underavdelningen mat, dryck och musik.

Många tar upp att det är så billigt men för mig är inte billigt ett argument - det finns dessutom andra billiga destinationer som mer passar in på vad jag skrivit ovan
Så sant så sant...Bra skrivit
Av Homeros
10 nov. 2008 12:33
Åker aldrig till Turkiet igen!! Helt enkelt för att jag inte gillar folket...Var där en gång på en släktresa och det är väl den enda anledningen till att jag åkte dit..
Av Zacke
15 nov. 2008 16:19
Citerat från elcanario93:
Efter att ha läst alla insändare i detta ämne, så är jag förundrad över varför ingen sagt SVERIGE!
Klokt sagt Elcanario93. Hur farao kan man döma ut ett land efter att ha besökt ett turistgetto någonstans på jordklotet? Det säger väldigt mycket om resenären, däremot inte ett dugg om landet ifråga.
Av Riisa
15 nov. 2008 17:39
Egypten absolut. Var där på bröllopsresa 2005. Åker aldrig tillbaka. Alanya var läskigt när jag var där själv med barnen och trist när karln var med året efter. Men slappa på ett resort i Turkiet för att bara ladda batteier och laja med barnen i poolen är helt ok! Riga åker jag aldrig till på hösten igen grått grått grått
Av Magiqa
15 nov. 2008 20:49
Apropå kritiken av mitt inlägg om hur dåliga Temaresor och dess guide var på min resa i Rajasthan, Indien. Det är inte "kultur" att köra med skrotbuss, för Temaresor är dyra och Kuoni, som är billigare, hade helturistbuss. Det är inte "kultur" att Indien svämmar över av mänskliga sopor, överallt, tom i en sådan kulturstad som Agra, där världsberömda Taj Mahal finns! Det handlar inte om koskit och elefantskit, för det är ren skit. Men Indien behöver renhållning, vilket saknars. Det är ofattbart att dessa vackra, intelligenta människor kan leva i ett rikt land, som är en mänsklig soptipp. tala inte om överbefolkning, för Japan är världens renaste land, trots att det är litet och till 70 procent består av berg.
Innan någon kommer med oförskämda påståenden om att jag inte gillar främmande kulturer, så kan han sopa rent för egen dörr. Det var en undermålig Temaresa med stora brister och 20 av 25 resenärer ständigt magsjuka samt en urkass guide, Sinnika Veivo från Göteborg, som jag talar om. Kulturen i Indien är högintressant och jag åker säkert dit fler gånger, men inte med Tema. Det är självklart att brister ska kompenseras. Så har Tema gjort förr (jag har åkt med dem sex ggr varav fem till stor belåtenhet) men efter den pina som Indienresan var (jag mådde bra tack vare att jag har vett på att inte äta majonnäsgojor och sånt, utan höll mig till stekta auberginer - benknotor av kyckling och lamm, som serverades på radisson och Hilton, är lite svårt att gnaga i sig, om man inte är hund!!) så kommer jag aldrig att åka med Tema mer. tack vare denna undermåliga resa har jag upptäckt hur bra de mindre resebyråerna är och hur mycket de bryr sig om varje resenär.
Sinnika på Tema i Rajastan våren 2005 svarade inte på tilltal ens, hon satt på ett moln högt i det blå!
Monica Wiegert
Av Wally
16 nov. 2008 15:07
Citerat från mari73:
Omvänd fråga på diskussionen "Vilket land vill du åka tillbaka till". Själv så återvänder jag troligtvis aldrig mer till Egypten.
aruba.vackra ständer men gode gud vad små ödlor,över allt. lite över reklamerat tycker jag.
16 nov. 2008 15:45
Ett specifikt land har jag inte då det alltid finns godbitar i samtliga =), men var i Phuket, Thailand -05 och kommer aldrig sätta min fot där igen. Helt klart det sämsta stället jag satt min fot på under de resor jag gjort!
17 nov. 2008 01:20
Folk nämner ofta dålig sercive och dåligt uppförande. Då väljer jag att aldrig mer sätta min fot i Danmark, dem verkar på fullaste allvar tro att vi förstår dem. Fastlandet i Spanien lär man inte återvända till heller, mer osympatiska och egoistiska människor får man leta efter.
19 nov. 2008 20:51
....och för att ha en uppfattning om den Spanska befolkningen så måste man stanna ganska länge......dom e ju ca 40 000 000 stycken!
Av Zacke
20 nov. 2008 18:31
Jösses, en hel tråd som en fantastisk provkarta på fördomar, inte bara om hela länder utan också om en hela befolkningar. Det mesta verkar baserat på en kort semestervistelse på en ort förmodligen översvämmad av ödmjuka och skötsamma turister. Här möter ni en en av dem, Povel Ramels Norlander från 1971. Han ägde bland annat den franska rivieran:

Maar de Borgång – feståru!
Egen flakong - feståru!
Miss’t min balans - feståru!
Mitt i Provangs - feståru!

Ligger å spyr - feståru!
På Kåt d’Assyr - feståru!
Rivjäran e min - feståru!
Lika mycket som din - feståru!
Av Fdp
20 nov. 2008 21:47
Citerat från elcanario93:
Efter att ha läst alla insändare i detta ämne, så är jag förundrad över varför ingen sagt SVERIGE!
Nu förstår jag inte. Det är klart alla dessa fantastiska turister måste återvända till Sverige så att de kan stämma av mot den svenska normen och dömma ut andra kulturer efter en eller ett par veckors vistelse.
21 nov. 2008 02:51
Citerat från marika:
Egypten och Hurghade lär få vänta på vårt återbesök... Visst det är kul att ha varit där en gång och åkt på jeepsafari i öknen (och dnasa magdans i ett beduinläger!) but not again! Var inte alls förberedd på att stränderna var instängslade vid varje hotell och att det inte fanns någon allmän strand. Vill man ha en veckas uppsassning och avkoppling på hotellet är det kanon men inget för oss som vill ta del av det lokala livet... Dessutom mycket tiggare som ville ha mat (OBS! Mar, inte pengar, det säger en hel del).

Var där 1997 så det har kanske ändrats sedan dess, förhoppningsvis....
Hurgada ? det finns hur många allmäna strander som helst, nu har det gått ca 12 år, mycket har förändras i egypten
Av Ulleb
21 nov. 2008 09:01
Måste säga att av de länder jag varit i, är där inget som jag inte skulle vilja tillbaks till!
21 nov. 2008 12:24
Citerat från ulleb:
Måste säga att av de länder jag varit i, är där inget som jag inte skulle vilja tillbaks till!
Jag håller fullständigt med Ulleb. Av alla de ställen vi har varit i, finns det inget vi inte skulle kunna återvända till. Nu reser vi förstås endast inom Europa, men om vi skulle ha rest nån annanstans, skulle det säkert finnas massor både av för och emot.

Om man blir otrevligt bemött nånstans, beror det med all säkerhet, att man själv inte har varit så förfärligt trevlig. Alla har sin kultur och vi kan inte förändra det till att vara just VÅR kultur.
Av Hif1907
21 nov. 2008 21:32
Håller med en hel del här.. Bulgarien aldrig mer, har ALDRIG länkat hem så mycket som jag gjorde när jag var där.
Av Pany
21 nov. 2008 22:39
Behöver inte ens fundera! TUNISIEN!!! Så värdelös och förnedrande upplevelse att jag inte ens orkar förklara!
Av Jende
14 dec. 2008 21:24
BULGARIEN!! Brukar aldrig säga aldrig men i detta fall måste jag!!! speciellt Sunny beach!
15 dec. 2008 03:46
Citerat från hkn:
Vänner,
Det är ju som att tro att hela Gotland är en bar med usel service, jobbig 08-attityd och fånig lounge-inredning, där plastkortet skriker ut sin smärta över att drinkarna kostar 135 spänn – och på grundval av den sortens indicier säga 'Fuck you, Sweden'
Hkn: Jag måste bara fråga... Vad är "jobbig 08-attityd"?
15 dec. 2008 21:57
Costa del Sol i Spanien var då ingen hit även om det är 10 år sedan jag var där. Uppförsbacke överallt:) och en massa inkastare o skit överallt - gillar inte sånt och kanske därför jag helst undviker "turistställen" då man inte får se hur landet och befolkningen egentligen är utan allt är uppgjort för att tjäna pengar på turisterna. Naturligtvis är det inte bara Costa del Sol som det är så på men jag tyckte det var kass.

Många har skrivit Bulgarien här men jag var där för knappt 2 år sedan med jobbet och blev faktiskt positivt överraskad, förvisso befann vi oss inte på någon kändare ort och så men maten var det inget fel på och när man kom ut på landet så var det fin natur och så.
15 dec. 2008 23:01
Jag vill nog inte åka tillbaka till något ställe/land..... men inte för att det varit fel på något sett utan för att det finns så enormt många nya ställen/länder kvar att upptäcka och utforska.
16 dec. 2008 00:03
MADEIRA!
Varför? Vi åkte i sena februari och allt var stängt. Det fanns absolut ingenting att göra och ingeting att se. Och tro mig, vi ansträngde oss verkligen! Det gick inte att besöka nåt annat än en gammal vingård och öns högsta berg vilket inte var speciellt upphetsande. Det var svinkallt och det gick varken att bada eller sola. Vi frös på kvällarna och det gick inte att vara ute. Det fanns inga öppna diskotek. Det fanns inga nöjen över huvud taget och jag vill tillägga att vi då var i huvudstaden. FY så trist det var!
Av Loraxxx
16 dec. 2008 10:36
Drar aldri til Egypt igjen. Innnpåslitent folkeslag, alt dreide seg om å få mest mulig penger ut av oss turister.
Drar heller ikke til Playa del Ingles på Gran Canaria mer - en bråkete og utrivelig turistghetto.
Til Kypros drar jeg heller antakelig aldri mer - men av en helt annen grunn. Vi hadde en så fantastisk flott ferie der for 4 år siden at jeg er redd for at en ny tur dit blir en nedtur - vil heller bevare minnet om den herlige ferien vi hadde. Det høres kanskje rart ut - men sånn er det.
Av Peter62
16 dec. 2008 11:24
Jag får svår Ångest , då det börjar närma sig hemresan till Sverige ,med alla dessa gnälliga,trångsynta,bortskämda,världsvana(tror de)
svenskar som vill visa Hela världen hur man ska bete sig...

Har inte hittills hittat nåt semestermål/land som levt upp till "Aldrig mer-status"...bara mindre saker som inte är värda att hänga upp sig på..
Men jag kanske har haft tur på mina resor..

Mvh P...
Av Zacke
21 dec. 2008 11:15
Citerat från zacke:
Jösses, en hel tråd som en fantastisk provkarta på fördomar, inte bara om hela länder utan också om en hela befolkningar. Det mesta verkar baserat på en kort semestervistelse på en ort förmodligen översvämmad av ödmjuka och skötsamma turister. Här möter ni en en av dem, Povel Ramels Norlander från 1971. Han ägde bland annat den franska rivieran:

Maar de Borgång – feståru!
Egen flakong - feståru!
Miss’t min balans - feståru!
Mitt i Provangs - feståru!

Ligger å spyr - feståru!
På Kåt d’Assyr - feståru!
Rivjäran e min - feståru!
Lika mycket som din - feståru!
Men vad har hänt? Bara två minustummar? Det var väl många fler "globetrotters" som kände igen sig och som vet exakt hur världen ska se ut. Och Norlander själv, ja hans egen ägandes Riviera ligger inte längre i Europa. Den ligger mycket längre bort.
Av Bengtar
21 dec. 2008 19:16
En mycket intressant diskussion som egentligen inte borde blivit långlivad.
Eftersom den är totalt ointressant.

En sociolog med undersökningsambitioner om fördomar skulle gnugga händerna om de svaren som inkommit.
Svaren säger faktiskt (i de flesta fallen) mer om svarandena än om resmålen.

Envar reser ju fritt, på eget initiativ och ansvar.
All smutskastning här om skilda företeelser och resmål ställer jag mig frågande till. Kunskapen om resmålen har ju funnits tillgängliga sen lång tid.
Priset?

Reser man till såna platser som efteråt blir negativa har man ingen annan att skylla än sig själv.
Resebyråns tjusiga prospekt?
Vaddå?

Det absoluta bottennappet är nån som anger SVERIGE!
Haveri!
Jättehaveri!
Haverist?

Att resa till något som efteråt blir en negativ erfarenhet är ju trist för vem som helst. Det kanske var billigt?????
Man får det man betalat för.
För det mesta.
Eller oftast.
22 dec. 2008 15:27
Hej,

Jättekul läsning. Det är förstås så att man värderar resmålet efter de händelser som inträffat under den tid (kort som lång) man varit där.
Det land jag faktiskt kan vara utan är SVERIGE. Jag har bott här i större delen av mitt liv och det känns som att det finns så mycket mer att se och så många fler att träffa på andra platser. Vädret och naturen är på många andra platser bättre (kallare eller varmare, bättre stränder och högre berg, livligare städer eller lugnare miljöer).
24 dec. 2008 01:12
Jag var i Turkiet, Marmaris, 2005 och fullkomligt älskade det! På natten när jag anlände tänkte jag "vilken ful stad", men redan dagen efter var jag förälskad. Mysig stad, mysiga människor... "jobbiga" inkastare mm störde mig inte alls! Det enda minuset med Marmaris var väl stranden - klapperstensstrand med hungriga fiskar.

Sen har jag varit i Spanien 5 gånger varav 4 på Costa del Sol. Hur kan man inte gilla det? Jag själv vill flytta dit.

Jag själv skulle nog ta tillfället i akt och hoppa på vilken resa som helst... men vi gjorde en road trip runt Europa för några år sedan. Alla andra fullkomligt älskade Alperna, men inte jag. Det var coolt med snö mitt i juli, men nej... jag kan inte säga att Östeuropa etc. riktigt var min grej. Jag är nog mer en storstadspärla eller sol&bad-flicka helt enkelt...
Av I_or
25 dec. 2008 19:45
Citerat från suecorickard:
Hej,

Jättekul läsning. Det är förstås så att man värderar resmålet efter de händelser som inträffat under den tid (kort som lång) man varit där.
Rätt patetiskt att man ger sig på att värdera ett land och dess invånare utifrån vad som inträffat under en kort tid som man vistats på en ort. Visst, du har rätt, läsningen i den här diskussionen är komisk men då menar jag skrattretande (helt åt det befängda hållet). Jag tror att många besvikelser beror på att man inte är tillräckligt påläst om resmålet, seder och bruk, väderförhållanden etc.

Det är dessutom en paradox, att de flesta reser till ett land för att uppleva något nytt, men inser inte då att turistmålet många gånger är helt anpassat till turisten, dvs det är förvandlat till en miljö som inte på något sätt är typisk för landet. Hur många som diskvalificerar Turkiet har verkligen sett detta land? Eller Bulgarien? Eller Egypten?
24 apr. 2009 15:13
Citerat från ronnyk:
Konstigt att det tog dig fyra resor tll Turkiet Att upptäcka det,>Citerat från nena2000:
Citerat från mari73:
Omvänd fråga på diskussionen "Vilket land vill du åka tillbaka till". Själv så återvänder jag troligtvis aldrig mer till Egypten.
Turkiet är ett land som jag verkligen inte längtar tillbaka till. Har varit där 4 gånger på 4 olika platser men efter sista gången kände jag att det är nog. Äckelvarmt, jobbiga och efterhängsna försäljare, ingen god mat. Har inga direkta planer att återvända till Bulgarien heller. Håller f ö med Aquaholic, jag undviker att åka tillbaka, försöker istället hitta nya ställen.
Kan i och för sig hålla med dig, men de tre första gångerna tyckte jag allt var bra (Side Kusadasi och Alanya) men fjärde gången bodde vi all-in-clusive nånstans mellan Alanya och Manavgat och trots att både hotell och strand var okej så fick jag liksom nog. Maten hatade jag, men det har jag gjort förut också, det var nog bara liksom att nu räcker det med Turkiet
Av Joje_66
24 apr. 2009 16:04
Finns inte många platser vi besökt där vi inte sagt "hit borde vi åka igen för att hinna se mer" egentligen bara Buenos Aires där vi efter några dagar undrade varför i hela friden vi bokade 11 dagar i staden, dit skulle vi inte åka igen ens om det var gratis.

Phuket i Thailand var inte heller så imponerande men inte så illa att vi inte skulle stå ut med några dagar där igen, fast blir det Thailand igen så blir det någon annan plats med mindre turism.
24 apr. 2009 16:08 (redigerad)
Kom på ett ställe jag säkerligen inte kommer att återvända till och det är Budapest. Hade hört hur jäkla vacker den staden var, det tyckte inte jag alls. Donau flyter som bekant genom staden men någon strandpromenad eller uteservering längs med floden finns inte. Det är vägar och sådant närmast floden. Ungrarna var ganska otrevliga, inte så att de snäste direkt men aldrig ett vänligt leende eller likande, förutom på ETT ställe, det fick bli vår stampub. Stället hette Gustaf. Sen åkte vi ju vid helt fel tidpunkt, augusti 2007. Det var uppemot 50 grader ute och alla muséer och diverse sevärdheter som vi hade tänkt se fick stryka på foten. I stället fick man parkera vid något av stadens många utomhusbad, det gick helt enkelt inte att vara ute i solen.
Det stora pluset med Budapest var maten, de lagar helt suverän mat i Ungern, deras Pörkült (det vi kallar gulash) samt deras Paprikacz är så goda så man nästan tappar vettet.
24 apr. 2009 18:09
Citerat från zacke:
Jösses, en hel tråd som en fantastisk provkarta på fördomar, inte bara om hela länder utan också om en hela befolkningar. Det mesta verkar baserat på en kort semestervistelse på en ort förmodligen översvämmad av ödmjuka och skötsamma turister.
Tycker att citatet ovan är Spot on! Det finns skrämmande många korkade inlägg i denna "diskussion".

Hatten av för de nyanserade själar som faktiskt talar om ställen de blivit besvikna på snarare än att dra slutsatser om hela länder/befolkningar när man enkom varit i ett turistghetto.
Av Axtri
24 apr. 2009 18:52
Försäljarna för Gran Canaria var fruktansvärt jobbiga så det blir säkert både Kreta o Bulgarien o Tunisien före det. Aldrig hade jag trott att det just på GC var så olidligt jobbigt med dessa gåpåare, inte ens i Tunisien var de i närheten av det, och på Mauritius förekom dessa inte alls.
24 apr. 2009 22:57 (redigerad)
Citerat från christos:
Citerat från zacke:
Jösses, en hel tråd som en fantastisk provkarta på fördomar, inte bara om hela länder utan också om en hela befolkningar. Det mesta verkar baserat på en kort semestervistelse på en ort förmodligen översvämmad av ödmjuka och skötsamma turister.
Tycker att citatet ovan är Spot on! Det finns skrämmande många korkade inlägg i denna "diskussion".

Hatten av för de nyanserade själar som faktiskt talar om ställen de blivit besvikna på snarare än att dra slutsatser om hela länder/befolkningar när man enkom varit i ett turistghetto.
Ny i forumet, Christos? Då har du inte greppat de riktigt stora frågorna än, som denna, alla dessa jobbiga och ”gåpåiga” människor i Bulgarien, Tunisien, Egypten för att ta några länder i högen. Att det inte är lokalbefolkningen utan turisterna som skapar det (i alla fall för lokalbefolkningen) tragiska turistgettot har inte riktigt gått hem.
25 apr. 2009 08:36
Hallå
Ja jag har väl inget som jag absolut inte vill till, men av alla ställen jag varit på så säger jag Bulgarien, sunny Beach var jag, det enda som jag tyckte var riktigt bra där var läget hotellet hade,Blue Star Victoria, sen stranden tyckte jag var bra, men annars så var maten,vädret,folket ingat vidare.
Nej tacka vet jag Turkiet, där är toppen!
25 apr. 2009 09:09 (redigerad)
Citerat från kollegan:
Ja jag har väl inget som jag absolut inte vill till, men av alla ställen jag varit på så säger jag Bulgarien, sunny Beach var jag, det enda som jag tyckte var riktigt bra där var läget hotellet hade,Blue Star Victoria, sen stranden tyckte jag var bra, men annars så var maten,vädret,folket ingat vidare.
Nä, Bulgarien måste vara ett riktigt skitland som har dåligt väder när man är där. Bortsett från det, är det ett mycket vackert land. Söker man sig till bergen, hittar man helt fantastiska byar och en underbar vänlig befolkning. Och bulgarisk husmanskost är inte sämre än svensk.

Jag kan tänka mig att åka tillbaka till alla länder som jag besökt, dock är det vissa platser som jag gillar mindre och det beror enbart på att de har förstörts av turismen. Då beklagar jag platsen ifråga, inte turisterna.
Av Charina
25 apr. 2009 09:23
Tunisien!
Påstridiga män överallt. En satte sig mellan mig o gubben på handduken på stranden!!?? Dessutom så har jag varken förr eller senare blivit så sjuhelvetes magsjuk som jag blev där. När vi skulle resa hem så passade inte mina jeans längre. Hade tappat 5 kilo! Jag levde på passerade soppor o vattenmelon i 3 veckor.
25 apr. 2009 10:16
Det här var nästan som en Sifos undersökning!
Jag skrattar...resor är subjektiva upplevelser
även om över det hela man kan se en viss
övervägande negativitet gentemot vissa orter
i Bulgarien, Turkiet, Tunisien.
Personligen håller jag med även om jag är
övertygat att om man organisera sig väl och
undviker vissa ställen, kan man säkert ha en
fantastisk semester där också.
25 apr. 2009 11:22
Det här med envisa försäljare är ett gissel. Värst har jag nog tyckt Turkiet är. 2000 var vi i Kusadasi på västsidan, underbar liten stad och väldigt mysigt litet familjehotell som vi bodde på. Staden var också väldigt västerländsk, såg inte många muslimer där. Det hemska med Kusadasi var maten, det kvittade vart man gick, allt smakade skit. Vi åt t o m på mexikansk och kinarestaurang, och även där lyckades de totalförstöra maten. En kväll fick jag nog och beställde en stor bakad potatis, en klick smör och ett saltkar vilket blev det godaste jag åt där, undantaget en utflykt till Samos där vi åt souvlakis, fetasallad och tzatziki som galningar.
Med tanke på hur äcklig all mat var så var man ganska ointresserad av restaurangerna, man visste att det blev lika illa vilken man än valde.
Det fanns gott om inkastare som försökte tjata in oss, men man gick ju oftast förbi.
En dag låg jag och mina två barn på Lady Beach och solade (maken var ute och shoppade). Då kom en turkisk kille och delade ut reklamblad för sin restaurang.
Han fullkomligt skällde ut mig, för vi hade minsann pratat med honom för x antal dagar sen och tittat på hans meny men sen hade vi gått och satt oss på en annan restaurang i närheten.
Han tyckte vi hade varit fruktansvärt oförskämda som inte åt på hans restaurang, de som hade så god mat bla bla.
Jag blev fullkomligt chockad, hur i helvete kunde han minnas oss med tanke på alla turister som passerar varje kväll?
Obs, det fanns nästan inga skandinaver men väl belgare, holländare och tyskar.
25 apr. 2009 11:54
Kan vi inte bara komma överens om att det är för jävligt att det skall behöva finnas lokalbefolkning dit man reser?

Tänk er t.ex. Sunny Beach UTAN dom där bulgariska människorna. Vore det inte toppen?

Infödingar stökar bara till det och riskerar faktiskt att förstöra hela semestrar.

Eller hur?
26 apr. 2009 12:24
Jag kom just på... Jag fick aldrig svar på vad 08-attityd på Gotland var... Eller om det var 08-typer?

Anledningen är att enbart 600,000 av de ca 1,8 miljoner som räknas som 08:or är födda i stan. Jag finner det svårt att tro att alla besökande till Sthlm lyckats träffa på någon av de 600,000 födda här och blivit stötta av 08-attityd.

Klassikern (som infödd 08:a) är när jag stod och snackade med några med MYCKET BRED Ekensdialekt på Snaps på Söder. De tyckte det var coolast i världen och mitt i allt hörde jag att något inte stämde i dialekten, något smög sig in som inte jag kände igen, Jag frågade var de kom ifrån varpå de svarade Katarina Ban. Jag frågade istället "Nej, inte var ni bor, var ni kommer ifrån" varpå det smög sig fram att de var från nån liten ort ovanför Dalälven.

Intressant och något att ta hänsyn till när man bedömer en hel ort på några få kontakter.

Jag har säkert själv gjort likadant...
Av Chagana
6 maj 2009 06:07
Oj oj oj själv har jag inget svar på frågan om vart jag aldrig skulle resa tillbaka till. Dock alla ni som besökt Bulgarien får gärna skriva kommentarer, både bra och dåliga till mig/Chagana då vi kanske ska dit i sommar. Jag har två trådar i forumet, ett direkt riktat om Bulgarien och en om resetips. Hjälp mig gärna med era erfarenheter!
Av Magiqa
10 mars 2012 10:15
Träffade nyligen, i Namibia, en reseledare från TEMA, som var mycket trevlig. Jag berättade för honom om hur mycket jag tyckt om Tema-resor, innan jag drabbades av "The Divine Goddess" Sinnika Veivo från Göteborg, som med himmelskt änglalik röst hävdade att "Delhi Belly" är en myt, medan den skrotfärdiga bussbajamajan vi åkte i genom Rajasthan, alltsomoftast fick stanna ute på vischan, för folk både gjorde på sig och fick rusa ut på åkrar och ängar för att spruta soppabaj (diarre- rinna-rakt-igenom, grekiskt ord).
Denne TEMAreseguide sade, när jag berättade om mardrömmen feb 2005, att reseledaren har ett ansvar! Men det hade inte Sinnika Veivo, hon blev inte heller kvar på Tema länge och skrotbajamajabussen ersattes av en helturistbuss, men någon ersättning för all sveda och värk och lidande fick ingen, inte ens för de två inställda inrikesflygningarna. Och jag hade inga magproblem, då jag inte stoppar i mig majonnäsgojor, behövde inte ens ta av mina peopto-bismol, innehållande mediciskt kol och vismuth och ett begrepp i Nordamerika sedan 1920. Bjöd däremot på dem till resenärer, som av Sinnika lurats in på vedervärdiga vägsyltor, som inte ingick i priset, och blivit störtsjuka. Men det var bara två sjuksköterskor som vågade ta av dem. De flesta reseledare är försedda med ett reseapotek, men Sinnika befann sig i Nirvana. Hon passar bättre som flumterapeut!
10 mars 2012 18:25
Cypern räcker det med att besöka en gång.
Bangkok likaså.
Egypten två gånger räcker.
Canarieöarna 3 gånger, kan tänkas få ett besök (dock tveksamt)

Dominikanska, Bulgarien, Marocko, Gambia, Kap Verde, Goa, Vietnam, Laos är turistorter som jag
troligtvis inte kommer att besöka. Mina beslut grundar sig på bekanta som varit där.
Plus ett 50 tal andra länder som inte väcker reslusten.

USA, Kambodja, Kina och Peru är värt att besöka flera gånger, plus att flera Europeiska länder är värda ett
återbesök.
Mina beslut beror inte på tjatiga försäljare.
11 mars 2012 22:20
Litauen, Vilnius-en gång räcker!
Singapore är nära att hamna på listan, men kan eventuellt få en chans till..myrorna på hotellet, otrevliga försäljare i det där stora elektronikvaruhuset(har aldrig upplevt nåt liknande i Turkiet t.ex)..otryggt med buskage vid trottoarerna..
2 apr. 2012 15:17
Vietnam & Kambodja - sällan känt sådan otrygg känsla under något besök i ett land (länder i detta fall) som vi gjorde i städer i dessa länder. Trafiken och avgaser i synnerhet Saigon var fruktansvärd. Nästan ett självmordsuppdrag att korsa en gata i Saigon.. :( Sen har vi ju helt klart besökt länder med större andel människor som bemöter en trevligt än dessa två... (nej, jag drar inte alla människor där över en kam!)
Av Moth63
2 apr. 2012 16:34
Bulgarien: Fattar inte att jag stod ut att vara där två veckor, fanns inget bra att skriva hem om
Av Annl
2 apr. 2012 19:20
Oj, vad synd med Singapore - den staden upplevde vi som rejält trevlig, ren och snygg och välordnad.

Du skriver om myrorna på hotellet - bodde ni möjligen på Novotel i Clarke Quay? Där bodde vi de första nätterna i Singapore och hittade också myror på rummet men det löste sig genom att vi snabbt bytte rum.

Rekommenderar dig att bo på Marina Bay Sands - då kommer du att få en helt annan upplevelse och inga myror på rummet. Helt klart värt att ge Singapore en andra chans - tycker i alla fall jag...
Citerat från reselover:
Litauen, Vilnius-en gång räcker!
Singapore är nära att hamna på listan, men kan eventuellt få en chans till..myrorna på hotellet, otrevliga försäljare i det där stora elektronikvaruhuset(har aldrig upplevt nåt liknande i Turkiet t.ex)..otryggt med buskage vid trottoarerna..
2 apr. 2012 21:25
Nää inte Clark key, bodde på Golden landmark i Singapore.joo, jag bytte rum snabbt som tusan, och fick dom till att ge mig gratis internet under vistelsen också..

Joo, kanske en ny chans, men jag skulle aldrig våga mig upp i den där häftiga poolen på Golden sands.

men efteråt när jag smält intrycken av resan 2009 som innehöll bangkok, Kuala Lumpur o Singapore så kvarstår faktum.. Bangkok bara älskar jag, KL var också kul (bodde mitt på Petaling street)..men Singapore tja..
2 apr. 2012 22:31
Varit i 56 länder och kan väl säga att det INTE finns många länder jag inte vill åka tillbaka till.
Av dessa 56 länder är det ca 6 jag åkt med charterresor. Av dessa 6 resor är det 3 som temaresor (golf), dessa 3 är ok, men de andra 3 är inte min smak.
En av dessa resor gick till Puerto Rico på Kanarieöarna. Frukost och middag ingick, vad vet jag då egentligen om Puerto Rico. Jo hotellet och badstranden blev ju huvudpunkten. Har man då otur att det inte är så ok med hotel och mat blir ju lätt hela Puerto Rico dåligt.
Ingemar
6 apr. 2012 13:34
Det tog tid att tänka igenom, kände spontant att jag gillat alla länder..
Men, Kroatien får det bli. Väldigt tråkigt tyckte jag där var och jag gillar inte stenstrand, så ingen lust att återvända
25 jan. 2014 21:08
Phuket i Thailand och calm beach i Thailand. Otrevliga påflugna människor och försäljare. Dåliga stränder på calm beach koh samet. Dyrt i Phuket
13 feb. 2014 12:00
Turkiet, var där förra sommaren och det var det värsta jag varit med om. Var i Alanya och när man kom in i staden ville man bara hem igen, säljarna ropade efter en och gjorde allt för att man skulle in i just deras butik.
När man väl gick in någonstans så kunde man knappt titta på sakerna förrän säljarna slängde dem över en med snacket om special price just for you. Men när man väl hittat saker så slår de på sina miniräknare och priserna är ändå skyhöga. När man säger nej så tjatar dem på en i oändlighet tills man mer eller mindre tröttnat.
Säger man helt nej till deras varor så blir de ursinniga, hände oss i en väskbutik. Jag ville inte ha det han tog fram och det slutade med att 4 arga turkar ställde sig i vägen för oss när vi skulle ut ur butiken. Skit arga. Var riktigt otrevligt för både oss och barnen.
Nä fy säger jag bara så jobbiga de var!
Aldrig mer Turkiet.

Sen får jag även säga Grekland och Kreta, maten är fantastisk och folket jätte trevligt men jag gillar inte Kreta i sig. Väldigt torr och tråkig miljö.
19 juli 2019 11:38 (redigerad)
Kroatien/Dalmatiska kusten. Otrevligt och hetsigt folk, hård attityd - och det från personal inom hotel/serviceyrken. Försäljarna är jobbiga om du går in i deras affärer. Jag blev utkastad från en när jag försökte pruta och han gjorde spott-ljud efter mig, jag sa "j_vla dåre" i försvar. Taxichaufförer blåser dig på pengar. Alla försöker blåsa dig, t.o.m. uttagsautomaterna. Maten är inget vidare. Stränderna är för smala och överbefolkade och osköna: sten, ingen sand. Det är inte billigt. Fula hus. Snacka om överskattat! Välj Grekland istället om du kan stå ut med att inte kunna spola ned toalettpapper.

Justja, det ligger kvar minor sen jugoslaviska krigen.

https://www.theworldorbust.com/why-croatia-sucks/

Grekland. De får fixa avloppssystemen först.

Jag orkar inte resa till något u-land som t.ex Thailand igen. Riskerna är för många och jag gillar inte att flyga.

Bali.

Sen kan jag ha som regel att inte åka till samma plats två gånger, men jag förstår folk som hittar sina smultronställen och återvänder flera gånger.
11 okt. 2019 07:40
För mig är det Thailand och Egyptiska turistorter. Jag var till Thailand jullovet 2008 och var i Hua Hin på Chomview hotel så trivsamt ställe men reser nästan aldrig till Thailand pga fula gubbar från Europa som kommer dit för prositution och sen turistigt så känner jag att jag skulle aldrig ha Thailand som favoritland plus turistigt. Har så svårt med Thailand. Jag skulle kunna åka dit igen men då vill jag bara åka till Chomview hotellet igen. Jag har varit i Egypten förut och jag har varit till två turistorter Marsa Alam och Sharm el Sheikh dem är så tråkiga och jag gillar inte riktigt att snorkla tycker inte om snorkel och cyklop. Jag har varit i Luxor och det var mycket bättre än turistorterna. Jag far inte till turistorter för att jag är inte intresserad av att träffa se mycket turister.
11 okt. 2019 10:50
Turkiet som land samt alla typer av charterresor.
11 okt. 2019 11:58 (redigerad)
Georgien. Vidrigt bemött på flygplatsen. Ute på stan glor alla på en. Eftersom att folket är så himla fattigt glor de extra om du är en turist med lite pengar. Mkt tiggare. De kör så JÄVLA illa, värre än i Asien. Fantastiska landskap men nej tack.
Av M4sta86
11 okt. 2019 13:20
Chaweng Koh Samui var ingen höjdare. Stranden var bra och så. Men den enkelriktade gatan som går igenom staden där man inte kan gå 10m utan att bli tutad på av taxichaffisar och tjatiga försäljare var ingen hit. Bokade 5 nätter, drog tillbaka till Lamai efter 2.

Annars gillar jag Koh Samui men just Chaweng var ingen höjdare pga detta.
11 okt. 2019 14:52
Citerat från Christos:
Kan vi inte bara komma överens om att det är för jävligt att det skall behöva finnas lokalbefolkning dit man reser?

Tänk er t.ex. Sunny Beach UTAN dom där bulgariska människorna. Vore det inte toppen?

Infödingar stökar bara till det och riskerar faktiskt att förstöra hela semestrar.

Eller hur?
Vet du att jag åker till ställen med mera lokalbefolkning än turister och att åka och träffa svenskar. Svenskar kan man prata med när man är i Sverige så du vill väl åka till Sydamerika t,ex i jungel och se mera turister än indianer t,ex.
11 okt. 2019 20:45
Själv bokar jag resa och boende själv.. vem fn vill bo där alla turister finns? All inclusive? finns det nn vettig människa som fortfarande bokar de???
Att resa är ju att koppla av, inte att träffa massa turister... Se det genuina utanför turiststråken ger ju så mycke mer..
Så Thailands beacher säger jag nej till...
Av M4sta86
12 okt. 2019 17:35
Citerat från Valpolicella:
Själv bokar jag resa och boende själv.. vem fn vill bo där alla turister finns? All inclusive? finns det nn vettig människa som fortfarande bokar de???
Att resa är ju att koppla av, inte att träffa massa turister... Se det genuina utanför turiststråken ger ju så mycke mer..
Så Thailands beacher säger jag nej till...
helt enig
12 okt. 2019 18:20
Har aldrig varit på all inklusive själv, men kan förstå barnfamiljer med 4 veckors sommarsemester. De vill ha avkoppling och det tycker jag är helt ok.
Varför är du så konsekvent?
Jag har varit i Thailand flera gånger, älskar detta land, dock åker jag reguljärt och aldrig varit på tutistorterna. Söder ut på östra sidan.