Nictes blogg

Lördag 19 Juni 2010 - Tobago
Vi kom fram!, i gar trodde vi sakert att vi skulle fa stanna ytterligare en natt pa Grenada, men nar jag ringde LIAT vid 5 tiden for att boka om vara biljetter ytterligare en dag framat, visade de sig att de inte gar nagra flyg till Tobago pa fredagar och lordagar, sa nasta flight skulle vara pa sondag, om de nu skulle ha slutat strejka, detta va ju inte direkt va vi hade tankt oss… Sa jag overdrev lite, eller jag ljog lite grann men de va for en god sak:-) Jag sa att varat plan till London skulle ga pa sondan (de ar egentligen pa mandag vi flyger..) sa vi var tvungna att ta oss till Tobago, efter ett par vandor i telefonen, jag tror jag pratade med halva LIAT, sa visade de sig att de hade ett chartrat plan till Trinidad pa kvallen kl nio som vi kunde fa aka med. For oss kandes de som hogsta vinsten, fran Trinidad gar de bade flyg och bat till Tobago, och flyget skots inte av LIAT..
For att fa plats pa planet va de bara att sa fort som mojligt befinna sig pa flygplatsen sa pa en kvart kom vi fran poolen packade och klara i en taxi pa vag till flygplatsen, och ja vi fick plats visserligen fick vi vanta 6 timmar pa flygplatsen men i gar kl 1 pa natten landade vi i Port of Spain.

Dar blev vi sa klart lurade av en taxichaffis, dels pa avgiften men vi bad honom ocksa kora oss till en trevligt och rent lite enklare hotell. Nar vi kom dit kom visade de sig inte ligga i nagot av de basta kvartern och dessutom kom de ut tva stora killar som sag latt kriminella ut, nar vi fragade om vi fick se rummen sa va de inte mojligt utan att betala forst, dessutom hade de inte las pa dorrarna, de kandes lite for vaghalsigt for oss sa till slut betalade vi 200 dollar for ett rum pa Holiday inn istallet…

Nar vi landade pa flygplatsen fick vi veta att de gick ca 15 flighter om dagen till Tobago och att de inte borde vara nagra problem och komma med… eftersom de ar helg sa vill tydligen alla till Tobago och eftersom biljetten bara kostar 150 kr enkel vag sa va de sa klart fullbokat, med ca 30 namn fore oss stallde vi oss pa standby-listan och 11.35, 4,5 timme senare tog vi den 15 minuter langa flighten till Tobago. Vart hotell ar hur mysigt som helst, egen liten strand dar vi har legat resten av dagen, nu har de dags for en drink I baren.

Ses snart

Torsdag 17 Juni 2010 - Grand Anse
Egentligen borjade allting i gar, 4 pa morgonen ringde min chef och berattade att de hade salt foretaget jag jobbar pa, inga trakigheter som att jag forlorar jobbet eller sa, alla blir tydligen erbjudna jobb pa nya stallet, de handlar mer om att man faktiskt har valt att jobba pa ett stalle och helt plotsligt blir man flyttad nagon annanstans, hmm man har ju haft lite funderingar vad man ska gora med framtiden, kanske detta ger en en kick att prova pa nagot nytt, hur som helst holl de mig uppe nagra timmar innan jag kunde somna om.
Och dagen blev inte battre, vi skulle flyga till Tobago kl 15.10 sa klockan ett kom taxin och korde oss till flygplatsen, nar vi kom fram visade sig att alla piloter pa LIAT hade sjukskrivit sig, sa japp vi hamnade mitt i en vild strejk.. ingen hade nagon information, de fanns ingen man kunde fraga om nagot. Och tydligen ar LIAT de enda som flyger fran Grenada inom Karibien, sa vi kan inte ens ta oss till nagon annan o for att ta oss vidare, de gar inte heller nagra batar harifran till Tobago, eller for den delen Trinidad. Vi har helt enkelt fast har om vi inte chartrar ett plan for 15.000 kr och da kommer vi anda bara till Barbados... De betalar inte heller for hotell at oss, inge mat eller nagot annat, sa allt far vi fixa sjalva. Tillslut fick vi veta att de skulle ha ett mote med piloterna pa kvallen, sa de kanske skulle komma i gang i morgon igen, sa vi bokade om oss pa flighten dagen efter och letade upp ett hotell och tog eftermiddagen och relaxa vid poolen.

I morse nar jag vaknade ringde jag direkt till LIAT, samma sak i dag, alla flyg pa fm ar cancellerade, och troligtvis aven pa eftermiddagen, sa just nu foljer vi internet far att se vad som hander. Jag som va fardig med Grenada, alla har varit jatte trevliga men jag har anda inte kant att Grenada va nagon favorit (forutom Carriacou da). Ahhh jag vill verkligen vara pa Tobago nu.. Dessutom, de racker ju med att de haller i sig nagra dagar sa maste vi borja fundera pa alternativ pa att ta oss till Europa ocksa... Vi spar oss med att oroa oss om de tills i morgon, eller overmorgon kanske...

Måndag 14 Juni 2010 - Grand Anse
Nu har de gatt lite tid och vi har tagit oss till Grenada, solen skiner fortfarande och det ar fruktansvart varmt:-)

Union Island kommer val inte hamna pa listan over de mest minnesvarda stallena vi besokt, men daremot den dagsturen vi tog andra dagen dar. En heldagstur med lunch och bar, vart forsta stopp var Mayreau och Salt Whistle Bay, visserligen ett stalle vi redan besokt men ocksa en strand jag skulle kunna aterkomma till hur manga ganger som helst. Darefter styrde vi seglen mot Tobago Cays. Tobago Cays ar 5 sma oar som nasta bara bestar av sand och palmer, de va ocksa har delar av Pirates of the Caribbean spelades in, efter att ha sett en stingrocka och en lite sandhaj vid stranden bytte vi o och drog pa oss fenorna. Helt fantastisk snorkling med en 10-15 stycken grona skoldpaddor. Innan vi vande hemmat gjorde vi ett kort stopp pa Palm Island, som egenligen bestar av en enda resort, men eftersom stranderna ar fria sa ar de okej att lagga till aven dar, riktigt fin strand aven dar.

Annars va val inte Union Island nagot speciellt, sista dagen tog vi oss till vastra sida och Chatham Bay, for att vara en sa lang promenade (taxin kan inte kora anda fram) trodde vi definitivt att de skulle vara vart de, men vi blev lite besvikna, visserligen va vi helt ensamma pa en strand med turkost vatten, men vi har blivit lite bortskamda med dessa tomma strander sa de kravs lite mer nu, dessutom borjade de regna och nar vi sokte skydd pa en av “shacken” for lite lunch sa kom sa klart strandflugorna fram, jag kunde rakna till 50 bett bara pa ena benet…

Dan efter tog vi baten fran Union Island till Carriacou, vi trodde att vi hade gjort allt ratt men missade tydligen en lite detalj, eftersom vi bytte land, Carriacou tillhor Grenada, sa visste vi att vi skulle behova ga igenom tullen dar for att fa passen stamplade osv, va vi daremot hade missat va att stampla ut oss dagen innan fran St Vincent. Farjan gick inte ens fran huvudorten pa on, dar tullen ligger, utan fran en liten fiskeby brevid sa de fanns ingen tid att vanda tillbaka och fixa, da borjade vi bli lite nervosa eftersom denna bat bara gar mandagar och torsdagar, och vi hade verkligen ingen lust att vanta 4 dagar till pa Union Island, men med lite hundogon och ursakter om att vi bara ar korkade turister, gick det till slut, 1 timmes batresa senare klev vi i land pa Carriacou.

Vi aaaalskar Carriacou, otroligt trevliga manniskor och fantastiskt fina strander, atomsfaren har va hur skon som helst. Vi tog en taxi 10 minuter norr om Hillsborough till Green Roof Inn dar vi hade bokat boende, de ar ett svenskt par som driver de hotellet, dock hade de missat att beratta for de som skotte hotellet medan de va i Sverige att vi hade bokat, vilket i slutandan inte spelade den minsta roll, vi fick san fantastiskt service, vi ha helt ensamma pa hotellet och valdigt val omhandertagna , pa kvallarna hade vi hela restaurangen for oss sjalva, med den basta maten vi atit pa hela resan. Annars blev de mest strander pa Carriacou, Paradise Beach, va fantastisk men aven Anse La Roche, dit de tog oss 1 timmes vandring genom skogen far att komma fram.. och denna gang va de vart det.

I forrgar tog vi farjan over till Grenada, och till vart hotel mitt emellan tva jatte fina strander, Morne Rouge och Grand Anse, kanonutsikt over bade stranderna som ar vita och hur fina som helst men kanske de ar sa att man borjar fa nog att dessa otroliga strander, sa i dag tog vi oss in till stan, St George, lite sightseeing och lite shopping. I morgon blir de av till en rom fabrik och sen ska vi nyttja stranderna innan vi far vidare till Tobago.

Måndag 7 Juni 2010 - Grenadines
Vi avslutade sista dagen pa Bequia med ett dyk, fina koraller och massor av fiskar, vi sag bade sjohast och hummer. De va nara att jag forsokte fa med mig hummern upp till ytan, de som jag hade langtat efter, att fa sitta pa stranden och ata nygrillad hummer verkar inte bli verklighet, tydligen har de hummer sasong och sasong nar de inte far fiska hummer och just nu mellan maj och oktober far man inte fiska hummer alls..

Efter dyket tog vi oss till Princess Margaret Beach igen och Nicklas hittade ett helt fantastiskt stalle och snorkla pa, de va hundratals fiskar, har aldrig sett sa mycket fisk tidigare.

I lordags tog vi baten tillbaka till Kingstown for att byta till MV Barracouda, ett lite storre fraktskepp som gar mellan de andra oarna har i Grenadines, 3 timmar senare steg i i land pa Mayreau, har bor de ca 250 personer. Vi hade bokat in oss pa Dennis Hideaway, ett av ons tva hotell Och de visades sig ganska snart att vi va de anda turisterna pa on. I gar vaknade vi tidigt och gick ons anda vag over till andra sidan och ner till Salt Whistle Bay, vi hade last en hel del om denna strand och den motsvarande verkligen vara forvantningar. Nagon timme senare dok Dennis och hans flickvan Goija upp pa stranden med ol, vin och en grill. Sa de blev en heldag pa stranden med dem och deras vanner fran Canada som bodde pa en bat som lag forankrad i bukten. Forst bjods de pa soppa medans fiskarna va ute och drog upp farsk fisk till grillen, kunde inte riktigt bli battre sa vi stannade anda tills solen gick ner i havet, sen blev de ett gang drinkar nere i baren pa hotellet, dar historiena om stallen och person i karibien aldrig tog slut..

I morse fick vi skjuts av Mauries, en kille fran Mayraeu som vi traffade pa farjan dit, over till Union Island. Sa vi har precis stallt ifran oss vaskorna, tagit en fruktdrink och kollat in byn, i morgon aker vi forhoppningsvis till Tobago Cays for lite snorkling med skoldpaddor..

Torsdag 3 Juni 2010 - Bequia
Hej igen

Nu befinner vi oss pa Bequia. Efter en kort flygtur pa 18 minuter fran St Lucia till St Vincent och en dag i otroligt varma Kingstown, som ar St Vincents huvudstad, tog vi igar morse farjan ut till Bequia. 45 minuter senare insag vi att detta mycket mojligt skulle kunna bli vart framtida hem..
Otroligt mysig liten o, vi bor nere vid hamnen, Port Elisabeth, hamn och hamn vi har strand precis utanfor varan resturang...

I gar besokte vi grannstranderna, Princess Margaret Beach och Lower Bay, tva helt fantastiska strander med kristallklart vatten och vit sand. Idag var jag dum nog att lata Nicklas bestamma, vi hade pratat om att hyra moped och se oss om pa on, men Nicklas kom med ett annat alternativ..
Man ska inte cykla nar de ar over 30 grader, man ska inte cykla alls pa en san har kuperad o som Bequia anda ar. Men saklart det skulle VI!! Jag vet inte hur manga ganger jag trott att jag ska fa en hjartattack och do idag..
Men vi har i alla fall varit norrut pa ostra sidan och kollat in stranderna samt Turtle sanctuary med alla bebisskoldpaddor, darefter tog vi oss till Friendship Bay, for lite bad och en lunch. Totalt dyngsvettiga har vi precis lamnat ifran oss cyklarna. Nu ska vi ta oss ett dopp innan det blir BBQ-fest med steel band pa hotellet.

Måndag 31 Maj 2010 - Soufrière
Nu har vi tagit oss till Soufriere pa St Lucia, eller ja vi har varit har i tre dagar nu. Innan vi kom hit hade vi nagra till skona dagar pa Antigua. Vi tog en dagtur till Half Moon Bay, en 1,5 km lang strand formad som en halvmane. Nar vi kom dit var vi helt ensamna pa den vita strand, kandes lite som en scen ur Robinson:-) De fanns inte mycket till restauranger pa stranden sa valet foll pa den enda baren, sjalvklart hade de bara en ratt... ris och boner:-) Men jag maste saga att de smakade riktigt gott i de omgivningarna.

Forutom ris och boner var maten pa Antigua riktigt, riktigt bra, Vi hittade en favoritrestaurang i English Harbour, Trappas, visserligen fanns de inte sa manga oppna restauranger sa har ars, men jag tror de skulle varit en av de basta i alla fall. Antigua har annars allt man kan tanka sig for en Karibisk semester, fantastiska strander, god mat och valdigt trevliga manniskor, hit kommer vi garna tillbaka.

Men i fredags bar det av, en timmes flyg till St Lucia, landade pa norra delen och tog en taxi ner till Soufriere. Oj vilken kuperad o, nastan hela on ar tackt av regnskog och vagarna gar upp och ner over bergen i kringelkrockar och med avsaknaden av staket bestamde vi oss ganska snabbt att det inte var lage att hyra bil har, de har ju dessutom vanstertrafik..

Efter tva dagars riktigt tandvark, kan inte fatta att min forsta visdomstand ar pa vag att vaxa ut just nu, den har haft 31 ar pa sig och sa valjer den just denna semester att krangla.. Sa efter att ha intagit all mat via sugror eller petat in dem i ett gap som gatt och oppnat ungefar en halv centimeter under de senaste tva dagarna, insag vi att de va dags att uppsoka hjalp, och sjukvarden funkar alldeles utmarkt har pa St lucia, lakaren skrev ut lite varktabletter och antibiotika och nu borjar infektionen ge med sig.

Efter ett par dagars vila, tog vi en taxibat till Anse Chastenet, hela omradet strax utanfor kusten bestar av en marinpark sa det blev en del snorkling men jag kan inte pasta att jag kande mig speciellt trygg, for precis nar vi satt oss i vattentaxin pa morgonen och den svangde ut fran stranden, sag vi ett par fiskare som holl pa att fanga en hammarhaj (och Nicklas som sa att det va en pa tusen att jag skulle stota pa en haj..) Hajen var narmare 2 meter lang!! Jag som bara vill se fargglada sma Nemosar..

Idag regnar de en hel del, sa vi tankte bege oss upp till ett vattenfall och mineralbad som finns har strax utanfor staden och i morgon bar de av till St Vincent.

Hors snart / fran ett varmt och otroligt fuktigt St Lucia
Therese och Nicklas
Onsdag 26 Maj 2010 - Antigua och Barbuda
Nu befinner vi oss pa Antigua eller Antiga som man sager pa bruten engelska som alla locals pratar har. Just i detta nu sitter vi pa Antigua Yacht Club, Nicklas laser en bok medan jag forsoker formulera nagot som kan vara kul for er att lasa om varan resa hitintills, man ar lite slut I huvudet av varmen och solen.

Med en timmes forsening landade vi pa Antiguas flygplats till Calypso musik och rumpunch som man bara trodde de va pa film. Forsta tre natterna spenderade vi pa ett litet hotell strax utanfor St John pa en halvo som heter Five Island. Hotellet va halvfullt och hade en helt egen vit strand pa sakert 500m, eller ja alla strander pa Antigua ar publika men de va tydligen inga som hade hittat hit. Kan i och for sig bero pa att de har ytterligare 364 strander pa denna o. Sa klart vaknade vi riktigt tidigt pa grund av tidsomstallning.., tog morgonpromenader pa stranden och bara latade oss I solen. Vi rorde oss nog bara mellan stranden, restaurangen, baren och sangen, men de hjalpte verkligen till att komma in I semesterlunken.

Sen va de dags att se lite mer av on, vi tankte “go local” och letade upp busstationen i st John, tydligen funkar busssystemet sa att bussen inte gar forran den ar full, precis nar man satt och vanta pa de sista passagerarna skulle ga pa, gick ett gang av och man va tillbaka pa noll igen, sa efter att ha suttit i en varm stillastaende buss minst en timme, bestamde aven vi oss for att ge upp, de fick bli taxi. Vi fick tag i en kille som skulle kora oss vasterut, nagon hade rekommenderat Darkwood Beach sa de va tankt att bli vart forsta stopp. Men taxi chaufforen hade ett battre forslag och tog oss till Church Valley Beach. Bade Nicklas och jag har sett ett par strander pa vara resor genom aren, men ingen av oss har nog sett den fargen pa vatten tidigare, en helt fantastisk strand (vi la upp nagra bilder..) Dar stannade vi ett par timmar, vi va helt ensamma pa stranden och aven i baren dar de slank ner en och annan Wadadli, Antiguas lokala ol.

Turen fortsatte sen langs vastkusten med den ena stranden battre an den andra. Sa slappte han av oss vid Oceans Inn, vart hotell de tre kommande nattern. Jag kan nog saga att vi har English Harbours basta utsikt fran var balkong…
Vi trodde nog att vi skulle fa lite mer liv och rorelse nar vi tog oss till English Harbour, under hog sasong ar detta ett riktigt jetset stalle, vi har sett ett antal riktigt vrakiga batar.. Men har ar de verkligen lag sasong, de ar lugnare an Visby en vintrig Decemberdag.. Manga restauranger och barer har slagit igen for sasongen och man ser samma manniskor om och om igen. Kan dock inte pasta att de gor nagot, vi alskar Antigua precis som de ar…

Kram fran Therese & Nicklas
Torsdag 20 Maj 2010 - Stockholm
Hej igen
Nu är vi tillbaka, senaste inlägg var för nästan exakt 2 år sedan, då hade vi precis kommit hem från en helt fantastiskt resa i Sydamerika, där vi besökte Peru, Ecuador, Costa Rica och till sist ett dygn i Miami. Vi hann med Inkaleden med otroliga Machu Picchu, en vecka på öarna i Galapagos, lite sol, bad och surfning i Costa Rica och ett lyxigt dygn i Miami innan de bar hemåt igen efter en månad.

Och nu är de dags igen, inte för att vi har lyckats hålla oss hemma i 2 år direkt. En weekend till Dublin för mig och en till Bratislava för Nicklas. En kryssning till Tallinn. Lissabon med tjejerna för min del och en tidig sommarresa till Barcelona 2008 där Nicklas friade Därefter följde att hektiskt schema med bröllopsplanering med en kort avstickare till Tyskland. På hösten 2008 bar de av till Mauritius där vi tillbringade 17 dagar på riktigt lyxhotell med egen butler!, men där ändå höjdpunkten var vigseln på stranden den 22 oktober.

2009 blev ett riktigt resår, i 30 års present fick jag en weekend i Venedig av Nicklas som visade sig bli en av de mest romantiska av resor. Därefter väntade en kortis till Thailand för min del och tjejweekend till Palma, då blev Nicklas för avundsjuk och drog till Riga över en helg med killarna Sommaren 2009 tog vi vår andra smekmånad och begav oss 3 veckor till Filippinerna, visserligen lite regnsäsong men vilket härligt land, sol, bad och dykning. En månad senare samlade vi tjejer ihop oss igen och drog till Sardinien, en 30 års present till oss själva, 8 tjejer på en sån mysig ö, underbart kul. Vår 1-åriga bröllopsdag firade vi i Budapest med lyxhotell, fantastisk god mat och goda viner.

Så var de då dags att planera nästa resa, Karibien hägrade, men Nicklas var tvungen att göra en avstickare till Polen först för att stilla sitt resbegär, men i morgon, den 21 maj lyfter planet från Arlanda och den 22 juni landar vi hemma igen och under den månaden ska vi ha hunnit med Antigua, St Lucia, St Vincent, Grenada, Tobago och ett gäng små öar däremellan.
Efter ett par nervösa veckor med hotande strejk på BA och ständig bevakning av de där förbaskade askmolnet ser de nu ut som vi kommer iväg som planerat.
Nu är de 1 dag kvar till avresa och i morgon drar vi väster ut, så följ med oss via denna sida så ska vi försöka hålla er uppdaterade så mycket de bara går!

Onsdag 23 Januari 2008 - Sverige
Hej igen

Japp då va man tillbaka i kalla Sverige och tillbaka på jobbet....

Efter 2 dagar i Jaco återvände vi till San Jose för att ta flyget till Miami. Där vi skulle tillbringa våran sista kväll och dag innan vi återvände till Sverige. Tyvärr va de nästan storm så de blev inge solning och badning på South Beach, men däremot en riktigt god middag och en hel del shopping dagen efter, innan de va dags att packa in sig i en taxi tillbaka till flygplatsen och tillbaka till Sverige..

För att sammanfatta så har vi haft en helt otrolig resa, med fantastiska upplevelser, där vi sett och gjort saker som vi kanske aldrig får göra igen.
Bästa på resan måste jag nog säga att Galapagos va, ett sånt ställe tror jag inte man hittar någon annanstans, strax efter på andra plats kommer nog Inkaleden, även fast jag hade ett par och mina värsta dagar där pga av höghöjdssjukan så så här i efterhand var de helt klart värt varenda spya:-)
Vi hade bokat båda dessa turer med GAP, via Kilroy, och även fast de betäcknades som turist klass (och de va de också gällande hotellen innan turerna) så måste säga att de va rena lyxresor, helt fantastiska guider och kanon service när de gällde maten och allt runt omkring. Kanske va de lite dyrare än att boka på plats, men jag ångrar inte en sekund att vi hade de färdigbokat!

Jag är också lite förvånad av hur bra allting har fungerat, ingenting har sturlat och har man bokat en tid så har de alltid stått en guide eller en bil där den tiden. (detta kanske mest är mina fördomar att jag hade trott något annat:-)...)

Så nu är de bara att börja bläddra i resemagasinen igen, så får vi se vad de blir nästa gång, om jag får önska så styr vi nog söderut till en safari i Tanzania och kanske lite sol på Zanzibar, vi får väl se om jag kan övertyga Nicklas om de!

Ha de bra så hörs vi snart igen

Kram Therese & Nicklas
Torsdag 17 Januari 2008 - Jacó
Hej igen

Efter 3 dagar i Samara, begav vi oss vidare till Montezuma, riktigt gullig liten by, som sagt en gammal hippiekoloni, och tempot och stilen var dar efter. I bussen pa vag till Montezuma traffade vi ett engelskt par som rekommenderade ett hotell lite utanfor byn, och dar spenderade vi nog vara lugnaste och mysigaste 2 dagar av resan. Otroligt gulligt hotell precis vid vattnet (dock klippigt ner till vattnet) med en tradgard med massor av hangmattor, har har vi bara legat och slappat och pa kvallarna har vi gatt in till stan for att kaka!
... men de marktes pa Nicklas att han borjade bli lite rastlos, sa i morse tog vi baten en timme till Jaco, for vara sista tva natter innan vi ar tvugna att vanda tillbaka till San Jose. Jaco ar riktigt turistigt, med lite shopping och en del trevliga restauranger, ocksa en hel del amerikaner... Men jag tror att de ar vad vi behover efter Montezuma. (Jag hade nog kunnat legat i den dar hangmattan i en manad till, men Nicklas hade nog gatt mig pa nerverna da:-) )

Usch nu har nedrakningen borjat, snart ar vi tillbaka i kalla Sverige... Sa nu maste vi ut i solen och njuta de sista dagarna,