Valuta i automater

5 jan. 2016 11:24
Visningar: 1679
Ska på safari mm till Tanzania i 14 dgr, men frågan är, i bankautomaterna i T.ex Arusha och Stonetown, finns det bara inhemsk valuta i dem, eller finns det US dollar också??
Om man ska växla till US dollar på växlingskontor , kan detta göras med sitt bankkort (mastercard)??
6 jan. 2016 07:56
Hej! Nyss hemkommen från treveckors resa i Tanzania (halva tiden på fastlandet o halva tiden på Zanzibar) har jag följande erfarenhet av ATM: i Arusha finns det gott om, utbetalning sker i Tsh. På Zanzibar är finns det endast ATM I Stonetown. Uttag görs i Tsh o det är bättre att betala i det än i USD då man räknar med ca 2000Tsh för 1 USD. Uttagen i ATM under vistelsen dec - jan blev till kursen 1000Tsh motsvarar 4 SEK. Kolla om banken tar avgift vid uttag - CRDB tog ingen avgift vilket Barclay's gjorde. Oftast anges pris i USD men säg att du vill betala i Tsh. Ofta går det att pruta på taxiresor även om listor visas på pris på resor från flygplats (t ex for vi från flygplatsen på Zanzibar till Jambiani för Tsh 75.000,- mot det uppvisade listpriset på Tsh 130.000,-). Vid resan Jambiani - flygplatsen betalade vi Tsh 70.000,- efter att ha pratat med en taxichaufför direkt o bestämt tid för avhämtning. Hotellet hade kunnat fixa samma resa för Tsh 80.000,-. Ingela
6 jan. 2016 09:45
Då behöver man inte jaga (växla) efter US dollar då?. Jag tolkar dit svar som att man klarar sig fint med inhemska valuta, från sett den 50 dollarna till visumet när man kommer till Kilimanjaro AirPort
6 jan. 2016 11:29
Hej Lugnochfin

Ja, du klarar dig gott med inhemsk valuta. Dock kan det vara enklare att betala större summor i USD, till exempel längre vistelser på hotell eller safariturer men det är inte nödvändigt. Handlar mest bara om hur tjock plånbok man vill ha. :)
Av Asok
6 jan. 2016 19:56
Vi använde endast Tsh till att betala viss dricks etc annars var det bara USD som användes.
6 jan. 2016 21:14
Fråga till Asko.
Hade ni med er en rejäl bunt med US sedlar eller växlade inUS dollar efterhand på växlingskontor alt. Bank, då??
6 jan. 2016 21:15
Fråga till Asok
Hade ni med er en rejäl bunt med US sedlar eller växlade inUS dollar efterhand på växlingskontor alt. Bank, då??
7 jan. 2016 01:57
Det är lite omständigare att växla där.

Jag var tvungen att ta ut dollar när jag var på Zanzibar och det tog sin tid. Först sitta i kö, sedan var det 100 kopior på pass och papper och kort och underskrifter hit och dit. Har man tiden så kan man ju växla där till dagsfärsk växlingskurs, kan ju vara både billigare och dyrare.

Fördelen är att man slipper släpa runt på kontanter och oroa sig för säker förvaring för dem.
Nackdelen är just turen till banken.
8 jan. 2016 09:39
Hej igen! Ser det som en dålig affär att växla till sig USD att betala med. Använde endast USD 50 till visum o resten betalades med inhemsk valuta. För att betala inträde i NP kan man bet i USD o det går utmärkt att använda kort till de betalningarna. Som jag skrev tidigare räknade man 2000 Tsh för varje dollar o konverterar man USD till Tsh motsvarar det ca SEK 8,-, kursen för USD ligger just nu på SEK ca 8,50 o om man växlar till sig sedlar säkert mycket högre.
Tänk på att på Zanzibar finns ATM endast i Stone Town, men det fanns kassaskåp i rummet, där vi bodde, så det var inte speciellt svårt att lägga ifrån sig den stora sedelbunten i säkert förvar.
8 jan. 2016 09:44
Ett tips till: det finns några bankkort som inte har valutapåslag. Just nu har ICA-bankens kort inte något valutapåslag men ska införas 2016-03-01. Coop Med Mera Mer-kortet har inget valutapåslag o är gratis första året.
8 jan. 2016 13:48
Ingaplinga56, tack för Dina svar....
Det får bli en liten hög av US dollar, och resten i inhemsk valuta.
Låter bra.
Av Annl
10 jan. 2016 17:26
kan vara bra att tänka på att kontanterna kan vara slut i bankomaterna i Stonetown - så var det för oss och det i sin tur ställde sedan till bekymmer i Dar.
13 jan. 2016 03:20
Citerat från Ingaplinga56:
Ett tips till: det finns några bankkort som inte har valutapåslag. Just nu har ICA-bankens kort inte något valutapåslag men ska införas 2016-03-01. Coop Med Mera Mer-kortet har inget valutapåslag o är gratis första året.
Där ser man. Då får jag väl avsluta mina affärer i ICA-banken (var enda anledningen till att jag skaffade ICA-banken).. Gratis uttag utomlands och bra växlingskurs dessutom.