Roadtrip i USA!

2 sep. 2016 09:27
Visningar: 702
Hej!
Att resa och upptäcka nya delar av världen är något av det bästa jag vet.
Nu behöver jag alla era tips och råd.
Jag, min sambo och en till ska ut på vår drömresa. Inte förän nästa år visserligen men man vill ju vara ute i god tid såklart 😉
Vi kommer köra NY-San Fransisco.
Vi landar i New york och är där 3 dagar. Sedan far vi vidare till Washington via Philadelphia. I Washington kommer vi vara 3 dagar. Från Washington tar vi flyget till Chicago. I Chicago hämtar vi ut vår hyrbil och påbörjar vår roadtrip genom USA.
Vi kommer sedan bila hela vägen till LV. Vi kommer såklart stanna på vägen. Sedan kommer vi fortsätta till LA och SF.

Vi kommer vara borta i 28 dagar. Vad får vi inte missa?? Jag vill ha alla tips jag kan få. Ös på bara!

/Martina
2 sep. 2016 10:01
Spontant känns det stressigt, vi gjorde i sommar en tur, Washington till Minneapolis via Pittsburgh, Niagara, Detroit, Chicago, Green Bay, Deluth, St. Cloud. Detta på över tre veckor. Vi kanske skulle tagit någon dag mer på något ställe (Washington (vi hade 4 hela, Niagara 1) och mindre på något annat (Detroit 3) men totala tiden var ganska lagom.
3 sep. 2016 19:56
Varför inte sikta in sig på de vackraste staterna med så begränsad tid? Flyga vidare från Chicago till Denver och därifrån zig-zaga sig genom Colorado, Utah, Arizona, Nevada, Californien. Jag tänker på sevärdheter som Rocky Mountain NP, Pikes Peak, Million dollar Hwy, Silverton-Durango narrow gauge railroad, Arches NP, Canyonland NP, Naturalbridges National Monument, Moki Dugway, Mexican Hat, Petrefied Forrest, Holbrook, Page, Grand Canyon, Williams, Hoover Dam, Bryce Canyon NP, Zion NP, Death Valley, Sequoia NP, Yosemite NP, San Francisco, Hwy1, LA.
Ni kommer att få se betydligt vackrare platser än att köra från Chicago men milen blir nog desamma och ni får även se de fina bitarna från Route 66.
Gör er rutt från Chicago på google maps sedan denna rutt så ser ni hur mycket vackert ni missar. Ni har bara 18-19 dagar när ni kommer till Chicago, så om ni tar 2 nätter där har ni bara ca 16 kördagar så det gäller att välja vad ni inte vill missa.
Vill ni ha någon natt i LA och SF så har ni under 2 veckor på er så då hinns nog inte med så mycket zig-zagande, men ni sparar ju 2 dagar på att starta körningen i Denver och 2 dagar till om ni startar i Salt Lake City.
Av Fs
13 dec. 2016 16:50
Jag kan förstå att både Brycecanyon och Floridasidan tycker det är kort om tid.

Men jag kan, precis som dem, bara svara utifrån egna erfarenheter och jag (och mitt resesällskap) körde Key West till LA på 30 dgr förra året. Och då körde vi till KW, New Orleans, Houston, Austin, Denver, Las Vegas, SF samt LA med några nationalparker och stopp som övernattningsstäder där vi verkligen körde raka vägen till hotellet, gick ut och åt, sov och sen upp tidigt och fortsatte dagen efter (t.ex. Tallahassee, Mammoth Lakes, Santa Barbara).

Planerar man med några "kördagar" där man kör 10+ timmar så ser jag inget problem med det. Jag tyckte tom det var riktigt skönt att vara 2-4 dgr per stad innan man gav sig vidare.

Ha en fantastisk resa!
18 dec. 2016 11:24
Tusen tack för era tips! De är väldigt betydelsefulla.
Vi har nu bokat om resan och kommer vara borta 31 dagar istället för 28 dagar. Inte så många fler dagar men ett par extra i alla fall!
När vi kommer dit har vi ju redan betalat för hyrbilen, hotellen i NY, Washington, LA, LV och SF och flygresan. Så vad tror ni om fickpengar? Hur mycket tror ni är lämpligt att ha under resan? Då tänker jag: mat, dryck, bensin, shopping, sevärdheter. Ska man ha endast lösa kontanter eller rekommenderar både kontanter och kort?
Vi kommer ju sova på motell efter vägen. Hur mycket brukar motellen kosta?

Många frågor men det är så mycket man undrar och vill ha svar på!

Med vänlig hälsning, Martina
18 dec. 2016 12:09
Jag vet inte om jag är blind men har du skrivit NÄR ni åker? :)

Jag har bussluffat (Greyhound) genom USA i två månader och.... Jag skulle helt klart överväga ett stopp i Arizona. Phoenix, Tucson, osv, och sedan köra mot Flagstaff. Det är en fascinerande stat med enorma kontraster. Öken och kaktusar i Phoenix men snö och kyla i Flagstaff (Grand Canyon) ett par timmar bort – men jag åkte alltså i december...
19 dec. 2016 09:18
Jag skrev nog inte det... Vi åker i juni nästa år, så det skiljer kanske lite på klimatet då...
Vad tror du om 1 månad då? Blir det stressigt?
22 dec. 2016 07:17
Framför allt blir det varmt, runt 35 grader på många ställen och ni kommer att köra förbi så många fina ställen som ni inte hinner stanna på och köra någon dag där det inte finns något som är värt att stanna för. Jag skulle ha Denver som första mål efter Chicago och ta mig dit på 2 långa dagsrutter och sedan följa The Rockies söderut i lugnare takt. Det var ju därför jag föreslog flyg dit så hade ni sparat 2 resedagar, men ni kan ju välja många andra rutter från Chicago både åt sydväst och nordväst. Väljer ni nordväst så hägrar ju Yellowstone NP framöver......
Motell kostar runt 60$ för de billiga kedjorna och den lilla mängd kontanter ni behöver tar ni ut i bankomat utanför någon bank som inte brukar ha avgift med ett kort utan uttagsavgift typ ICA, Norwegian, Forex och något mer som finns på marknaden.
När dollarn var billigare körde jag flera år i september runt 25 dagar med alla flyg, boende, fickpengar och bilkostnader ensam för 30k sek men då hade jag inga dyra storstadshotell, men för 2 borde ni klara er på 70k med alla flyg, boenden bilkostnad och fickpengar om man äter snabbmat till lunch, men det där med budget är ju väldigt individuellt. Klart är att bensinkostnaden knappast överstiger 5k iallafall.
9 feb. 2017 09:46
Hej! Tack så mycket för ditt svar.
Hur mycket kontakter är bra att ha? Jag antar att som du skrev det är smidigast att betala med kort men ändå ha lite kontanter i fickan.
Jag har räknat ut att jag kommer ha mellan 12-15 tusen i "fickpengar". Jag hade inte tänkt att shoppa en himla massa. Utan i den summan räknar jag upplevelser och så lite shopping då såklart.
Men man är så nojjig över att det inte ska räcka så jag kommer nog ta med mig kreditkortet i fall att det skulle springa iväg. Vad tror ni om det?
Vi har planerat in de flesta upplevelserna men inte alla. Så det är svårt att veta exakt hur mycket pengar som kommer gå åt!

Ha en fin dag!!
9 feb. 2017 10:07
Citerat från Martinan:
Hej! Tack så mycket för ditt svar.
Hur mycket kontakter är bra att ha? Jag antar att som du skrev det är smidigast att betala med kort men ändå ha lite kontanter i fickan.
Jag har räknat ut att jag kommer ha mellan 12-15 tusen i "fickpengar". Jag hade inte tänkt att shoppa en himla massa. Utan i den summan räknar jag upplevelser och så lite shopping då såklart.
Men man är så nojjig över att det inte ska räcka så jag kommer nog ta med mig kreditkortet i fall att det skulle springa iväg. Vad tror ni om det?
Vi har planerat in de flesta upplevelserna men inte alla. Så det är svårt att veta exakt hur mycket pengar som kommer gå åt!

Ha en fin dag!!
Du ska väl inte ha 12-15 tusen i kontanter? Det är vansinne att dels bära runt så mycket pengar och hur ska du växla i.s.f.

Menar du på bankkontot så har du det på kort, att betala med kort är det billigaste och bästa sättet. Självklart ska du ta med de kort du har, det händer ibland att ett kort inte fungerar av oförklarlig anledning och då är det ganska skönt att ha ett annat som backup.

Du behöver inga kontanter med dig, du kan ta ut lite när du kommer fram, redan på flygplatsen om du vill, 2-300 dollar brukar räcka ett bra tag.

Sen finns ju faktorer som vad du får betala för att växla hemma, avgifter på ditt betalkort och kreditkort som du får ta med i ekvationen när du ska bestämma var och hur mycket kontanter du ska skaffa.

Om 12-15.000 räcker beror på hur du räknar, vad det ska räcka till, mat? Inträden kan springa iväg ganska rejält om man vill se museum och andra sevärdheter under resan, 5 dollar där, 35 dollar där, 20 dollar parkering o.s.v. "it ads upp".
9 feb. 2017 10:22
Nej, jag menar inte att jag ska ha 12-15 tusen i kontanter. Jag menar att det är dem pengar där jag räknar in: lite shopping, upplevelser, motell, parkeringsavgifter osv. Sen tänkte jag som du skriver ha det på kortet men även lite kontanter i fall att.

Mat, flygbiljetter, bensin, bil+bilhyra, hotell i new york, Washington, LA, LV och SF är redan budgeterat och betalt när vi landar med flyget i New York. Så det ska inte räknas med i summan 12-15 tusen.

Som jag skrev tidigare också. Det är ingen shoppingresa för min del!

Tack för ditt svar! :)
9 feb. 2017 10:44
Citerat från Martinan:
Nej, jag menar inte att jag ska ha 12-15 tusen i kontanter. Jag menar att det är dem pengar där jag räknar in: lite shopping, upplevelser, motell, parkeringsavgifter osv. Sen tänkte jag som du skriver ha det på kortet men även lite kontanter i fall att.

Mat, flygbiljetter, bensin, bil+bilhyra, hotell i new york, Washington, LA, LV och SF är redan budgeterat och betalt när vi landar med flyget i New York. Så det ska inte räknas med i summan 12-15 tusen.

Som jag skrev tidigare också. Det är ingen shoppingresa för min del!

Tack för ditt svar! :)
Det låter lite även om det bara är boendet, sen med upplevelser, parkering, lite shopping och diverse småsaker så tycker jag det är helt orealistiska siffror tyvärr (om ni nu är två som betalar vars sin del)....

Det går ju att bo ganska billigt om ni bara ska bo ute på vischan mellan resmålen eller på hostels, men ska ni bo hyggligt i städerna så kostar det en slant men detta kollar du ju lätt på t.ex. hotels.com eller Tripadvisor.

Hur ser planen ut, var ska ni åka och hur länge på varje ställe? Som sagt tycker jag att ni gapar över alldeles för stor del av USA, man får ut mycket mer om man ger platserna lite mer tid istället för att försöka hinna susa förbi så många ställen som möjligt ;-)
9 feb. 2017 11:17
Vi delar inte på den summan utan det är endast min del. Men då kanske jag får tänka om lite där helt enkelt! Tack :)

Vi kommer landa i New York och är där i 4 dagar, sedan fortsätter vi vidare till Washington där vi ska vara i 3 nätter, efter det flyger vi från Washington till Chicago.
I Chicago hämtar vi ut hyrbilen och åker vidare mot albuquerque och upp till Grand canyon. Efter Grand canyon åker vi till LV. Sträckan mellan Chicago och LAS vegas kommer vi ta in på motell.
I LV kommer vi vara 3 eller 4 dagar (minns inte), efter det åker vi vidare till LA och är där 3 eller 4 dagar (kommer inte riktigt ihåg där heller.)
Slutdestinationen är SF där vi kommer vara 5 dagar. Därifrån flyger vi hem till Sverige!!

Detta är första gången vi åker på roadtrip i USA. Det har väldigt klurigt att klura ut en rutt. Vi är väldigt spända och förväntansfulla. Vi hoppas att tiden kommer att räcka. Antingen gör den det eller inte...
Några tips på något som vi inte bör missa??? :)
Av Birgere
9 feb. 2017 11:27
Lite svårt att få en överblick, men räkna med hotellkostnad på $60-80 in middle of nowhere och $80-120 i städerna förutom dom ni redan bokat som är dyrare. Per rum alltså
Maten kostar $30-50 per person beroende på om ni äter ett mål på restaurang eller bara kör snabbmat.
Så 12k känns ju väldigt lite
9 feb. 2017 11:34
Som sagt... frukost, lunch och middag under hela resan har jag redan budgeterat för utöver de 12-15 tusen, så det är ingenting som ingår i de 12-15 tusen. Utan det som jag ska finansiera med den summan är upplevelser, motell och parkeringsavgifter m.m.
Men jag får nog ändå lägga på några tusen för att klara mig.
Av Birgere
9 feb. 2017 11:43
Om du räknar bort hotellkostnaderna som ännu inte är bokat...hur mycket har du då kvar i "fickpengar"?
Hur mycket har ni budgeterat för mat o dryck?
9 feb. 2017 11:49
De enda boendena vi inte har bokat ännu är de motell vi tänkte bo på efter vägen. Men de betalar vi ju för på plats.
300kr/dag har vi budgeterat för frukost, lunch och middag. Kanske också är för klent. Vad tror du?
Av Birgere
9 feb. 2017 12:34
Citerat från Martinan:
De enda boendena vi inte har bokat ännu är de motell vi tänkte bo på efter vägen. Men de betalar vi ju för på plats.
300kr/dag har vi budgeterat för frukost, lunch och middag. Kanske också är för klent. Vad tror du?
Jag har förstått att ni bokat vissa nätter i förväg, men har du inte räknat på hur många nätter ni saknar boende för?
300kr/person funkar ju som jag skrev tidigare om ni nöjer er med att bara äta på McDonalds o TacoBell typ.
9 feb. 2017 15:04
Nej, vi har inte räknat på hur många nätter exakt vi saknar boende för. Vi vet på ett ungefär, sen vet vi ju inte hur det blir med körningen heller. Vi har räknat ut hur många timmar vi behöver köra per dag för att komma fram till bort hotell i LV i tid.
9 feb. 2017 15:38
Det är ju helt omöjligt för någon att säga någonting om detta om ni inte själv vet ens hur många nätter, var, hur ni ska bo....

Vill du få koll så räkna ut var ni ska övernatta och kolla priserna så ser du om pengarna räcker.

Hur ser körningarna ut då? Lägg inte upp en rutt där ni ska köra 10 timmar om dagen eller 5 timmar om dagen flera dagar i sträck, då är det bättre att flyga, så kul är inte vägarna i USA ;-)

Ska ni iväg i Juni ska ni nog börja planera lite, och boka om ni ska bo i några större städer annars är risken att det blir onödigt dyrt.
9 feb. 2017 15:50
Som jag skrev tidigare så har vi redan bokat boende i de större städerna för att försäkra oss om att vi har någonstans att bo där och för att pengarna inte ska dra iväg. Tänker att det är lättare med motellen efter vägen. Vi vet ungefär hur lång tid vi har på oss att köra sträckan Chicago-LV, men det blir spännande att se.

Som sagt: flyg t/r, boende i de större städerna, bilhyra oxh mat är redan budgeterat utanför de 12-15 tusen kronorna.

Vad tror ni om bensinkostnaderna? Vi har en suv.
9 feb. 2017 16:14
Okej, så ni har bestämda datum i större städer men tänker köra lite som det kommer mellan dessa och bo där det faller sig, låter svårt.
Ni kan ju ändå inte dyka upp en dag innan eller senare till de bokade hotellen och slutmålet ska man ju nå en viss dag om man inte vill missa flyget. Inte riktigt så vi brukar göra men det funkar kanske men svårt att veta slutpriset blir det så klart inte minst om man inte vet hur många dagar ni har betalt eller inte...

Hur stor Suv? De kan ju dra från en bit under litern till flera liter milen... Räkna en liter milen och bensinen kostar 5-6 kronor litern varierar rejält över landet. Hur långt kör ni? Borde bli en bit över 500 mil iallafall (om ni kör närmsta vägen och inte så mycket avstickare/utfärder) så 3000:- kanske...

Er rutt är ca. 433 mil 40 timmar (om ni kör Googles förslag, vill ni se speciella ställen blir det längre (kanske mycket längre).
ni har väl ca. 24 dagar om jag räknade rätt, det är vad vi brukar ha, våra turer har legat på 193 till 330 på pappret (google mil).
Den på 330 minns jag landade på ca. 420 när vi lämnade bilen. På den turen minns jag att det var ganska sega körningar och jag bestämde att aldrig lägga upp rutter på mer än 7 timmars körning om det inte är riktigt nödfall. Turas ni om att köra går det lite lättare men det är nog segt ändå, det bör ju utöver körningen läggas några timmar på att se saker på vägen, toa och matpauser....
Detta är så klart individuellt och en norrlänning som kör 24 mil för att köpa mjölk har ju andra preferenser än en storstadsbo som knappt behöver röra bilen till vardags :-)

Vill ni hålla nere matkostnaderna så se till att iallafall ha kyl och micro där ni bor så kan ni fixa lite enklare mat där, ett annat budget tips är att köpa lunch (färdiga mackor, sallader....) på t.ex. Walmart.
Av Hawaii
9 feb. 2017 18:00
Någon speciell anledning att köra från Chicago till Albuquerque? Som redan indikerats, ingen speciell höjdare och själv hade jag definitivt valt flyg för att bättre kunna utnyttja värdefulla semesterdagar på mera intressanta platser (läs "västerut").
10 feb. 2017 02:20
Citerat från Hawaii:
Någon speciell anledning att köra från Chicago till Albuquerque? Som redan indikerats, ingen speciell höjdare och själv hade jag definitivt valt flyg för att bättre kunna utnyttja värdefulla semesterdagar på mera intressanta platser (läs "västerut").
Fler som är inne på att bättre flyga till Denver t.ex. Ni får fullt tillräckligt med mil därifrån men jag säger inte att ni ska skippa Chicago som är häftig och kan göras utan bil.
Visst kan man låta bli att boka boenden och köra tills man känner sig nöjd, men man har ju ändå ett datum man ska vara i LV och LA, så varför inte göra en rutt på googlemaps och räkna nätter ni behöver för att komma fram i LV eller LA i tid och peka ut var ni kan övernatta längs rutten och boka rum. Det kan t.ex skilja tiotals dollar från ena eller andra stället några mil från varandra, som t.ex Carmel-Monterey som är bra att kollat före. Nu har jag inte kört Chicago - New Mexico, men upphetsande låter den inte. Det är billigt med inrikesflyg.
11 mars 2017 09:45
Tack för alla era tips och råd.

Anledningen till att vi valt att bila från Chicago via Albuquerque är för att vi verkligen vill se albuquerque på grund av av vi är ett stort fan av Breaking bad som utspelar sig där. Så att åka så hade vi bestämt oss för redan när vi skulle åka på den här roadtripen.
Vi är medvetna om att det är en lång rutt. Vi har nu också kollat närmare på hur långa sträckor vi behöver köra per dag för att komma fram i tid till våra bokade hotell och vart vi kan stanna på vägen och ta in på motell. Har även Kollat in appen som heter My6 där man ser på en karta vart det finns boenden längs vägen så det är ju perfekt. Det blir sammanlagt 10 dagar som vi kommer bo på motell om jag inte minns fel. Jag kollade upp appen och det verkade inte vara så fasligt dyra priser på motellen heller.

Våran suv vi hyrt är en Toyota rav4. Vi kör från Chicago via Oklahoma, vidare till Albuquerque, upp till Denver och sen vidare till Grand canyon, LV, LA och sist SF.

Angående mat så hade vi tänkt som du skrev att ha en kylbox i bilen och ha vatten och något ätbart så man inte behöver stanna hela tiden för att handla. Sen kommer vi när vi är på vägen försöka att äta så billigt det går. Vi har där en budget på 300kr/dag per person. Vissa dagar kanske man inte nyttjar hela den summan och därav kan lägga på det till någon annan dag.
Men det känns som att 300kr/dag per person är rimmligt.

Själva bilandet mellan städerna känner vi är en stor del av upplevelsen.