London tips?

13 aug. 2013 21:45
Visningar: 3377
Vet att det redan finns många trådar om London men....
Någon som har tips på mysigt litet hotell med frukost alternativt lägenhet?

- vilken stadsdel är bäst att bo i för en förstagångs besökare i London?
- andra tips?
- missar man mycket om man inte är i London fredag/lördag, det jag läst är att många marknader är just fredag/lördag, stämmer det?
- mysiga ställen att besöka?
- shopping i småbutiker?

Tack på förhand!
13 aug. 2013 22:01
Hej,

precis hemkommen från London.
Jag bodde i Covent Garden och insåg att det är en stadsdel jag har missat mycket i under tidigare resor dit. Bloomsbury var också supermysigt, och nästa gång kan jag nog tänka mig att bo i Paddingotn för att få se ytterligare något nytt. Vad jag försöker säga är att jag inte tycker det spelar någon roll var du bor - bara du inte bor för långt från "centrum" så att du ALLTID måste åka buss eller tub. Vi åkte ingenting (annat än taxi mellan hotell och station) utan gick överallt, det finns hur mycket som helst att uppleva kring Covent Garden, Soho, Trafalgar, Westminster.

Tips är att undvika Madame Tussauds - det var sjukt långa köer varje dag. jag vet inte om man kan undvika dem genom förköp på något sätt.

I taxi tar de inte gärna kort (vissa har t o m skyltar att det inte accepteras) men det är relativt billigt. Men det går ju fortare med tub då man slipper köerna på gatorna.

Covent Garden är full av småbutiker för alla intressen. Och då menar jag inte att man bara skall gå runt torget utan runt på gatorna.

Vi var inte där under helgen - men inte vet jag vad jag missade. Hade fullt upp med allt som bjöds. Men så är jag ju inte intresserad av marknader heller.
13 aug. 2013 22:29
Sarastro på Drury Lane och Souk Medina på 1a Short's Gardens (båda Covent Garden) är två restauranger som ser supermysiga ut. Tyvärr hade jag inte möjlighet att äta på någon av dem, men kolla omdömen på Yelp och Tripadvisor så finns andra som kan gå i god för att de är bra (eller dåliga).
14 aug. 2013 13:47
Och är du i Chinatown och lite småsugen som kan jag varmt rekommendera BOBA JAM på 100-102 Shaftesbury Avenue.

De har smårätter 3 för £10 som är riktigt bra. Och väl där får du inte missa Bubble tea eller Boba (milk) tea.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bubble_tea

Kul och gott och väldigt speciellt.

(Finns även på Sveavägen i Stockholm, men där är det inte riktigt samma sak, mer som iste)
14 aug. 2013 14:57
Har bott på många olika ställen i London och jag tycker allra bäst om Paddington eller Bayswater. Bra tunnelbansförbindelser och centralt :)

De beror på vilka marknader du menar? Portobello road är ju i Notting hill och det är på lördagar men Camden Market och camden lock ska vara öppet varje dag. De kan jag verkligen rekommendera er att besöka, supermysig verkligen och massa små affärsstånd som säljer precis allt!

Notting hill är en mysig stadsdel att bara strosa omkring i, mycket fina färgglada hus och mysig omgivning :)

Hoppas ni får en bra resa, London är helt klart en av världens bästa huvudstäder :D
Av Paulina
15 aug. 2013 11:14
Hej Smaragden,

Sist jag var i London bodde vi i Kensington. Det gillade vi verkligen. Det är ett mysigt område nära Hyde Park. Här finns också bra shopping och en variation av restauranger och caféer.

Tycker ni ska ta bussen till Notting Hill. Promenera på Portobello Road! Där finns många små och mysiga butiker, även vintage. Husen är jättefina och den berömda bokhandeln i filmen Notting Hill hittar du också här.

Kanske hittar du något tips i min shoppingguide!
http://www.reseguiden.se/reseguider/shoppingguide-till-london-7891

/Paulina
Av Desires
15 aug. 2013 16:47
Hej Smaragden!
Om man inte vill trängas med andra turister i London Eye men ändå vill beskåda London från ovan kan man bege sig till The OXO-tower (adress: Bargehouse Street, South Bank, SE1 9PH). Ta hissen till högsta våningen i OXO-tower, fantastisk utsikt därifrån och på sommaren är även takterassen öppen. Trevligt hus med det lilla galleriet i bottenvåningen, små hantverks- och designbutiker på första och andra våningen, och en restaurang högst upp där maten sägs vara ljuvlig.

Ja området kring Notting Hill och Portobello Road - som många ovan beskrivit - är mysiga gatukvarter som vimlar av antikvitetsaffärer, marknadsstånd med försäljning av färskt bröd, skaldjurs- och fiskdelikatesser, grönsaker, blommor (anemoner t ex)

Covent Gardens stora marknadshall anses av somliga vara en turistfälla, men vi tyckte det var trevligt att gå runt bland alla hantverksstånd och även titta på de gatukonstnärer och artister som uppträdde där, en kvinna med fantastisk röst sjöng Vinceron där... .

Mer tips här http://www.desires.se/#post77
15 aug. 2013 20:35
Citerat från Desires:
Hej Smaragden!
Om man inte vill trängas med andra turister i London Eye men ändå vill beskåda London från ovan kan man bege sig till The OXO-tower (adress: Bargehouse Street, South Bank, SE1 9PH). Ta hissen till högsta våningen i OXO-tower, fantastisk utsikt därifrån och på sommaren är även takterassen öppen. Trevligt hus med det lilla galleriet i bottenvåningen, små hantverks- och designbutiker på första och andra våningen, och en restaurang högst upp där maten sägs vara ljuvlig.
Tänk om jag vetat detta!! :O
Av Leicy
16 aug. 2013 17:32
Jag har precis bokat hotell i London, vi bokade i Paddington då vi trivdes bra där förra gången ( rätt mycket restauranger om man vill ha något nära hotellet på kvällen )
Det vi bokade heter " The Park Grand London Paddington" för 2800 för tre nätter, tyvärr utan frukost. Men vill man inte gå ut och äta frukost kunde man köpa till det för någon hundra lapp.
Det fick bra recensioner på trip advisor så jag hoppas det är ett ok hotell.
Av Annl
17 aug. 2013 12:35
Gillar du indisk mat så är Restaurang Tamarind ett väldigt bra tips. Fantastiskt god mat och väldig bra service.
Vi drack ett sagolikt gott indiskt (!) vin där också.

Afternoon tea på Browns Hotel är en riktig upplevelse som varmt kan rekommenderas.

Man kommer runt köerna på Madame T genom att förboka, Mycket praktiskt.

Ha det trevligt i London som är en riktigt trevlig stad.
Av Marilcj
20 aug. 2013 22:18
Citerat från Blomkviist:
Har bott på många olika ställen i London och jag tycker allra bäst om Paddington eller Bayswater. Bra tunnelbansförbindelser och centralt :)

De beror på vilka marknader du menar? Portobello road är ju i Notting hill och det är på lördagar men Camden Market och camden lock ska vara öppet varje dag. De kan jag verkligen rekommendera er att besöka, supermysig verkligen och massa små affärsstånd som säljer precis allt!

Notting hill är en mysig stadsdel att bara strosa omkring i, mycket fina färgglada hus och mysig omgivning :)

Hoppas ni får en bra resa, London är helt klart en av världens bästa huvudstäder :D
Håller med, trivs bäst i Bayswater/Paddington...känns nära så mycket tack vare både Paddington Station o Lancaster Station och närheten till Hyde Park!
Portobello är ju bara några minuter bort m tunnelbanan!
Tycker inte man missar så mycket om man inte är där över helgen, tycker själva vi fick mer utav London sista trippen nu i Juli när vi var där mer vardagar än i juni när vi bara var en helg.

Skaffa en Londonkarta, har hotellet i regel, och en tunnelbanekarta, sen är det bara att åka och traska!
Vi gjorde så sista gången, tog tunnelbanan till Piccadilly sen gick vi o strosa, in i några småbutiker, hitta nån trevlig pub o huxflux var vi vid Big Ben, hade passerat West End, Trafalgar, Premiärministern (ja huset), Westmister, House of Parlament o mycket mycket annat, tog Themsenbåten o fick en fin guidad tur o lite uppfattning om vad vi kunde ut på.
En annan dag blev de en promenad i Kensington Garden, palatset, Royal Albert Hall, Harrods, Buckingham Palace, smågatorna o helt plötsligt befann vi oss på Old Bond Street o kunde ta tunnelbanan sista biten hem.
Vi hittade många små smultronställen genom våra promenader men frågan är om jag skulle hitta tillbaka 😉

Ät på pubar!

Vill man se alla kända sevärdheter ta en Bustour hop on, hop off.

Är ingen storstadsmänniska men älskar London, roar oss hellre mindre här hemma o tar en tripp till London med jämna mellanrum
21 aug. 2013 07:58
Tack för alla tips, hittills! Ännu är det inte försent. Har gjort en liten lista dag för dag vad man ev kan hinna med att göra och se.
Om man ska se en musical, vilken rekommenderar ni som sett några?
Av Marilcj
21 aug. 2013 16:16
We will rock you....Queen musikalen, men klar fördel om man gillar Queen och sen är jag barnsligt förtjust i Rock of Ages!
Men har du inte sett engelska uppsättningen av Mamma Mia så passa på för den går fortfarande.
Av Olanate - Utvecklare Reseguiden.se
21 aug. 2013 16:29
We will rock you kan jag också tipsa om, var nog det bästa i den stilen jag varit på. Såg den för några år sen, dom har shower hela tiden men köp förköp för det blir lätt fullt!
Av Marilcj
21 aug. 2013 16:56
Citerat från Olanate:
We will rock you kan jag också tipsa om, var nog det bästa i den stilen jag varit på. Såg den för några år sen, dom har shower hela tiden men köp förköp för det blir lätt fullt!
Var inga större problem o få biljetter samma dag o bra sådana nu när vi var över i slutet på juli :)
Av Asok
24 aug. 2013 20:19
Det nyaste utsiktsplatsen är The Shard. 72vån upp.