Hjälp med att ordna resa till New York vecka 43-44

Av Frosty
15 sep. 2012 13:08
Visningar: 1158
Hej, vi är två stycken som vill åka till New York, vi vill antingen vara en weekend där från 25/10-28/10 eller en vecka från 27 oktober till 3 november.
Vi vill flyga ut från Arlanda och man får räkna med priest att vi måste flyga tur och retur till Arlanda för 1000 kr.

Vilka resesajter ordnar weekendresor dit och vad behöver man tänka på innan?
Vi båda studerar så det är därför vi den första gången vi åker till New York vill åka över helgen pga. priset.
En vecka blir nog för dyrt.

Så vi vill ha tips på sidor som har färdiga paket så att man har guider m.m. första gången eftersom vi kommer vara så kort tid, och man har inte tid att själv börja leta och ordna med resor.

Kanske ni kan hjälpa oss med att åka en vecka, våran budget ligger på 15 000 med hotell och mat/nöjen inräknat. Vi vill se så mycket som möjligt av de olika kända byggnaderna och stadsdelarna.

Annars vill vi åka på en weekend med guide.
Av Peter_o
15 sep. 2012 15:14
Glöm det där med guide. Du klarar dig lika bra på egen hand.
Du har 14.000 sedan lokalresan räknats bort. Tyvärr är du alldeles för sent ute för att kunna flyga med SAS och dessutom måste du vara borta natt mellan söndag och måndag. En mycket snabb titt visar att det går att få flygresan för drygt 8.000 kr. Då har du 6000 kvar.
Det går att få ett dubbelrum för $150/natt, t o m ner till $100.
Avresa 27/10 och hemresa lö 3/11 (dvs hemma sö 4/11) ger 7 nätter.
Carlton Arms har veckopris på dubbelrum med delat bad för $693 för en vecka vilket blir ca 4.600 kr, dvs 2.300 per person. Det rummet har delat badrum. Hotellet ligger på 25:e gatan.
Återstår 3.700 kr vilket är dryga 500 kr per dag.

Personligen skulle jag utan vidare funderingar åka på de premisserna, men kan du få ner flygpriset så är det ju ingen nackdel.

Om du med weekendresan menar att du åker från Arlanda to 25/10 och ska vara hemma söndag 28/10 så är det bara en dag (fredag) i NY och det är ju inte prisvärt. Åven om du åker hem på söndagen så är två dagar i stort sett meningslöst tycker jag.

Swansson's har resor med guide, men det är bara en förmiddag då de visar hur man åker tunnelbana och pekar på några hus (i alla fall tror jag det är så!). Den informationen han du få har i forumet.
/PeterO
15 sep. 2012 15:40
Håller 100% med Peter, en två dagar är meningslöst för dessa pengar, ta då Köpenhamn eller liknande på närmre håll som också är trevligt och lätt fyller en helg ;-)

Ska ni åka så är första frågan, har ni inresetillstånd, annars är det det första ni ska ordna. Kan ni inte åka på det utan måste ha visum så tar det tid att ordna.

Som Peter säger, ni klarar det lika bra utan guide, ta reda på vad ni vill se och realistiskt hinner med på det antal dagar ni ska dit. Märk ut platserna på en karta så blir det lätt att planera i vilken ordning saker ska göras, lämpligen saker som ligger nära varandra under samma dag. Vissa saker som om ni vill ut till Frihetsgudinnan och Ellis Island bör man göra tidigt för att slippa de värsta köerna, så ta sådant som första stopp den dagen.
15 sep. 2012 15:50
Lufthansa har mycket bra priser just nu med sina nya stora Airbus.
15 sep. 2012 16:00
Citerat från frosty:
Hej, vi är två stycken som vill åka till New York, vi vill antingen vara en weekend där från 25/10-28/10 eller en vecka från 27 oktober till 3 november.
Vi vill flyga ut från Arlanda och man får räkna med priest att vi måste flyga tur och retur till Arlanda för 1000 kr.

Vilka resesajter ordnar weekendresor dit och vad behöver man tänka på innan?
Vi båda studerar så det är därför vi den första gången vi åker till New York vill åka över helgen pga. priset.
En vecka blir nog för dyrt.

Så vi vill ha tips på sidor som har färdiga paket så att man har guider m.m. första gången eftersom vi kommer vara så kort tid, och man har inte tid att själv börja leta och ordna med resor.

Kanske ni kan hjälpa oss med att åka en vecka, våran budget ligger på 15 000 med hotell och mat/nöjen inräknat. Vi vill se så mycket som möjligt av de olika kända byggnaderna och stadsdelarna.

Annars vill vi åka på en weekend med guide.
Har Ni möjlighet att istället resa mitt i veckan som i regel är billigare, t.ex 24-31/10 kan ni flyga för 4700:-.
http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/acq_air.cgi?event=result&site=reseguiden&city_id_dep=2673730&dep=Stockholm%2C+Sverige&dep_date=2012-10-27&city_id_dest=5128581&dest=New+York%2C+New+York%2C+USA&return_date=2012-11-03&oneway=&adults=1&children=0#blank
Av Peter_o
15 sep. 2012 17:21
Citerat från luddispuddis:
Lufthansa har mycket bra priser just nu med sina nya stora Airbus.
Men hur bokar man den resan? Går jag in på lufthansa.com kostar resan 10.190 kr.

/PeterO
Av Peter_o
15 sep. 2012 17:26
Citerat från floridasidan:

Ska ni åka så är första frågan, har ni inresetillstånd, annars är det det första ni ska ordna. Kan ni inte åka på det utan måste ha visum så tar det tid att ordna.
Vi får väl förutsätta att det räcker med vanlig ESTA (kostar $14) annars spricker ju budgeten direkt. Man får väl inget visum under 1.000 kr? Men visst, det bör man ju ha innan man betalar flygresan.

ESTA söks på https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1

/PeterO
Av Peter_o
15 sep. 2012 17:44
500 kr per dag ger ju inte utrymme till några som helst utsvävningar. Visserligen finns det en hel del som är gratis i New York och faktiskt så är en av de främsta atraktionerna att gå runt på stan. Men det vet du kanske redan?
Det du måste investera i är ett Metrocard för $29, gäller under 7 dagar. Med det kommer du runt på Manhattan och över till bl a Williamsburg.
Då det gäller mat så får du nog göra som jag brukar göra, aldrig gå på en restaurant där man måste betala dricks. Det går faktiskt att göra det utan att äta på MacDonald. Tre mål om dagen bär inte kosta mer än 300 kr, sedan har du 150 kr kav till entreer till ecempelvis Empire State Building, Frihetsgudinnan och Museum of American History. MoMA får du gå på, på gratistiden fredag efter 16.

Men nu får du komma med lite input om du tror att det kan vara aktuellt med resan. Det skulle ju vara trevligt att veta kön och ca-ålder på dem vi planerar resan för !

/PeterO
15 sep. 2012 18:08
Citerat från peter_o:
Citerat från luddispuddis:
Lufthansa har mycket bra priser just nu med sina nya stora Airbus.
Men hur bokar man den resan? Går jag in på lufthansa.com kostar resan 10.190 kr.

/PeterO
Om det är ok att ni landar i Stockholm måndag förmiddag pga tidssskillnaden med avresa från NY söndag kväll så kostar resan 6310:-p/p. Åka hem lördag den 26:e blir en dyrare biljett. Men det blir oxå en väldigt tajt resa tidsmässigt skulle jag tycka.

/Anna
Av Peter_o
15 sep. 2012 20:21
Citerat från peter_o:

Men nu får du komma med lite input om du tror att det kan vara aktuellt med resan. Det skulle ju vara trevligt att veta kön och ca-ålder på dem vi planerar resan för !

/PeterO
Fast halva svaret kunde jag ju ta fram själv, man 24 år! Problemet återstår om ni accepterar en dubbelsäng eller inte.

/Peter
Av Annl
16 sep. 2012 16:23
Satsa på att vara borta en vecka om det är möjligt. Annars kommer det mest att bli dyrt och för kort tid och nu hinner inte uppleva NY och dessutom måste ni ta i beaktande att det är en tidsomställning på sex timmar som kan vara jobbig de första dagarna.

Hur man hanterar tidsomtällningen är individuellt och beror också på om man tidigare rest med tidsomställning. Jag har hört flera som säger att de gått och gäspat ett antal dagar i NYC.

Min första resa med tidsomställning var till Florida och det tog mig en vecka att bli människa igen. Nu efter ett stort antal resor kan jag hantera tidsomställningen på ett helt annat sätt. Det gäller också att boka flyg som passar med den aktuella tidsomställningen för att på så sätt lura kroppen och underlätta omställningen.

Och någon guide behöver ni inte som det sagts tidigare. Köp en guidebok - First Class är bra - och läs in er och åk de taklösa hop on hop off bussarna.

Bra att veta är att man kan leva billigt - även i NYC.
Av Hkn
16 sep. 2012 21:55
Instämmer med tidigare talare: Glöm guide. Vad ska ni med det till? .-)

Ni har säkert egna intressen och önskemål – sådant som en researrangör glatt struntar i. De säljer paket. Att ta den sortens bussresa som Annl föreslår kan bespara er lite trötta ben och kan ge en snabb överblick av en bit av Manhattan, men tänk på att ni då i princip bara att ni kommer att titta på hus. Att ta en båttur runt Manhattan med Circle Line är också trevligt (men på inget sätt gratis).

New York är skitenkelt att röra sig i (och folk som inte är på väg till jobbet är ofta hjälpsamma).
Man ska bara ha i minnet att staden är tokigt stor.
Taxi är någorlunda billigt (även om det är lätt att bli stående i rusningstrafik). Tunnelbanan är fantastiskt effektiv och enkel att använda. Den är dessutom mycket billigare än i Sverige – köp ett MetroCard och fyll på så mycket ni behöver.
http://www.mta.info/metrocard/mcgtreng.htm

Jag kan inte hjälpa till med någon vecka – för detta räcker inte några 15000 om ni inte ska bo på hostel och leva dyngsnålt. New York (och USA) är en gratuity-based economy och det mesta, förutom bygger på konsumtion. Det är bättre att spara 3000-5000 spänn extra innan resan och slippa vända på varenda peng när man väl är där. En fyra-dagarsresa betyder kanske att ni inte behöver gå på snålbudget hela tiden.

Och ja, en av de största sevärdheterna i New York är verkligen själva staden, men om ni inte går loss fullständigt på modern arkitektur, så kommer ni att vilja shoppa och se saker från insidan också.

Några tips dock:
- res ut fredag och res hem måndag kväll.
(av någon anledning gynnas 4- och 7-dagars resor av många bokningssystem – det fungerade åtminstone så då jag åkte riktigt ofta till USA)

- att stanna över lördag gör flygbiljetterna billigare. Systemet försvann i mitten av 00-talet men är tillbaka igen. Det är ett sätt för flygbolagen att skilja på business och leisure travellers.

- fyra dagar i New York är en lagom tidsrymd om du frågar mig – kroppen hinner inte bli totalt uppfuckad av tidsskillnaden – och du hinner se och uppleva ganska mycket.
(jetlag blir värre om du varit i en annan tidszon en längre tid – åker du på en kort resa hinner inte kroppen ställa om sig. Din interna klocka justerar sedan din kropp med ungefär 1,5 timme/dag.)

Det finns ju faktiskt gratisnöjen:
- färjan till Staten Island är gratis = fri sightseeing av staden från sjön. Åk andra tider än under rusningstrafik så kan det vara njutbart.
- Manhattan är ännu snyggare från Brooklyn eller Hoboken, NJ – och en promenad över Brooklyn Bridge kostar givetvis ingenting.
- att hänga i Central Park är trevligt. Pris: 0 kr.

Alla reser på sitt eget sätt (och inget sätt är bättre för dig än det du själv gillar och föredrar), men jag skulle ändå råda er till att ha en liten backup i plånboken. Det ÄR roligare i New York om du kan tillåta dig att spendera bara lite mer än du tänkt dig.

Mina 2 cents.

:: hkn ::
Av Hkn
16 sep. 2012 22:06
Apropå guide, så kan jag tillägga en grej:

Det finns ju organisationer som Big Apple Greeter, där frivilliga eldsjälar erbjuder gratis guidning av sin stad. Läs mer om fenomenet här: http://www.bigapplegreeter.org/02-how_spend/00-how_spend.html

Jag har dock ingen som helst aning om hur dessa tappra agerar och hur de kan matcha era önskemål. Kolla länken till Big Apple Greeter och läs FAQ så får ni snabbt svar på om det är något som passar er.

Best,

:: hkn ::

PS. Om ni väljer att utnyttja den här sortens frivillig guide är mitt tips att ni bjuder en sådan person på lunch eller liknande. Det är trots allt någon som spenderar sin fritid med att gå runt med främlingar på stan. Organisationen säger sig ha en no-tipping policy, men... (tja, ni kan ju gissa)
Av Peter_o
16 sep. 2012 22:38
Jag misstänker att vår vän Frosty har skippat den här resan, annars hade det varit trevligt med en kommentar tycker jag.

Man kan väl konstatera att ska man åka till New York under helgdagar så ska man vara ute i god tid för att få anständiga priser på flyget. Själv har jag en bokad resa alldeles före jul för 6.754 kr med SAS. Idag kostar samma resa 7.052 kr.

/PeterO
Av Hkn
16 sep. 2012 23:49
Citerat från peter_o:

Jag misstänker att vår vän Frosty har skippat den här resan, annars hade det varit trevligt med en kommentar tycker jag.

Man kan väl konstatera att ska man åka till New York under helgdagar så ska man vara ute i god tid för att få anständiga priser på flyget. Själv har jag en bokad resa alldeles före jul för 6.754 kr med SAS. Idag kostar samma resa 7.052 kr.

/PeterO
+1 på den, PeterO! Framförhållning är själva tricket.

- Jag har ganska klart för mig att allt som bokas mindre än en månad innan avgång, skickas upp en prisnivå = lågpris blir i princip omöjligt. Mellan 30 och ca 10 dagar före avgång svider det sedan lagom tills de sista 7-10 dagarna, då det svider som fanken.
Det finns även undersökningar som säger att det är som billigast sex veckor innan avgång. Fan tro't.

- Man bör även ha i minnet hur få biljetter som faktiskt släpps till lågpris (gäller såväl SAS som lågprisbolag). Och då gäller det att vara flexibel när det gäller tider – t ex att acceptera extremt tidiga eller sena avgångar.

- Ytterligare en gammal 'sanning' när det gäller flygbiljetter är att de billigaste biljetterna släpps på tisdagarna och att de lägsta priserna är satta till onsdagarna. Det senare tar jag med en nypa salt (och min tro är att detta gäller business-biljetter).
Ibland vill någon bokningssite dessutom göra sig intressant och finansierar en undersökning typ denna: http://alturl.com/77hoa

Min egen erfarenhet att tisdagar verkligen varit en bra dag för bokning. Om det här har att göra med hur bokningssystemen fungerar eller om det bara är av något slags branschtradition, det vill jag inte ens spekulera i.

Så... det går ju att testa sig fram på olika siter, men att vara ute i god tid är själva grundreceptet, det tror även

:: hkn ::

PS. Hur gick det, Frosty? Lyckades du synka bokning med budget?
MItt tips till dig är annars att resa i januari. Då dyker t ex hotellpriserna i New York. Och flygbiljetterna lär fortfarande hålla en hygglig prisnivå.
Av Peter_o
17 sep. 2012 10:16
Citerat från peter_o:

Man kan väl konstatera att ska man åka till New York under helgdagar så ska man vara ute i god tid för att få anständiga priser på flyget. Själv har jag en bokad resa alldeles före jul för 6.754 kr med SAS. Idag kostar samma resa 7.052 kr.

/PeterO
Fast idag kostar samma resa, visserligen med det något längre uppehållet i Oslo, 5,933 kr, Jag har bokat med mellanlandning i Köpenhamn på hemvägen. (Resan är 16-22/12).

/PeterO

Ps
Förklaringen kan vara att SAS börjar en ny rea-period nu.
Ds
Av Annl
23 sep. 2012 14:14
Jag är i allmänhet en vän av att boka rejält tidigt - men ibland har man tur även om man bokar mindre än en månad i förväg; vi skulle egentligen ha åkt på långweekend till Malta denna innevarande helg men sitter just nu i Delhi eftersom det på grund av Finnairs flygkampanj blev mycket billigare (på grund av sen bokning till Malta på grund av omständigheter som vi själva inte kunde rå för ska tilläggas). Galet men rejält kul att få komma till Indien....
Citerat från hkn:
Citerat från peter_o:

Jag misstänker att vår vän Frosty har skippat den här resan, annars hade det varit trevligt med en kommentar tycker jag.

Man kan väl konstatera att ska man åka till New York under helgdagar så ska man vara ute i god tid för att få anständiga priser på flyget. Själv har jag en bokad resa alldeles före jul för 6.754 kr med SAS. Idag kostar samma resa 7.052 kr.

/PeterO
+1 på den, PeterO! Framförhållning är själva tricket.

- Jag har ganska klart för mig att allt som bokas mindre än en månad innan avgång, skickas upp en prisnivå = lågpris blir i princip omöjligt. Mellan 30 och ca 10 dagar före avgång svider det sedan lagom tills de sista 7-10 dagarna, då det svider som fanken.
Det finns även undersökningar som säger att det är som billigast sex veckor innan avgång. Fan tro't.

- Man bör även ha i minnet hur få biljetter som faktiskt släpps till lågpris (gäller såväl SAS som lågprisbolag). Och då gäller det att vara flexibel när det gäller tider – t ex att acceptera extremt tidiga eller sena avgångar.

- Ytterligare en gammal 'sanning' när det gäller flygbiljetter är att de billigaste biljetterna släpps på tisdagarna och att de lägsta priserna är satta till onsdagarna. Det senare tar jag med en nypa salt (och min tro är att detta gäller business-biljetter).
Ibland vill någon bokningssite dessutom göra sig intressant och finansierar en undersökning typ denna: http://alturl.com/77hoa

Min egen erfarenhet att tisdagar verkligen varit en bra dag för bokning. Om det här har att göra med hur bokningssystemen fungerar eller om det bara är av något slags branschtradition, det vill jag inte ens spekulera i.

Så... det går ju att testa sig fram på olika siter, men att vara ute i god tid är själva grundreceptet, det tror även

:: hkn ::

PS. Hur gick det, Frosty? Lyckades du synka bokning med budget?
MItt tips till dig är annars att resa i januari. Då dyker t ex hotellpriserna i New York. Och flygbiljetterna lär fortfarande hålla en hygglig prisnivå.
Av Peter_o
24 sep. 2012 19:45
Citerat från nisse2ears:
Vart tog Frosty vägen?
Han var senast online för en vecka sedan, alltså kring 17:e dvs två dagar efter första inlägget.

Det är nog som jag misstänkt, resan är inte så intressant för honom. Hoppas någon annan som läser tråden kan dra nytta av några framförda synpunkter.

/PeterO
Av Frosty
24 sep. 2012 19:53
Jag får börja med att ursäkta mitt sena svar och tacka för tipsen. Håller på att titta på att åka en vecka ännu men är som några säger i tråden svårt att få ner det till budgeten jag vill hålla med så här kort varsel. Får nog bli att skjuta på det till våren eller liknande. Hur brukar våren vara i NYC?
Av Peter_o
24 sep. 2012 20:25
Kul att du inte gett upp!

Det är nog ett klokt val att ta resan med lite mer planering och förhoppningsvis några tusenlappar till,

Om du menar april eller senare är är ju New York perfekt. Visst kan det komma någon regnskur men mer än så får man hoppas du slipper. Givetvis kan man inte lova något.

/PeterO
Av Peter_o
26 sep. 2012 08:37
Om du planerar att åka under påskveckan så är det hög tid att titta på flyget nu. Med SAS kostar en resa 23-30/3 (lö-lö) 8.430 kr. Skulle du kunna åka 20-27/3 (on-on) så finns det en plats kvar för 5.231 kr (det finns platser för 6.026 kr).

Ska du åka veckan med 1:a maj, dvs 27/4-4/5 (lö-lö) så kostar resan nu 5.683 kr. Här börjar resan platsa inom din budget tycker jag. Kan du få ihop 2.000 till så har du 1.000 kr per dag sedan resorna och hotell betalats (hotell hälften av $150/natt) och då behöver du inte gå på sparlåga hela veckan.

/PeterO
7 okt. 2012 23:06
Jag är inte van USA resenär men kan konstatera att vår resa med SAS som bokades i maj för tre vuxna o ett barn på 11 år var ett mkt bra pris på 23000 kr. Då flyger vi SAS Cph - newark , newark san fransisco och hem igen ...
Vi flyger ofta Cph - Malaga och kan bara konstatera åter att vara ute i tid lönar sig . Sen kan det komma djup dykningar i priset. Om man har tur!

/ Kristina