New York - tips

6 maj 2022 23:13
OBS! Lång läsning!

Hej!

Då jag själv inte riktigt hittade några bra svar på mina frågor gällande diverse tips i New York hoppas jag kanske kunna bidra med något vettigt efter en veckas spaning i storstaden! Jag har skrivit om våra semesterdagar och det blev ganska mycket längre än vad jag trodde... Hoppas ni hittar något matnyttigt i alla fall.

Min sambo fyllde 30 år och jag överraskade honom med en resa till New York. Då han är sportintresserad var det viktigt att få in några sådana event i agendan, utöver de klassiska turistattraktionerna. Jag har varit i NY tidigare, dock för ett antal år sedan så det var värt att göra om hela grejen en gång till. Det var sambons första resa till USA.

Jag ville vara så effektiv som möjlig under resan och därmed prioritera rätt. Ett tips för att få en bra överblick är att skriva ut en karta över NY, googla och sätta ut små klisterlappar/skriva på kartan på var respektive turistattraktion/restaurang/annan prioritering som du vill göra finns någonstans. Det underlättade massor när jag sedan gjorde den fortsatta planeringen.

Vi bodde på ett hotell precis i anslutning till Times Square. Läget var kanon, det passade oss då det var promenadavstånd till det mesta, inte minst Central Park dit vi gick ett par gånger. Trots närheten till tjo och tjim var det lugnt och skönt på hotellet.

När jag sållade bland hotellutbudet var det få som erbjöd frukost, något jag annars föredrar, jag började istället titta efter rum som hade micro som facilitet då min vision var att vi skulle köpa med oss lite mat från affären för att på så vis hålla nere budgeten lite. Det blev dock inte alls som planerat, vi köpte samtliga måltider ute istället. Vi gick aldrig "hem-om" när vi var iväg utan kom i princip först hem när det var dags för läggdags.

Packa med bekväma skor, vi promenerade i snitt två mil per dag! Vi köpte Metrocard till tunnelbanan vilket fungerade utmärkt, det tycker jag absolut man ska göra. Det var över förväntan vad gäller säkerhet och renlighet men också betydligt mer lättförståeligt än vad man kanske tror. Vi köpte ett sjudagars-kort - en enkelresa kostade 2,75 dollar och ett kort med obegränsade resor under sju dagar kostade 33 dollar. Men passa på att gå istället för att ta tunnelbanan när vädret tillåter, om ni liksom vi tycker om att frossa i godsaker var det väldigt skönt att få röra på sig när man väl fick chansen.

Jag hade växlat en hel del pengar och blev lite förvånad när de inte godtog några kontanter på exempelvis arenorna. Verkar som att kontanthanteringen blir mindre och mindre även i New York. Tänk på att taxichaufförerna kan (eller kanske alltid gör?) lägga på 10% av summan om du betalar med kort istället för kontant, oklart om det finns risk för det på andra ställen också.

Såhär såg vår vecka ut i stort (22-29/4):
* Fredag. Vi tog en taxi från flygplatsen till hotellet, först var det någon som fångade upp oss och ledde oss till blanka, svarta SUV-bilar som kostade därefter. Vi avböjde och tog en hederlig gul taxi istället och fick betala ca 60 -70 dollar. Jag fattar fortfarande inte riktigt hur det funkar med taxameter och så; det var ett visst pris innanför Manhattans gränser och det var dyrare under vissa tider. Jag rekommenderar nog att man kollar runt lite mer innan och kanske till och med förbokar en shuttle om man känner för det, fanns ett par sidor där man kan jämföra priser och boka det man tycker passar bäst.

* Lördag. Började köa tidigt till Ellen's Stardust som ligger vid Times Square, kvällen innan var det lång kö till denna attraktiva restaurang som absolut är värt ett besök! Vi åt endast frukost där, tror kanske kvällsmaten kan vara lite bättre. Inte för att det inte var gott, för jösses, det var det! Menyn med pannkakor ger ju en diabetes vid första ögonkastet. Supergott. Men grejen med Ellen's är att servitriserna sjunger och bjuder på en riktig show! Vi var där runt 08-tiden och det var rena rama discot. Vi kollade in området och laddade inför The Lion King på kvällen. Absolut sevärt, dock somnade både jag och sambon... Skyller på matkoma och jetlag, det var faktiskt en trevlig tillställning. Minskhoff theater ligger precis vid Times Square.

* Söndag. Gick till Central Park, köpte med oss frukost från Starbucks. Finns en uppsjö av fik likt Starbucks som erbjuder bagels eller liknande om ni liksom vi lockas av tanken att ta take away och gå till parken. Om man vill äta en mer rejäl frukost finns det lika många restauranger där man kan äta äggröra och pannkakor eller vad man än vill ha. Exempel på restauranger värda att nämna och således besöka är Junior's samt iHOP som har jättegoda pannkakor. Vi tog tunnelbanan till Yankee Stadium och tittade på baseball. På kvällen tittade vi på bio (AMC) och råkade somna igen.. Denna gång med anledning av alldeles för sköna stolar! Rekommenderar verkligen ett biobesök. Vi köpte biljetter på förhand.

* Måndag. Busstur till Woodbury outlet, bussbiljetterna köpte vi online dagen innan avfärd och busstationen låg en kortare promenad från hotellet. Jag blev lite besviken på outleten, det fanns massor med affärer men de erbjöd inte de outletpriserna jag förväntat mig. Man behövde inte vässa armbågarna och slita i diverse plagg, det fanns inga blinkande rea-skyltar utan allt var tjusigt vikt i respektive butik och det var inte någon trängsel. Prisexempel: 20% rea på en Ralph Laurent-skjorta á 89 dollar. Jag jämför rean med en vanlig midsommarrea i Sverige. Fanns några få guldkorn men som sagt, inte riktigt vad jag förväntade mig.

* Tisdag. NY Rangers på Madison square garden, gångavstånd från Times Square. Absolut sevärt, vare sig man är ett hockeyfan eller inte! Kiss cam, t-shirt toss, maskotar... Stort utbud med mat på arenan där de endast godtog kortbetalning.

* Onsdag. Innan resan köpte jag ett CityPass som jag läst att majoriteten ändå rekommenderar. Man kunde välja olika sorters pass och vi tog det billigaste som inkluderade ett besök på tre valbara attraktioner (finns en lista med ställen man själv väljer vilka man vill besöka). Vi valde Frihetsgudinnan, Top of the rock samt Empire State building. Tanken var att vi skulle gå på WTC-museet men dumt nog hade jag inte kollat upp det mer noggrant och det visade sig att det är stängt onsdagar och torsdagar. Där fanns ett mindre minnesmuseeum i närheten där volontärer samt överlevare från attacken arbetade, kostade cirka 20 dollar om jag inte missminner mig. För att inte "slösa" en redan köpt biljett fick sista turistattraktion på CityPasset bli Empire. Jag tycker det är betydligt mer värt att besöka Top of the rock som är superfint! Se till att försöka pricka in en dag med fint väder (hur lätt nu det är), oslagbar utsikt. Vi behövde inte förboka något av besöken.

* Torsdag. Vi gick och tittade på Brooklyn bridge, man kan gå över bron och beundra Manhattans skyline. Hade velat utforska Brooklyn lite mer om vi haft tiden. På promenadavstånd från bron kan man om man är ett "Vänner"-fan gå och se på deras lägenhet på Groove Street - utifrån sett. Går inte att missa när man kommer fram till rätt lägenhet, det fanns andra turister med samma mål som oss. Inte alltför långt ifrån den lägenheten, på Perry Street, finns Carrie Bradshaws kända trappuppgång som syns i "Sex and the City". Väldigt mysiga gator, sevärt.

Black Tap Craft burger and beers - lägg restaurangen på minnet. Deras milkshakes är av världsklass! Ett måste. Vi tog "bara" vars en milkshake när vi var på G till Brooklyn bridge men om tiden hade räckt till hade vi nog gärna gått dit en gång till och ätit maten, såg fint ut det de andra gästerna beställde. Jag är vegetarian och tycker att restaurangerna alltsom oftast erbjöd något som passade mig.

På kvällen tog vi oss ut till Queens, UBS Arena för att titta på ännu en hockeymatch, denna gång NY Islanders. Vi fick köpa andra tågbiljetter då vårt MetroCard inte gällde på sträckor utanför stan, UBS Arena ligger ute på Long Island. Samma feeling som när vi såg NY Rangers. Festligt!

* Fredag. Hemfärd. Tog taxi till flygplatsen trots ambitionen egentligen var att ta tåget, dock hade vi fått köpa biljetter igen likt vi gjorde när vi skulle till UBS Arena och efter en snabb kalkyl (eventuellt felräknat) var det inte supermycket vi tjänade på, på att ta tåget. Det är alltid bekvämt att ta taxi...

Som sagt, vi frossade väldigt mycket i mat och snacks. Det är mycket som ska till för att jag ska känna mig mätt, men under denna resa kände jag nog inte hunger en enda gång! Om det blir en större mängd rester över från era restaurangbesök rekommenderar jag att ni frågar servitrisen efter en matlåda och tar med er den överblivna maten och ger till en hemlös på vägen hem. Tråkigt nog behövde vi inte leta länge efter första bästa kandidat...

Jag köpte i princip alla biljetter på ticketmaster.com vilket funkade smidigt. Dock måste man föra över alla biljetter till iPhonens Wallet (vet inte vad motsvarigheten är på andra telefoner) för att de ska vara giltiga. På ett par av dem stod det att de inte gäller om de är utskrivna. När man väl fattade hur man gjorde var det smidigt, googla och fråga hur du gör så får du hjälp.

En fantastisk grej, som säkert får någon att dra på smilbanden om detta inlägg läses om 5-10 år, var att det fanns Wi-Fi att tillgå även mitt i stan! Staden New York har ett Wi-Fi man kan koppla upp sig på vilket sträckte sig en generös bit runt Times Square, säkert på fler ställen också. Annars så fanns det gratis Wi-Fi på alla fik, affärer och restauranger.

New York är en dyr stad att besöka. Nu levde vi gott och tittade inte så mycket på prislistan, men en pannkaksfrukost går sällan att få billigare än 20 dollar. Vi besökte även Magnolia bakery som ska vara ett känt bageri, och oj, där var det dyrt! Rister på huvudet för mig själv när jag tänker på att jag betalade cirka 80 svenska kronor för två mindre cupcakes. Men ja. Fluffligare och lenare muffins kommer jag nog inte få äta på något annat ställe.

Trots denna långa text har jag förmodligen glömt något jag egentligen rekommenderar, återkommer i så fall i en kommentar här nedanför.

Önskar dig en trevlig resa till en väldigt spännande och trevlig stad!
17 maj 2022 12:44
Stort tack för en intressant och informativ reseskildring och bra tips!
Vi har New York som mål inom en kommande framtid.
28 maj 2022 23:36
Citerat från El_gringo:
Stort tack för en intressant och informativ reseskildring och bra tips!
Vi har New York som mål inom en kommande framtid.
Tack! Önskar er en trevlig resa när det väl blir dags, jag ser själv fram emot att besöka staden igen om ett par år 🇺🇸 😊
Av Marulk
29 maj 2022 09:22
Tack Emma, sådana här resereportage är riktigt bra. Nu blir det reseplanering o förmodat resmål New York
5 juli 2022 16:16
Citerat från Marulk:
Tack så jättemycket! Jag avundas din planering inför stundande resa, du kommer få en fantastisk vistelse 😊🙏🏼
/Emma
24 juli 2022 23:19
Tack för bra tipps till NYC! Har varit där i mars och kan tillägga några tippa till ( hoppas ok :))

Flyger man med SA blir det oftast EWR man landar/avgå och precis intil flygplatsen finns det ett mall som jag kan rekommendera ( mills Jersey garden) så om man planera in det bra kan man spendera några timmer innan avgång hem att shoppa där. Finns en bus som kör mellan Airport och mall. Om man vill spara pengarna för bussresan samt luggage storage kan man hyra en bil ( vi betalde ca 400SEK för dagen). Så behöver ni inte betala för storage på flygplatsen som är ganska dyrt eller gå runt med stora väskan :)

Vill man spara pengar på hotellet och har lite tid över att göra jobbet har jag några tipps. 2020 när vi åkte ditt skrev jag ett Mail till säkert 100 hotell för att frågar efter special rate. Jag skrev tp att vi var budget semester och att vi verkligen vill bo på just detta hotellet för att läget är så underbart eller bara hittar på något. 90 stycken kommer inte svara, 9 stycken kommer svara och hänvisa till hemsidan men minst ett hotell kommer erbjudas något bra ( beroende hur kreativ man skriver mailet) vi bodde på The Shoreham vid central park och betalde 125$ per
natt för 2 bedroom suite för alla ( vi var 4 vuxna och ett barn ) som var ca 50% av priset när vi kollade. Behövs det email kontakt så har jag det sparat :)

Andra tipsen som vi utnyttjade mars 2022 är att jämföra en hel del på trivago eller likande sidor. Nästa alla stora kedjor erbjuder price match guarantee och många erbjuda 25% extra på billigaste priset man hittar. Vi bokade double tree Hilton downtown Manhattan och hittade ett billigare pris via trivago så dem matchade priset samt erbjuda 25% extra. Vi betalde ca 100$ per natt inklusive frukost för 3 vuxna för ett rum med 2 dubbelsängar.

Om man lägger lite tid på research kan man verkligen spara en hel del pengar och spendera dem på plats istället ( mat, shopping) :)
26 juli 2022 23:51
Citerat från Martin900:

Bra tillägg, tack!
Av Sanmat
5 sep. 2022 17:03
Tack för bra tips!! Ska dit 29 nov-6 dec och håller på och planerar resan. Dollarn är ju sjukt dyr nu så alla budget tips är guld värda.
Hur lång tid tar det att åka till Jersey Garden från Newark? Känns som ett bra alternativ att besöka det innan planet går hem.
12 sep. 2022 20:15
Citerat från Sanmat:
Hej!
Vad roligt, du kommer få det fantastiskt!

"Dessvärre" åkte vi dels till/från JFK, dels besökte vi inte ens det centret så jag bollar vidare frågan till någon annan :)

Ha en trevlig resa!
13 sep. 2022 15:36 (redigerad)
Citerat från Sanmat:
Hej !
Med taxi från flygplatsen tog det knappt 10 minuter, kostade 22 USD (detta var 2017) , Shuttlebussen tog kanske 10-15 minuter och kostade 5 USD p/p enkel väg.

Vi anlände till EWR kanske 4-5 timmar före avgång och vi kunde checka in bagaget redan då så vi betalade inte för ngn förvaring.

Senast vi var där tog vi båten till Staten Island (kostar inget) för att promenera runt lite. Där fanns, bredvid färjeterminalen outlet-butiker, tror det heter Empite Outlet. Jeansen var i alla fall betydligt billigare jmf med Manhattan.

Vill man inte lägga tid och pengar på att åka ut till Woodbury funkar annars Macys, även om USD är så dyr att det lönar sig väl knappt längre..............
Medlemmen har tagit bort svaret