Favoritstad

4 mars 2011 18:41
Visningar: 1162
Hej alla medlemmar, skulle vara kul att höra vad ni har för favoritstad, det skall helst vara en sta/ort som ni varit i, tänkte göra en sammanställning sedan av resultatet.
/ epptlnpk.
Av Mpc
4 mars 2011 20:07
Det är många städer som man har som favorit
Av Asok
4 mars 2011 21:21
1. Sydney Australien
2. Santa Fe NM USA
Av Trea
6 mars 2011 19:17
Gdansk, Polem
Vacker och charming gammal stad, där man också har nära till fina stränder. Inte långt från Sverige heller!
Av Sjalen
7 mars 2011 10:56
Citerat från epptlnpk:
Hej alla medlemmar, skulle vara kul att höra vad ni har för favoritstad, det skall helst vara en sta/ort som ni varit i, tänkte göra en sammanställning sedan av resultatet.
/ epptlnpk.
St Ives i Cornwall får jag väl sätta först då men det är en småstad. Övriga på listan är:

Venedig
Stockholm
Budapest
Visby
Edinburgh
7 mars 2011 22:20
Hej.
Har varit i många många städer, stora som små,men min favorit blir Nice.Denna stad är lagom stor ,har ett fantastiskt läge vid Änglaviken.Mysiga restauranger med utsökt mat,trevliga människor.En bra stad att bo i om man vill utforska Rivieran.
7 mars 2011 23:01
Svårt med 1 bara...så här kommer ett gäng sköna städer

Bangkok
New York
Istanbul (ingen annan som har den urläckra stan på listan??)
Prag
Groningen
Cannes
8 mars 2011 09:52
Egentligen vill jag säga nästa stad...det vill säga en plats jag ännu inte besökt. Så det blir två svar;

Besökt
1. Kairo

Framtida
1. Fez.
8 mars 2011 12:08
Tja, svårt med en...

Sydney, New York, Savannah, Boston, Liverpool, Barcelona, Paris, Nice, Florens...

Mest överskattade: LA, Las Vegas, Bangkok...
Av Mmea
8 mars 2011 16:25
Oj så svårt!
Här är några favoriter:

Hong Kong
New York
Dublin
Köpenhamn
Antibe

Och så Stockholm så klart!!!!!
Av Hkn
8 mars 2011 22:40
Hahaha... Robbowan, det där är farliga saker – blanda in de mest överskattade städerna .-)

Den diskussionen bröt ut på allvar på SvD.se under 2010 sedan Bobo Karlsson skrivit en artikel med sin betraktelse över "världens mest överskattade städer". För att citera Bobo:

”I stunden formulerar vi uppgiften att försöka ringa in världens tio mest överskattade städer. Städer som tidningar, författare, reseskribenter hyllar för mycket och lyriskt. Det innebär alltså inte att de är på en ”shitlist”, men att de har en överdriven närvaro – och på ett sätt som enligt många inte överensstämmer med vad man själv upplever.”

Grejen är att Bobos artikel inte bara blev den mest lästa researtikeln i SvD 2010. Det blev den mest lästa på tidningens hela site – den blåste förbi all politik, valet, VM i fotboll... rubbet!

Å andra sidan är det en ganska rolig diskussion. Jag tror att jag startar en egen tråd för den.

See y'all there.

:: hkn ::
Av Tj
8 mars 2011 23:39
Paris
Prag
9 mars 2011 09:34
Hej alla medlemmar!
Jag tänker sammanställa resultatet på fredag!
9 mars 2011 14:43
Som de flesta här redan vet så är jag ingen stadsmänniska men mindre och mer överskådliga städer kan vara min grej,bilköer och avgastyngda gränder är som ett nackskott för mig och ett krav är att det är hyfsat promenadvänligt eftersom jag älskar just dessa promenader och gärna om man har tillgång till ett väl utbyggt bussnät att utnyttja när orken tryter, bilen ska vara till längre utflykter känns hjärndött att bli ompromenerad av samma människor vid varje rödljus för att konstatera att det gick lika fort eller fortare för dom att promenera dit man ska.

Några favoriter på min korta lista är.

1.VallettaMalta. lagomt stor för promenader.

2.Dublin. stor stad men med mysiga affärer caféer pubar och restauranger på smågatorna på båda sidor om River liffey,skulle knappast vilja vara bofast här men funkar som turistmål.

3.FunchalMadeira.nätt format och härlig parkmiljö och strandpromenad,nästan så att jag skulle kunna tänka mig att bo där.

4.Stockholm. ( bara som besökare skulle till ett mirakel för att få mig att bosätta mig där,för stor stad för mig men vissa delar av stockholm är verkligt fina.)

5. Palma stad på Malorca. vissa delar av den staden är helt underbara tex. hamnkvarteren med katedralen osv.
mvh. Bosse.
9 mars 2011 15:42
Jag håller med Laplander. Så det blir ett litet tillägg till mitt förra inlägg.

Stockholm, för där är jag född och där bor alla mina barn och de flesta av deras barn. Och alldeles nyligen fick jag ett till barnbarns barn.

Båda med samma far och mor.
Så det är i Stockholm de bor.

Sen tycker jag ju om Palma de Mallorca också och brukar kalla Palma för Barcelonas lillasyster.

Gilla
9 mars 2011 15:45
Citerat från hkn:
Hahaha... Robbowan, det där är farliga saker – blanda in de mest överskattade städerna .-)
Hehehe... Jag gillar ju å andra sidan lite lätt överhettade diskussioner.
Av Niinas
9 mars 2011 17:07
Chicago
Key West

Mycket olika, men mycket trevliga båda två...
Av Marylyn
12 mars 2011 17:33
Paris far jag gärna till minst en gång varje år.
/ Marylyn
13 mars 2011 22:39
Hej, förlåt för att jag inte redovisade reultat i fredagslördags, jag fyllde år och hann inte och glömde i tanken på annat, men här kommer resultat, för är som inte kunnat avgöra en favoritstad så tar jag med alla era favoritstäder. Min egen favo är förresten paris

1. Paris 5 röster
2. Sydney 4 röster
2. Kairo 4röster
2. Prag 4 röster
2. New York City 4 röster
6. Bangkok 3 röster
6. Nice 3 röster
8. Med 2 röster Barcelona, San Francisco, Key West, Köpenhamn, Sthlm, Dublin.
13 Med 1 röst Vancouver, Tokyo, Kapstaden, Chamonix, Groningen, Boston, Fernie, Amman, Berlin, Gdansk, Kuala L, Brisbane, Istanbul, Cannes, Savannah, skopje, Santa Cruz (USA), Wellington, London, Warszawa, St Ives, Daytona Beach, Liverpool, Florens, Hong Kong, Antib, Valetta, Fuchal, Palma de Mallorca City, Chigago, San Diego, Miami, Wien, Venedig

Det var den undsökning forsätt gärna diskutera!!
Av Lasse42
13 mars 2011 23:13
Sent svar. Eftersom jag mest rest i Europa vill jag nämna några härifrån. Granada, Neapel. Brugge. Ediburgh,Cork Heidelberg.Lublin, Tallinn. Salzburg, Split. Mostar, Porto. Funchal, Rom är några pärlor i olika länder.
17 mars 2011 19:45
Här är en kort lista på mina favoritstäder!

1.Bangkok
2.Barcelona
3.Köpenhamn
3 feb. 2014 13:07
Det finns mängder med trevliga städer men min absoluta favorit som jag besökt ca 30 ggr är gudarnas stad:

RIO DE JANEIRO
3 feb. 2014 19:03
Hej

New York
Dublin
Och två lite outsiders Cuzco i Peru och Trier i Tyskland