Vart i London ska man bo?

12 apr. 2011 07:27
Visningar: 30469
Hej!
Jag kommer att åka med min 20-åriga dotter till London på en långweekend i slutet på september. Vi ska gå på musikal och ta lite guidade turer (hon är intresserad av historia och slott).
Nu behöver jag tips på vilket område som är fint, gärna tips på ett bra hotell, rent och snyggt, kostnad ca 150-200 pund natten!
Mvh
Cattis
12 apr. 2011 08:25
Hej,

Var i London med min familj över sportlovet och bodde på et fantastiskt mysigt litet familjehotel.
det heter Alhambra. Ligger vid Kings Cross, 2 min till tunnelbanan.
Har fått väldigt goda resensioner på TripAdvisor.
www.alhambrahotel.com

Annars brukar St. Giles vara ett populärt ställe att bo på.

/ Cecilia
12 apr. 2011 08:38
Hej!

Det lät som ett trevligt hotell!
Är det någon som vet ifall det är trevligare att bo i Kensington, är området där mysigare eller?

/Cattis
Av Hkn
13 apr. 2011 00:00
Hej Cattis,

vad som är mysigt/charmigt/trevligt är förstås en mycket subjektiv sak men...

King's Cross är knappast att beteckna som charmigt – däremot är det ett superstrategiskt läge om ni vill ha nära till kommunikationer; och en bra plats att bo på, om ni vill hänga i områden som Bloomsbury, Clerkenwell och Shoreditch.
Framför allt Shoreditch räknas som en up and coming stadsdel (det är fortfarande hyggligt låga hyror där = lite mindre stora kedjor och mer spännande barer/caféer/restauranger (om Starbucks etablerat sig i en stadsdel ser jag det som ett dåligt tecken).

Kensington och South Kensington är betydligt mindre storstad och känns lite mer resedential areas (husen är i allmänhet lägre och det känns mindre tillbommat eftersom folk ofta bor i gatu/källarplanet).

Några hotell jag gillar i Kensington/South Kensington:

The Pelham – ligger 25 meter från South Kensingtons tunnelbanestation. Praktiskt. http://www.guidebook.se/?p=533

The Gore – beläget i Kensington, relativt nära Hyde Park. Deras concierge, Trevor, måste vara en av Londons absolut bästa – otroligt well connected. Priserna går lite upp och ner. Ibland lite för dyrt, ibland mycket prisvärt. http://www.guidebook.se/?p=452

Number Sixteen – så diskret att du kan gå förbi flera gånger utan att se att hotellet ligger där. Trädgården på baksidan är en hidden gem. http://www.guidebook.se/?p=251

Samtliga är rena och snygga. Samtliga är hotell som känns mycket klassiskt engelska. Samtliga rekommenderas.

Good luck!

:: hkn ::
Av Asok
15 apr. 2011 14:07
Håller med dig King's Cross är smidigt att bo i med korta avstånd till Oxford Street/Leicester Square/Covent Garden m.m. South Kensington är mysigare stadsdel dock oftast dyrare också även om det finns billigare hotell att finna också.
Av Desires
15 apr. 2011 20:27
Ta ngt av de hotell som andra rekommenderar här - men välj INTE S:t Giles. Har nog aldrig tidigare bott på ett så tråkigt hotell, pyttesmå rum, dålig frukost, stressad personal - nej ta absolut inte det för dig och dottern. ENDA fördelen med det hotellet var läget - men det var också den enda fördelen!
Vi var också på musikalen "We will rock you" på Dominion Theatre" som läg väldigt nära det hotellet.
Vill du se mer tips om London (restaurangtips mm) har jag lite här på denna sida: http://www.desires.se/#post77
18 apr. 2011 22:46
Smaksask som sag, själv tykcer jag om att bo i Bayswaterområdet. De senaste tre gångerna som jag har varit i London har jag bott på Reem Hotel som ligger inom 5-7 minuters promenadväg från Bayswater tunnelbanestation och Queensway tunnelbanestation. Lugnt område, billigt hotell som är rent och fräscht. Små rum, absolut, men för den pengen så stör det inte mig. Inte lyx men jag är petig just med att det ska vara rent och tycker jag att det hotellet är.

Eftersom kommunikationerna är bra så kan man ta sig överallt dit man vill åka med lätthet och det är fullt möjligt att promenera till både tex Kensington / Harrods och Oxford Street om man vill göra det. Och har man en massa påsar efter shopping med sig tillbaka så går det ju alltid att ta tunnelbana. ;)

Det finns också många restauranger i området också - allt från Pizza Hut, Subway och Burger King till italienskt, kinesiskt, indiskt, grekiskt och libanesiska restauranger inom ett par minuter.