Roadtrip USA östkust och västkust sommaren 2014 - är vår plan rimlig?

5 maj 2014 22:36
Visningar: 1540
Jag och en tjejkompis ska i sommar äntligen uppfylla vår dröm om en klassisk roadtrip i USA. Flygbiljetterna är bokade och klara - vi blir borta ca 5 veckor (19 juni-27 juli). Planeringen är nu i full gång och vi har gjort en grovplanering som vi gärna skulle vilja ha lite respons på. Känslan är att vi bokat in för många olika stopp och för mycket aktiviteter, kanske blir det för stressigt? Nedan kan ni se hur vi har tänkt oss resrutten (OBS! Vi flyger mellan NY och SF och sedan från SF tillbaka till Miami igen):

ÖSTKUSTEN (14 nätter):

- Miami
- ankomst från Sverige (natt 1)
- Key West
(natt 2)
- Homestead + Everglades) (natt 3)
- Fort Myers Beach, inkl. Sanibel Island & Captiva Island (natt 4)
- Anna Maria Island

- Clearwater Beach (natt 5)
- St Augustine
- Savannah (natt 6)
- Charleston (natt 7)
- Charlotte (natt 8-9)
- Outer Banks (natt 10)
- Washington DC (natt 11-12)
- Philadelphia
- New York (natt 13-14)

VÄSTKUSTEN
(17 nätter):

- San Fransisco
(natt 1)
- Sacramento
- Yosemite National Park (natt 2-3)
- Death Valley
- Las Vegas inkl, Hoover Dam (natt 4-5)
- Zion National Park (natt 6)
- Page (natt 7)
- Antelope Canyon
- Horseshoe Bend
- Grand Canyon (natt 8)
- Sedona (natt 9)
- Phoenix
- San Diego
(natt 10)
- Santa Monica Beach (natt 11-12)
- Hollywood (natt 13)
- Big Sur
- Monterey (natt 14)
- San Fransisco (natt 15-17)
- Miami (natt 18)
- Avresa mot Sverige

Berätta gärna vad ni tycker, vi tar tacksamt emot tips och råd, både gällande förändringar av rutten och/eller förslag på aktiviteter/sevärdheter vi inte får missa på vårt stora äventyr! Tack på förhand!
Av Birgere
6 maj 2014 00:09
Spontant så är ni överambitiösa. På tok för många platser att besöka, ni kommer knappt ha tid att köpa en T-shirt innan ni måste dra vidare.
Nu är ju redan flygbiljetterna beställda men ni skulle ändå kunna göra justeringar så att ni så ofta som möjligt stannade minst 2 nätter på dom flesta ställena.

Jag tror att antingen kommer ni vara så trötta på USA att ni aldrig vill tillbaka igen eller så får ni blodad tand och vill återkomma snarast för att fokusera bara på några av platserna ni har susat förbi.
6 maj 2014 03:23
När jag ser er resrutt kommer jag att tänka på Galenskaparnas "Man ska ha husvagn":
- 5 minuter Falsterbo och 5 minuter Koster!
5 minuter Flen och Hjo och 5 minuter Kloster.
5 minuter örebro och 5 minuter fjäll.
5 minuters rast på ett europavägsmotell...

Som föregående skribent är inne på, försök minska antalet stopp så att ni kan stanna längre vid vissa platser/städer. Som det är nu blir det nog alldeles för mycket resande och med bara en övernattning på de flesta ställen lär ni i många fall känna att ni inte var där tillräckligt länge. På så sätt kan nog glädjen förtas en del.

Jag har inte varit på en sådan lång roadtrip själv, men jag tror att det är mycket vanligt att man blir överoptimistisk hemma vid ritbordet när man planerar resan och att man sedan spyr på allt flängde när man väl är iväg. Om jag hade varit er hade jag modifierat resrutten en smula, och ni ska se att det blir en jättebra resa.
6 maj 2014 06:18
Så häftigt med road-trip! Var själv i Florida (3v, 2013) och ska till Kalifornien (1månad i sommar). Ca 5 veckor för alla dina stopp verkar alldeles för stressigt enligt mig, och du kommer säkert och få samma svar av alla som svarar dig här. Jag har surfat runt åtskilliga timmar här på RG för att få tips, och de nästan alla tycker är att Boka inte in för mycket! Om du har så många stopp som enligt planeringen och det blir låååånga körningar. Ni hinner inte alls se mycket av ställena. Mitt råd är att banta ner resan och göra hälften så många stopp. USA är ett fantastiskt land, synd och bara stressa igenom eran resa.
6 maj 2014 11:19
Tusen tack för era svar och de bekräftar ju helt klart vår känsla om att vi har för mång stopp. Frågan är bara vad man ska stryka? Vilka platser/upplevelser ska man hoppa över? Funderingar kring det? Egentligen vill man ju göra allt men vi måste nog "kill our darlings"....
6 maj 2014 11:26
Hur man vill resa är klart olika men personligen skulle jag tycka att det var lagom med 5 veckor för en av kusterna på er resa.

Att ta större orter i förbifarten eller med en övernattning och inte ens en hel dag i vissa storstäder känns väldigt stressigt, ni kommer säkert att känna att ni inte hunnit se mycket mer än vägar och vägkrogar efteråt.

T.ex. Ni sover i Miami (som ni inte hinner se alls) (även om ni är unga så räkna med att vara trötta de första kvällarna), ska ni hinna se något i Key West får ni köra ner ganska tidigt, sen upp till framåt nästa kväll, till Homestead och sova där en natt, sen tar det en hel dag om ni ska se Homestead och Everglades någotsånär, vidare på kvällen till Ft. Myers, nästa morgon via Captiva (väldigt ovärt omvägen on Du frågar mig, ska man inte bo där några nätter känns det bortkastat) och Anna Maria (fint men vad ska ni hinna se där?) till Clearwater som ni bara hinner se lite av på kvällen (hätr vill man ju ha ett par dagar på stranden), St. Augustine (fint men värt mer än som övernattningsplats) o.s.v........
6 maj 2014 11:52
Överambitiöst som någon skrev...

Bara på två av våra mini-road trips så har vi lagt upp det (med nätter inom parantes):

LA som bas - Las Vegas (2) - Grand Canyon (1) - LA (1) - Big Sur - Monterey (1) - San Fran (2) - Napa (1) - LA

Ft Lauderdale - Titusville (1) - Orlando/Geneva (1) - Savannah (2) - Tybee Island (1) - Daytona Beach (1) - Ft Lauderdale
Av Moth63
6 maj 2014 13:15
Hade skippat hälften av vad som finns på listan, USA skall upplevas inte passeras :-)
6 maj 2014 13:55
Prova att plotta resan på maps.google så får ni en liten hum om hur mkt ni skall köra.
Ni kan börja med att skippa Floridas västkust. Ta den vid ngt annat tillfälle.
Som många skriver, stryk hälften av resmålen så kommer ni få en härlig resa.
Av Hawaii
6 maj 2014 18:06
Håller med tidigare inlägg. Allt för många en-natts stopp. Blir jobbigt att checka in och ut nästan varenda dag. Ang. väst kusten - dra direkt till Grand Canyon från Las Vegas och sedan direkt till San Diego, och ta 3 nätter där. Sedan 3 nätter Santa Monica. Meningslöst att ha en natt i Hollywood, eftersom det är nära och lätt att ta sig dit från Santa Monica. Och om du hade för avsikt att tillbringa tid i Sacramento och Phoenix - skippa det och koncentrera dig på något intressantare.
Av Birgere
6 maj 2014 19:23
Som indikerats så finns det justeringar både i Kalifornien och Florida att göra och för att ni överhuvudtaget ska få något ut av resan så är mitt tipps att skippa östkusten. Kör halva tiden i Florida och halva i Kalifornien.
Ni kanske kan boka om flygbiljetten NYC-SFO till MIA-SFO, annars ta det som en liten läropeng.
6 maj 2014 20:40
Tack för ert engagemang, det uppskattar vi verkligen! Vi sitter just nu och reviderar vår resplan och har ändrat en del efter era rekommendationer. Värt att nämna är att vi har lagt in en extradag per kust (som kan läggas på valfri plats) för att få lite luft i schemat. Så här ser det ut just nu, är vi på rätt spår? Vi tar även gärna emot tips och råd på aktiviteter/sevärdheter som ni anser att vi inte får missa!

ÖSTKUSTEN (15 nätter)

- Miami - ankomst från Sverige (natt 1-2)
- Key West (natt 3)
- Homestead + Everglades) (natt 4)
- Palm Beach
(natt 5)
- St Augustine (natt 6)
- Savannah (natt 7-8)
- Charleston (natt 9-10)
- Washington DC (natt 11-12)
- New York
(natt 13-14)

VÄSTKUSTEN (19 nätter):

- San Francisco (natt 1)
- Yosemite National Park (natt 2-3)
- Furnace Creek/Death Valley (natt 4)
- Las Vegas
(natt 5-6)
- Grand Canyon (natt 7)
- Sedona (natt 8)
- San Diego (natt 9-10)
- Santa Monica inkl Hollywood (natt 11-14)
- Big Sur (natt 15)
- San Francisco (natt 16-18)
Av Hawaii
6 maj 2014 21:09
Om du kan lägga in en natt till i San Diego tror jag inte du kommer att ångra det. Minst lika mycket att se i San Diego som i Los Angeles, plus att det är en mycket trevlligare stad och lättare att ta sig runt i. Lite SD tips som jag lagt upp tidigare:

SAN DIEGO

"Old Town (ett par km norr om centrala San Diego) - mycket historiskt, och med ett antal helt utmärkta mexikanska restauranger.

Balboa Park, med historiska byggnader (en del av dem är intressanta museer) och mycket berömt Zoo, som är mer som en kombination ‘zoo/botanisk trädgård). Bara en dryg km från centrum.

Seaport Village (också ung. en km från centrum, men i motsatt riktning från Balboa Park). Mycket trevligt område med massor av affärer och restauranger. Ligger precis vid vattnet.

USS Midway, ett historiskt pensionerat hangarfartyg som nu är museum. Gångavstånd från Seaport Village.

San Diego Zoo Safari Park (tidigare namn: Wild Animal Park) uppe i North County mycket sevärt. Ta I-15 (Interstate 15) norrut till Escondido och sedan österut 15-20 minuter. Vid första avfarten till Escondido – North County Fair – stor shoppingmall.

Kör över bron ut till Coronado och besök Hotel del Coronado där. Mycket historiskt, och annorlunda. Hemsida: www.hoteldel.com

Kör längst ut till Cabrillo monument på Point Loma halvön (till fyrtornet). Fantastisk utsikt över Coronado och centrala San Diego.

Horton Plaza (shopping center) i centrala San Diego definitivt värt ett besök om man råkar vara i närheten, plus hela "Gaslamp Quarters" - centrala San Diego.

La Jolla med La Jolla Cove. Ett av de mera exklusiva områdena i San Diego. Och fin natur. Många utmärkta restauranger och affärer.

Ung. 2 km norr om La Jolla finns det en "Glider port", där de flyger med "hang gliders" och startar genom att springa rakt ut över klippan som stupar c:a 40-50 meter rakt ner mot stranden. Ganska makalöst!

Mount Soledad, bara ett par km från La Jolla. Fin utsikt över hela San Diego området. Och vill man uppleva en mycket annorlunda väg upp till toppen, så (från La Jolla), följ Torrey Pines Road i östlig riktning, ta höger på Hillside Drive (MYCKET lätt att missa!). Massor med små sidogator, och krångligt att beskriva, men i princip följ vägen uppför berget. Otroligt att se hur de har byggt jättefina hus i de mest långsökta, mycket branta, platser.

Mission Bay Park, strax söder om Mount Soledad och ung en svensk mil norr om centrum. En enormt stor park. Kul att se folkliv, speciellt ett veckoslut. Perfekt om man vill ge sig ut och springa en kortare eller längre runda.

"Boardwalk" ute vid Mission Beach och Pacific Beach, precis väster om Mission Bay Park. Och ute vid stranden. Enormt folkliv, och många restauranger i området.

Ocean Beach, precis söder om Mission Beach, med en lång pir där man kan se de som surfar på nära håll. Mycket underhållande!
Av Moth63
6 maj 2014 22:50
New York minst tre dagar, Sedona en dag planerat fattar inget vackrare ställe får man leta efter, KeyWest är värd två dagar