Road trip vĂ€stra USA đŸ‡ș🇾

Av Inaaa
29 dec. 2019 23:11
Visningar: 396
Resa till VĂ€stra USA đŸ‡ș🇾

Jag och killen har bokat resa till USA till sommaren. Vi kommer bÄde landa i och flyga ifrÄn San Francisco.

Vi landar i SF den 17 juni. DÀr tÀnkte vi stanna till den 21 juni. = 3 hela dagar och 4 nÀtter. DÀr tÀnkte vi klara oss utan bil och istÀllet hyra bilen nÀr vi Äker dÀrifrÄn.

21 juni Äker vi HW1 mot Los Angeles och tÀnkte sova en natt pÄ vÀgen nÄgonstans för att slippa köra sÄ lÄngt.

22 juni kommer vi ner till LA och tÀnkte stanna dÀr till den 27 juni. = 4 hela dagar och 5 nÀtter.

27 juni fortsÀtter vi till San Diego och dÀr tÀnkte vi stanna till den 1 juli. = 3 hela dagar och 4 nÀtter.

1 juli fortsÀtter vi till Phoenix dÀr vi stannar till 3 juli. = 1 hel dag och 2 nÀtter.

3 juli Äker vi upp mot Grand Canyon (South rim). DÀr stannar vi till den 5 juli. = 1 hel dag och 2 nÀtter.

5 juli Äker vi vidare till Las Vegas och stannar dÀr till den 10 juli. = 4 hela dagar och 5 nÀtter.

Sen börjar resan tillbaka mot SF och pÄ vÀgen tÀnkte vi stanna 3 nÀtter. Passera förbi Death Valley, och vidare upp mot Yosemite eller liknande. (tips?).

13 juli kommer vi tillbaka till SF och bor pÄ nÄgot hotell nÀra flygplatsen innan vi lÀmnar tillbaka bilen och flyger hem den 14 juli.

Ni som har gjort denna resan eller liknande, hur tycker ni att uppdelningen av dagar verkar? NĂ„got stĂ€lle ni hade stannat lĂ€ngre/kortare? Tips pĂ„ sevĂ€rdheter och bra och prisvĂ€rda hotell? NĂ„got ni hade hoppat över eller lagt till? Vilket bolag Ă€r bĂ€st att hyra bil pĂ„ i SF? Vad tror ni vi klarar oss pĂ„ för budget? (boende, mat, bensin, sevĂ€rdheter). Ge mig era bĂ€sta tips sĂ„ vĂ„ran resa blir helt perfekt đŸ‘ŒđŸœ lĂ€nka gĂ€rna till sevĂ€rdheter, hotell, osv sĂ„ det Ă€r lĂ€tt att hitta.
7 feb. 2020 16:52
Hej!

Vilken rolig resa ni har framför er!

Har ni varit i USA och pÄ nÄgot av stÀllena förut? Finns det nÄgon anledning till att ni lÀgger en dag i Phoenix? Har ni nÄgon idé pÄ vart ni vill stanna pÄ vÀg till Grand Canyon?

Jag har massor av tips att dela med mig av, men det beror lite pÄ vad ni har för intressen och vad ni har för "mÄsten" att se och göra :)
Av Fallan
7 feb. 2020 18:21
Rolig resa!

Fyra gÄnger har jag varit i USA i tre veckor. Det har kostat mellan 50-60k per gÄng. Detta Àr för allting, inklusive flyg. DÄ har jag inte tÀnkt nÄnting pÄ vad saker kostar, utan gjort allting jag velat utan att titta pÄ priset.

Kan tycka att det Àr lite mÄnga stÀllen. Hade skippat San Diego och Phoenix.
Blir mycket bilÄkande ÀndÄ. Lagt dessa dagar i SF istÀllet.
Men gillar man att Äka mycket bil, sÄ visst.
7 feb. 2020 20:21
Vad vill ni fĂ„ ut av resan? Är det upplevelser eller besöka sĂ„ mĂ„nga platser som möjligt?.
Spontant kan jag tycka ni bör lÀgga en natt till pÄ HW1, men det beror ocksÄ pÄ vad ni vill se och uppleva.
Tycker ocksÄ ni bör Àgna Grand Canyon nÄn dag till. Kolla denna lÀnken: https://www.grandcanyon.net/havasupai
Sedan en natt mellan LV och Yosemite och gÀrna nÄn natt till i Yosemite med omnejd.
7 feb. 2020 22:24 (redigerad)
Jag klarar mig pÄ 10k/vecka med allt men dÄ flyger jag i september sÄ hava priset pÄ flyg mot juni. Boende SF rekommenderar jag Hi cityHostel som ligger 5 min frÄn Powell med bra frukost. Vi var 3 som hade 4 bÀdds dorm med en utomstÄende sovgÀst Ä toa/dusch i rummet för ca 400pp/natt vilket Àr billigt i SF. Skaru ha hotell rÀkna pÄ 4 lök sÄ öka budgeten med 8k om ni Àr 2 som delar. Fattar inte varför ni ska till Phoenix och med sÄ mÄnga dagar kan ni svÀnga till Page frÄn Southrin som bara Àr 2-3 h bort sÄ fÄr ni med Antelope canyon, och till Vegas kan ni ta norra vÀgen förbi North rim som Àr betydligt trevligare. Varit mÄnga resor i trakterna utom San Diego men frÄga pÄ för naturstÀllen eller kolla min historik hÀr pÄ gruppen.
Av Helen69
7 feb. 2020 22:40
Vi Àlskade vÄr roadtrip i vÀstra USA och de tips jag kan ge Àr som Valpolicella sÀger lÀgg en extra dag pÄ Highway 1 och 2 nÀtter i Grand Canyon istÀllet för 1. Skulle plocka bort 1 dag frÄn San Diego och 1 dag mindre i Las Vegas. NÀr det gÀller HW1 stannade vi pÄ Santa Barbara,Carmel, Solvang, övernattade i San Simeon, Big Sur, Monterrey och stannade och tog massor kort för det Àr sÄ vackert. Vi hade bara 1 övernatt mellan SF och LA och jag hade önskat 2. Tips pÄ bra stÀlle vi minns stanna och fika i Solvang, stanna pÄ Madonna Inn, köp frukost pÄ Big Sur Bakery bÀsta kaffe jag har druckit! Sedan om ni kan, bor inne pÄ parken i Grand Canyon det var toppen. Helikopter tur med om ni har rÄd. Sedona tyckte vi var fint men vi passerade igenom- hade varit kul och har en natt dÀr. Vi tyckte mycket om Shopping outlet utanför San Diego, kan lÀtt spendera en 1/2 dag dÀr. I LA bodde vi med en kompis men jag kan rekommendera Santa Monica som en bas och nÀra kusten, Venice beach var ocksÄ kul. vi reste med barn och sÄ var Universal studios, disneyland och sea World uppskattad. Vi hyrde vÄr bil frÄn Hertz och fick en jÀttebra pris. NÀr det gÀller hotell bokade vi i förvÀg via typ booking.com, expedia osv och valde oftast hotellkedja med frukost inkluderat som passade i budgeten (utan Grand Canyon dÀr vi bodde inne i parken i en stuga). PÄ vÄran resa Äkte vi en vÀg frÄn LA till SF sÄ gjorde inte yosemite men jag har varit dÀr nÄgra ggr tidigare utan familj och tyckte det var jÀttefint dÀr. lycka till med planeringen.
23 feb. 2020 11:53
Hej!

Vad spÀnnande, jag och sambon och ett annat par har ocksÄ bokat en resa till USA i sommar liknande er!

Vi flyger till och frÄn San Francisco, och kommer Äka SF - LA - LV - SF med lite olika stopp pÄ vÀgen. Jag har skapat en trÄd dÀr det finns en del tips ocksÄ, om du vill ta del av dem!

Hoppas att er resa blir bra! Om du vill utbyta tankar sÄ skicka gÀrna ett meddelande!