Resrutt

28 dec. 2017 19:45
Visningar: 439
Behöver tips och råd!
Sambon och jag åker till Kapstaden om en månad och kommer vara där i tre veckor.
Har försökt samla på mig info om dels man ska bo i Kapstaden men även saker man inte får missa men känner inte att jag får någon bra överblick.
Önskemålen att hinna med utan att missa lata dagar i en solstol är Table Mountain, Robban Island, Lion’s head, Bo-Kaap, rida häst på stranden, x antal besök på vingårdar, hänga med pingvinerna men också mycket sol och bad.
Hur många nätter behöver man i Kapstaden för att hinna med detta utan att stressa ihjäl sig?
Vill även ta en tur till Port Elisabeth. Hur tar man sig dit? Inrikesflyg eller buss/tåg?
Vart finns det lugna, vackra stränder? Vill helst inte ha en knökfull strand med sju rader parasoller.

Många frågor men är väldigt tacksam för tips och råd för en genomförbar rutt. :)

Med vänlig hälsning,
Petra
Av Bibby
28 dec. 2017 20:39
Låter som ni har gott om tid. Läs mer här: wikitravel.org
Bo inte vid Waterfront, bara turister där, bo en bit upp i stan, mer genuint.
Bästa (mest kända iaf) stranden är väl Camps Bay, men finns flera, googla.
En grym stad, ni kommer få det bra.
28 dec. 2017 22:19 (redigerad)
Om ni ska bada åker ni med fördel till Saldhana Bay/Langebaan.
Till Port Elizabeth tar man bilen, kan ta Garden Route så kan man vara lite turistig på vägen. :D
http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20121024/roadtrip-langs-garden-route-i-sydafrika/

Hyr en bil, det är inte jättedyrt, dessutom kommer ni ha nytta utav den under större delen av er vistelse där. :)

Jag har skrivit flera svar om vad man kan göra osv i Kapstaden/Sydafrika så kolla här i Sydafrika forumet efter vad jag skrivit.
Medlemmen har tagit bort svaret
16 jan. 2018 08:16
Citerat från Marywood:
Hej!
Till Port Elisabeth är det ganska långt så har ni bara 3 veckor kan det bli lite pressat program om ni vill dit. Flyga dit går ju förstås. Men håller med om att ni bör hyra bil. Sydafrika är ett utpräglat bil land. Bussar och tåg går mer sällan.
Nära Simons town finns Boulders beach och pingviner!

http://www.capetown.travel/visitors/see-do/get-to-know-the-african-penguins-at-boulders-beach

Mvh
M
Tack snälla för tipsen!

Mvh,
P
16 jan. 2018 08:20
Citerat från Ixploretheworldcom:
Om ni ska bada åker ni med fördel till Saldhana Bay/Langebaan.
Till Port Elizabeth tar man bilen, kan ta Garden Route så kan man vara lite turistig på vägen. :D
http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20121024/roadtrip-langs-garden-route-i-sydafrika/

Hyr en bil, det är inte jättedyrt, dessutom kommer ni ha nytta utav den under större delen av er vistelse där. :)

Jag har skrivit flera svar om vad man kan göra osv i Kapstaden/Sydafrika så kolla här i Sydafrika forumet efter vad jag skrivit.
Tack för tipsen! Nu gäller det bara få sambon att köra vänstertrafik! ;-)

Mvh,
P
16 jan. 2018 08:22
Citerat från Bibby:
Låter som ni har gott om tid. Läs mer här: wikitravel.org
Bo inte vid Waterfront, bara turister där, bo en bit upp i stan, mer genuint.
Bästa (mest kända iaf) stranden är väl Camps Bay, men finns flera, googla.
En grym stad, ni kommer få det bra.
Tack för tips, ja det hoppas vi verkligen!
Ser fram emot ett nytt land och nya erfarenheter. :)

Mvh,
P
19 feb. 2018 22:34
Äntligen en bra och uppdaterad Sydafrikasida :-) !
Vi är 9 vuxna pers som nästa jul/nyår reser till Sydafrika för att göra ett safari, uppleva vacker natur, mysa 4-5 dagar vid någon varm strand med dykmöjligheter samt avsluta 4-6 dagar i Kapstaden. Hem igen efter nyår någon gång. (S:a ca 14 dagar)
Fråga 1: Durban fick jag idag veta inte är ngt trevligt ställe kring jul, pga att stränderna är proppfulla med turister... någon som har andra förslag?
Fråga 2. Vi tänker nog flyga till Johannesburg först, därefter direkt till ngn typ av safari med boende 2-3 nätter på en lodge. Vad bör vi tänka på gällande resa av val av park/boende/avstånd? Efter safarit bär det iväg till ngn beach hade vi tänkt. Vi brukar välja 4stjärniga hotell (svensk standard), vad är motsvarigheten i Sydafrika...?
Fråga 3. När gör man bäst i att boka flygresan för att få bäst pris?? Hälsn PP
9 mars 2018 14:28
Citerat från Plingplong56:
Äntligen en bra och uppdaterad Sydafrikasida :-) !
Vi är 9 vuxna pers som nästa jul/nyår reser till Sydafrika för att göra ett safari, uppleva vacker natur, mysa 4-5 dagar vid någon varm strand med dykmöjligheter samt avsluta 4-6 dagar i Kapstaden. Hem igen efter nyår någon gång. (S:a ca 14 dagar)
Fråga 1: Durban fick jag idag veta inte är ngt trevligt ställe kring jul, pga att stränderna är proppfulla med turister... någon som har andra förslag?
Fråga 2. Vi tänker nog flyga till Johannesburg först, därefter direkt till ngn typ av safari med boende 2-3 nätter på en lodge. Vad bör vi tänka på gällande resa av val av park/boende/avstånd? Efter safarit bär det iväg till ngn beach hade vi tänkt. Vi brukar välja 4stjärniga hotell (svensk standard), vad är motsvarigheten i Sydafrika...?
Fråga 3. När gör man bäst i att boka flygresan för att få bäst pris?? Hälsn PP
Hej,
Jag kan nog inte svara på någon av dina frågor förutom flybiljetten. Vi boakde i juli och reste i feb.
Hoppas ni hittar något bra och att resan blir toppen! Själv är jag jättenöjd med våra tripp. Blev ungefär som jag skrev ovan. :)

/Petra