Mellanlandning i London på väg till USA. Hur lång tid behövs mellan flighterna?

9 aug. 2011 17:36
Visningar: 5640
Hej alla vänliga! Har nu kommit så långt att vi bestämt att ta flyg med mellanlandning i London på väg till New York. Har några alternativ att välja på. Hur lång tid mellan flighterna skulle ni rekommendera? Vi vill ju vara på den säkra sidan. Har bara flugit direkt tidigare och då klarar man ju av all security på hemmaplan och rekommenderas att vara på flygplatsen tre timmar innan. Vad brukar behövas i London (tror det blir Heathrow) Någon som vet???
Mvh FamFis
Av Ales
9 aug. 2011 18:01
Vi mellanlandade också i London när vi flög till Miami...De rekommenderar två timmar. Nu hade vi oturen att flyget från Kastrup till London var försenad men det var inte värre än att de bara bokade om flyget till nästa som flög två timmar senare.
Vilket fall som helst var det hur smidigt som helst!!
Och om det är så att det connection flight så behöver du inte oroa dig, flygbolaget skall ordna detta ifall det skulle bli förseningar.

Hälsningar// Leila
10 aug. 2011 00:18
Min rekommendation är att ta det alternativ som är kortast av förslagen som kommer upp när du gör sökningen. Det är ju som föregående säger, är det förseningar så fixar flygbolaget det, eftersom ni bokat hela resan genom dem.

Securitychecken vid transfer är ju om ni har tur (d v s är i samma hall) inte samma som de som checkat in i London.
10 aug. 2011 00:35
Är det alltid så (att flygbolaget som fixar) om första flyger är försenat? Även om man bokar på tex Expedia el likn. Ska man dra öronen åt sig om första flighten körs av ett bolag och andra av ett annat? Så är det i ett av fallen; Br Airways till London och sedan American till NYC. Vi lutar trots allt mest åt BA hela vägen för flygtiderna passar bäst och då är kanske allt i sin ordning? Blev mest fundersam över tiderna eftersom man kan välja olika flighter från Cph till London och sedan är det samma flight från London. Man vill ju inte sitta i London flera timmar (=åka fr Cph tidigt tidigt på morgonen) i onödan. Alternativen var ca 1 h 20 min eller nästan tre timmar har jag för mig.
Mvh FamFis
10 aug. 2011 09:45
Ok, nej det kanske du har rätt i.
Jag bokar alltid via flygbolagens egna sida och svarade (tanklöst) utifrån det. AA och BA är i samma allians så det borde vara så. Finns det en anledning att ni inte bokar direkt med bolaget? (T ex att ni bokar paket)

Anledningen att det är olika flighter som ändå kopplas till en och samma från nästa dest är kanske framföralltt att ju längre du är villig att vänta desto mindre behöver du betala. Man kanske vill ha ett 4 tim stopp för att kunna shoppa eller äta eller göra nåt annat på mellanlandningen.
Av Erc
10 aug. 2011 10:26
De här frågorna dyker upp titt som tätt. För att förenkla möjligheten till vettigt svar, ge oss flightnumren.

Jag gissar att det rör sig om två faktiska BA-flygningar, men där LHR-NYC är en code-share-flight med AA-nummer.

Om det är så sker bytet på LHR Terminal 5 och en timme fungerar - men det blir inget slöande utan rask marsch till flighten. Terminal 5 är stor!

Om det mot förmodan skulle vara ett byte av terminal på LHR föreslår jag helt enkelt en annan flight. Det finns enormt många prisvärda sätt att ta sig till NYC, så att välja ett dumt sätt blir bara... dumt. :)
10 aug. 2011 10:28
Erc ger ett mycket bra svar :) Som t om verkar vara det enda du behöver ;)
Av Annl
14 aug. 2011 18:18
Kan bara instämma i det Erc skriver och dessutom åkte vi med BA till USA i somras och det funkade med en timme eftersom allt BA-flyg kommer till terminal 5 (där det bara är BA som opererar för övrigt).

På vår biljett till USA stod det ett AA nummer (dvs. American Airlines) men eftersom det flyget skulle avgå från terminal 5 fick jag information från en vänlig medlem här på RG att då det är terminal 5 så är det alltid BA som man flyger med eftersom det bara är de som håller till på terminal 5. Och så var det. Bljetterna var sålda som AA-biljetter men AA och BA samarbetar nära lärde jag mig av den vänlige medlemmen.

Skall man däremot flyga från olika terminaler på Heathrow så behövs längre tid för att hinna med tåget som tar dig till den andra terminalen (även om det också i och för sig var smidigt och tågen gick tätt).

Och vad gäller ombokningar till ett annat plan vid förseningar så är det flygbolaget som skall fixa det - givet att du har alla flygningar i en och samma biljett - då har nämligen flygbolaget så att säga "godkänt" tiden mellan flighterna och att detta skall funka.
16 aug. 2011 06:13
Vi skulle flyga till NYC från Arlanda, åkte med BA och landade i terminal 5 sedan flög vi med AA från terminal 3 till NYC.. Vi hade 1 timme och 45 minuter på oss var det tänkt men planet var försenat 2 timmar, vi lyckades ändå ta oss till gaten på ca 35 minuter från det att vi gick av första planet. Enda security vi var med om var att dom frågade vad vi skulle göra i USA och ifall vi hade en hotellbokning.
Av Erc
16 aug. 2011 09:38
Citerat från newyorkchic:
Vi skulle flyga till NYC från Arlanda, åkte med BA och landade i terminal 5 sedan flög vi med AA från terminal 3 till NYC.. Vi hade 1 timme och 45 minuter på oss var det tänkt men planet var försenat 2 timmar, vi lyckades ändå ta oss till gaten på ca 35 minuter från det att vi gick av första planet. Enda security vi var med om var att dom frågade vad vi skulle göra i USA och ifall vi hade en hotellbokning.
35 minuter på LHR med terminalbyte?! Måste vara rekord! Bra jobbat!