Kanarieöarna Bahía Feliz

Av Tuifly
8 juli 2006 12:12
Visningar: 5432
Hej!

Ska åka till Bahía Feliz den 19 juli för första gången. Jag vill gärna ha tips på bra
restauranger, shopping m.m. Ja, allt är av intresse .
Vi ska bo på ett hotell som heter Monte Feliz, någon som bott där och kanske kan
berätta hur hotellet är. Som sagt allt är av intresse.
Av Vicky
9 juli 2006 14:53
Hej!

Jag åkte dit med min dotter på sportlovet förra året, och det var jättebra, kanske finaste semesterorten jag varit på. under den här kategorin av resa. Väldigt grönt och lummigt med vackra kullar runt omkring. Vi bodde inte på Monte Feliz utan på Bahia F. som tillhörde samma anläggning och vårt boende var iallafall väldigt bra med gräsmatta utanför och väl tilltagen markterrass.

Själva huvudhotellet Orquidea, som ligger precis intill (lite längre bort från Monte Feliz, tror jag, men inte alls långt) var rätt så fashionabelt men ändå inte snorkigt, personalen var trevlig och tillmötesgående. Det fanns även en bra ala carterestaurant, Sultan, + ett ytterligare ett tiotal restauranter i det intilliggande atriet. Den enda besvikelsen i matväg var nog hotellets pastabuffé. Annars fanns där en tio - tolv restauranter att välja bland, vi hann äta på ungefär sju - åtta av dem och kvaliteten var genomgående bra överallt och vi blev alltid väldigt bra bemötta. Där fanns även ett svenskt kafé där med kanelbullar och bryggkaffe. Hotellets "hak" var Coco Loco, och det är väl inte så mycket att säga om, deras största tillgång var nog havsutsikten...maten där var typisk pubmat och inte så märkvärdig. Om du är ölintresserad fanns där även en britisk pub.

Orten Bahia Feliz var ett rent tursistråk så några "locals" stöter man ju inte på direkt. Så mycket shopping var det ju inte förutom de vanliga badlakanen och andra turistgrejer. Ska man shoppa "på riktigt" lär San Agustin vara bättre, det bara ligger en dryg kilometer bort, man kan promenera ditt utefter strandpromenaden, fast sista biten var svårtillgänglig eftersom man då hamnade "ute i trafiken" (det är också möjligt att vi helt enkelt gick lite fel, vi var bara ute och promenerade och upptäckte plötsligt att vi närmade oss San Agustin). Lokalbussen passerade precis utanför hotellområdet och med den kunde man ta sig till olika större turistorter med större utbud. Med buss kunde man även åka till djurparken, resan tog en dryg timme, och det var väl värt ett besök, även för vuxna.

Annars gillar jag personligen att hotellpersonal, affärsbiträden, kypare, etc. är korrekta, glada och vänliga utan att vara "klängiga", och här tycker jag Bahia Feliz utmärkte sig på ett föredömligt sätt, samtliga vi stötte på, från den unge killen i supermarknaden till den äldre hotellreceptionisten var tillmötesgående med aldrig påflugna, och de är väldigt vana vid turister. Enda nackdelen jag kan komma på var att deras engelska (förutom kanske bland receptionpersonalen) var ganska så bristfällig men några problem uppkom aldrig.

Även turisterna som vistades där var av den lugna sorten, väldigt lite bråk och fylla, om ens något. Gästerna var till största delen skandinaver och briter, briterna verkade mest bo på Orquidea. Underhållnings- och arrangemangsutbudet var också rätt stort, tyvärr var vi inte med på så mycket av detta eftersom många av kvällsaktiviteterna mest var för vuxna så det blev för sent (de började klockan 21.00 för det mesta, det var musikfrågesporter och lite annat + endel temakvällar vad jag minns). Men tråkigt lär man nog knappast ha där.

"Minimarkets" fanns där förresten väldigt många, jag tror fyra stycken eller något på den lilla gatan utanför Orquidea.

Som sagt, vi var väldigt nöjda, nu åkte jag ju med barn och då väljer man lväl lite andra upplevelser, men jag tror Bahia Feliz passar alla åldersgrupper, jag hade absolut kunnat åka dit ensam, med min man eller en tjejkompis och även då haft stor behållning av semestern. Samtidigt är nog en vecka tillräckligt, då har man hunnit med vad som finns där. Åker du två veckor, är det nog en fördel att se lite annat också.

Jag hoppas informationen kan vara till hjälp och önskar dig/er trevlig resa!

Vicky
Av Vicky
9 juli 2006 14:57
Hej igen,

Ursäkta, det blev ett fel i mitt inlägg, vi bodde på Las Pitas!

Mvh,
Vicky
Av Miiaar
4 maj 2007 11:07
>Citerat från tuifly:
>Hej!
>
>Ska åka till Bahía Feliz den 19 juli för första gången. Jag vill gärna ha tips på bra
>restauranger, shopping m.m. Ja, allt är av intresse .
>Vi ska bo på ett hotell som heter Monte Feliz, någon som bott där och kanske kan
>berätta hur hotellet är. Som sagt allt är av intresse.

jag ska åka dit den 23 maj, så jag kan berätta hur det var när jag kommer tillbaka till sverige, hojta bara till den 1 juni så kan jag berätta om jag skulle ha glömt ;)
mvh MIa
Av Anna83
6 maj 2007 08:56
Hejsan!

Ni kommer bli super nöjda med lägenhetshotellet Monte Feliz. Det blev i alla fall jag och min sambo när vi var där år 2004. Jätte fina tum och poolområdet är fantastiskt! Hoppas ni får en underbar resa!

Mvh Anna