Kaffe in i USA?

Av Moa_a
22 apr. 2019 23:29
Visningar: 1580
Hej. Är det någon som har koll på om man får ta med sig förpackade kaffebönor in i USA i bagaget? Spelar det isåfall någon roll om vart ifrån man åker?
Av Birgere
23 apr. 2019 00:10
Om dom är rostade och ligger i sin orginalförpackning är det ok men du MÅSTE deklarera det annars kan det bli dryga böter även om införseln i sig är laglig. Åker du från Kuba så kan ev andra regler gälla.
Av Marcoe
23 apr. 2019 12:31
Jag tog med det från Colombia och det var inga problem. Vi deklarerade det och fick gå igenom en lite längre kontroll där de kollade vårt bagage, så om du gör det får du räkna med längre tid på flygplatsen.
23 apr. 2019 16:05
Är det någon som bett dig ta med dig "svenskt" kaffe av nostalgiska skäl? Annars har jag svårt att förstå poängen med att släpa med sig kaffe, det finns naturligtvis utmärkt kaffe att köpa i USA med.

Här finns svar på din fråga, från amerikanska tullen: https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/335/kw/what%20to%20declare%20coffee/session/L3RpbWUvMTU1NjAyODE3NS9zaWQvN3lQNHNaY28%3D

Inga problem att ta med kaffe för personligt bruk (eller gåva), alltså.
23 apr. 2019 17:57
Zoegas brukar vi ta med, på förfrågan av släkt och vänner. Deklarera det ordentligt bara och ha det i originalförpackningen som redan sagts. Ett hett tips är att lägga paketet i en plastpåse, så att man slipper kaffepulver i hela packningen om paketet skulle gå sönder under färd..... Luktar visserligen gott, men blir så jobbigt...
23 apr. 2019 18:22
Jag har alltid med mig Snabbkaffepulver så man kan spetsa det inhemska man får även om det är betydligt bättre än för 20 år sedan. Första gången åkte jag utan och det har jag aldrig gjort om. Hos en släkting fick jag minsann veta att hon hade Gevalia....... Bara det att det var med hasselnötsmak, för de gör ju smaksatt kaffe för Amerikanska marknaden. Smakade hemskt...... Så "Swedish Coffe" kan betyda olika.