Tankar om Florida

Av Jimmieh
6 aug. 2010 10:39
Kommer tillbaks från en roadtrip i florida med min son och tänkte dela med mig mina tankar om stället :)

Några av ställena vi besökte:

Orlando:
Av attraktionerna besökte vi de båda Universal parkerna samt Seaworld. Unversial var väldigt häftigt med nya Harry Potter delen Shrek 4-D, spindelmannen, s + mycke mer. Vi köpte 1 dagars pass med båda parkerna.
Detta är alldeles för lite tid men samtidigt är det ibland väldigt långa köer och man kan bli riktigt trött på det till slut. Tex Harry Potter delen var det direkt på morgonen 2 timmars kö bara för att komma in i parken + 2 timmar för att åka huvudattraktionen. Min son var för liten för den attraktionen så vi slapp den kön.
Enligt en jag pratade med var det nästan inga köer efter 5 på eftermiddagen.
En annan sak man måste tänka på om man åker på sommren är värmen, mellan 30-40 grader + en fuktighet på 80% är jobbigt. Jag älskar värmen men denna typ av hetta var jobbigt. Jag skulle ALDRIG åka med min 3-åriga dotter hit på sommaren. Vi boddde på nära Unversial på International drive och använde oss av bussen I-drive för att åka rundt. Har läst mycke dåligt om dessa bussarna på tex tripadveiser men jag har bara positiva erfaringar. För 1.25 dollar/tur tar du dig till de flesta sevärdheterna i Orlando.Tror de gick var 20 minut. Finns olika dags/vecko pass också.
Seaworld gillade min son väldigt mycke, massa shower med späckhuggare,sjölejon, delfiner. Som svesnk känns det lite konstigt när alla i kön hellt plötsligt ställer sig och synger den amerikanska national sången, eller innan späckhuggarshowen när de frågar vilka som är/har varit i den amerikanska armen och de ställer sig upp och bemöts av applåder.

Fort Myers: Sanibel är en ö med stränder fulla/gjorda av snäckor. Väldigt avkopplande att ligga i strandkanten och plocka snäckor. Ha med 1 dollarsedlar, 4 dollar/timmen för pakering men fanns även dagspass ifall jag inte minns fel. I Fort Myers finns även Edison och Ford museumet.
Från Fort Myers gjorde vi dagsturer till Everglades området. En dag hyrde vi kanot i 3 timmar = 1 alligatorunge + 1 miljon mygg bett.
Myggerna är små men betten blir väldigt stora. Fanns även någon typ av hästfluga som var stor som en helikpoter :) En annan dag åkte vi airboat.
Min son tyckte det var väldigt roligt men jag är skepisk till dem. De säger att de vill bevara Everglades men jag tror inte djurlivet gillar dessa högljuda båtar och samtidigt tyckte jag båtarna förstörde mangroverötterna. Men kanske vi hyrde fel
operatör. Finns många rastplatser intill vägarna som är minst lika intressanta.
Vi såg de största alligatorerna på det sättet :)

Daytona beach: Vi åkte inte till Miami så jag har inte det att jämföra med men ialla fall. Detta stället överraskade mig positivt. De flesta hotellen låg direkt intill den jättefinna stranden. På kvällen/natten särskilt när det är fullmåne kan man under sommar månaderna gå rundt med ficklampa och leta efter havssköldspaddor ungar som söker sig mot havet. Vi såg inga men en på hotellet hade sett 50 st natten innan. Vi var där bara 1 dag och skulle gärna varit däe flera dagar. Turistställe men kändes ändå ganska avslappnat.

Sawgrass mills : Detta måste ju vara alla kvinnors dröm. För mig personligen
är detta något av det värsta jag vet om. Kände mig lite taskig mot frun och dottern att killarna i familjen hade åkt själva så detta besöket fick jag bara svälja :) Nä skämt och sido ifall man ska shoppa är detta stället. Här finns allt och till bra priser. Jag gillar New Balance joggingsskor , i Sverige kostar de ca 1000 kroner och där hittade jag dom för 250 kr. Jeans är också väldigt billigt.
Komma bara ihåg var ni pakerar bilen :)

Chiefland: En liten håla ungefär vid Gainesville. Men ungefär 1 mil därifrån ligger Manatee Springs State Park. Detta är källor med söttvatten som strömmar upp ur marken. Detta vattnet är upp till 100 år gammalt och varje dag strömmar det upptill 150 miljoner gallon kristallklart vatten ur dessa källorna.
Vattnet har alltid en tempratur på 22 grader. Det är väldigt skönt att simma rundt här när det är över 40 grader varmt ute.. Ta med snorkel , källan är djup men kristallklar och det är jätterolig att plaska rundt där. Finns också väldigt finna grillplatser där.
Annars kan man äta i Chiefland och komma tillbacks till parken, bara man sparar biljetten. Finns flera sådana källor i området men man kan inte bada i alla och inträdet brukar vara 4-6 dollar dagen.
Man kan även hyra kanot(15 dollar för 2 timmar) åk paddla ut på Suwannee river som källan rinner ut i. Jag gillade detta bätter än Everglades. Mindre myggor, vi såg alligatorer, sköldpaddor,stora jättefina fjärilar och så såg jag en jättestor stör som hoppade i floden. Under vinter finns det många Manates att se i källan men under sommaren finns de längre ner i flodsystenet. Men har man tur kan man se dom under sommaren. I Homosassa springs lite längre ner mot Tampa har de ett fint litet Zoo där man kan se Manates. Jag och pojken brukade åka ut i skogen på kvällarna och bara gå rundt och lyssna på alla grodor och insekter.
Hellt otroligt vilken konsert de kan skapa.

Sammanfattning av resan: Orlando stressigt och helt anpassat för turism med allt det betyder. Häftiga parker men mycke köer och skulle jag besöka Orlando igen skulle jag pröva göra det under en annan tid av året när det inte är så varmt.
Det var över 40 grader många av de dagarna vi var där.
Ska ni köra rundt i Florida boka inte för mycke, det finns ett överflöd av hotell, många väldigt billiga och de är nästan aldrig fulla. På tex Mc Donalds finns det tidningar med kuponger så att man får hotellen billigare.
Jag är inte en storstadsmänniska och jag tyckte det var väldigt intressant att välja de små vägarna istället för de stora. Många amerikaner är väldigt fattiga och kör man på de små vägarna får man se det riktiga usa.
Människorna är vänligare och lite mer "äkta". I turistställerna blir du kallad sir men i Chiefland kam du bli kallad Honneydoll :)
Under de 9 dagarna vi hade hyrbil köpte vi inte bensin för mycke mer än 100 dollar!
Varning! Hyrbilsbolagen. Vi hyrde igenom Holidayautos.se och bolaget i usa hette Alamoa. Även att man är fullt försäkrad som man även Holidayautos informerar om så var Alamoa jävligt jobbiga. De skulle pracka på en en massa extra försäkringar. Jag blev så förbannad att jag sa att jag inte ville ha bilen längre och då fick jag den till slut. Vi var i Kalifonien i oktober och det som slog mig var hur direkt otrevliga massa personal var på de stora turistställerna var.
Man ska ju inte bry sig men i vissa affärer var de så otrevliga att man blev paff.
Vissa verkar så bittra att jag inte förstår vad de gör i turistbranchen.
Us airways är också det värsta flygbolag jag har flygit med. Maskinerna i usa såg ut som de knappt kunde starta. På flyget gick jag på toaletten med pojken.
När vi kom ut hade de gått förbi med drickavagnen och jag frågade ifall jag kunde få en kaffe. Svaret blev en spydig kommentar om jag inte såg henne när hon gick förbi.
Jag svarade att jag hade varit på toaletten med pojken och svaret på det ble - kunde jag inte väntat med det till hon de hade körtförbi vagnen.
British airways och Sas är drömbolag i jämförelse med Us airways enligt min mening.

Under vår 15 dagarsresa gjorde vi sammanlagt av med ca 36000 kr och av detta kostade flygbiljetterna ca 16000. Största delan av pengarna försvann på Universial parkerna, Seaworld, Kennedy space center. De andra dagarna klarade man sig på ganska lite pengar, hotell fick man för ca 50 dollar + tax per natt och parker och sådant kostade inte så mycke.

Men mitt tips är kör lite vid sidan av huvudvägen och upplev lite redneck områden. Ofta fattigt men människorna är oftare mycke trevligare.
Ett av de bästa minnerna var när jag och pojken satt i poolen till 23.00 i Chiefland med en familj från Georgia. De rullade fram sin cooler med öl och läsk och gjorde en BAR-B-Q fest som jag aldrig kommer glömma.
Det skulle nog inte hända i Orlando.
6 aug. 2010 12:49
Hej jimmieh!

Tack för att du tagit dig tid och lämnat feedback från din resa :)
Sånt borde fler göra!

Jag var i Orlando i juli och besökte Daytona Beach en dag.

Jag har i princip samma erfarenheter som du.
Jag reste visserligen utan barn, men för att slippa köerna kan man köpa s k Express Pass. Det var 120 min kö till slottet och den attraktionen direkt på morgonen men "bara" 60 min senare på dagen. (Enda attraktionen som inte tog express passet). Till själva Hogsmeade var det aldrig kö den dagen (en söndag 3 veckor efter premiären). Till trollstavsbutiken var det lång kö.

Express pass kostar visserligen en hel del - men det var värt att slippa köerna.

Vi var även i fyra Disneyparker - och där har de s k fastpass. Ett kölappssystem där du får en tidsperiod då du kan återkomma och slippa köerna delvis. Kostar inget.

Hett och svettigt var det, och det var skönt att bara gå in i en butik eller på toa i några minuter för att svalka sig.

Jag blev helt frälst i Orlando! Hade lätt stannat minst en vecka till.

Daytona Beach - vi var där bara över dagen och det var riktigt skönt att bada i havet även om det inte gick att simma direkt då det var mycket vågor. Man fick hoppa i varje våg för att parerar dem. Nästa gång vill jag bo ett par nätter längs den stranden. Den sträcker sig ju långt.

Titta gärna i mina album - du känner garanterat igen dig :)

6 aug. 2010 12:52
PS Helt fantastiskt att de kallade dig honeydoll :D
Av Daytona
7 aug. 2010 13:30
Florida är fantastiskt eller hur? Vi åker till Daytona Beach för 13e gg nu i september, det säger väl en del. Vi hyr lgh direkt på stranden och har det förnämligt bra. Solar, badar samt kör många mil runt i "småhålorna"Vi hyr en 3 rums lgh och,vi har jacuzzi, tvätt/diskmaskin samt tillgång till gym, 2 inomhus pooler, 3 utomhus, spelhåla, minigolfbana, bar samt den underbara stranden bara " a few steps away"
Biluthyrniongsfirmorna kan vara överjävligt tjatiga. All the same shit, Vi har hyrt av dom flesta bolag och alltid samma sak, tjat om uppgradeingar osv. Bara att stå på sig och se riktigt arg ut. Holiday autos tycker vi fungerar fenomenalt i övrigt och det känns tryggt att hyra hemifrån.
Efter alla dessa resor till Florida och framför allt Daytona Beach, så har vi en hel del tips på saker/sevärdheter. Om någon är intresserad , skicka ett mess.

Det finns så otroligt mycket att se och göra i Florida ( ja i hela usa) och man får vara ifred, man kan gå omkring bland "the locals" , inge " special price only for you my friend" tjatande.