Hyra bil i USA, skumma priser, skumma uthyrare?!?

Av Jatsee
5 apr. 2011 14:47
Visningar: 11271
Hej
Ska hyra bil under 3 veckor i sommar och köra i Florida. Har kollat på Full-size SUV, typ Chevvy Tahoe eller liknande (det gäller att passa på när man kan ;).

Har kollat priser på Mrjet.se och de verkar ha bra deals. Kan hyra en Tahoe hos Alamo via Mrjet för ca 7000 kr men när man kollar direkt på alamos hemsida landar man på 5600...dollar!!!! Hur kan detta vara möjligt. Vem ska man lita på.

Var hade ni valt att hyra bilen?
5 apr. 2011 15:17
Citerat från jatsee:
Hej
Ska hyra bil under 3 veckor i sommar och köra i Florida. Har kollat på Full-size SUV, typ Chevvy Tahoe eller liknande (det gäller att passa på när man kan ;).

Har kollat priser på Mrjet.se och de verkar ha bra deals. Kan hyra en Tahoe hos Alamo via Mrjet för ca 7000 kr men när man kollar direkt på alamos hemsida landar man på 5600...dollar!!!! Hur kan detta vara möjligt. Vem ska man lita på.

Var hade ni valt att hyra bilen?
Ja det kan tyckas märkligt men först, tittar Du på en sida som vänder sig till Sverige eller USA? Tittar Du på vissa sidor så vänder de sig till USA men på andra, t.ex. AVIS.com kan man välja att man bor i Sverige när man söker bil, då blir priset bättre och alla försäkringar en svensk behöver är medräknade från början.

Just Alamo fast vid LAX (Los Angeles flygplats) har jag mycket dålig erfarenhet av, riktiga tjuvar i mina ögon. Sök i forumet så hittar Du info. Kommer själv alltid undvika Alamo så långt det är möjligt.
Söker man på Hertz här på RG ser man att många är missnöjda med dem, själv trodde jag tidigare att de var bland de bättre men efter att ha läst allt om dem undviker man klart dem också.

Jag har gjort en hel del prisjämförelser på min hemsida http://www.floridasidan.se mellan biluthyrarna om Du vill studera dessa.

Tyvärr verkar det inte som någon uthyrare är helt pålitliga det förekommer försök att lura kunder överallt om man läser runt lite på nätet. Avis verkar hyfsat bra och deras lågprisbolag Budget är visst också rätt okej. Ska man boka genom en agent bör man som alltid läsa på nätet och se om andra klagat på dem eller de kanske rent av får mycket beröm.
Just MrJet har fördelen att man direkt ser vem man kommer hyra bilen hos, på de flesta andra sidor får man veta det först när bokningen är gjord.

Mvh. Jörgen
Av Jatsee
6 apr. 2011 15:07
Blir nog Mr Jet, finns ju ingen anledning att betala i onödan.
6 apr. 2011 15:28
Citerat från jatsee:
Blir nog Mr Jet, finns ju ingen anledning att betala i onödan.
Om de är billigast eller Du tycker de är bra så varför inte. Men som sagt kolla på många ställen inte minst Avis direkt då det är billigast ibland.
Av Hkn
6 apr. 2011 22:19
Mina 2 cents: Holiday Autos.

De plockar fram ett totalpris till dig – och är riktigt tydliga med vilka försäkringar du behöver/inte behöver.
Poängen med Holiday Autos är förstås att de inte hyr ut några bilar själva, utan bara förmedlar affären.
Kolla deras site innan du bestämmer dig (du kan komma att hamna hos Hertz eller Alamo eller... ja, vem vet). Då vet du åtminstone vad du betalar.

Många av kedjorna, även de största, har kontor som drivs av frifräsare och därför kan graden av seriositet och service variera. Hertz har ett kanonbra trackrecord hos mig i USA, men i t ex i Spanien och Portugal har jag mött varierande service.

Good luck!

:: hkn ::
Av Daytona
7 apr. 2011 09:54
Jag lägger mina också mina cents på Holiday Autos, har hyrt av dom säkert 20 gånger och alltid fungerat prickfritt. Dom har lägsta pris garanti som gör att hittar du en billigare likadan bil hos en annan biluthyrare, så får du mellanskillnaden + en extra hundring tillbaka. Och det är inte mer krångligt eller mer tidskrävande än att sitta och surfa efter billigaste hyrbilen.

Skriver du dessutom in ALL10 i deras rabattkods ruta så får du 10 % rabatt.
Av Jatsee
8 apr. 2011 11:21
Hej igen
Det blev en Chevy Tahoe via Mr Jet och Alamo. För 3 veckor blev det 6070kr. Bilen borde väl vara stor nog för 2 vuxna och 2 barn :)
20 apr. 2011 14:19
Hej.
Vi ska också bila i Usa i sommar under ca 3 veckor, men vi utgår från Phoenix till Kalifornien och tillbaka. Ska också kolla hyrbilar på Mr Jet-verkar som du hittat ett bra pris! Jag tänkte också hyra en "fet" bil när man ändå är i Usa! Har också sett att priserna varierar MYCKET. Tack för tipset! När åker ni? Vi åker dagen efter skolavslutningen (15/6) mvh Nina
Av Jatsee
20 apr. 2011 20:31
Vi åker den 14 juni. Priserna varierar verkligen kraftigt, kollade precis "vår" bil och den är 1000 kr dyrare nu:)
Av Jesperw
27 apr. 2011 10:55
Instämmer med HKN här. Boka direkt med Holiday Autos eller med en resebyrå som säljer deras hyrbilar.
27 apr. 2011 12:39
Hittade mycket bra priser på en sajt som heter Hyrbil.com. Exempelvis en Dodge Charger för totalt 5492:- i 20 dagar och då ingår s.k. Gold Rate=1 extra chaffis+1 tank). Lät nästan för bra för att vara sant! Någon som vet hur man får tag i en Usa-karta till Gps:en? Har fått låna en tomtom, men måste komplettera med en karta...
27 apr. 2011 13:04
Citerat från kolartorp12:
Hittade mycket bra priser på en sajt som heter Hyrbil.com. Exempelvis en Dodge Charger för totalt 5492:- i 20 dagar och då ingår s.k. Gold Rate=1 extra chaffis+1 tank). Lät nästan för bra för att vara sant! Någon som vet hur man får tag i en Usa-karta till Gps:en? Har fått låna en tomtom, men måste komplettera med en karta...
Vad jag förstår är det inte ens en bilförmedlare utan bara en sida som vidarebefodrar Auto Europes tjänster, de har inget eget ansvar utan vid problem är det Auto Europe (i Tyskland) man egentligen gjort affär med och får vända sig till. Att man dessutom jluger om andra uthyrare och t.ex. påstår att det alltid tillkomer skatter och avgifter på plats när man hyr genom någon annan gör det oseriöst i mina ögon. Priset låter för övrigt inte ovanligt billigt.

Har Du en GPS som går att kompletera med nya eller fler kartor så köper Du dessa från Tomtom eller från någon återförsäljare.
Av Erc
28 apr. 2011 13:04
De lägsta priserna på MrJet, dvs med Alamo, National eller något de kallar MrJet Deal (uthyrare anges ej innan bokning), innehåller ett trist bränslevillkor. Saxat från villkoren från MrJet med Alamo dom utyrare: "Bensin – Kunder ska betala för bensinen i förväg, därför ska bilen återlämnas med tom tank.". Det är då biluthyraren som bestämmer vad den första tanken ska kosta och priset lär ligga betydligt högre än normalt mackpris. Vidare är det en utmaning att lämna tillbaka en bil med tom tank - det återlämnas en hel del skvalpar.

Skillnaden är förmodligen inte lika stor som upp till Hertz- eller Avispriserna, men jag lägger gärna någon extra hundring på att få en bil från en av de två stora. Min erfarenhet säger också att det är en väsentlig skillnad på bilarnas skick.
Av Jatsee
28 apr. 2011 13:19
Priserna är det stor skillnad på. Att välja Avis eller Hertz för dubbla priset är det inte tal om. Går man in på Avis och kollar vad en fullsize SUV kostar för 3 veckor landar det på $2160 (13000sek). Jag betalade 6070kr, dessa pengar kan jag ha roligare för.
28 apr. 2011 13:27
Citerat från jatsee:
Priserna är det stor skillnad på. Att välja Avis eller Hertz för dubbla priset är det inte tal om. Går man in på Avis och kollar vad en fullsize SUV kostar för 3 veckor landar det på $2160 (13000sek). Jag betalade 6070kr, dessa pengar kan jag ha roligare för.
Avis priser är ibland billigast, har själv kollat många gånger.
Som jag skrev innan ska man gå in på Avis.com och välja att man inte bor i USA utan i Sverige, då blir det andra priser och allt nödvändigt ingår.

Ingen är alltid bäst eller billigast som jag påtalat många gånger.
28 apr. 2011 13:35
Citerat från erc:
De lägsta priserna på MrJet, dvs med Alamo, National eller något de kallar MrJet Deal (uthyrare anges ej innan bokning), innehåller ett trist bränslevillkor. Saxat från villkoren från MrJet med Alamo dom utyrare: "Bensin – Kunder ska betala för bensinen i förväg, därför ska bilen återlämnas med tom tank.". Det är då biluthyraren som bestämmer vad den första tanken ska kosta och priset lär ligga betydligt högre än normalt mackpris. Vidare är det en utmaning att lämna tillbaka en bil med tom tank - det återlämnas en hel del skvalpar.

Skillnaden är förmodligen inte lika stor som upp till Hertz- eller Avispriserna, men jag lägger gärna någon extra hundring på att få en bil från en av de två stora. Min erfarenhet säger också att det är en väsentlig skillnad på bilarnas skick.
Kollade precis på MrJet och deras lägsta priser var de hos Avis (jo de förmedlar även Avis & Hertz), lägre än t.o.m. MrJet Deal.

Det är en smaksak om man vill lämna bilen full eller tom, föredrar själv att lämna den tom även om det spelar liten roll, när vi köpt bensin hos uthyraren har det varit samma pris som ute. Detta är vanligt bland alla uthyrare och inget som MrJet hittat på. Väljer Du t.ex. Avis hos MrJet så ska bilen lämnas tillbaka fulltankad.
Av Jatsee
28 apr. 2011 13:56
Vet inte var du kollade men Alamo via MrJet är fortfarande billigast på Tahoen, eller rättare sagt, inga av de andra har några full-size SUVar. Trailblaizern är ganska mycket mindre än Tahoen. Glädjande för mig är att se att priset gått upp 800 kr sedan jag betalade.
28 apr. 2011 14:06
Hej!
Vi körde runt i USA i somras och hade samma dilemma när vi skulle hyra bilen. Det är svårt och otydligt i villkoren och man blev osäker på vad som gällde med försäkringar. Var inne på MrJet men det slutade med att vi hyrde via ticket.se. De var hjälpsamma med att svara på frågor om bilmodell mm när vi ringde. Vi snålade lite och tog inte den allra största modellen. När vi landade i Salt Lake och skulle hämta ut bilen hade de uppgraderat oss till en stor Chevrolet med 9 platser. Vi reste 5 pers, så vi hade gott om plats till både barn och packning. Vi hade inga problem med uthyrningen (Alamo) Men det är väl i och för sig först när man krockar eller om bilen havererar som man verkligen får veta vad uthyraren går för... Vi hade betalt bilen hemma och hade en voucher med oss, smidigt. Vi fick den fulltankad och det drogs på depositionen har jag för mig (säkert överpris, men skönt att bara sätta sig och köra iväg direkt) Sedan skulle bilen lämnas med tom tank. Helt tom var den ju inte. Svårt som sagts i ett tidigare inlägg.
Vi var nöjda, men har och andra sidan inget att jämföra med. Hoppas detta var till lite hjälp.
Mvh FamFis
28 apr. 2011 14:10
Citerat från jatsee:
Vet inte var du kollade men Alamo via MrJet är fortfarande billigast på Tahoen, eller rättare sagt, inga av de andra har några full-size SUVar. Trailblaizern är ganska mycket mindre än Tahoen. Glädjande för mig är att se att priset gått upp 800 kr sedan jag betalade.
Jag kollade inte specifikt på den bilen eller ditt datum, jag är säker på att Du har fått ett bra pris :-)
Jag menade bara att Avis inte alltid är dyra utan ofta billigast.
Av Camlev
28 apr. 2011 15:36
för några år sedan hyrde maken och jag bil i Florida.
Vi bokade genom Doodle.se - vet ej om de var billigast men jag fick mycket hjälp av en kille där när det gällde försäkringsfrågan som oftast är lite besvärlig när det gäller att hyra bil i USA.
Alla försäkringar vi behövde ingick och det var inga problem när vi hämtade ut den på Miami Airport. En del uthyrningsfirmor tjatar på en när man skall hämta ut bilen att man behöver en massa olika tilläggsförsäkringar.
Av Erc
30 apr. 2011 13:59
Citerat från floridasidanse:

Det är en smaksak om man vill lämna bilen full eller tom, föredrar själv att lämna den tom även om det spelar liten roll, när vi köpt bensin hos uthyraren har det varit samma pris som ute. Detta är vanligt bland alla uthyrare och inget som MrJet hittat på. Väljer Du t.ex. Avis hos MrJet så ska bilen lämnas tillbaka fulltankad.
Visst är det en smaksak, och självklart är det uthyrarnas policy - inte MrJets.

För att göra en rättvis prisjämförelse är det hur som helst viktigt att ha med denna skillnad. Även om bensinen är mycket billig med europeiska mått mätt.

Den stora skillnaden mellan lågprisbolagen (Alamo etc) och Hertz/Avis är vagnparkernas skick.

Min rekommendation är helt enkelt att inte lägga allt för stor vikt vid de sista kronornas skillnad. Personligen lägger jag gärna 200 mer i veckan för en bil från Avis. Men - är skillnaden hundraprocentig (vilket borde vara ytterst ovanligt) är det dock en helt annan sak.
1 maj 2011 08:33
Hej

Jag har kollat Mr. Jet och är inte imponerad av deras sida, oavsätt vad man väljer för återlämningsplats blir den densamma som upphämtningsplats. Mycket irriterande.

Avis är i min jämförelse ganska dyra, dock billigare än budget.

Den mest prisvärda jag har hittat är http://www.economycarrentals.com. Där är priset för att hyra en SUV ca 5000 SEK för 17 dagar medans Avis tar 6200 SEK.

Är det någon som har hyrt via Economycarrentals ? Jag övervägar det iaf. när vi ska till USA i September.
1 maj 2011 09:39
Citerat från bennwihr:
Hej

Jag har kollat Mr. Jet och är inte imponerad av deras sida, oavsätt vad man väljer för återlämningsplats blir den densamma som upphämtningsplats. Mycket irriterande.

Avis är i min jämförelse ganska dyra, dock billigare än budget.

Den mest prisvärda jag har hittat är http://www.economycarrentals.com. Där är priset för att hyra en SUV ca 5000 SEK för 17 dagar medans Avis tar 6200 SEK.

Är det någon som har hyrt via Economycarrentals ? Jag övervägar det iaf. när vi ska till USA i September.
Tycker MrJets sida är mycket bra då de är en av få där man redan från början ser hos vilken uthyrare man ska hämta bilen. Problemet med att det blir samma plats har jag aldrig upplevt, säker på att Du fyller i rätt?

Avis och Budget är samma företag, Budget är lågprisbolaget. Som jag sagt tidigare har AVIS på senare tid varit mycket billiga i mina jämförelser men man måste söka på rätt sätt som jag nämt tidigare i tråden.

Det är omöjligt att bedömma din prisjämförelse utan att veta vilka datum, klockslag och var Ni hämtar., lämnar, samt exakt biltyp, berätta gärna, alltid kul att leta bra priser :-)

Har inte haft med EconomyCarRentals mer än i min senaste prisjämförelse (där var de ca. 33% dyrare än AVIS) och har inte hyrt av dem själv , vet tyvärr inte mycket mer än att De har sitt huvudkontor i Grekland.
1 maj 2011 10:08
Vi har hyrt hos Avis nu till sommaren, hämtar & lämnar i LAX. Tror vi fick 17 dagar billigt, en medelstor för drygt 3000 kr med alla försäkringar. Nu kostar det drygt 4000 kr.
24 okt. 2011 11:32
Jag tycker nog avis.com är bäst..och det är som någon skrev..HUR MAN GÖR DET!!
Till exempel om man justerar fram eller tillbaka återlämningsdatum en dag...kan göra massor!
Väljer att hämta på flygplatsen osv...
6 apr. 2012 09:19
Hej, gammal tråd - men hoppas på lite tips för det.

Håller på och kollar runt och ska boka bil i 13-28feb-13. Vi hade tänkt oss en Dodge Grand carvan.
Tycker det är en djungel? Ska man boka gps eller köpa en där? eller klarar man sig med och ladda ner en gps funktion till telefonen, någon som har några tips. Om man ska ha gps så verkar det bli ca 1000:- dyrare..
6 apr. 2012 09:54
Citerat från bonjovii:
Hej, gammal tråd - men hoppas på lite tips för det.

Håller på och kollar runt och ska boka bil i 13-28feb-13. Vi hade tänkt oss en Dodge Grand carvan.
Tycker det är en djungel? Ska man boka gps eller köpa en där? eller klarar man sig med och ladda ner en gps funktion till telefonen, någon som har några tips. Om man ska ha gps så verkar det bli ca 1000:- dyrare..
Det är ju en personlig fråga, det finns för och nackdelar med allt, bäst tycker jag är att ha med en egen GPS som man är van vid, kan ju skilja lite i handhavande, sen beror det så klart hur teknisk man själv är, om man lär sig nya apparater snabbt :-)
Man får ju värdera priset mot vad man vill betala för att slippa lägga tid på det. Hyr man med bilen får man GPSen direkt, ska man köpa får man lägga lite tid på det och är utan GPS den första tiden å andra sidan kan man spara en slant på det.

Att använda telefonen bör ju funka, svårt att säja, det finns ju så mycket olika telefoner. Personligen har jag inte provat så mycket då vi alltid tar med oss egen GPS. Min känsla är att telefonen 8min i alla fall) tar mycket längre tid för att hitta satelliter och bestämma positionen, det kan vara enerverande om man har lite bråttom skärmen på mobilen är dessutom betydligt mindre än på GPSen vilket kan göra stor skillnad.
6 apr. 2012 11:38
Citerat från bonjovii:
eller klarar man sig med och ladda ner en gps funktion till telefonen, någon som har några tips. Om man ska ha > gps så verkar det bli ca 1000:- dyrare..
GPS i telefonen brukar bli lite halt eftersom man stänger av roaming +1000 spänn extra för 2 v för GPS tycker jag är en god investering om ni har bestämt er för GPS. Som floridasidan säger tar det ju tid att mecka med en nyinköpt.
Av Bent
6 apr. 2012 12:01
Hej!

Kolla på Blocket, ofta säljs begagnade nästan nya GPS med USA kartor av resenärer som köpt ny GPS på semestern i USA. Priset brukar ligga mellan 500 till 900 kr.
Av Annl
6 apr. 2012 16:41
Hur du än löser det - köper eller hyr - så är mitt bestämda råd att inte hoppa över GPS; USA är enormt stort och man vill ju inte ägna semestern åt att köra fel. Dessutom är det ju bra att kunna kolla köer och liknande med en GPS samt även närmaste mack och restaurang.
Citerat från bonjovii:
Hej, gammal tråd - men hoppas på lite tips för det.

Håller på och kollar runt och ska boka bil i 13-28feb-13. Vi hade tänkt oss en Dodge Grand carvan.
Tycker det är en djungel? Ska man boka gps eller köpa en där? eller klarar man sig med och ladda ner en gps funktion till telefonen, någon som har några tips. Om man ska ha gps så verkar det bli ca 1000:- dyrare..
7 apr. 2012 09:59
Tack för tipsen, ska kolla upp Blocket också.

Är eran erfarenhet att man bör boka hyrbil tidigt?
Brukar det bli dyrare?

Det billigaste jag har hittat är en Dodge Grand Caravan hämtas orlando 13/2 lämnas 28/2 miami för 6 565 SEK (hela perioden) - 438 SEK per dag.
Då ingår gps, första tanken bensin och 3 extra chafförer. (kostar 1767:- extra)

Är det prisvärt eller vad har ni för erfarenhet?
7 apr. 2012 10:35
Citerat från bonjovii:
Tack för tipsen, ska kolla upp Blocket också.

Är eran erfarenhet att man bör boka hyrbil tidigt?
Brukar det bli dyrare?

Det billigaste jag har hittat är en Dodge Grand Caravan hämtas orlando 13/2 lämnas 28/2 miami för 6 565 SEK (hela perioden) - 438 SEK per dag.
Då ingår gps, första tanken bensin och 3 extra chafförer. (kostar 1767:- extra)

Är det prisvärt eller vad har ni för erfarenhet?
Det där med att hyra tidigt är väldigt svårt att svara på, verkar inte som priserna ändras så mycket under tiden faktiskt. Jag har gjort en priskoll under en tid på en fiktiv bilhyra och det är inga stora skillnader i priser, vem som är billigast har dock varierat, mer avgörande är om man hittar ett riktigt bra erbjudande på hyrbil, vill Du studera resultaten som inte är vetenskapliga men en indikation så finns de här http://www.floridasidan.se/TestArra.php

Det är ju en stor bil ni ska hyra, har inte stenkoll på priset men det låter inte alls orimligt. Tänk på att extraförare ibland ingår om det är familjemedlem, arbetskamrat om man hyr direkt från hyrbilsföretaget men de svenska agenterna tar ändå extra betalt för detta, titta och läs alltså villkoren även på hyrbilsföretagens egna hemsidor.
8 apr. 2012 05:25
Jag har försökt och använda mig an holiday autos kod All10, men ser inte att det dras av något. Eller måste man bekräfta köpet för att se avdraget?
Av Erc
8 apr. 2012 08:06
Citerat från bonjovii:
Tack för tipsen, ska kolla upp Blocket också.

Är eran erfarenhet att man bör boka hyrbil tidigt?
Brukar det bli dyrare?

Det billigaste jag har hittat är en Dodge Grand Caravan hämtas orlando 13/2 lämnas 28/2 miami för 6 565 SEK (hela perioden) - 438 SEK per dag.
Då ingår gps, första tanken bensin och 3 extra chafförer. (kostar 1767:- extra)

Är det prisvärt eller vad har ni för erfarenhet?

Jag skulle vilja kalla det prisvärt.

Har nyligen bokat en bil i samma kategori för exakt en vecka. Betalar 2278 inkl. en extra förare för exakt en vecka. Hyrs och återlämnas på PHL.
Av Daytona
8 apr. 2012 09:25
Jag har försökt och använda mig an holiday autos kod All10, men ser inte att det dras av något. Eller måste man bekräfta köpet för att se avdraget?

Priset du får upp med koden ALL10 är det rabatterade tror jag, om du gör en ny sökning utan rabattkoden så blir priset högre.

Vi är väldigt nöjda med Holiday Autos. I höstas testade vi ebilhyra- aningen billigare men bilarna vi hade att välja mellan på plats var "risiga". Nu i sommar har vi hyrt via holiday autos igen, och min sambo kollade upp ebilhyra igen, dom var billigare så han tog en kopia på det, mailade det till holiday autos, och då fick vi samma pris där+ en liten hundring för besväret.
8 apr. 2012 09:34
Jag har gjort sökning både med och utan koden och priset blir detsamma för mig, därför undrade jag om det dras när man bekräftar köpet?
8 apr. 2012 12:01
Citerat från bonjovii:
Jag har gjort sökning både med och utan koden och priset blir detsamma för mig, därför undrade jag om det dras när man bekräftar köpet?
Hej, jag har sökt säkert hundra gånger på HA och det blir alltid rabatt med koden, skriver Du verkligen rätt? Prov med bara smpå bokstäver kanske, inga mellanslag någonstans....

Det kommer upp ett pris om man söker utan kod, gör man samma sökning med kod står samma pris överstruket och priset som är 10% lägre med stora siffror. Titta på Sixt också de har en kampanj med upp till 25% just nu.
9 apr. 2012 11:36
Har försökt och skriva koden på olika sätt, men det funkar ändå inte för mig =(
Av Daytona
9 apr. 2012 12:11
Inboxa mig med uppgifterna om datum, upphämtnings/avlämningsplats/bilmodell och ev önskemål om extra förare så kan jag kolla upp det åt dig :O)