Lipe79s blogg

Torsdag 3 Juli 2014
Det var L 5 årsdag och han fick sång och 1 paket på sängen. Resten av paketen hade han fått hemma innan vi åkte. Sen var det snabbt frukost och påklädning för vi skulle åka hemifrån 8.15. Magic Kingdom öppnade kl 9 och vi ville vara på plats till dess.

Det tog bara 15 min med bilen, man parkerar på ett jätteområde och sedan åker man ett transporttåg till biljettluckan. När vi hämtat våra förköpta biljetter så får man ta båten eller Monorail ett tåg till ingången. Vi valde tåget eftersom det gick snabbast. 5 min senare var vi på plats vid ingången. Efter att de kollat väskorna och scannat biljetten så var det fritt fram.
Vi började med att besöka Informationen och ansöka om ett DAS kort för personer med funktionshinder som har svårt att stå i kö. Detta kort gjorde att vi fick en fantastisk dag, utan det hade det inte alls blivit bra. Med kortet kunde vi gå till Fastpass entrén på varje karusell och få den aktuella väntetiden nedskriven. Sen var det bara att komma tillbaka xx antal minuter senare och gå rakt in. Under väntetiden kunde vi äta, gå på toa eller åka annat. Sen gick det även att kombinera m Fastpass. Med Fastpass bokar man 3 tider till karuseller man vill åka så har man ett fönster på en timme att åka dem. När de tiderna är slut får man boka en ny åt gången. Annars kan man även köa på vanligt sätt men vissa karuseller var 1,5-2 timmar så det var skönt vi slapp det.

Vi åkte de flesta karuseller och stod som mest i kö i 15 minuter. L var verkligen modig. Vi åkte Space mountain som är en bergochdalbana inomhus i mörkret, det var lite läskigt men L tyckte det var kul. Ibörjan mötte vi en parad med div figurer, det var dans på gatorna. Vi träffade Pluto, Alice i Underlandet, Kalle, Puh och Tigger, Superhjältarna, Stich, hattmakaren, Anden, Gaston, elaka styvsystrar och ett gäng till. Allt var så fint med alla världar och karusellerna var fina men mesiga. Rent och snyggt och mycket trevlig och vänlig personal. Vädret var mycket varmt men det gick bra med mycket dricka. Vid 16 kom den dagliga åskan och då stängdes alla utomhuskaruseller. Vi passade på att åka några inne samt kolla souvenirer. 1.5 timme var det igång igen och vi kunde åka mer. Kl 21 var det en fyrverkerishow för att fira 4th of July. Jag ville stanna till 22 när det var dax för Electrical parade men T ville ej. Man måste ställa sig på en plats i god tid för att se något. 21.15 kom regnet igen och då ville jag inte heller mer. Vi och alla andra började gå mot utgången. L och O hade gått hela dagen utan gnäll men nu var L trött i benen, T fick bära en bit. Precis innan utgången blir det korvstoppning och O får panik av allt folk, regn, trötta ben och skoskav. Vi lyckades lugna honom snabbt och kön lättade. Dock kom det ett gäng tårar från båda trötta barn på tåget då sittplatserna var slut. Tack och lov fanns det förstående vuxna som gav sina platser t barnen. Kl 22.30 var vi vid bilen. Kort bilresa hem sen däckade vi alla i säng.
Onsdag 2 Juli 2014
På onsdagen tog vi det lugnt på förmiddagen. Pysslade lite hemma och barnen spelade spel.

Sen var det dags att kolla in Outletutbudet i Orlando. Vi hade några saker kvar på listan. L behövde nya badbyxor och O en ny UV tröja och kepsar till oss vuxna. Givetvis följde lite mer prylar med oss hem då det är svårt att låta bli när det är så himla billigt. Efter att ha sett en 70% skylt i fönstret på Diane von Furstenberg så vågade jag mig in i butiken. Vilken tur jag hade för det fanns 4 ställ med kläder som var nedsatta till 50 dollar (!!!!). Ordinarie pris på dessa klänningar ligger runt 350-450$ styck. Jag fyndade en jacka, en blus och några fina klänningar.

På detta ställe fanns inga shoppingvagnar som barnen kunde sitta på så vi turades om att vara med dem. De var på lekplatsen och kollade lite leksaksaffärer samt fikade och spelade spel. Vissa affärer var så stora att de kunde hitta en plats och spela IPad på.

Efter shoppingen åkte vi till ett annat Mall som inte var en outlet eftersom jag eftersökte en speciell butik som inte fanns där. Jag visste precis vad jag skulle ha så jag var in och ut därifrån på 5 min. De andra väntade i bilen. Dock såg jag lite andra kul butiker på vägen så jag kanske tvingar T att åka tillbaka.
På andra sidan gatan låg en Olive Garden, en Italiensk kedja med god mat. Barnen blev glada när de fick äta pasta.
Vi kollade lite tv och åt glass samt packade upp alla fynd innan det var läggdax.
Tisdag 1 Juli 2014
Sovmorgon idag men ändå lyckas jag inte sova mer än till 7.30.

Vi tog det lugnt och jag pysslade lite med packningen. Åt en rejäl frukost tillsammans och eftersom det skulle vara fint väder idag och regn imorgon så bestämde vi oss för att åka till Aquatica som är Sea Worlds vattenpark. Den är stor med massor av olika rutschkanor av olika typer. Man åker på ringar, dubbelringar, mattor och jätteringar som man sitter 4 pers i. L var lite feg först men med mutor kommer man långt. Vi vet ju att han älskar det om han bara vågar prova en gång.
Det fanns en Lazy River som man flyter på en ring och bara glider med strömmen samt en Rapid River där man flöt utan ring i en snabb ström runt halva parken, superkul! Det var en del köer, vissa tog 30 min och då tappade barnen intresset och humöret tyvärr. O tyckte allt var kul men vi provade inte alla pga köerna. Nästa gång vi ska dit kommer vi till öppning och skyndar oss till de som vi aldrig fick prova.
Vid 18 tyckte vi att det räckte och vi åkte hem efter protester från L.

Vi stannade på en Asiatisk restaurang och åt smarriga nudlar.

L testade lekplatsen på hotellet när vi kom hem. Sen åt vi lite glass och barnen spelade nya spel medan vi kollade på film.

Eftersom mobilen legat i väskan större delen av dagen så har det inte blivit så många bilder idag, får fixa det till nästa besök.
Måndag 30 Juni 2014
Idag var det äntligen dax att åka karuseller! Idag har vi varit på Sea World. Det ligger endast 15 min bilresa fr vårt hotell. Vi var på plats kl 9 när de öppnade och följde många av tipsen jag läst i guideböcker. Vi började med Atlantis en slags "flume ride" fast häftigare. Den började ju i mörker och gillar inte killarna. Sen kom ett högt stup och avslutade med att bli en bergochdalbana, lite oväntat faktiskt. Jättekul tyckte vi men O tyckte den var läskig. Vi blev lite blöta bara men torkade snabbt i solen.
Sen gick vi till Kraken, en rejält läskig b&d bana. O och jag skulle åka först eftersom L var för kort. När vi var framme så fick O panik och vägrade, han fick stå bredvid och se när jag åkte. Den var jättekul och jag mutade O att åka den med T, han nappade på mutan :). De tyckte också den var jättekul. Hittils hade vi inte behövt köa mer än max 3 min.

Vi provade lite fler saker och sen kom det lite regn, vi passade på att se lite shower. Vi såg en show med pirater och sjölejon, barnen skrattade hysteriskt. Sen var det en show m hundar och katter.

På eftermiddagen var det delfinshow som var jättebra med akrobater och massor av delfiner. Och slutligen såg vi späckhuggarna Shamu och vänner. Vi valde att sitta en bit bak eftersom jag visste att man blev väldigt blöt. Det var en fin show med fantastiska djur.

Vi har sett massor av olika djur som inte var del av en show som valrossen, sjöko, alligator, pingviner, belugaval, sköldpaddor och mycket annat.

Efter delfinshowen gick vi till Manta, den läskigaste bergochdalbanan på stället. O och jag åkte först. Man åker liggandes på magen som om man är superman, skitläskig men supercool, den bästa jag åkt hittills.

Nu har vi just ätit hamburgare till middag och barnen har köpt vars ett gossedjur. O valde Späckhuggaren Willy och L valde Isbjörnen Björne som våra nya familjemedlemmar.
Vi är i barnområdet och killarna åker lite småkaruseller. Efter det ska vi tillbaka och åka Manta innan vi går hem. Vi har haft supertur med köer idag, har väntat 20 min en gång som mest annars 10-15min. Det lär bli värre senare i veckan när folk är lediga 4th of July weekend.

På vägen ut träffade vi Shamumaskotten som sa hejdå till alla barn. Killarna gav han en stor kram och puss och vi tog lite fina bilder.

Klockan är nu 21 och vi är på väg hem, alla är trötta och helt färdiga. L har varit duktig och gått hela dagen utan gnäll. Lite gnäll pga köer och väntan på shower men annars har det gått bra. Jag försökte förklara att vi hade tur idag med väldigt korta köer men det är inte så lätt för dem att förstå.

Imorgon har vi sovmorgon och tar det lite lugnt.
Måndag 30 Juni 2014
Vi packade ihop det sista och packade in allt i bilen, inte mycket till som hade fått plats :). Sen lämnade vi South Beach och började köra till Orlando. Den bilresan tar ca 4 timmar. T körde lite fel i början men sen gick det bra.
Efter 2 timmar var det lunch stop, vi stannade på Cracker Barrel och åt pannkakor. Sen var det dax att köra vidare till Orlando, eller Kissimmee är det ju man bor i.

Vi kom fram till hotellet och barnen var duktiga hela resan, inget gnäll eller tjat. I Orlando ska vi bo på ett Best Western hotell som är en 3 rumsvilla i två våningar och har fullt kök och två badrum. Väldigt trevligt hotell och barnen var väldigt exalterade över sitt eget sovrum med egen tv.

Vi åkte och handlade frukost och sen blev det middag på Applebies. När vi kom tillbaka ville vi prova poolen. Nu har vi parkerat oss i sängen och soffan och kollar på tv och äter glass.

Nya bilder: http://www.reseguiden.se/minsida/lipe79/bilder
Söndag 29 Juni 2014
Idag började vi morgonen med en liten sovmorgon och T sprang på stranden. Det gör han nog inte fler ggr här, sjukt varmt tyckte han. Efter frukost och dusch så började vi att packa ner alla kläder och prylar i resväskorna eftersom vi ska vidare till Orlando imorgon.

Efter lunch gick vi till stranden och solade och badade länge. Vattnet var varmt och skönt men idag var det ganska mycket tång som hade blåst in mot land.

På kvällen åkte vi in till hamnen i Miami eftersom vi skulle åka speedboat. Den hette Thriller och hade 1000hk, gick fort som attan och spelade hög musik. Killarna tyckte det var superkul och den körde förbi Star Island och vi fick veta vilka som bodde i de flådiga villorna. Även en tur till South Beach blev det innan vi körde tillbaka t hamnen 45 min senare. L gav båten tummen upp men sjölivet tog musten ur honom och han somnade hos T de sista 10 min.

Vi letade upp en restaurang i hamnen och åt smaskiga fahitas till middag. Sen åkte vi hem för killarna skulle få sitt lördagsmys med godis och film. De hittade nya filmer att se på på Amerikanska Netflix. T och jag fortsatte att packa innan det var dax att sova.

Lördag 28 Juni 2014
Vi sov länge på torsdagen trötta efter en lång shoppingdag. Efter frukost badade vi i hotellpoolen fram till lunch. Där var en pojke som O lekte med och försökte prata engelska, han är för söt när han gör det.

Efter lunch blev det lite mulet så vi bestämde att vi skulle åka en sväng. Vi var först i Art Deco kvarteren och kollade in strandpromenaden. Sen åkte vi till Cuba kvarteren i Miami och sist körde vi downtown och tittade runt.
T tog en tupplur medans barnen kollade på film och jag sorterade de nya kläderna.
Sen åkte vi till en restaurang i närheten och åt en mycket god köttbit. L har fått smak för Mac and cheese så han vill äta det jämt.

Det låg en CVS drugstore bredvid så vi passade på att införskaffa mer solkräm, smink och annat smått och gott. Det är ju sjukt billigt där!

Sen var det hem och sova, T och jag hann med att spela en runda Yatsy innan vi alla slocknade.

Igår var vi tillbaka på outleten för att handla det som vi inte hann tidigare. Vi skyndade oss och trodde inte att vi skulle till så många affärer men ändå tog det hela dagen igen. Det är så stora avstånd för området är så stort.

Barnen var så duktiga båda dagarna så de fick gå in i leksaksaffären och välja vars en leksak. De köpte även vars en speciell radiostyrd bil för sina pengar.

Vi fyndade vidare med billiga träningskläder, skor t barnen och kläder. Vi hittade allt och lite till denna gången också.

Middagen åt vi på Cheesecake Factory, det var gott och jag hade sett fram emot att få prova deras berömda cheesecake t efterrätt men alla var så mätta efter maten att vi orkade inte helt enkelt. Som tur är finns det fler i Orlando. Får prova när vi kommer dit istället.

Innan vi åkte hem fick jag en present av min make. En belöning för mitt hårda slit det senaste året. Jag fick en ring som ska sitta tillfälligt på vänster ringfinger eftersom mina vigselringar är alldeles för stora och väntar på att bli justerade när jag uppnått mitt mål. Då kommer denna ringen istället få sitta på höger hand. Det är en ring med 1 carat små vita och svarta diamanter, jag älskar den!

När vi kom hem var det bara till att bära in allt på rummet och sen var det läggdax för alla. Jag hann med att läsa om den kungliga förlovningen också innan jag somnade. :)

Nu har vi precis vaknat och T är ute och provar sina nya springskor och jag ska göra frukost till oss.

Nya bilder: http://www.reseguiden.se/minsida/lipe79/bilder
Torsdag 26 Juni 2014
Igår var det min födelsedag, jag vaknade redan 5.30. En timme senare hade alla vaknat och jag fick sång och frukost på sängen men inga paket. Jag fick bestämma vad vi skulle göra så naturligtvis blev det ett besök på den efterlängtade outleten Sawgrass Mills utanför Ft Lauderdale. USAs största outlet med 350 affärer. Det tog bara 40 min att köra dit från South Beach där vi bor nu. Kl 9.30 var vi på plats och kollade läget och fikade lite. Vi hyrde en vagn som båda barnen kunde sitta på samt förvaring av påsar. Det var jättesmidigt och de satt och stod och låg där större delen av dagen med vars en IPad och ett Nintendo som omväxling. De var super duktiga och gnällde inte eller tjatade alls på hela dagen fast än vi stannade till stängning 21.30. Kl 10 öppnade alla butiker och vi betade av en efter en i ett långsamt tempo. Så mycket saker och ännu mer rea överallt samt ett extra kuponghäfte så det var extremt billigt :). Vi gjorde lite lunch och fikastop samt besökte lite affärer för barnen också. De köpte Lego i Legoaffären för sina födelsedagspengar. Sen fick de välja ut sina kläder på Tommy hilfiger och välja nya skor.

Vi gick till Rainforest Café och åt middag. En familjerestaurang. Med miljö som en regnskog och massor av djur som låter och rör sig. En gång i halvtimmen blir det ett åskoväder i hela restaurangen. Lite läskigt först men sen gick det bra.

Det blev många fynd under dagen fast vi hann bara med en bråkdel av det som stod på listan så vi ska tillbaka på fredag.
Innan stängning besökte vi Gucci där jag fick min födelsedagspresent av T, en fin väska :). Jag köpte även en present till mig själv på Burberry, något som jag trånat efter i många år.

Alla var trötta efter en lång dag med shopping, L somnade i bilen hem så vi fick bära upp honom i sängen. Det var en väldigt bra och trevlig men mycket dyr födelsedag :).

Tisdag 24 Juni 2014 - Everglades City
Vaknade vid 04.30, kroppen är helt förvirrad men det blir nog bättre snart. Övriga familjen vaknade en efter en, L som längst och vaknade 6.30 utvilad. Snabb frukost, packning och påklädnad sen bar det iväg till träsket. Vi hade ca en timmes bilresa framför oss, det var kul att se lite andra delar. Vi var oroliga att O skulle få panik och vägra gå in när han förstod vad vi skulle se och göra men allt gick jättebra. Först åkte vi airboat och redan efter 1 min simmade en alligator precis vid min sida. Vi körde sakta i början i en kanal och där fick vi se 4 alligatorer två sköldpaddor samt två leguaner i ett träd. Sen var det på med kåporna och snabbt iväg genom träsket. Det var jättekul och han gjorde flera 360 graders snurrar så vattnet stänkte över oss alla. O och L tokskrattade, det var härligt att se. Sen var det dax för en alligatorwrestling show. Barnen var intresserade och tyckte det var spännande. Efteråt fick man hålla i en bebis, L var modig och ville prova. Han var superduktig m lite hjälp av mig (var rädd han skulle släppa den om den rörde sig). Efter lunchen gick vi runt och tittade på de olika djuren och såg de inhägnade alligatorerna som de föder upp där. Vi fick även se på när de skulle få mat, ett hundratal samlade som slogs om köttet.

Sen var det dax att åka vidare, eftersom vi var i närheten så åkte vi till Key Largo i Florida Keys. Vi körde runt en stund och tittade samt letade efter en strand så vi kunde bada. Vi hittade en nationalpark med en strand som var man made och hade USAs enda levande korallrev. Det skulle vara den finaste stranden i Key Largo men vi var inte så impade. Vattnet var dock mycket varmt, gissningsvis 33 grader. I Miami är vattnet ca 29-30 kanske. Just nu ligger lufttemperaturen vid ca 29-32 men i juli kommer det att bli värre. Vi stannade och badade en lång stund men vi hade ingen snorkelutrustning med oss så vi kunde inte titta på revet.

Vi körde hemåt och skulle leta upp en restaurang på vägen, det blev kinamat vilket var första ggn för barnen. De fick prova chicken fried rice samt chicken chow fun utan grönsaker. Båda gillade det och L sa det var godaste maten i världen så det var väl ett gott betyg. Innan vi åkte t hotellet så blev det en tur till mataffären för lite komplettering av frukost och dryck. Barnen fick donuts och jag min efterlängtade bagel samt english muffin.

Hemma igen efter en lång dag ville barnen och T bada i poolen medans jag plockade upp all mat och prylar. Lite duschande , spelande och kvällsmat senare så stöp hela familjen i säng vid 21.30 tiden.

Tisdag 24 Juni 2014 - Miami Beach
Efter att vi vaknat ganska tidigt så åkte vi iväg till mataffären för att handla frukost, dricka och snacks. Det vattnas i munnen av att gå runt i mataffären och se all den maten man längtat efter. Efter frukosten hemma så var jag tvungen att ta en powernap, 15 min räckte sen var vi redo för stranden. Vi bor bara 200 m från stranden så vi promenerade igenom en fin park innan vi kom dit. Det var vackert, långgrunt och ganska folktomt. Vattnet var lagom varmt och barnen badade Non stop de 3 timmarna vi var där. T och jag spenderade också mycket tid i vattnet då det annars är förfärligt varmt. Vi gick hem och åt lite lunch sen tyckte killarna att vi skulle testa hotellets pool. Det fanns en massa andra barn som de lekte med, fantastiskt att se O försöka prata engelska och kommunicera med de andra. De badade Non stop i ytterligare 3 timmar vid poolen. Russinfingrar och snart simhud mellan tårna. Fast än vi har smort oss med 30 och 15 så har vi lyckats bränna oss lite på ben och rygg. Vi tog bilen till Miami beach centrum och åt middag, jetlagen börjar ge sig till känna. L somnade nästan på restaurangen och T fick bära honom t bilen. Nu ligger vi i sängen och bloggar och spelar spel, klockan är bara 20 men det är snart dax att sova för vi är trötta hela högen. Imorgon väntar en utflykt till Everglades, får väl se vad barnen gillar alligatorerna.