Chrippelinas blogg

Måndag 2 Mars 2009 - Cameron Highlands
Resealbum: 90 dagar i Asien
... ja, vi tog morgonbussen fran KL till Cameron Highlands dar vi ar nu. En skithaftig stad uppe i bergen dar det ar sa gront overallt att man inte vet vad som ar upp o ner. vi kom hit vid lunch och akta nastan direkt pa en tur.

forsta stoppet var ett buddatempel, det har varit lite daligt med kultur sa har langt pa resan sa det var lite mysigt att glida runt barfota bland munkarna och spana.

efter det akte vi till en stor rosentradgard, tjejerna alskade det medans jag overvagde att hoppa ner i den grona avgrunden, men! tack o lov gjorde jag inte det utan vi fortsatte upp for en lang, lang, lang, lang trappa sa vi fick varldens haftigaste utsikt over hela staden och te plantagen nedanfor.

juste, cameron highlands ar jatte jatte kant for sina te plantager, det ar darfor vi ar har! :)

sen, akte vi forbi en jordgubbsplantage, har borjade jag verkligen trottna pa plantage men jag blev raddad provsmakningen av gubbarna.

efter gubbarna akta vi till ett slags fjarilshus som var sa mycket mer an fjarilar! vi hade en jatterolig guide som visade oss runt och vi fick se ormar, vandrande pinnar, vandrande lov, skorpinioner, skoldpaddor, grodor, stora konstiga baggar, jatte grashoppor.. dem flesta djuren fick klattra pa oss vilket ni far se pa bilder sen! skorpinionen fick dock stanna pa marken, guiden sa att den var "half-poison". vi gillade inte oddsen.

till sist fick vi se vara efterlangtade te plantage. maktig utsikt! finns inte mycket mer att saga. ni far lata bilderna tala istallet nar dem kommer! senare ikvall eller imorn!

Vi har bokat flyg fran Singapore till Borneo den 16e mars, sa ni vet!

puss o kram fran oss!
Lördag 28 Februari 2009 - Kuala Lumpur
Resealbum: 90 dagar i Asien
Ett nytt land, ett nytt sprak och manga nya intryck. Teremakasi, sa sager man tack pa malay, men varje gang jag forsoker anvanda det sa skrattar folk. jag fattar fortfarande inte varfor. hmm.

Vi tog nattbussen fran Had Yai i sodra Thailand till Malaysias huvudstad, Kuala Lumpur.
Vi kom fram till ett blott KL kl 4 pa morgonen lokal tid, det skiljer numera 7 timmar till er dar hemma.

Det anda vi egentligen visste om KL var att chinatown var stallet att leta upp for att bo billigt.
Redan efter nagra minuters promenad sa dok en halvpackad snubbe upp och fragade om vi letade efter boende, jag vet inte vad som hant med oss under resan men vi tyckte han verkade cool sa vi hangde pa till ett stalle som hette "le village".

fruktansvart ballt stalle, byggnaden var fran tidigt 1900 tal och det kandes som att komma hem till nagon.
en trappa upp fran smeten av chinatown, mittemellan en mobilaffar och en restaurang lag forst att som ett vardagsrum med lite hangstolar, soffor och sakert 100 tal coola malningar pa golv och vaggar. var som att komma in pa en konstutstallning. vi bestamde oss for att bo alla 3 tillsammans, martin och marie akte vidare.

ett litet rum bara en skjutdorr fran vardagsrummet men kostar det bara 80 kronor natten, for 3 pers, mitt i stan sa slar man bara till. ett litet kok dar man fick gratis kaffe och te, kokvra... ja, jag skulle kunna forsoka beskriva stallet hur lange som helst men det gar nog bara att uppleva for att fatta hur coolt det var.

en trappa upp lag mer rum och aven ett till sallskapsrum med tv och soffa, sen en trappa till lag takterassen dar det var bord och massa soffor och fotoljer.

Lina har inte riktigt lyckats bli frisk sa hon stannade i sangen forsta dagen for att kurera sig och da passade jag och ewa pa att reka stan lite. ett ord racker, STORT. det kandes som vi gick i cirklar i timmar sa vi tog en taxi till nat megacenter for att forsoka hitta lite klader.

Lina piggade pa sig pa kvallen och vi gick ut och tog en middag tillsammans med Ian fran USA och Chad fran Kanada som bodde pa samma stalle osm oss. En svang pa den kaotiska kvalsmarknaden i Chinatown hann vi ocksa med, med samma resultat som oftast, nat par solglasogon, nagon planbok osv osv.. sjukt kul att pruta har, borjar dem pa 150 sa kan du latt fa ner den till 30-40, ewa forsokta betala 10 for allt.

dag 2 blev en sightseeing dag dar vi var och tittade pa petronas tower, som tills 2004 var varldens hogsta byggnad. aterigen, STORT. vi kunde tyvarr inte aka upp da alal biljetter var slut for dagen..

pa kvallen drog vi ihop en del folk vi traffat i KL och gick ut och festade pa reagge bar. jag, lina, ewa, ian, 3 tjejer fran lund och ett par fran oxford. buckets och vattenpipa till bob marleys toner slog inte fel.

vi fortsatte kvallen pa var takterass med gitarrspelande och sjungande, alla, jag menar verkligen alla, nastan, som bodde dar kunde spela gitarr?

dag 3 blev, tro det eller ej, ocksa lite sightseeing, vi akte till en stor park och strosade runt och tittade aven pa nagot djur som hette mousedeer, aldrig sett pa maken till fult djur. det fanns aven dess kusin, radjuret.
Det var sa sjukt varmt den har dagen sa vi var snudd pa att aka till ett narliggande vattenland men vi fick ge oss mot hungern. At for forsta gangen i mitt liv mat fran Nepal, intressant ar ordet. paminner en hel del om indiskt, men anda inte.

Lina och Ewa gick tillbaka och slappade pa hotellet medans jag och Ian drog och fixade biljetter till Cameron Highlands, dit vi skulle aka dagen darpa.. mer om det i kommande inlagg...
Tisdag 24 Februari 2009 - Koh Lipe
Resealbum: 90 dagar i Asien
sa jakla vackert. kristallklart, turkosa vatten och sand vit och len som bakpulver.

vi checkade in i en riktig tarzan trakoja tillsammans med vara vanner odlorna, men billigt var det!

det gick verkligen inte slita sig fran stranden pa dagarna, vi unnade oss faktiskt for forsta gangen pa lange att bara sova tills vi vaknade vilket resulterade i en del frukostar runt 12-1 tiden och sedan snorkling, solande och badande anda tills solen gick ner vid 7.

jag, och lina gjorde sallskap hit med martin och marie och redan andra dagen sa hittade ewa ocksa hit efter en avstickare till phuket.

vi gjorde en dagstur ut till nagra oar i narheten, ko adang, ko rawi och nagon till? det har blivit lite av en favorit att slappa till havs pa dagarna med mask och snorkel istallet for att bara bygga sandslott. vi stannade vid ett rev dar dem spannt upp rep i vattnet for att det var sa fruktansvart stromt! var coolt att bara ligga och halla sig i repet och kolla pa fiskarna som fortvivlat kampade mot strommen.

Annars bestod dagarna har mest av slappande, Pad Thai (nudel-rora) pa stranden och snorklande langs det fina revet som lag bara 10 meter fran strandkanten.

Trots all haftig dykning vi gjort, alla hajar och rockor vi sett sa var det nastan strat vassare att se Nemo (MASSA NEMOs) bara nagra simtag ut , bilder kommer!

Sista kvallen blev det middag pa Jacks Jungle bar mitt i jungeln. Utan ficklampa sa kan du glomma att varken komma dit eller hem. Lite creepy var det att bara vara omgiven att djungel med en ficklampa i handen for att hitta fram, men riktigt bra thaimat och nagra ol och drinkar blev beloningen.

Kort och gott. Ko Lipe ar fruktansvart fint - och lungt.
Torsdag 19 Februari 2009
Nu har det hant grejjor! sen igar har chrippe blivit uppaten av en triggerfish, vila i frid, vi har akt buss och bat i 14 timmar, hamnat pa en strand som vi trodde var ao nang efter tsunamin (det visade sig att taxikillen vi akte med var bade blind och dov) vi har sett hajar, jagat hajar, skrikit efter hajar och pratat om hajar.

jag borjar med hajarna (chrippe sager over min axel att jag minsann borde skriva lite mer om hajarna)! en liten tapper grupp tog oss till en strand som heter sharkbay pa kohtao. vi var 7 st i en liten grisbil pa vag upp for en brant backe, sen pa vag ner for en brant backe for att sen aka ner for en brant backe..... och ja, ni forstar vad jag menar! fram kom vi ialla fall for att sen kasta oss i det hemskt langgrunda vattnet. plaskade och kampade pa med fenor och mask tills vi kom ca 40 meter fran stranden. dar nadde vattnet oss till midjan, sa vi fortsatte annu langre ut. vi ser inga hajar, och haller nastan pa att ge upp jakten nar jag hor hur nagon plaskat och skriker pa hjalp! jag tanker i mitt stilla sinne att: ja, nagon maste ju offra sig som bete till hajarna. men det visade sig att det bara var chrippe som hade blivit attackerad av en sjuhelsikes stor triggerfish! haha... han sprattlar och skriker som om han blivit av med minst ett ben, men den bet bara lite i fenan. och han sa att den var typ 17meter mellan ogonen och hade i tanke att ata upp honom. det var inte sant!!!

vi sag tillslut hajar, och det var inte nadigt hur mycket hajar! vi sag ca 9 st pa en och samma gang och de har killarna var ca 1-1,5 meter. och nu skojar jag inte! coolt som fasen.

ja, nu sager chrippe att det ar dags for mig att skriva om hellholet. och da blir det sa. vi lamnade var paradiso koh tao, dar faglarna kvittrar och solen skiner hela tiden, dar maten smakar underbart och vi hade varldens mysigaste avskedsmiddag tillsammans med pojkarna, for att aka till koh lipe. for att komma till koh lipe maste man aka till krabi, om man inte vill tillbringa 36 timmar pa resande fot. och det vill vi inte. sen tyckte jag att det skulle vara kul att komma tillbaka till ao nang, dar jag var som 10 aring. JAG HAR ANGRAT MIG! jag gillar inte det har stallet alls. for det forsta sa bor vi inte ens pa den stranden, utan en strand bredvid for var kille som korde bilen inte fattade var vi skulle! for det andra sa finns det typ ingenstans att bo pa ao nang (vi har spenderat dagen har) for det ar fullt av butiker som saljer PRECIS likadana solglasogon overallt! kanns mer mallis an thailand.

jag tycker att det ar sa trakigt ocg far en liten klump i magen nar jag ser hur forstort allt blir for att sanna som vi ska komma hit och handla billiga saker och bo pa stora shabrakhotell! har kommer vi inte stanna langre an vi behover. koh lipe nasta!

och for dom som faktiskt vill ta sig hit fran tex koh tao. det som kommer vara roligast med den resan ar nattbaten! en bat fylld av madrasser. vi blev tilldelade varsinn madrass och kudde och sen var det bara att somna till gunget av vagorna. att det nu gungar sjostorm i mitt huvud och att jag mar lite latt illa nar jag star pa land kan jag ta! det var roligt att sova pa bat!

nu ska vi ivag och ata lite middag. titta pa bilderna, det finns tillochmed lite bilder fran dyken! saknar er!
pussar och kramar
/Lina och chrippe
Onsdag 18 Februari 2009 - Koh Tao
Resealbum: 90 dagar i Asien
NU JAKLAR... vilken upplevelse! har befunnit mig 18 meter under ytan! det kanns helt otroligt... att med tub pa ryggen kan glida runt dar nere och vara allt som man tittar pa nar man snorklar sa nara! har aven lyckats med bedriften att tomma mitt cyklop 18 meter ner och aven gjort en noduppstigning (dock inte pa riktigt) lekt att jag har tappat bort mig och skulle hitta tillbaka med ett undervattenskompass och simmat i ett stort stim med fiskar. jag var MITT i och fiskarna bara fortsatte simma, jag kunde inte halla mig fran att skratta hogt. det var en helt otrolig upplevelse, gar inte att beskriva om man inte har varit dar nere. men jag kan saga att hade jag haft gron stjart och illrott har och kunnat sjunga under vatten hade jag stannat dar for alltid! det kommer ett mer uttommande inlagg over vara upplevelser under ytan, vi kanner att allt vi har sett maste sjunka in ett tag...

vi har inte bara tagit dykcert, vi har sett timbuktu ocksa! en liten karl med en stor rost! 3tusen svenskar och en klick australienare stod och gungade till tonerna fran "det ordnar sig... det gor det alltid" dar den lilla timbuk blev akompanjerad av en kille pa gitarr! stamningen var pa topp, men dog av lite nar han slutade sjunga efter en timma. vi svenskar fortsatte att dansa vidare i natten, men jag och alla "utlanningar" gick och la oss. jag skulle upp tidigt dagen efter for att titta pa fiskar. slutsatsen ar att det ar bara svenskar som skulle trycka ihop sig pa en yttepyttestrand i thailand for att se en yttepytteman fran skane sjunga i en timma och en kvart!

vi har aven traffat massa trevliga manniskor, alla fran bromma! jag vet inte varfor, men det kans tryggt och bra att halla sig till manniskor fran hemtrakterna... haha... i garkvall hade vi en tapper skara pa 15 pers till bordet, och da saknade tva av e trevligaste, marie och martin. den lilla klicken bestar da av marie och martin (maste namnas igen, sa trevliga ar dom) jesper(mr. invalido), oscar(mr.barbie-cj), daniel(mr.gyllenben), ewa, ewas bror teo och sa jag och chrippe! hittade aven chrippes kompis elsa och ehnnes vanner i vimmlet. dom forarade oss med ett litet gastspel igar till middagen. det blir middagar, nattliga poolbad och trevliga sandkastningar pa stranden! jag trivs verkligen pa koh tao, men som vilket annat stalle som helst maste vi lamna det.

idag har vi bokat biljetter till krabi for att sen ska kunna ta oss med bat till malasysia. 750 b gick kalaset pa och da ska v ta en nattfarja till surathani for att sen aka buss. dar kor vi nog bara ett stop for en natt eller sa och sen drar vi till koh lipe. dit kommer aven killarna nar oscar har gjort klart sin dykutbildning, han blev sa inspererad efter vi var klara.

bilder kommer nar chrippe inte har glomt kameran!

sista konstaterandet for det har inlagget blir: thailand ar billigt... tillsammans har vi lyckts bo, ata, dyka, festa i sju dagar pa koh tao for 19000 b som ar ca 5000 kronor. TILLSAMMANS! och da kostade dykkursen 2000 kronor var! tjohooo!

puss och kram pa er alla dar hemma! saknar er massa.
/Lina(skrivande) och Chrippe
Onsdag 11 Februari 2009 - Koh Tao
Hej igen!

Nu kommer ert efterlangtade blogginlagg fran ett stekhett koh tao!

Jag insag just att vi inte lyckades skriva en enda rad fran koh phangan, vi far be om ursakt for detta.
Men den enkla anledningen ar bara att vi har haft det sa jakla kul.

Vi hade verkligen inga forvantningar alls pa denna mytomspunna o. Eftersom vi kom sapass tatt inpa fullmoon festen sa trodde vi att vi skulle behova bo langt ut i djungel och betala skyhoga overpriser, men icke. Jag och Lina kom till on pa kvallen och bestamde oss for att ta forsta basta over natten bara.

Vi hamnade i en liten stad, eller, by? som heter had yao, det visade sig vara ett toppen stalle. Vi stannade ett par natter pa forsta stallet som var jatte fint med pool, veranda, hangmatta och allt som hor till en bra semester. Nar Ewa och hennes bror kom fran Koh Samui nagra dagar efter oss valde vi att flytta till ett stalle bara 100 meter ner pa gatan dar vi 4 delade pa ett rum som kostade oss svettiga 120 kronor natten, ja delat pa 4 personer da. 40 kronor var kandes helt ok. visst?

Vi traffade massa harliga manniskor. i bungalowen som lag framfor var bodde en kille fran califorinen tillsammans med 2 tjejer fran brasilien han traffade pa baten, somliga har det bra... (las jag). pa varsin sida hade vi ett gang grabbar fran england och pa andra sidan en kille fran canada. det blev som en egen liten koloni runt oss och vi hade nagra riktigt bra dagar ihop.

Hojdpunkten pa Phangan var saklart fullmoon festen dar 30.000 pers samlas varje fullmane pa en strand och festar. hysteriskt, galet, kaos! men fruktansvart haftigt och kul!

Vi hyrde moppe ett par dagar ocksa och kollade runt pa on, hittade ett ballt vattenfall i mitten av ingenstans i djungeln. Ewa och hennes bror skulle aven dem hyra moppe en dag, det slutade i en stegrande moppe som satte fart pa egen hand rakt ner i backen och 1200 svenska kronor i skador pa moppen.

Ja, iaf, imorse kl 08.30 tog vi baten over till Ko Tao dar vi ska ta vart dykcert. Det var hyfsat tungt att komma upp imorse efter 2 timmars somn efter festen..... Vi kom iaf hit och stallet vi bor pa och ska ta certet pa och aven titta pa timbuktus konsert pa ar grymt. En jatte anlaggning som ar hur fin som helst mitt pa stranden med. Timbuktu sags redan vara incheckad pa hotellet, vi spanar, utan framgang an sa lange.

Vi borjade var kurs med lite info och 2 timmars dvdande. otroligt trakigt. men vi ar en svenskgrupp pa 40 personer, som sa delas upp i grupper om 4 nar det vankas dykande i overmorgon. imorn ska vi ha lite teori och sen trana i poolen! blir nog ruggigt haftigt nar vi val kommer ut i havet. vi kommer gora 4 dyk.

Vi aterkommer i dagarna och berattar hur det gar for oss, lagger upp lite nya bilder nu ocksa!

Puss o kram fran Ko Tao, som maste haft over 40 grader idag. fy fan vad jag svettades. lina var bakis pa rummet. sa ni vet. hej!
Onsdag 4 Februari 2009 - Koh Lanta
hej!

eftersom vi fortfarande ar kvar pa lanta sa tanker vi inte skamma bort er alla med ett jatte langt inlagg, det far vanta liiiite. vi har bytt boende tva ganger har pa lanta. forsta natten tog vi vara forsta basta for att vi inte orkade leta. hittade ett billigt och bra boende men stranden vi bodde vid hall inte riktigt mattet med vad vi blivit vana vid. vi akte cirka en mil langre ner langs kusten till klong nin beach dar vi hittade ett mycket intressant boende.

vi betalar 300 baht natten (vi bor alla 3 tillsammans), ungefar 30kr skallen natten. rummet ar riktigt skabbigt men en stor sang och, lyssna nu! en balkong med varldens havsutsikt. vi kunde inte motsta. natten blev ganska lang efter att hort alla mojliga djur och vagorna som vi skulle hoppas vara mysiga att lyssna pa latt mest som det kom en tsunami var 3e sekund... sa nara havet bodde vi!

annars ar allt som vanligt. solar, badar, snorklar.. var ivag hela dagen idag med en bat till en grotta vi fick dyka in i och igenom for att pa andra sidan hitta en strand, mitt i havet, i en grotta! coolt!

imorn ska vi splittras for forsta gangen, jag och lina kommer aka upp till ko pahnang medans ewa ska mota sin bror pa ko samui, dock aterforenas vi nog lagom till full moon den 10e pa pagnang.

lite nya bilder finns nu ocksa!

ett lite roligare och langre inlagg kommer!

hoppas allt ar bra dar hemma,
puss o kram, lina o chrippe
Söndag 1 Februari 2009 - Koh Lanta
Resealbum: 90 dagar i Asien
va kul att det ar sa manga som vill titta in och lasa vad vi har for oss! jag har annu inte haft aran att skriva ett meddelande, men jag satsar pa ett sa uttommande inlagg som mojligt!

kan bara borja med att saga att vi har SNORKLAT MED HAJAR! det var inte lika haftigt som det later... dom var inte stora alls, tyo som tva skollinjaler och betedde sig inte sadar hajigt som jag hade forvantat mig, det lat inte dum dum dum dum dum dum nar jag steg ner i vattnet och inte heller fick jag mina ben avamputerade av dessa bestars jattekakar. nej, det var som att traffa pa blunder... coolt, men inte sa laskigt som man skulle kunna tanka sig! Jag tyckte nastan att fiskarna som kakade brodet vi slangde fran baten var mer skrammande! man trodde inte att det fanns en fisk under ytan, helt lugnt var det, och sen slangdes det i en yttepytte liten brodbit och da ver det som om hela havets invanare hade kommit dit och skulle ata pa just den lilla brodbiten! dom kastade sig over varandra och hoppade och slet...nastan som hajar

Den snorklingstrippen var valdigt haftig, vi sag allt fran maneter till leonardo di caprio, eller nej vi kunde ha gjort, vi var pa stranden dar the beach hade filmats, och hade vi bara kommit hit ca tio ar tidigare hade vi fatt traffa honom. det hade varit kul. tror att vi kommer forsoka lagga upp lite bilder pa hur det sag ut under vattnet, for var kamera funkar verkligen som den ska!

Vi var ute fran 11 till solnedgangen pa en longtailbat och hann med att se hur mycket schysst som helst, allt fran dyket med hajarna och maya beach (filmstranden) till bambo island som var ett naturresarvat med en grymt fin strand!

Phi phi har kort och gott varit kanon, perfekt vader, smockat med glada backpackers och underbara strander! Vi hann med nod och nappe med baten imorse till Koh Lanta 1,5 timme ifran Phi Phi dar vi nu ar. Har tagit in pa ett mysigt litet stalle precis vid stranden dar vi alla 3 delar en bungalow och betalar 400 baht natten, tillsammans.

Vi har tankt att ta oss runt on under ett par dagar nu och forsoka hinna med att se en del smaoar har utanfor ocksa innan vi drar vidare till Railey beach och sen upp mot ostkusten och fullmoon pa koh pangang och dykning pa koh tao!

ska forsoka fa upp lite bilder nu!

Vi hors snart, hoppas ni har det bra dar hemma!!

puss & kram, chrippe o lina
Torsdag 29 Januari 2009 - Koh Phi-phi
Resealbum: 90 dagar i Asien
Inget blev saklart som vi tankt oss, 12 timmar direktbuss till phuket var planerat. sa har blev det.

minibuss i 10 minuter till stora bussen dar vi inkvarterade oss. stora skona saten och ac, nice!
precis innan bussen skall aka kliver en svensk medelalders man pa - dyngrak. han far hjalp av skrattande thailandare for att ens ta sig upp pa bussen. han blir placerad langst fram.

efter ca 10 minuter sa borjar det lukta rok i bussen, japp, han blossar pa ordentligt pa forsta parkett.
ett par hetsbloss efter han blev tillsagd var det sista han rokte pa bussen...

Forsta stoppet gor vi kl 22.30 for att ata och (vi borjade aka kl 19) dar jag chrippe sjalvklart ska utmana odet direkt och kastar i mig nan kycklingrora med ris som sakert statt i solen och gottat sig hela dagen, men, tro det eller ej. jag klarade mig fran uppkastningar!

Efter att vi slappt av ett schweiziskt (stavas det sa?) par i nan stad sa var nasta stopp surathani. 4 timmar fran phuket. ca en timmes vantan dar innan en minibuss kor oss vidare till - surathani...... vi hade kunnat ga den biten som han korde oss. ytterligare 2 timmar vantan i surathani's ghetto tillsammans med 3 glada indier fran new dehli. nar en thaisnubbe ikladd endast handduk kommer ut och fragar vart vi ska, sa kommer vi (jag, lina o ewa) overens om att forsoka ta oss till phi phi blir vi erbjudna att betala 550 baht for batbiljetter och hamtning vid bussen. vi nappar och blir snabbt inkastade i en ny minibuss som vi tror ska ta oss till phuket men den tar oss till javisst! en NY buss! vi ar fortfarande i surathani, sa ni vet..

dar ater vi igen och vantar 1,5 timme tillsammans med 2 killar fran manchester innan vi aker vidare med stora bussen, mot phuket.

not.

vi blir overraskat avslappta i krabi darifran sen vi far vanta ytterligare 1,5 timme innan baten tar oss till efterlangtade phi phi island. dar vi nu ar.

12 timmar direktbuss blev alltsa istallet 21 timmar med 2 miljoner byten.

pa baten till phi phi traffade vi tva nya britter - ett par fran leeds och en spanjor som har ett svenskt ex. han kan saga pussgurka. stiligt.

vi blev som vantat direkt paflugna av hotell-folk men starkt psyke som vi har sa bestamde vi oss for att knalla runt och hitta nagot pa egen hand. vi lyckades efter manga "sorry, fullbooked, come back tomorrow" hitta rum pa samma stalle som spanjoren. sergio, forbokat pa. han skrot garna om att hans bara kostade 700 baht, han var inte lika nojd nar vi fick betala 500 baht.

av alla vi snackat med sa verkar ingen bo billigare har. sang, flakt och en liten byra. vem behover mer?

det kryllar av svenskar pa on, linda nere fran nalsta (gymmet) bor pa samma stalle som oss. sjukt.

forsta kvallen har pa on gick vi ut och kakade med naomi, jamie och sergio (leeds och spanien). lina och ewa var trotta efter allt resande och knoppade efter maten, jag hangde pa dem ovanstaende ut pa kalas.

idag tog vi en bat-taxi till longbeach en bit bort pa on, forsta riktiga sol och baddagen var efterlangtad! invigt kameran i vatten ocksa, funkar kanon! nu blir det en hukande dusch da trycket pa vattnet inte funkar om man star uppratt. l

vi kommer stanna 2 natter till har innan vi drar vidare, tack for tipset lotta. vi kollar upp det! lagger upp en del bilder ocksa! vi hors om nagra dagar!

puss o kram , chrippe o lina

vi kommer
Tisdag 27 Januari 2009 - Bangkok
Resealbum: 90 dagar i Asien
Nu ar vi har! Resen gick hur smidigt som helst, vi fick springa lite i wien da vi uppenbarligen maste haft lite motvind som da bara gav oss 30 minuter mellan planen.. en hets-kiss hann vi dock med, skont.

Vi hittade snabbt en taxi till vart lyxiga hotell (tack mamma) dar vi gled in i badtofflor och badrock efter en skon dusch. sen bar det direkt ut pa stan, vi tog en taxi genom hela stan i rusningstrafik for att mota upp ewa pa koh san road. chaufforerna ar mottligt sugna pa att kora pa taximeter och forsoker hela tiden blasa oss, men, icke. 10-12 kronor kostar val snittresan i stan for oss..

ewa hade traffat en hollandsk tjej som motte upp oss pa hotellet for att kaka middag. vi blev tipsade om en fiskrestaurang i chinatown (det ar kinesiskt nyar har nu) som vi efter manga om och men tog oss till. den har hollandska bruden var ett lonely planet freak och vagrade aka nagonstans utan att titta upp det i sin bibel, suck.. iaf. vi kom dit! maten var kanon och vi satt precis vid kanalen och njot av utsikten.

efter maten drog vi till en nattmarknad i en park och kopte oss varsitt par solglasogon infor kommande soltimmar.

Idag kanns det som vi varit runt hela bangkok. vi (Chrippe lina & ewa) borjade dagen med att ta skytrain till ett turistcentrum dar vi skulle kopa tagbiljetter till phuket (vi har andrat rutten lite), men, det var valdigt valdigt fullt. Vi fick iaf tag pa bussbiljetter ikvall kl 19 och ska komma fram imorn bitti kl 08.00 i phuket. tur att pappa skickade med 3 somntabletter. dagens stora projekt var otippat nog att hitta hit, till ett internet cafe. nu ska vi forsoka hitta boende pa nagon o utanfor phuket innan vi ater och hoppar pa bussen!

Vi hor av oss igen och laggar upp bilder nar vi har lite mer tid! Horde att snon lagt sig dar hemma, sweet :)

Massa pussar & kramar fran ett soligt Bangkok!!