Stöd Ukraina

Chrippelinas blogg

Lördag 28 Februari 2009 - Kuala Lumpur
Resealbum: 90 dagar i Asien

Teremakasi, eller?

Ett nytt land, ett nytt sprak och manga nya intryck. Teremakasi, sa sager man tack pa malay, men varje gang jag forsoker anvanda det sa skrattar folk. jag fattar fortfarande inte varfor. hmm.

Vi tog nattbussen fran Had Yai i sodra Thailand till Malaysias huvudstad, Kuala Lumpur.
Vi kom fram till ett blott KL kl 4 pa morgonen lokal tid, det skiljer numera 7 timmar till er dar hemma.

Det anda vi egentligen visste om KL var att chinatown var stallet att leta upp for att bo billigt.
Redan efter nagra minuters promenad sa dok en halvpackad snubbe upp och fragade om vi letade efter boende, jag vet inte vad som hant med oss under resan men vi tyckte han verkade cool sa vi hangde pa till ett stalle som hette "le village".

fruktansvart ballt stalle, byggnaden var fran tidigt 1900 tal och det kandes som att komma hem till nagon.
en trappa upp fran smeten av chinatown, mittemellan en mobilaffar och en restaurang lag forst att som ett vardagsrum med lite hangstolar, soffor och sakert 100 tal coola malningar pa golv och vaggar. var som att komma in pa en konstutstallning. vi bestamde oss for att bo alla 3 tillsammans, martin och marie akte vidare.

ett litet rum bara en skjutdorr fran vardagsrummet men kostar det bara 80 kronor natten, for 3 pers, mitt i stan sa slar man bara till. ett litet kok dar man fick gratis kaffe och te, kokvra... ja, jag skulle kunna forsoka beskriva stallet hur lange som helst men det gar nog bara att uppleva for att fatta hur coolt det var.

en trappa upp lag mer rum och aven ett till sallskapsrum med tv och soffa, sen en trappa till lag takterassen dar det var bord och massa soffor och fotoljer.

Lina har inte riktigt lyckats bli frisk sa hon stannade i sangen forsta dagen for att kurera sig och da passade jag och ewa pa att reka stan lite. ett ord racker, STORT. det kandes som vi gick i cirklar i timmar sa vi tog en taxi till nat megacenter for att forsoka hitta lite klader.

Lina piggade pa sig pa kvallen och vi gick ut och tog en middag tillsammans med Ian fran USA och Chad fran Kanada som bodde pa samma stalle osm oss. En svang pa den kaotiska kvalsmarknaden i Chinatown hann vi ocksa med, med samma resultat som oftast, nat par solglasogon, nagon planbok osv osv.. sjukt kul att pruta har, borjar dem pa 150 sa kan du latt fa ner den till 30-40, ewa forsokta betala 10 for allt.

dag 2 blev en sightseeing dag dar vi var och tittade pa petronas tower, som tills 2004 var varldens hogsta byggnad. aterigen, STORT. vi kunde tyvarr inte aka upp da alal biljetter var slut for dagen..

pa kvallen drog vi ihop en del folk vi traffat i KL och gick ut och festade pa reagge bar. jag, lina, ewa, ian, 3 tjejer fran lund och ett par fran oxford. buckets och vattenpipa till bob marleys toner slog inte fel.

vi fortsatte kvallen pa var takterass med gitarrspelande och sjungande, alla, jag menar verkligen alla, nastan, som bodde dar kunde spela gitarr?

dag 3 blev, tro det eller ej, ocksa lite sightseeing, vi akte till en stor park och strosade runt och tittade aven pa nagot djur som hette mousedeer, aldrig sett pa maken till fult djur. det fanns aven dess kusin, radjuret.
Det var sa sjukt varmt den har dagen sa vi var snudd pa att aka till ett narliggande vattenland men vi fick ge oss mot hungern. At for forsta gangen i mitt liv mat fran Nepal, intressant ar ordet. paminner en hel del om indiskt, men anda inte.

Lina och Ewa gick tillbaka och slappade pa hotellet medans jag och Ian drog och fixade biljetter till Cameron Highlands, dit vi skulle aka dagen darpa.. mer om det i kommande inlagg...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet