V A T i olika stater

Av Ranca
5 juni 2009 14:06
Visningar: 8398
Är det någon som har kolla på vilken nivå VAT ligger på i olika stater och vilka regler som gäller. Kan det stämma att det är 0% på kläder och skor i New York om man handlar för under $100?

Tänkte försöka planera vart det är smartast att shoppa under resan i sommar.
Av Ranca
6 juni 2009 17:47
Tack för länken!
Jag har nog blandat ihop vad de olika skatterna kallas.
Av Loranga
8 juni 2009 16:31
På Macys i NY kan du få tilbaka all skatt om du visar upp ditt pass. Antingen redan vid köpet eller samla kvittorna och lämna in i kundservicen.

/Anna
Av Joje_66
8 juni 2009 16:49
Citerat från loranga:
På Macys i NY kan du få tilbaka all skatt om du visar upp ditt pass. Antingen redan vid köpet eller samla kvittorna och lämna in i kundservicen.

/Anna
Hej, tror faktiskt inte det stämmer riktigt. De har inte möjlighet att ge någon skatteåterbäring vad jag vet. Däremot har vi som utländska turister vid våra besök på Macy´s både i NY och Florida fått en rabatt på 11%. Rabatten gäller dock inte på riktigt alla varor.
Av Ulleb
8 juni 2009 19:42
Hej nu hänger inte jag med alls =) Menar ni att man inte ska betala det pris som står på kläderna? Är det + något eller - ngt på det som står på prislappen???
Ulleb
Av Sasv100
8 juni 2009 19:46
På prislapparna i USA så tillkommer nästan alltid den lokala skatten/momsen/VAT.
Av Joje_66
8 juni 2009 19:58
Citerat från ulleb:
Hej nu hänger inte jag med alls =) Menar ni att man inte ska betala det pris som står på kläderna? Är det + något eller - ngt på det som står på prislappen???
Ulleb
När det gäller Macy´s
De har skyltar i butiken vart man ska vända sig, sen får man och får ett kort som man sedan visar i kassan. Man måste ha legitimation för att visa att man är turist. När man betalar är det priset på varan minus de 11 procenten (om det gäller på den varan) sen tillkommer Sales Tax på det slutliga priset.
Sales Tax varierar som sagts tidigare mellan olika stater och läggs på på priset i kassan.
9 juni 2009 14:55
Sales tax varierar väldigt kraftigt mellan olika stater och på olika varor i USA. Samt även på olika datum. Exempelvis har jag råkat ut för följande i New York. Under en viss sommarperiod var sales tax nedsatt söder om Houston Street i New York. Eller en viss vecka som de hade tagit bort sales tax men bara från skor. Det gäller att vara uppmärksam så kan man göra riktigt bra klipp. När det gäller Macy's och även lite mer prisvärda Bloomingdale's så är det bara att ta med sitt pass så får man som tidigare sagt 11% tourist discount i kassan. Kan rekommendera Bloomingdale's på Broadway i SOHO som är lite snällare mot plånboken än vad stora Bloomingdale's är.

Shop till you drop :-)
Av Asok
11 juni 2009 19:09
Nu är det ett tag sedan jag var i USA senast men när vi var där och bilade runt i SD, NM o Arizona såg vi alltid till att tanka på indianreservaten eftersom de inte har någon Sales Tax.
Av Joje_66
11 juni 2009 22:52
Citerat från asok:
Nu är det ett tag sedan jag var i USA senast men när vi var där och bilade runt i SD, NM o Arizona såg vi alltid till att tanka på indianreservaten eftersom de inte har någon Sales Tax.
Exakt, de gör också bra pengar på skattefri sprit och cigaretter mm. samt spel.