Thailand Juni och Juli

31 mars 2013 20:21
Visningar: 534
Hoppas på lite tips / idéer och råd med följande inlägg.

Vi är 2 vuxna och en 5 åring som skall vara ca 4 veckor i Thailand denna sommar.

Vi är inne på Koh Samui / Koh Tao och ev Koh Chang / Koh Samet.

Det skall väll vara relativt bra väder denna period i dessa områden.

Det vi letar efter är lite åsikter och även tips på dessa ställen.
Allt från hur resa / ta sig emellan till vad man inte skall missa osv osv :)

På förhand tack.
31 mars 2013 22:27
Hej!

Koh Chang skulle jag nog tyvärr undvika på sommaren...Chang är ett av dom ställena det "brukar" regna mest på under sommaren.

Samet är en fin liten ö nära huvudstaden Bangkok, den populäraste och finaste beachen på Samet är nog "Hat Saew Kaew" även kallad Diamond Beach.
Hit åker man för avkoppling, det finns egentligen inte så mycket att göra på ön förrutom och bada och sola och ha det gööt...men det är inte dumt det ;-)

Till Samet tar man buss/taxi 2,5-3h till piren i Ban Phe därifrån tar man en båt som går rätt tätt. resan till Koh Samet tar ca 40 min med färja om man vill ta sig snabbare till ön kan man ta en speedboat men den kostar några tusen Bath medans färjan kostar ca 100 bath/person.

Angående Samui så finns det betydligare mera att göra på denna ö samt öarna nära som bla Koh Tao.
Hit tar man sig smidigast om man flyger med Bangkok Airways från Suvaranabhumi Airport i Bangkok.
Om ni gör detta och har lite tid över innan flyget går, så skall man utnyttja Bangkok Aiways Lounge på flygplatsen ..loungen finns när gaten. Vid uppvisande av biljett får man gå in i loungen och vänta på sitt flyg.
Inne får man även grattis lätt förtäring samt popcorn och grattis internet om man känner för att surfa lite.
Flygbiljetten brukar ligga runt 3500-4000 bath enkel väg per person...man kan komma betydligt billigare undan om man tycker det är lite dyrt. Men då får man ta bussen och sedan båt sista biten till Koh Tao/Samui, men det är kanske inte nått att rekommendera om man reser med små barn.

Jag skickar med vårt album från vår resa till bla Samui området...där får du säker ett antal tips.
Om du funderar över nått, kan du höra av dig så skall jag försöka hjälpa dig!
http://www.reseguiden.se/forum/resor/tillbaka-till-thailand-juni-juli-2010-4419

Mvh/Muangthai