Sri Lanka med barn i juli. Ska man undvika södra/västa delen helt?

11 feb. 2019 19:20
Visningar: 373
Vi har bokat flygbiljetter till Sri Lanka i juli, vi kommer att vara borta i tre veckor. Vi är tå vuxna och två barn på 5 och 7. Både vi och barnen är resvana och blir lätt rastlösa så vill gärna se och uppleva en del. Så vår plan är att besöka både inlandet och kusten och gärna safari också.

Är det någon som har bra tips på rutt för Sri Lanka under sommaren? Jag har förstått att det är regnsäsong i västra och södra delen. Men är det så illa att man helt ska undvika det? Vi har tänkt att sendera mestadelen av tiden i östra delen, på grund av vädret, tänkte kanske Trincomalee eller Pasikudah.

Här är den rutten jag har tänkt, men den inkluderar ju då också södra delen, och det är det jag är lite osäker på på grund av dåligt väder:

Colombo - Hikkaduva eller Mirissa, stanna där 4-5 nätter.
Yala eller Udawalala för safari 1 natt
Ella - 1 natt
Nuwara Eilya - 1 natt
Pasikuda eller Tricomalee blir huvudbas för resan. ca 10 - 14 dagar.
Kandy 1 natt
Tillbaka till Colombo

På resan i inlandet tänkte vi boka chaufför. Tar gärna emot tips här också.

:-) Emma
13 feb. 2019 12:46
Hej!
Jag skulle rekommendera er att röra på er mer :)
Nyss hemkommen från Sri Lanka (för fjärde gången) och jag kan varmt rekommendera Terrence som chaufför.
Ni kan nå honom på:

https://www.facebook.com/royalescapestours/

Han kan även hjälpa er att boka bra och prisvärda boenden, boka biljetter (om man vill åka tåg t.ex), boka safarijeep, hämta och lämna på flygplatsen och ge bra guidning genom hela trippen.

Jag tror inte man ska vara alltför rädd för regnsäsongerna. Jag har fått förklarat för mig att regnet kommer för det mesta på kvällarna. Men fråga honom så hjälper han er att lägga upp en bra rutt :)
Av Kajsa71
21 feb. 2019 07:52
Hej!
Sri Lanka är en fantastisk ö vi har varit där 16 gånger.
Jag hade inte rest på södra delen i juli eftersom vädret inte är så bra vi var där en gång i augusti
och det stormade och blåste mycket och det gick inte att bada i havet. Är inte säker på att nationalparkerna
Udawalawe och Yala är öppna för dom stänger vissa perioder när det regnar för mycket.
Håller er på östkusten som är helt fantastiskt denna tiden på året i Trincomalee finns fina korallrev om ni
gillar att snorkla. Gå in på hemsidan www.rundresorsrilanka.se där finns mycket att se och läsa om ön.

Önskar er en härlig semester