När, var, hur?

Av Luws
10 mars 2013 18:41
Visningar: 1079
Maken och jag planerar en visit till New York. 30 år sen sist! En viss beslutsångest har infunnit sig. Vi vill åka snart, senast maj.
Ska man välja ett paket med resa och hotell eller separat.
Weekend eller en hel vecka?
Vi vill bo bekvämt och ha några få besöksmål och sedan mest njuta av atmosfären. Var ska man bo?
Sedan är min man närmare två meter lång, vi vill gärna flyga utan kramp...finns det flygbolag att undvika då?
Ja, frågorna är många....hjälp!
Av Annl
10 mars 2013 19:47
Åh, så underbart att åka till NYC. Ni kommer att få det fantastiskt!

Jag är också lång - 185 cm - och den bekvämaste flighten som jag haft - sett ur ett "benperspektiv" - är med det indiska bolaget Jet Airways till NYC. Man märke inte att personen framför fällde stolen och gott om plats. Underbart god mat också - som en extra bonus. Det var en Boeing 777 som vi åkte med.

Jag skulle boka på egen hand - sparar en massa pengar. Du hittar billigt flyg på skyscanner.se och boende kan du hitta i mängder på någon av hotellbokningssajterna.

Med tanke på lång resa och tidsomställning så rekommenderar jag i vart fall en förlängd weekend men förstås gärna en vecka om det är möjligt för er - allt för att ni ska kunna njuta så mycket som möjligt och få en fin upplevelse.

Fråga gärna om ni vill ha mera tips!

Ha en fantastisk resa!
Av Luws
11 mars 2013 07:01
...tack för snabbt och matnyttigt svar! :) det här är ju ett fantastiskt forum! Vi har suttit och bläddrat och kollat runt efter tips om sevärdheter. Själv känner jag mindre för rena "attraktioner" . Ser oss mer som strövandes runt i intressanta och "färgstarka" områden, insupandes atmosfär. Vi är båda mycket för att åromenera pch "titta på folk" . Ju mindre svettiga folksamlingar pch köer, dest bättre. Det är ju lätt att få prestationsångest, - var ska man börja? Tar gärna emot dina personliga favoriter. :)
Av Hawaii
11 mars 2013 08:45
Strosa runt i Central Park, helst en lördag eller söndag. Besök Harlem och huvudgatan där, 125th Street. Kolla upp Apollo Theater där - legendarisk. Tycker själv att området strax söder om Central Park är bra att bo i. Mycket inom gångavstånd där, och det som inte är gångavstånd är ganska lätt att nå med buss, tunnelbana eller taxi. Och jag tycker också en weekend är i kortaste laget. Försök att ha minst fem dagar i NYC.
Av Peter_o
11 mars 2013 09:42
Ja, ett av de absolut största nöjena i New York är ju att strosa runt, och 5 dagar i NY är nog rätt lagom för det. Med resdagar är man ju då uppe i en vecka, men det är det värt.

Några fasta punkter är ju bra att ha, och ett absolut måste är då att ni 'strosar' på High Line. Börja t ex vid hissen upp i korsningen 14th Street / 10th Avenue. Gå gärna genom Chelsie Market först, ingång från 9th Avenue / 15-16th Street.

Apollo Theater har amatörtävlingar onsdagskvällar, rekommenderas inte minst för folklivet. (Även det på 125th Street).

Eftersom det var ett tag sedan du var ower there så kan det vara bra att veta att det absolut inte är något problem med att gå omkring i Harlem. För övrigt ligger ju Marcus Samuelssons restaurant Red Rooster där, men boka bord snabbt om ni vill äta lunch/middag där.

/PeterO
Av Luws
11 mars 2013 13:58
Tack gulliga ni! :)
Av Luws
13 mars 2013 19:18
....nu har vi kommit lite längre i planeringen och tänker oss (troligen) att åka 4-10 april. Har kollat runt på olika sajter och känner (som alltid!) hur beslutsångesten pockar på. Är så rädd att det ska bli nåt fel när jag ska boka via nätet !
Tänker mig prisnivån runt 20000kr för flyg o hotell för oss båda. Har hittat sådana alternativ. Hur är det med paket, tycker att de kostar ung. lika som när jag kollat separat. finns det några fördelar?

Har kollat på andra svar här kring olika flygbolag men dessa har främst berört, för mig, mer kända bolag. Finns det några bolag man bör undvika kring komfort/service? Anser mig vara relativt fördomsfri men ryska, turkiska bolag ...hmmmm?

Vill alltså gärna ha tips om v vettigaste flygbolagen för att stå ut i ca10 timmar

Hur tänker man kring tidsomställningen? Har hört att hemresan är viktig för att komma in i rel. Normala gängor..?

Samt, ge några tips på bra hotell i medelprisnivå. Gärna namn så jag kan leta direkt ( beslutsångest är inte att leka med...)

Lena
14 mars 2013 10:34
Ja, varför åka till USA via Ryssland eller Turkiet? Känns ju onödigt.
Personligen bryr jag mig inte så mycket om benutrymme, men Virgin Atlantic ska vara bra. Sen har jag inget emot British Airways, SAS, Air Canada och KLM t.ex. Air France brukar folk inte gilla så mycket.
Det tar inte riktigt 10 timmar att åka till New York, 7,5 respektive 8,5 timmar tar SAS flyg. Men visst, räknar du med mellanlandningar så... Men då behöver du ju inte sitta på samma plan hela tiden.
Av Annl
14 mars 2013 12:58
Vad gäller tidsomställningen så fick jag lära mig när vi skulle åka till USA första gången att tricket är att resa ut så tidigt som möjligt från Europa och att resa hem så sent som möjligt från USA - allt för att minimera effekterna av tidsomställningen.

Nu finns det ju ingen anledning att åka via Istanbul när ni ska till USA eftersom det ju ligger "fel", geografiskt sett. Men rent allmänt kan sägas att Turkisk Airlines är ett riktigt bra flygbolag. Första gången jag hörde talas om den rynkade jag på näsan och dissade dem - men det var dumt gjort för de är som sagt riktigt bra; riktigt bra service, fantastisk mat (som nu blivit ännu bättre), bra underhållningssystem och nya fina flygplan.

Delta är ett bolag som du definitvt ska undvika.

Smart - för att minska flygtiden - är ju att byta i London eller på Island eller flyga direkt från Arlanda eller Köpenhamn - dessa destinationer ligger ju så att säga åt rätt håll. Nackdelen med London dock är att man på vägen hem från NYC får en relativt kort flygning som innebär att det blir för lite sovtid efter mate serverats och lugnet lagt sig. Jag minns att jag var helt färdig när vi landade i London halv åtta på morgonen efter den korta sömnen. Å andra sidan kan man ju äta på flygplatsen före flighten och sen bara dra på sig sovmasken och öronpropparna och försöka knoppa in.

BA är bra tycker vi och detsamma gäller Lufthansa. Senast åkte vi med SAS och blev positivt överraskade -helt OK mat och bra service. Vill du byta i Bryssel (som är en väldigt smidig flygplats) så kan du flyga med det indiska bolaget Jet Airways som är riktigt bra och fantastiskt god mat.

Undvik att byta i Paris - CDG är inte ett roligt ställe.

Hotel Affina Dumont är ett riktigt trevligt ställe som dessutom ligger väldigt bra till.
Citerat från luws:
....nu har vi kommit lite längre i planeringen och tänker oss (troligen) att åka 4-10 april. Har kollat runt på olika sajter och känner (som alltid!) hur beslutsångesten pockar på. Är så rädd att det ska bli nåt fel när jag ska boka via nätet !
Tänker mig prisnivån runt 20000kr för flyg o hotell för oss båda. Har hittat sådana alternativ. Hur är det med paket, tycker att de kostar ung. lika som när jag kollat separat. finns det några fördelar?

Har kollat på andra svar här kring olika flygbolag men dessa har främst berört, för mig, mer kända bolag. Finns det några bolag man bör undvika kring komfort/service? Anser mig vara relativt fördomsfri men ryska, turkiska bolag ...hmmmm?

Vill alltså gärna ha tips om v vettigaste flygbolagen för att stå ut i ca10 timmar

Hur tänker man kring tidsomställningen? Har hört att hemresan är viktig för att komma in i rel. Normala gängor..?

Samt, ge några tips på bra hotell i medelprisnivå. Gärna namn så jag kan leta direkt ( beslutsångest är inte att leka med...)

Lena
Av Luws
14 mars 2013 14:38
Återigen tack ! :)
Av Luws
14 mars 2013 14:45
....och kom på en sak. Någon i min närhet sa att det var bra att bo i Brooklyn. Billigare och ändå nära in till allt på Manhattan. Vad säger ni om det ?
Av Hawaii
14 mars 2013 20:16
En viktig detalj när det gäller NYC (och storstäder i allmänhet) är att det kan lätt kännas jobbigt efter ett par dagar. Man vill ju vara ute och uppleva så mycket som möjligt, men det är knappast praktiskt, eller att rekommendera, att vara ute på stan från 08 till 22 nonstop. Att kunna göra ett par korta vilouppehåll på hotellrummet under dagens lopp innebär att man kan få ut mer av vistelsen. Ju längre hotellet är från platserna man vill strosa runt i, desto mindre chans att man gör detta. På ett hotell strax söder om Central Park (t.ex.) blir det en bagatell att ta lite "time off" utan att det äter upp värdefull tid. Den möjligheten missar man så fort man måste ta tunnelbana eller buss eller taxi till hotellet.
Av Luws
14 mars 2013 20:26
ok, det var en klok tanke. Tack!
Av Peter_o
14 mars 2013 23:15
Du frågade om fördel med paketresa, den enda jag vet är att man kan få ersättning vid konkurs av resebyrån...

Men för att vara lite allvarligare så gäller ju konkursskyddet även för om flygbolaget går i KK, men ska du boka för resa i april så är det nog inget problem.

Du har inte fått tips på hotell, men eftersom det inte är så lång tid till du ska resa så hjälper kanske inte rekommendationer eftersom många hotell troligen är uppbokade.

Sök på t ex hotels.com eller booking.com (du kan också använda landskoden .se - det blir samma sajt).
Sedan du sökt en gång på New York kan du specificera vilket område du vill bo i och sortera träfflistan efter pris.

I NY kan jag garantera att du får vad du betalar för. Jag tror du blir nöjd om du väljer ett hotell för $200 per natt, även om jag aldrig betalar över $150 och är helnöjd (http://www.sihnyc.org/).

Man kan nog hitta billigare hotell på Brooklyn, men att hitta de som ligger nära en tunnelbanestation har jag gått bet på. Jag tycker bästa området ligger mellan 12 och ca 59:e gatorna på Manhattan, gärna åt väster eftersom det är flest tunnelbanelinjer där (östra sidan har nästan bara gröna linjen). Kolla på www.mta.info .

Är det jobbigt att hitta hotell kan du ju alltid boka på http://www.hotelpenn.com/

/PeterO
Av Annl
15 mars 2013 20:34
Säkert billigare men smidigare och trevligare att bo på Manhattan säger i alla fall jag och det blir som Hawaii säger lättare att ta sig hem för en siesta om man bor centralt där man rör sig.
Citerat från luws:
....och kom på en sak. Någon i min närhet sa att det var bra att bo i Brooklyn. Billigare och ändå nära in till allt på Manhattan. Vad säger ni om det ?
Av Katrinl
17 mars 2013 09:54
The Muse hotel bodde vi på förra året. Låg kalasbra ett stenkast från Times' square. Fräscht, snyggt och med bra frukostställe tvärs över gatan. Ett litet tips i hotelldjungeln:)
Av Luws
17 mars 2013 11:08
Tack alla snälla! Blev ett hotell lite vid sidan av kanske, vid FN byggnaden, men det blir nog bra. Allt är bokat och klart. Lite pirrigt för ett par ringrostiga resenärer men det ska bli så kuuul! :)

/Lena
Av Peter_o
17 mars 2013 16:49
Se bara till att köpa ett Metrocard för obegränsade resor på buss och tunnelbana. Du har buss M42 på 42nd Street (ändhållplatsen verkar ligga på 41st Street) eller M50 som har ändhållplats på 49th Street. Kolla kartor på mta.info. Tittar man på den sajten på helgdagar ska man börja med att klicka på MTA Home i övre högra hörnet, annars hittar man nog aldrig Maps (i den svarta listen).

Be att få kartor (Subway System och Manhattan Bus Map) i kuren som finns vid många tunnelbanenedgångar.

/PeterO
Av Peter_o
20 mars 2013 23:05
Vilken flygplats kommer du till? Spelar ju ingen roll om du tänker ta taxi till hotellet, men vill du åka på annat vis kan det vara bra att fundera igenom det före resan.

/PeterO
Av Luws
21 mars 2013 19:12
..har faktiska funderar på det Peter! Fantastiskt att du tar initiativ till frågan :) vi landar på Newark flygplatsen och ...ja, jag vet faktiskt inte hur man ska ta sig in till Midtown på bäst och smidigaste sättet, och för en rimlig peng...

En ytterligare fråga, vi ämnar ju inte besöka alla kända sevärdheter men detta New York pass, är det något att ha och denna " hop on, hop off " buss hur är det med den?

...Sedan är det ju detta som jag funderat över.... med vad och Var ska man börja när man väl är där..... .? Förnöjsamt problem iofs men ändå....som lantis är det nog lätt att bli överväldigad....
Av Peter_o
22 mars 2013 17:57
Citerat från luws:
..har faktiska funderar på det Peter! Fantastiskt att du tar initiativ till frågan :) vi landar på Newark flygplatsen och ...ja, jag vet faktiskt inte hur man ska ta sig in till Midtown på bäst och smidigaste sättet, och för en rimlig peng...

En ytterligare fråga, vi ämnar ju inte besöka alla kända sevärdheter men detta New York pass, är det något att ha och denna " hop on, hop off " buss hur är det med den?

...Sedan är det ju detta som jag funderat över.... med vad och Var ska man börja när man väl är där..... .? Förnöjsamt problem iofs men ändå....som lantis är det nog lätt att bli överväldigad....
Det finns 4 sätt att ta sig från Newark till Manhattan: Taxi, Shuttle Bus, Reguljär buss och tåg. Limousine räknar jag inte med.

Taxi kostar $60-80 men obs att frågar du om pris innan så tar de troligen inte med tullavgift och dricks.

Shuttle Bus tar dig till hotellet för ca $25/pp. du kan få passera några andra hotell på vägen.

Vanlig buss, Airport Express, stannar på tre ställen utefter 41-42:a gatan. Kostar $28 t.o.r. eller $16 för +62. Avgår var 15:e minut.
(Obs att man inte kan köpa billigare Metrocard för +62).
Tar du den bussen bör du byta till buss M42 vid första eller andra stoppet på Manhattan (dessa är på 42:nd Street. Åker du till ändhållplatsen så är det på 41:st Street). Med buss M42 åker du troligen till dess ändhållplats i samma riktning som den buss du kom med). Innan du kliver på M42 måste du ha köpt ett Metrocard för enkelresa eller ett 7-dagars. Obs att en dag räknas även om du bara åker denna resa den dagen. Metrocard köper man i tunnelbanan. (Man kan betala med MYNT på bussen (inte sedlar)).

Tåget kostar ung som bussen. Först åker man det förarlösa AirTrain till ena ändhållplatsen och sedan byter man till tåg, det går till Penn Station där du får byta till röd tunnelbana (linje 1, 2 eller3) och åka en hållplats Uptown för att där byta till buss M42.

Själv åker jag med lite packning och tycker det är kul att åka med kommunala transportmedel.

Jag tycker New York Pass är överreklamerade. Men hinner inte med så mycket på en vecka att det lönar sig.

Personligen lägger jag inte ner 300 kr på en tur runt på Manhattan (dessutom krävs 2 turer för att komma runt på hela ön) men visst finns det de som gillar Hop On Off-bussarna.

Det är nog bra om du bokar besöket på 9/11 Memorial hemifrån (gratis), på en tid som du tror passar. Det går att lösa nytt på plats om du missar tiden, men det blir en del onödigt traskande fram och tillbaka för information och ingång ligger inte ihop.

Vad du ska börja med vet jag inte, men på din lista ska du ha High Line, Battery Park, Brooklyn Bridge, 5th Avenue (med flera avenyer), Times Square, Top of the Rock (eller Empire State Building), 125th Street (uppe i Harlem), Chinatown ... osv. Central Park tycker jag inte du ska gå i de första 2-3 dagarna utan först sedan du verkligen kommer att uppskatta lugnet där.

/PeterO
Av Luws
22 mars 2013 21:13
....blir förundrad över detta forum, helt fantastiskt! Får se till att ha nätuppkoppling under vistelsen i New York ;) tack Peter! :))
Av Peter_o
23 mars 2013 08:59
Citerat från luws:
....blir förundrad över detta forum, helt fantastiskt! Får se till att ha nätuppkoppling under vistelsen i New York ;) tack Peter! :))
Efter att läst ditt första inlägg där en av meningarna är "Var ska man bo?" så kan jag skriva hur långa svar som helt till dig!

Tänk att det fortfarande finns en som kan skilja på var (befintlighet) och vart (riktning)!

/PeterO
23 mars 2013 10:14
Hawaii skriver så klokt varför man inte skall snåla (mina ord) och bo utanför Manhattan eller i utkanten av alla stora städer. Jag menar "varför bo I Södertälje när man åker till Stockholm?" Även om det går att ta sig mellan A och B tar det ju TID - och en del känner till att tid är pengar :)

Peter_o skriver också klokt när han påpekar att man inte kan bo i en riktning! Amen to that :)

Angående hopon/hopoff i allmänhet (inte bara NYC) - jag har på senare tid faktiskt börjat åka dessa bussar. dels är det skönt att bara få sitta och lyssna på en guide (roligast med liveguide så klart), dels är det för mig ett bra sätt att få lite smak på sevärdheterna i stan - som jag sedan kan återkomma till om jag vill. Det kostar en del, men det är ju upp till var och en att bedöma om man tycker det är värt hundralapparna. Framförallt kan det vara värt pengarna om man inte har t-banekort, eftersom man kan använda hop-bussarna som transportmedel. kanske inte NYC är bästa stället, men i andra städer kan det vara värt att överväga. Ibland ger de gratisresor på vanliga bussar under 24h.
Av Luws
31 mars 2013 12:00
Det börjar närma sig avresa. Vi åker på onsdag. Funderar på att ev ta en tur ut på Long Island. Var utbytesstudent där för ca trettio år sedan och "värdföräldrarna" bor fortfarande kvar. Någon som har erfarenhet av att hyra bil och köra i New York?
Av Annl
31 mars 2013 12:18
Trevlig resa!

Vi har hyrt bil flera gånger i NYC och även kört där och det är inga som helst problem förutom med parkeringen som är svindyr. Men det kanske du kan komma runt genom att hyra och lämna tillbaka bilen samma dag som du ska besöka värdfamiljen.
Citerat från luws:
Det börjar närma sig avresa. Vi åker på onsdag. Funderar på att ev ta en tur ut på Long Island. Var utbytesstudent där för ca trettio år sedan och "värdföräldrarna" bor fortfarande kvar. Någon som har erfarenhet av att hyra bil och köra i New York?
Av Luws
1 apr. 2013 10:04
Tack Anni!
Det låter bra. Maken har kört i storstäder förr, senast Paris i somras, så han vill gärna prova!
Funderar om det kan vara vettigt att hyra i, säg Brooklyn, eftersom vi ska ut på Long Island.
Är det någon uthyrare du kan rekommendera?
Antar att det räcker med pass och körkort?
något annat att tänka på kring detta?
Av Annl
3 apr. 2013 10:42
Vi hyrde på Manhattan och det var Alamo vill jag minnas. Fungerade hur bra som helst.
Citerat från luws:
Tack Anni!
Det låter bra. Maken har kört i storstäder förr, senast Paris i somras, så han vill gärna prova!
Funderar om det kan vara vettigt att hyra i, säg Brooklyn, eftersom vi ska ut på Long Island.
Är det någon uthyrare du kan rekommendera?
Antar att det räcker med pass och körkort?
något annat att tänka på kring detta?
Av Luws
1 maj 2013 10:49
Vill bara meddela att vår resa gick hur bra som helst :) har väl bara skrapat på ytan av denna kontrasternas stad men fantastiskt var det. Höjdpunkten var att träffa min "värdsyster" från ett utbytesår. Vi hade inte träffats på drygt 30 år! Tack för alla tips <3
Av Annl
10 maj 2013 10:53
Så roligt att ni hade en lyckad resa och att tipsen kunde vara till nytta!
Citerat från luws:
Vill bara meddela att vår resa gick hur bra som helst :) har väl bara skrapat på ytan av denna kontrasternas stad men fantastiskt var det. Höjdpunkten var att träffa min "värdsyster" från ett utbytesår. Vi hade inte träffats på drygt 30 år! Tack för alla tips <3