Liten Mysig stad med Fina stränder i Europa---Tips, någon?

Av Pogge
12 feb. 2010 20:24
Visningar: 7569
Är det någon som har tips på nån Mysig stad med fina stränder som skulle lämpa sig för en avkopplande semester.
Har riktigt dålig koll på sånt.. så alla tips är välkommna?

Johan
12 feb. 2010 20:44
Hej

Kreta har du en stad som heter Chania med 60.000 invånare
Vid Chania har du hela 350 km strand, från små och lugna, till mera folkfyllda.

Var där med min bror för ca 11 år sedan, trivdes jättebra. vi bodde en liten bit utanför Chania stad.
På ett ställe som heter Platanias, som var ett litet ställe med en fin strand o några härliga matställen vid stranden.
Några kvällar tog vi bussen in till stan, som bara tog några minuter.
Själva stan erbjuder många mysiga restauranger vid vattnet, och i dom trånga gränderna.

Skulle helt klart rekommendera området Chania

Lite mera info:http://www.kretaguiden.com/chania/index.asp

Mvh/Siam
Av Kina5
12 feb. 2010 22:46
Kan rekomendera Valencia i Spanien, en riktigt fin stad med mycket och se på samt en lång sandstrand. Vi var där i slutet av januari så då var det inte så mkt badväder men härligt ändå, 18-19 grader på dagarna och soligt. Kanske lite varmare på sommarhalvåret :-)
Det var mitt tips! // Kina
Av Bengtar
13 feb. 2010 09:02 (redigerad)
Utefter franska sydkusten väster om Marseille finns en hel rad av trivsamma ställen.
Sete är en liten fin stad med en mångbesjungen strand. Stranden är två mil lång,obruten.
En anna stad som jag har varit besökare i heter Ste-Marie-de- la Mer. Fantastika stränder, mysiga krogar och med enastående natur runtom.
Det är där man har de svarta tjurarna och alla små tjusiga hästar, för att inte tala om flamingoerna.
Då heter det Camargue.
Den staden ligger några mil söder om Arles.
Att flyga till området är inte kostsamt, lågprisflyg går till flera ställen som Nice, Marseille. Montpellier och Barcelona. Sen hyr man bil.
Ett alternativt färdsätt kan vara lågprisflyg till Paris och därifrån hyrbil one way till Montpellier (åktid Ca 6 tim), och sen lågprisflyg hem.
Det finns att titta på i området så det räcker för tjugo resor, lätt.
Av Pogge
13 feb. 2010 11:09
Tack.... ska verkligen kolla upp alla bra förlag..
men fler önskas..

johan
Av Hkn
13 feb. 2010 11:37
Stränder är inte riktigt min hemmaplan, men...

Sagres, Portugal – många surfare hänger här; finns badvänliga stränder också.
Valencia, Spanien – har redan varit uppe; jag skriver under direkt.
Barcelona, Spanien – har ju faktiskt en strand; passar inte det så kan man ju ta pendeltåget till Sitges.
Biarritz, Frankrike – också ett hang-out för surfare. Ganska avslappnad attityd.
Le Pouliguen, Frankrike – avslappnat så att det förslår. Lite söderut ligger det lite mer mondäna La Baule med riktigt lång strand.
Bilbao, Spanien – inte en kuststad, men strax norr om den finns fina stränder, t ex i närheten av Bermeo.

Mina 50 cent i Europa.

:: h ::
Av Anis
13 feb. 2010 16:06
Rekommenderar AlgheroSardinien, en riktigt mysig och genuin stad med en fin badstrand med vit pulversand och härligt rent vatten. Kreta är väl i och för sig fint, men jag upplevde att det är mycket mer "påflugenhet" från försäljare och bar- och restaurangägare där än på Sardinien. Vill man hyra en bil så är det lugn trafik och stranden och vattnet i Stintino är helt underbart. Man kan åka till Alghero billigt med Ryan Air.
13 feb. 2010 17:40
Jag föreslår Costa de la Luz i södra Spanien. Cadiz har en fin strand och är en sevärd stad. Jag gillar Conil, en gammal stad med milslång strand. Härliga atlanten med sina vågor och salt vatten. Den gamla stadskärnan består av små gränder med barer och restauranger där lokalbefolkningen finns. Gammal stadsportal, torn och kyrka. Nyare delen har snabbköp och finare restauranger. Havet på ena sidan och åkrar på den andra. Enklast är att flyga till Jerez och hyra bil. Det är 8 mil till Conil. Annars kan man också flyga till Malaga och hyra bil, men då är det 23 mil till Conil.
Av Pogge
13 feb. 2010 17:54
Tack för alla bra tips...
Johan
13 feb. 2010 18:38
Om du är nyfiken på Conil kan du gå in på www.chiclana.se/conil och kolla. Där finns förutom bilder från vårt hus även bilder på stranden och staden samt lite nyttigt att veta om området.
Av Theelf
14 feb. 2010 11:31
Min 2 bästa tips till dig blir:

- Collioure:
Liten fantastiskt mysig stad 30 km från den spanska gränsen i franska Rousillion. Precis där Pyrenérna möter havet. Flyg till Perpignan eller Barcelona. Flera små fina stränder i staden och många bra ställen att gå ut och äta på. Helt utomjordiskt bra! Vi hyrde en enkel lägenhet. Gjorde en dagsutflykt med bil till Andorra.

- Sozopol:
Ytterligare ett fantastiskt ställe. Ligger 30 km från Bourgas vid den bulgariska Svartahavskusten. Det finns en liten mindre strand mellan den gamla och den nyare delen av staden. Sedan en större strand lite i utkanten av staden. Fantastiska bad på dagarna, fantastisk mat och fina promenader på kvällarna.

Over & out

TheElf