Kostnad mat

3 apr. 2012 12:57
Visningar: 15257
Hej, vi åker till Florida i oktober, försöker fixa någon form av budget ... men MAT?!? Vad ska man räkna per dag ... tycker det är supersvårt. Vi kommer ha möjlighet till matlagning under ungefär halv resan och då kanske det blir lite billigare. Vi är 3 vuxna och två tonåringar som inte är jättestora i maten. Tacksam för tips hur NI brukar räkna. Vad räknar ni per dag och person?
3 apr. 2012 13:17
Hej!
Jag förstår ditt dilemma, men om det är svårt för dig att sätta budget hur svårt är det då inte för en utomstående? :)

Allt beror ju på vilka matställen ni föredrar eller kan tänka er. Och om budgeten är låst. Om någon svarar att ni klarar er på 200 kr och någon annan på 400 kr - vem stämmer mest in på era önskemål? :) Ja du fattar.

Kolla hemsidor för alla tänkbara snabbmatställen så ser du exakt vad olika menyer kostar. (Lägg alltid till moms på 6-7%)
Taco Bell (Här sägs du kunna få en lunch för under 100 spänn för flera personer)
mc Donalds
TGIF
Kentucky fried
pizza hut (halva priset jmf med Sverige)

andra billiga kedjor:
Sizzlers
Ponderosa
Golden Corrall
IHOP
Dennys
Outback Steakhouse (suveränt gott här kan ni äta ofta utan att ledsna)
Perkins

Flera av dem har buffeer morgon middag och kväll för bara några dollar (frukost) upp till kanske 10 - 20 $

Ingår frukost eller inte i dagsbudgeten?
Jag brukar tänka mig ca 500 spänn per person och dag (och då ingår frulle i det), men det är ju jag. Och då får det kosta mer vissa dagar eftersom jag hållit mig under den andra dagar.

Angående maten ni sedan kan laga "hemma" så kan ni komma riktigt billigt undan. Det mesta ("allt") är billigare än i Sverige, och det som inte är det behöver ni kanske inte köpa. Här har ni mycket pengar att spara och i stället kanske lyxa till lite ute emellanåt :)
3 apr. 2012 13:25
Hihi, klart det är svårt. Jag tänker 250 kr/per dag och person eftersom ingen av oss vuxna är så stora i maten och mina tjejer inte äter så mycket, många dagar är självhushåll. Som sagt, klart det är svårt men somliga har så strikta budgetar att de verkar kunna allt på sina fem fingrar, hihi. Och alltid kul att se hur andra tänker. Frukost ingår de dagar vi ska sova på hotell el. liknande, resten köps och fixas "hemma".
3 apr. 2012 13:33
Hej igen!
Jag tog i när jag sa 500.
Snarare 300 - 400 kr så du ligger nog rätt bra till med 250 kr/pers :)

Är ni små i maten så kan ni lätt äta er mätta på Taco Bell och Pizza Hut till ex. Genom att dela på större portioner.

Dessutom ber jag om ursäkt, alla menyer har inte priser eftersom de varierar från stat till stat (eller ställe)
Av Daytona
3 apr. 2012 16:05
www.applebees.com
www.chilis.com
www.tgif.com
www.outback.com

250 per person bör räcka, absolut! Många av restaurangerna har ät 2 för 20 dollar tex, gå in på deras hemsidor så kan du gå med i deras olika medlemsklubbar för rabatter. Portionerna är stora och många rätter kan man dela på, och får man mat över, så tar man med och har lunchen nästa dag ordnad.

Handla mat att laga själv, är billigare än här hemma. Vi brukar göra Tacos, Pasta med köttfärsås osv.
3 apr. 2012 16:48
Åh, tack så mycket för länkarna, ska absolut kolla så har man LIIIIITE mer koll. Tror jag håller mig till den budgeten, så kan man äta lite billigare ena dagen och slå på lite större en annan ;)
3 apr. 2012 19:10
Måste bara tillägga en sak om Taco Bell...... Jag har ätit där en gång och det kommer aldrig hända igen.
Huujamej vilket otäck upplevelse jag fick där.
Vet inte ens om det var mat som dom serverade där. Hade kanske bara otur men njae.....rekommenderas ej.

Hoppas att ni får en fantastisk resa!//Ellismellis
3 apr. 2012 20:25
Citerat från ellismellis:
Måste bara tillägga en sak om Taco Bell...... Jag har ätit där en gång och det kommer aldrig hända igen.
Huujamej vilket otäck upplevelse jag fick där.
Vet inte ens om det var mat som dom serverade där. Hade kanske bara otur men njae.....rekommenderas ej.

Hoppas att ni får en fantastisk resa!//Ellismellis
Jag håller delvis med dig. Men jag skall ge TB en andra chans :)
3 apr. 2012 21:04
Alla i vår familj ÄLSKAR Taco Bell. Alltid ett säkert (och billigt) kort. Ett av få ställen där alla vill äta. Men smaken är ju som baken.....
Av Pebles
3 apr. 2012 21:31
Vi var i Florida över jul och nyår.
Vi är 2 vuxna och 2 tonåringar. Hade en "matbudget" på 900:-/dag och det var sällan vi gjorde av med allt!

När det gäller TB var vår första upplevelse ingen höjdare. Men vi gav det en andra chans och då beställde vi utan böner. Mycket bättre tyckte vi!

Florida är fantastiskt! Så ni får säkert en underbar resa!
3 apr. 2012 22:04
Ett bra sätt att få en uppfattning om priserna i affärerna är att helt enkelt titta på deras hemsidor, t.ex. http://www.publix.com har själv lagt ut lite priser på saker vi köpt på http://www.floridasidan.se/FlPriser.php

Vi tyckte Taco Bell hade riktigt god snabbmat till mycket bra priser. Andra man kan äta hos, Miami Subs, Rustica Pizza, Wendys och varför inte t.o.m. Burger King i deras hemstat. Det är ingen brist på mat till bra priser varken i affärer eller på serveringar, finns också ett bra utbud av mellantinget, färdiglagat i butikerna.
4 apr. 2012 00:44
Vill bara tillägga att matställena jag tidigare gav som förslag inte alls är kvalitetssäkrade av mig ;)
Annat än Outback Steakhouse och Pizza Hut:)

Ta det som exempel på billiga kedjor helt enkelt.
4 apr. 2012 06:50
Hihi, jag kommer inte jaga någon här för att vi får dålig mat. TB har jag hört från min bror att man ska låta bli bönorna, han tyckte också det var gräsligt men jag blir lite sugen jag, hihi. Tack alla för era tips och svar. Det låter ju kanske helt knäppt men vi har faktiskt varit där en gång men det var så kort tid (en vecka inkl. resan) att jag inte hann registrera några matpriser, haha. När vi nu ska åka många fler och under 19 dagar så blir det annorlunda och just att vi kan laga mat många dagar själv gör ju på sig.
4 apr. 2012 23:00
Tack för tips. Vi planerar oxå resa 2vuxna o 2 barn, budget 1000:- om dan, då kanske det funkar när man ser eran budget ;)
Citerat från pebles:
Vi var i Florida över jul och nyår.
Vi är 2 vuxna och 2 tonåringar. Hade en "matbudget" på 900:-/dag och det var sällan vi gjorde av med allt!

När det gäller TB var vår första upplevelse ingen höjdare. Men vi gav det en andra chans och då beställde vi utan böner. Mycket bättre tyckte vi!

Florida är fantastiskt! Så ni får säkert en underbar resa!
5 apr. 2012 07:55
Då kan jag konstatera att min tänkte budget på 1000 kr per dag verkar vara rimlig. Tack alla för hjälpen!
Av Annl
6 apr. 2012 16:48
Finns en annan gammal tråd på samma tema - kolla den så finns det kanske fler tips.

I alla fall så kan man ju säga att om man vill så kan man äta riktigt billigt i USA.