Hur tidigt kan man boka?

17 juli 2012 15:16
Visningar: 4614
Hej

Vi är 7 killar som tänkte flyga till Chicago och köra till LA i augusti 2013. Eftersom att vi har bestämt detta tänkte vi spara pengar på att boka nu men det finns inga flyg. Hur tidigt kan man förboka och vet någon hur mycket man kan tjäna på det?
Av Peter_o
17 juli 2012 17:47
Jag tycker ett halvår innan kan vara lämpligt om du bestämt bolag, dvs vill flyga direkt. Skulle tro att flertalet bolag är bokningsbara ett år i förväg. Det lär ju inte komma några extraerbjudanden för resor under augusti.

Är du öppen för att flyga med ett byte bör du följa utvecklingen och slå till i trakterna av ett halvår innan.

Jag testade SAS och en resa i juli 2013 kostar 8.704 kr och en resa nu i augusti 2012 får man för 8.734 kr och det tyder ju på att det inte blir någon större prisskillnad. Däremot måste man ju boka innan platserna tagit slut.

/PeterO
17 juli 2012 21:06
Vissa flygbolag släpper sina biljetter ett år i förväg, många 11 månader före. De billigaste biljetterna säljs ju oftast först och du bör få bra priser om du håller dig till ca 10 månader före avresa. Men visst, är det inte många som bokar i början håller sig priserna några månader till.
Av Annl
18 juli 2012 16:12
Ju tidigare desto bättre är min erfarenhet.
Av Tubbe
18 juli 2012 16:27
Hej

Min uppfattning är att för tidigt kostar ganska mycket. Runt 6 månader innan brukar bli bäst pris.
( ej sista minuten inräknad)
Flygbiljetter är som sagt färskvara så att det gäller att surfa in och kolla väldigt ofta.

Dock har jag märk att lågprisbolag ofta höjer priset vid bokning om man är flera personer som ska åka.

/ R
Av Tonyj
18 juli 2012 16:35
Bokade Stockholm _ San Francisco den 10/4 Med utresa 1/9 7016 Kr T&R Med Mr jet
Nu kostar samma resa 9500 Kr (svar =tidigt är bättre)
Av Annl
18 juli 2012 16:37
Och min erfarenhet är den motsatta - jag har sumpat ett antal billiga biljetter genom att sega och vänta för länge...

Tips är att börja bevaka priserna runt 11 månader i förväg för att se vart de tar vägen och vad som händer - för att ytterligare komplicera till det så har jag hört att det är olika prispolicy vad gäller olika bolag.

Och glöm inte att rensa bort cookisar från din dator - annars känner flygbokningsajten av detta och det påverkar priset.
Citerat från tubbe:
Hej

Min uppfattning är att för tidigt kostar ganska mycket. Runt 6 månader innan brukar bli bäst pris.
( ej sista minuten inräknad)
Flygbiljetter är som sagt färskvara så att det gäller att surfa in och kolla väldigt ofta.

Dock har jag märk att lågprisbolag ofta höjer priset vid bokning om man är flera personer som ska åka.

/ R
Av Marulk
18 juli 2012 19:34
vi har redan bokat våra biljetter inför nästa sommar (juni) tror knappast att priserna kommer sjunka nämnvärt. dessutom ser vi att hotellen redan nu börjar bli fullbokade. somliga orter helt omöjligt att få ett bra boende till rimlig peng.
Av Hawaii
19 juli 2012 17:19
11-12 månader innan är det tidigaste man kan boka - som redan nämnts. Men det finns inga enkla svar när det är billigast eftersom många olika faktorer spelar in. Det rör sig helt om tillgång och efterfrågan - om flygbolaget säljer många biljetter till en viss flygning så stiger priserna eftersom de inte har så många platser kvar. Om de har svårt att sälja, så sänker de priserna. Därför så är det också viktigt NÄR man reser. Om det är på sommaren från Sverige till USA är det ganska långsökt att priserna kommer att sjunka eftersom det är högsäsong. Skall man däremot flyga i november kan man lugnt vänta tills ett par månader innan avresa - bra chans att priset sjunker. Man annls tips att kolla priset med jämna mellanrum är bra - det är det enda sättet att ha en bra koll på vad som är ett bra pris. Börja kolla 10-11 månader innan och slå till när det "känns rätt".
Av Tubbe
21 juli 2012 12:10
Citerat från annl:

Och min erfarenhet är den motsatta - jag har sumpat ett antal billiga biljetter genom att sega och vänta för länge...

Tips är att börja bevaka priserna runt 11 månader i förväg för att se vart de tar vägen och vad som händer - för att ytterligare komplicera till det så har jag hört att det är olika prispolicy vad gäller olika bolag.

Och glöm inte att rensa bort cookisar från din dator - annars känner flygbokningsajten av detta och det påverkar priset.
Citerat från tubbe:
Hej

Min uppfattning är att för tidigt kostar ganska mycket. Runt 6 månader innan brukar bli bäst pris.
( ej sista minuten inräknad)
Flygbiljetter är som sagt färskvara så att det gäller att surfa in och kolla väldigt ofta.

Dock har jag märk att lågprisbolag ofta höjer priset vid bokning om man är flera personer som ska åka.

/ R
Hej Anni

Gjorde en liten test mellan CHP -BKK och den tidigaste bokningen spara ca 700 kr , så där fick du rätt.
Men just i detta fallet så
hamna mitt förslag om 6 månader tidigare i december. Misstänker att det drar upp priset en del oxå.

Lite fusket att cookisar drar upp priset, och jag tror inte att allmänhet rensar sina cookisar.
Men kan det finnas en möjlighet att "luras" tillbaka genom att vissa intresse för ett annat datum
som höjer priset, så att mitt resedatum sjunker i pris.eller ?

/ Tubbe
21 juli 2012 15:56
Sist vi bokade till USA bokade vi i januari och åkte i juli, då höjdes flygbiljetterna med några hundra kronor närmare avresa men hotellet däremot, var 60 000 kr dyrare en månad innan avresa. Nu bokade vi USA i början av juni och åker strax innan jul, flygbiljetterna har redan blivit 2000 kr dyrare. Samtidigt som vi bokade biljetterna kollade vi ett hotell som vi ville bo på för 500 dollar/natt, idag kollar jag samma hotell då kostar det ca 900 dollar/natt.
Av Sus73
21 juli 2012 17:23
Hoppsan! Det är alltså redan dags att boka till nästa sommar. Jag tänkte i o f sig vara ute i god tid, men årets semester är ju ännu inte avslutad :)
Har tänkt mig in SF och ut LV nästa sommar. Vet någon vad ett rimligt pris är att betala för flyget?
Av Sierra
23 juli 2012 15:44
Bli medlem i de olika flygbolagens bonusprogram så får du ett mail när de har kampanjpriser. När du tycker att priset passar dig skall du slå till. Det är i princip omöjligt att hänga med när priset är som lägst.

Som exempel kan jag nämna att jag förra veckan fick Lufthansas kampanjerbjudanden gällande kommande vinter till utvalda destinationer. Jag nappade på Singapore med deras A380 och betalade totalt 4539 SEK/pers tor. Flighten går från Göteborg via Frankfurt och det är drygt en tim stopp där båda vägarna. I dag kostar samma flight 7885 SEK de dagar jag vill åka...

Nu gäller det bara att bestämma destination efter Singapore men det lutar åt Filippinerna :-))
Av Marulk
30 juli 2012 18:34
till vår stora glädje kommer SAS att börja flyga direkt från CPH till SFO from nästa vår. visserligen ngn peng extra men det tycker vi det är värt att slippa mellanlandningar och därmed extra säkerhetskontroller.
vår resa, 2vx 1b (9år) kostar flyget 22tkr inkl samtliga avgifter o skatter
det går garanterat att hitta billigare men som sagt ovan, tycker vi det är värt denna extra peng.
visserligen fick vi lägga om rutten ngt eftersom vi från början inte tänkt oss flyga både till o från SFO
...nu räknar vi ner dagarna o ägnar den långa vintern till reseplanering