Hjälm fråga

Av Finne71
1 maj 2009 08:51
Visningar: 2209
Måste man ha hjälm när man kör moppe på Koh Samui?
Vad kostar det att hyra moppe d
Av Sierra
1 maj 2009 09:16
Det är hjälmtvång för den som kör mc eller motorbike i hela Thailand. Passagerare behöver inte hjälm.....
Det kostar 300 THB om du inte har hjälm och hamnar i en kontroll.
Svenskt körkort duger bra. Har du inte med körkortet kostar det 200 THB extra.
Kostnad att hyra motorbike är en förhandlingsfråga. Längre tid = billigare.
Räkna med 150-200 THB/dag.
1 maj 2009 09:37
Följande är inte mindre viktigt att tänka på, om du ska köra moppe i Thailand. Informationen finns på Sveriges Ambassads hemsida.

"Trafikkulturen i Thailand avviker helt från den svenska. Det är livsviktigt att iaktta den största försiktighet och aktsamhet såväl till fots som när man färdas med bil. Många turister omkommer årligen i trafikolyckor, framför allt i motorcykelolyckor, runtom i Thailand.

Om man hyr en motorcykel eller moped bör man tänka på att fordonen sällan är försäkrade. Den som hyr ett fordon är alltid ansvarig för alla skador som kan förorsakas fordonet. Man bör inte lämna sitt pass i pant när man hyr ett fordon. Trafikolyckor, där den ena parten är en utlänning, betraktas nästan undantagslöst som förorsakade av utlänningen. Skadeersättningskraven vid olyckor är ofta överdrivna."
Av Thorgu
1 maj 2009 10:13
Det är hjälmtvång för MC-förare i hela Thailand. Dock finns det undantag. I t.ex Pataya måste MC-taxi ha med en extra hjälm för passageraren. Långsamt börjar säkerhetstänkande att slå rot hos myndigheterna och att ta körkort i Thailand har blivit svårare.
För svenskar borde det vara enkelt att ta thailändsk körkort för teoriproven är inte så svåre. Det räcker i princip att visa upp sitt svenska körkort och göra ett skriftligt prov så är det klart på en timme. Själv har jag thailändsk körkort för både bil och MC sedan mera än tio år och jag kör överallt, - även i Bangkok. Men som UD påpekar är det inte lätt och sker det något i trafiken, är det inte lätt att vara utlänning. Hittills har dock allt gått bra! Var rädd om er i trafiken. Använd hjälm även för passageraren!
2 maj 2009 04:37
Klassiker... Min polare tog hjälm men åkte i skjorts och linne. Han klarade ju skallen när han gjorde en 180-graders vurpa men de sår han hade längs med hela ena sidan var inte att leka med.
Av Nickeb
2 maj 2009 08:15
Ja det är konstigt att vettet checkas ut samtidigt som bagaget checkas in...........
folk kör moppe utan hjälm, åker bil/taxi utan hjälm, utan brnstolar till ungarna, jag har till och med hört folk som kör efter några öl med motiveringen att "polisen kollar aldrig ändå"

så mitt svar till Finne 71:

Vare sig du måste eller inte, använd hjälm, långbyxor och förstånd.
Av Finne71
2 maj 2009 08:24
ville bara säga att jag har kört ganska mycket mc i Phuket (typ 3 mån sammanlagt) vet hur trafiken e i Thailand.
undrade bara om det var typ samma regler i hela Thailand.
De e skönt att blåsa på utan hjälm och i bara shorts, illa kan man göra sig här i sverige oxå
Av Micke75
2 maj 2009 08:28
Såg faktiskt senaste gången när vi var i Thailand en hel familj på en moppe.
Pappan körde och hade sonen i knät efter honom satt dottern och sist mamman som höll upp barnvagnen.
Alla hade badkläder och saknade hjälm!!
Vi fotade dom när vi körde förbi som bevis på att folk är idioter, pappan vart skitförbannad och började skrika och tuta, man kan bara skaka på huvudet åt dom då.
Hur som helst så är det konstigt att man skiter i barnens säkerhet när man kommer till ett land där det inte är så noga med trafikreglerna.

En fråga till dig Finne71, är det så att du inte vill ha hjälm eller? För så korkad tror jag inte du är va?

Micke
Av Nickeb
2 maj 2009 08:52
Citerat från micke75:

Hur som helst så är det konstigt att man skiter i barnens säkerhet när man kommer till ett land där det inte är så noga med trafikreglerna.
Precis, och det skulle man ALDRIG göra hemma i svedala, men det är precis som om vissa tappar allt vett på flygplatsen.
Av Bengtar
2 maj 2009 09:00
Citerat från finne71:
ville bara säga att jag har kört ganska mycket mc i Phuket (typ 3 mån sammanlagt) vet hur trafiken e i Thailand.
undrade bara om det var typ samma regler i hela Thailand.
De e skönt att blåsa på utan hjälm och i bara shorts, illa kan man göra sig här i sverige oxå
Urblåst.
Av Finne71
3 maj 2009 08:46
Tack för alla moral tips men min fråga var om det var hjälmtvång på Kos Samui
inget annat,
3 maj 2009 10:00
Citerat från sierra:
Det är hjälmtvång för den som kör mc eller motorbike i hela Thailand. Passagerare behöver inte hjälm.....
Det kostar 300 THB om du inte har hjälm och hamnar i en kontroll.
Svenskt körkort duger bra. Har du inte med körkortet kostar det 200 THB extra.
Kostnad att hyra motorbike är en förhandlingsfråga. Längre tid = billigare.
Räkna med 150-200 THB/dag.
Här fick du ju alla svaren direkt. Men man kan ju undra, hur en människa kan vara funtad, som vägrar åka med hjälm och andra säkerhetsattribut.

Gilla
Av Finne71
6 maj 2009 16:50
Kul att det finns så många duktiga människor
6 maj 2009 18:41
Hjälm har man väl på sig för sin säkerhet , inte för att man måste för myndigheterna, ELLER
11 maj 2009 16:17
Jag var på koh samui för 2 år sedan, jag och min familj hyrde mopeder vi fick till med hjälmar till dessa men de hjälmarna man fick med skulle inte skydda något om man så skulle ramla. Alla thailändare åkte runt 5 pers på moppen och ingen hade hjälm så om de är tvång vet jag inte men en skräddare sa till mig att 60% kör med alkohol i blodet på kvällarna. Det är en skrämmande siffra, så var försiktig! Vi kände en thailändska som hjälpte oss att hyra moppe då hon får det billigare än turister..vi betalade ca. 200 för 2 mopeder i 2 veckor. Men tror det blir lite dyrare men det är inga stora pengar man pratar om.
12 maj 2009 20:38
Citerat från finne71:
Kul att det finns så många duktiga människor
För att inte tala om hur kul det är med alla puckade människor som ligger uppkarvade längst med vägrenarna. Dom är extra humoristiska. Det är så man skrattar ihjäl sig. Kom igen Finne71- make me laugh!
Av Veiken
13 maj 2009 15:35
Vilken fråga. Enkelt ställd, men det är väl bara att ta på hjälmen vad som än gäller i Thailand. Har en kompis som ingen hjälm hade på sig .........................
Av Marika
14 maj 2009 21:31
Citerat från sierra:
Det är hjälmtvång för den som kör mc eller motorbike i hela Thailand. Passagerare behöver inte hjälm.....
Det kostar 300 THB om du inte har hjälm och hamnar i en kontroll.
Svenskt körkort duger bra. Har du inte med körkortet kostar det 200 THB extra.
Kostnad att hyra motorbike är en förhandlingsfråga. Längre tid = billigare.
Räkna med 150-200 THB/dag.
Enligt vad jag har hört så duger svenskt körkort bra... efter muta till polisen om du blir stoppad. Händer en olycka ligger du risigare till, då du inte har thai-körkort anses felet var ditt men det¨å andra sidan alltid "ditt fel" som franag oavsett om felet är ditt eller ej - du är rikare och har råd att betala så därför blir det ditt fel...
Av Sierra
14 maj 2009 22:45
Citerat från marika:
Citerat från sierra:
Det är hjälmtvång för den som kör mc eller motorbike i hela Thailand. Passagerare behöver inte hjälm.....
Det kostar 300 THB om du inte har hjälm och hamnar i en kontroll.
Svenskt körkort duger bra. Har du inte med körkortet kostar det 200 THB extra.
Kostnad att hyra motorbike är en förhandlingsfråga. Längre tid = billigare.
Räkna med 150-200 THB/dag.
Enligt vad jag har hört så duger svenskt körkort bra... efter muta till polisen om du blir stoppad. Händer en olycka ligger du risigare till, då du inte har thai-körkort anses felet var ditt men det¨å andra sidan alltid "ditt fel" som franag oavsett om felet är ditt eller ej - du är rikare och har råd att betala så därför blir det ditt fel...
Muta till polisen?
Jag har blivit stoppad två gånger på olika orter, dock inte samma år. Första gången visade jag mitt svenska körkort vilket accepterades. Andra gången hade jag inte körkortet med mig varför jag blev hänvisad till en polisstation för att visa det samt betala 200 THB i böter. Även på polisstationen accepterades mitt svenska körkort. Mina 200 THB accepterades också...jag fick även kvitto...:-)
Jag håller dock med Marika vad gäller en eventuell inblandning i en trafikolycka. Då spelar det nog ingen roll vilken typ av körkort jag har. Som farang (utlänning) är jag i de flesta fall skyldig till olyckan...:-(
Av Mal
15 maj 2009 07:13
Alla som kör eller åker på moppe/mc ska enligt lagen bära hjälm. Nu bryr de sig inte så mycket om det än, men dom kommer så småningom även att kräva att passagerare bär hjälm (tar förmodligen många år innan det slår igenom).

Svensk körkort brukar accepteras, men det inte lagligt. Du måste egentligen ha internationellt körkort för mc eller thailändskt dito. Poliserna håller på att bli tuffare (och framförallt bättre utbildade) på detta och jag vet två fall där de med svenskt körkort för bil bötfällts i år (på Phuket). Fast själv kör jag moppe med internationellt körkort för bil, ej mc, och det har accepterats av polis - än så länge.

Problemet med att inte ha rätt körkort visar sig vid en olycka som flera stycken påpekat. Inte bara är det ditt fel, ditt försäkringsbolag kan även vägra att betala kostnaderna för eventuella sjukhusvistelser (för dig och annan inblandad) och kostnader för skador på moppen. Om du hyr moppe och de säger att försäkring finns för eventuella skador är det samma där - det försäkringsbolaget kanske inte accepterar kostnaderna om du har fel körkort.
Av Lamai
16 maj 2009 00:14
Citerat från finne71:
Tack för alla moral tips men min fråga var om det var hjälmtvång på Kos Samui
inget annat,
Jag har inte vid något tillfälle använt hjälm när jag kör motobike på Koh Samui, det är verkligen inte nog på Koh Samui med detta!!!!!
18 maj 2009 06:17
Svaret är ju uppenbarligen: Ja!

Däremot så kan man bara uppmana folk till att göra något smart man kan däremot inte göra folk smarta.
Av Mrboss
25 maj 2009 12:32
Koh Samui har en del poliskontroller där de stoppar alla som inte har hjälm och de får då böta men på vägarna kör man nästan uteslutande utan hjälm där. Bodde i där en månad mestadels i Lamai och körde varje dag blev aldrig stoppad av polisen och tar man det lugnt och inte kör med alkohol i kroppen klarar man sig bra. Kör runt på vägnarna (med lr utan hjälm) i början o ta d lugnt så du lär dig hur det funkar med trafiken på ön...