Frågor kring resa till Tanzania

Av Botan
24 okt. 2016 20:26
Visningar: 773
Hej alla resvana!!
Jag o min pojkvän funderar på åka till Tanzania o Zanzibar Februari 2017. Har en del frågor:
1.har någon av er åkt buss eller tåg mellan Dar es Salam o Arusha?? Jag vill nämligen inte flyga.
2. Har någon sv er åkt båt från Dar es Salam till Zanzibar? Berätta lite om den upplevelsen. Kändes det säkert?
3. Har ngn ätit malarone vs lariam. Vilken tyckte ni är bättre? Biverkningar?
4. Har ni stött på tzetzeflugor? Blev ni bitna? Är dessa lätta att undvika?
5. Är stränderna på Zanzibar fullproppade?

Tack för mig o tacksam för svar!
/Sofia :)
24 okt. 2016 22:10
1. Nej, men tåget är tydligen inte att rekommendera. Sikta på bussen istället. tåget diskuteras flitigt på internationella forum och det är inte många som anser att det imponerar mycket!
2. båt från Dar till Zanzibar är väldigt vanligt. Nu har de gjort om terminalen i Dar så den ska bli bättre och alla biljetter ska kosta lika mycket. Det är/var vanligt att man blev blåst när man köpte biljetter förr. Båtresan tar cirka 3 timmar om jag minns rätt och är tämligen tråkig.
3. För kortare vistelser ska man äta Malarone, då tar man en tablett dagligen. Lariam åt jag när jag reste 4 månader i Afrika, den är till för mer långvariga vistelser. Eller det är i alla fall så man brukar bli rekommenderad. Då tar man bara en tablett i veckan.
4. Vetifan. Stötte på ett par stora flugor i en NP som bets som fan, men om det var tzetze eller ej har jag ingen aning om. Jag somnar inte ofrivilligt över allt i alla fall.
5. Norra delen av Zanzibar är mer exploaterat än södra, eller var i alla fall 2012, vet inte hur långt de kommit i den mellersta/södra delen än. Tyckte nog generellt att den södra delen av Zanzibar var finare än den norra.
Av Trea
26 okt. 2016 07:49
1) Vi har åkt andra bussar i Tanzania (från Tanga till Dar es Salaam bland annat) och det funkade ok. Man måste bara vara lite beredd på att folk ropar på en och vill sälja saker så fort man hoppar av ;)

2) Vi har åkt båt. Båtresan var helt ok, men många vill lura en genom att sälja biljetter INNAN huvudkontoret (dvs riktiga biljetter men till högre pris).

3) Min man fick biverkningar (gick i sömnen) av den ena (inte säker på vilken), och fick då byta till den andra

4) Nej, men man sov med myggnät

5) De stränder vi besökte var det väldigt lite folk på

Det är några år sen vi var på Zanzibar, men vi har samlat lite info här: http://www.freedomtravel.se/restips/afrika/tanzania/
Av Asok
26 okt. 2016 15:59
När det gäller TzeTze så är de svåra att undvika. Vi åkte jeep i Tarangire och där är vissa områden vilket flaggas med blå flagga. Vi såg till att ha fönstren stängda så mycket som möjligt men in kommer de. Jag försökte bara hålla mig lugn o viftade lugnt bort dem om de kom alldeles för nära och fick inte ett bett. Min kompis viftade och slogs och då blev de riktigt ettriga och hon fick en del bett på fötterna. Se till att ha långärmat+byxor och strumpor, det skyddar. En del säger att vår solkräm Piz Buin skall skydda mot dem också men vet inte om det stämmer.

Vi åt Malarone (var där i 15 dgr) inga biverkningar. Lariam vet jag en del kan få problem med men som sagt den tar man om man skall vara där en längre period.
26 okt. 2016 19:27
Citerat från Asok:
Vi åt Malarone (var där i 15 dgr) inga biverkningar. Lariam vet jag en del kan få problem med men som sagt den tar man om man skall vara där en längre period.
Ja, Lariam har jag erfarenhet utav. Både jag och min kompis blev nerstämda utav Lariamen. Det började hända när jag ätit den i ungefär 3 månaders tid, och nedstämdheten kom dagen efter man tagit tabletten och höll i sig något dygn eller så. Har hört att det kan sitta i längre.
En tjejkompis började tappa hår (det kanske jag med gjorde, men jag hade kort hår så det märktes kanske inte så mycket på mig), när hon borstade det så kom det långa tussar ifrån hennes.
Men det är Lariam det.

Den enda biverkningen jag hört att folk har fått av Malarone är mardrömmar.
Av Dryden
28 okt. 2016 14:16
4. Har ni stött på tzetzeflugor? Blev ni bitna? Är dessa lätta att undvika?
Råkade inte ut för dessa.
5. Är stränderna på Zanzibar fullproppade?
Inga av de stränder vi var på var fullproppade, vare sig Jambiani på östkusten eller Nungwi på nordvästra spetsen. Vi var där över jul nu senast. Jag har samlat en hel del inlägg kring den resan på bloggen - http://www.dryden.se/afrika/zanzibar/