Bästa researrangören för safari i Tanzania - Brown Parrot Safaris

Av Mlok
31 juli 2023 12:40 (redigerad)
Vill bara tipsa alla som funderar på safari i Tanzania om att boka med Brown Parrot Safaris. Vi har precis kommit hem från en magisk resa som vi bokat helt och hållet med hjälp av Brown Parrot som är en lokal liten byrå som utgår från Arusha. Doris hjälpte oss med all planering och bokning, hon var oerhört hjälpsam, tålmodig, snabb och flexibel. Väl på plats var Amani vår safariguide. Amani är Masai och har en fantastisk personlighet; han är rolig, snäll, bra chaufför och oerhört kunnig om såväl djurlivet som Tanzania i allmänhet. Han blev en vän för livet. Brown Parrot hjälpte oss även med bokning för andra veckan (sol och bad i Pangani på östkusten). Så om ni liksom vi vill ha en lite mer unik upplevelse bortom de stora turistgrupperna och samtidigt stötta lokalt företagande så boka med Brown Parrot. De överträffade alla våra förväntningar.
Om ni har frågor eller funderingar får ni gärna höra av er :-)
Hälsningar,
Maja
Av Fiona76
19 sep. 2023 15:20
Hej Maja, tack för tips. Jag tittar just nu på safari till Tanzania och såg ditt inlägg. Får jag fråga vilken av deras paket gjorde ni? Hur många dagar rekommenderar du att man är på safari? Minns du vad ni betalade för hela paketet med logi, mat, inträde till parker etc. Har aldrig varit på safari i Afrika så jag hoppas vi kommer iväg som planerat😊

Ha det fint! Hälsningar Jessica
Av Myj
6 okt. 2023 14:46
Är också intresserad av svar på ovanstående. Och fixade ni flyg själva? ( till Arusha?)
Av Mlok
6 okt. 2023 19:19 (redigerad)
Hej @fiona76 och @Myj,
Först och främst så ber jag om ursäkt för sent svar Jessica, såg detta först nu.

Ska försöka svara på era frågor ☺️

Vi bokade inte riktigt något färdigt paket utan jag hade en maildialog med Doris där jag berättade lite vilka vi var som skulle resa, ungefär hur länge vi ville vara på safari, vad som kändes viktigt vad gäller boende. Utifrån det kom hon med ett förslag på resrutt och boenden, som vi sedan bollade lite fram och tillbaka med justeringar innan jag kände mig nöjd både utifrån våra preferenser och vad vi budgetmässigt ville landa. Här är vår reseplan för safaridelen:

Itinerary and accomodations

Safari itinerary day by day as follows;
Arrival; Pick up from JRO, stays at Green Mountain Hotel, https://greenmountainhotel.co.tz/
Day 1; Safari in Tarangire National Park, Stay at Osupuko lodge, https://osupukolodges.com/tarangire-lodge/
Day 2; Safari in Serengeti National Park, Stay at Thorn Tree Tented Lodge, in the heart of the park. https://thorntreecamp.com/
Day 3; Full day safari in the Serengeti, Stay overnight at Thorn Tree Tented Lodge. https://thorntreecamp.com/
Day 4; Safari in the Ngorongoro Crater, Stay at Eileen’s trees Inn. https://www.eileenstrees.com/the-lodge/
Day 5; Safari in Lake Manyara National Park, Stay overnight at Eleens trees Inn. https://www.eileenstrees.com/the-lodge/
Day 6; Local Activities at Mto wa mbu village, Stay overnight at Green Moutain Hotel. https://greenmountainhotel.co.tz/

Vi tycker att allt blev perfekt. Om man behöver korta ner så skulle jag i så fall skippa Lake Manyara (men gillar man fåglar och apor så ska man absolut dit). Eventuellt kan man ju även skippa dagen i den lokala byn, men vi tyckte att det var väldigt spännande att se. Alla boenden förutom Green Mountain var helt magiska och överträffade våra förväntningar. Green Mountain var helt ok, men inte wow. Dock var det ju å andra sidan mer av ett ”transport” hotell, så det gjorde inte så mycket.
Vi köpte flygbiljetter själva. De bolag vi hittade som flög till Kilimanjaro Airport med endast en mellanlandning var Qatar och Ethiopian. De var likvärdiga i pris men vi valde Ethiopian då vi tyckte att flygsträckorna blev bättre. Det funkade jättebra.
Brown Parrot ordnade ju också med boende för oss andra veckan vid kusten, och de körde oss både dit och tillbaka. Så jag har inte kostnaden för ”endast” safarit. Men totalt för oss (två vuxna och två barn) kostade allt (safari med full logi och inträde till alla parker, transport från flygplats samt till och från Pangani där vi bodde andra veckan) ca 100 000 SEK. I det priset är dricks inte inkluderat, inte heller lunch och middagar andra veckan. Flyg för oss fyra kostade ca 50 000 SEK. Totalt gick allt på ca 170 000 SEK för oss fyra. Mycket pengar men bra mycket mindre än om vi bokat med byrå i Sverige, och det kändes så himla bra och rätt att stötta lokal småskalig verksamhet istället för storbolag ☺️ och hela resan kommer vi verkligen minnas hela livet, det var verkligen helt fantastiskt!!
Hör av er om ni undrar något mer.
Hälsningar, Maja
25 nov. 2023 15:01
Hej,
Läste denna fina recension av Brown Parrot safaris och vill bara skriva att jag instämmer helt. Vi reste med Brown Parrot Safaris i november-22 och tack vare Doris hjälp med planeringen och Amani som resesällskap och guide, fick vi en resa som överträffade alla förväntningar, och nya vänner för livet.
Så jag vill helt enkelt bara instämma i recensionen och hoppas ni som funderar på safari, väljer ett lokalt alternativ för er resa och då är Brown Parrot Safaris fantastiska!
Av Fiona76
28 nov. 2023 07:53
Hej, tack för återkoppling om än lite sen 😉 Vi åkte på safari I oktober. Vi letade runt med olika resebyråer, vi landade på Brown Parrots Safari då vi ville boka med en lokal byrå. Instämmer helt med allt ovan. Doris var fantastisk med sina snabba svar och behjälplig om vi hade ytterligare frågor. Vi bokade ganska tätt inpå resa, allt gick väldigt smidigt och var väldigt tydligt. Vi bokade en 6 dagars safari, vår privata guide Amani var helt fantastisk. Kompetent, snäll, alltid med ett leende och hade mycket humor. En lugn person med stor respekt för djur och natur. Vi besökte tre olika nationalparker - Tangire, Serengeti och Ngorongoro. Vilket äventy och vilken naturupplevelse, vi fick se the big five. Vi besökte även två olika byar - Masaj och Mto wa Mbu. Vi bodde på tre olika platser - hotell, lodge och vilmarkscamping. Fantastisk upplevelse, ett äventyr vi kommer leva länge på. Alla måltider ingick i priset, ej dryck och dricks till guiden, detta framgår vid bokning. Vi bokade hela resan själva - från Safari i Tanzania, flyg och boende på Zanzibar. Funderar ni på Safari i Tanzania kan vi garantera att Brown Parrots Safari är en resebyrå att välja.
Av Myj
28 nov. 2023 14:17
Så intressant! Kan du berätta vad er resa gick på? Vi är 2 personer o jag tänkte 2 veckor( eller drygt) med 5-6 dagars safari o resten på Zanzibar. Hur flög ni o var bodde ni på Zanzibar? Snorkling på Zanzibar?
Hälsningar My
Av Sih
13 feb. 2024 09:54
Nyss hemkommen från en safariresa med Brown Parrot Safaris, kan jag också rekommendera detta bolag. Vi fick en skräddarsydd safariresa med utmärkt hjälp av kontaktpersonen Doris. Vår guide Amani var en fantastisk person, som lärde oss mycket om djurlivet och landet Tanzania.
Vi besökte 3 parker Zerengeti, Tarangire och Ngorongoro. Sista dagen åkte vi på lokala aktiviteter, bananodlingar, besök i masaiiby, risodlingar mm.
Vår resa avslutades med 9 dagar på Zanzibar.
Vår Safariresa med Brown Parrot översteg våra förväntningar med råge!
Tveka inte, kontakta Doris och få ett förslag som passar era önskemål.
(Logga in för att se e-postadress)
24 feb. 2024 22:26
Jag och min Sambo är precis hemkomna från en semester i Tanzania. Vi ville gärna se Serengeti och bokade 3 dagar Safari med Brown parrot Safari. Resan översteg alla förväntningar och Doris arrangerade en mycket fin upplevelse för oss. Vi blev väl omhändertagna av guiden som var vänlig och seriös.
Att få se Serengeti nationalpark med alla djur är som att resa rakt in i filmen lejonkungen. Denna upplevelse var något utöver det vanliga.
Kan varmt rekommendera att åka på Safari med Brown Parrot safaris.
Efter safarin flög vi till Zanzibar och spenderade 12 dagar. Vi åkte runt på ön och bodde på några olika ställen. Enligt min uppfattning så är nordvästra Zanzibar det absolut bästa. Stränderna Kendwa och Nungwi.
Av Matte72
21 mars 2024 13:19
Sommaren 2023 började jag fråga efter safaripriser från olika svenska resebyråer.
Jag visste att det var dyrt men det här var extremt, istället googlade jag mycket och jag hittade Brown Parrot i många recensioner.
Naturligtvis var jag lite tveksam till att överföra tusentals dollar i förväg.
Jag mailade och Doris var extremt hjälpsam från första e-postmeddelandet till det sista (och dessa var många).
Jag fick kontaktinfo till två olika svenska familjer som hade använt Brown Parrot tidigare.
Deras kommentarer om Brown Parrot och Amani som guide var som "5 Star, Best Ever, Amani is the best!" etc
De sa också till mig att jag inte behövde oroa mig alls, allt är 100% säkert...och det var det!
För att vara säker på att vår banköverföring på tusentals dollar skulle tas emot korrekt (så jag skrev inte fel bankkontonummer osv.)
Jag skickade faktiskt en slumpmässig liten, udda summa pengar och bad sedan Doris berätta det exakta beloppet när det kom.

Så, allt bra, vi betalade faktiskt ~50% av vad en svensk resebyrå ville ha för samma resa.
Vi anlände till Kilimanjaro flygplats efter en lång flygning, vi hade vissa förseningar i visumprocessen men när vi kom ut från flygplatsen var Amani där...väntade en timme, men log.

Vi "tog smärtan" direkt, och trots en lång flygresa tog vi direkt en 4 timmars roadtrip upp till Karatu, redo för Ngorongoro nästa morgon. Det var inte så svårt, det fanns mycket att se och vi pratade också med Amani hela vägen.

Vi åkte 1 dag Ngorongoro + 2 dagar Tarangire och sedan till Zanzibar i 5 nätter. Båda logerna var fantastiska, Eileens Tree Inn (utanför Ngoro) och Tarangire Safari Lodge i Tarangire nationalpark. Båda var bra men Tarangire Safari Lodge var fantastisk, maten, utsikten och människorna som arbetar där. Åk på safari, gå tillbaka till lodgen tidigt på kvällen, ta en kall öl eller två och ha milsvid utsikt från hotellets terrass.

Både Ngoro och Tarangire kompletterade varandra väl, till exempel:
* Ngoro: Flodhästar, noshörningar
* Tarangire: Giraffer, Leopard
Jag kan inte välja det ena framför det andra men Ngorongoro är något speciellt, vilket fantastiskt landskap.

Så, Brown Parrot och Amani som guide, resan hade INTE varit densamma utan honom. Han kändes som en vän snarare än en guide, vi skrattade och skämtade mycket. Han visste så mycket, alla småvägar i Tarangire, alla djur, fåglar osv.
Vi kunde bestämma mer eller mindre exakt hur vi ville göra, som tidigt på morgonen game drive, hem för lunch och hänga vid poolen och sedan ut igen runt 16:00 och jaga leoparder. Amani var mycket flexibel och hjälpte oss att göra de bästa planerna.

Äntligen fick vi se Big 5, vi gav nästan upp att hitta en leopard, Amani och de andra guiderna har kommunikationsradio i bilarna, de använder samma frekvens och pratar med varandra. Så när någon såg något speciellt informerade han på radion så att de andra kunde åka dit också. Igår kväll var vi vid floden Tarangire, vi tittade på elefanter och bufflar. Sedan hörde vi att någon hade sett en leopard, vi rusade mot den delen av Tarangire och till slut kunde vi se en leopard som sov i ett baobabträd. Fantastiskt!!

Jag skulle rekommendera Brown Parrot Safaris när som helst, de är bara fantastiska! All hjälp från Doris, att svara på mina oändliga frågor, det var oerhört hjälpsamt! Och Amani, han gav oss ett minne för livet!! Tack!!