FLYGRÄDD!!! Reser till USA snart...

29 juni 2017 13:04
Visningar: 1266
Jag är ju sååå vansinnigt flygrädd men ändå bokar jag resa om och om igen :)

Flugit 2 ggr till USA tidigare... och då har det varit oroligt i luften över Atlanten så man har fått ta på sig bältet (har det alltid på ändå!)
Hur har ni upplevt eran resa dit?? :) Är jag onödigt nojjig? :)

Efter en flygresa till Grekland slog blixten ner i planet och jag trodde på riktigt vi skulle dö!!
Aldrig varit så rädd i mitt liv.

Det får inte låta, inte guppa haha :)
Nån som har tips o råd för att lugna mig?
Av Landl
29 juni 2017 17:05
Har flugit ett hundratal gånger, men aldrig upplevt att just flyget över till USA har varit extra "skakigt" eller liknande. Har du flugit med stora flyg (alltså med två "gångar)? Ju större flyget är, desto mindre känns oftast starter/ladningar/turbulenser etc. Du har säkert hört det tusen gånger, men turbulens är absolut inget farligt, även om det kan vara obehagligt ibland. :)

Min mor var flygrädd en gång i tiden, men det har försvunnit nästan helt. Det är väl lite av en vanesak skulle jag tro. En liten whiskey är ju annars aldrig fel för att lugna nerverna ;)

Trevlig resa!
30 juni 2017 16:00
Som Landl skrev ovan, det är oftast ingen större turbulens. Det kan skaka lite ibland, men det brukar vara helt lugnt för det mesta. Det finns naturligtvis områden i världen mer mer turbulens, har hört att det ibland kan vara mycket turbulens över Braslien / Sydamerika, på grund av hur klimatet och naturen är just där. Men jag har aldrig upplevt resorna till USA som några problem alls. Snarare tvärtom, faktiskt.

Och ju större flygplan, ju stabilare känns det, är definitivt min erfarenhet. Det skakar betydligt mer på flygningar med mellanstora plan inom Europa.

Jag misstror inte att det var obehagligt när blixten slog ned i planet, men det händer ibland och flygplan är konstruerade för att tåla det. Annars hade vi sett en massa krascher mer eller mindre dagligen, med tanke på den mängd flygplan som finns i luften varje dag.
30 juni 2017 21:29
Det va större plan till USA..
Har blivit mer o mer flygrädd ju äldre jag blivit :)

När blixten slog i planet så blev det en rejäl smäll och skakade hur mkt som helst. Tyst i högtalaren och ingen info.
1 juli 2017 13:16
Acceptans är väl bästa tipset, det är märkligt hur vi beter oss när vi överlåter vårt öde till någon annan än oss själva. :)
Sitter man bakom ratten är det lugnt, men när du åker är det helt annat.

När du åker båt så vet du hur det guppar, det är precis samma med flygplan.

Läs på om turbulens. Är du rädd för turbulens så läs på om vad det egentligen är. Att det är lika självklart att en båt gubbar på vågorna som ett plan gubbar på vindarna. Att det värsta som kan hända är att du spiller ut ditt kaffe.

Enjoy!
1 juli 2017 22:02
Landade i morse efter en flygning från New York. Hur lugnt som helst.. de varnade för lite skakigt precis i början - men det var inget märkbart. I morse sov sig sonen (12 år) genom hela landningen - och vaknade när folk runt om började gå av..