Flyga in till USA gravid Costum & border protection

Av Lavelii
10 juni 2015 13:51
Visningar: 4574
Hej!

Jag ska åka på semester till USA och passa på hälsa på släktingar nu slutet på juni. Är gravid och kommer att vara i v 25 (24+5 dagar) vid avresa och 28 (27+5) vid hemresa. Försäkringar osv är kollade och man är fullt försäkrad via hemförsäkringen till slutet på v 28 (27+6 eller 28+6, alla säger olika). Kommer dock ändå köpa en tilläggsförsäkring som är just för gravida och den täcker till v 32. Så den biten är ju "covered" så att säga.
Även kollat med flygbolag (SAS) och de tillåter gravida upp till v 36. Så den biten är också avklarad. Och barnmorskan har än så länge godkänt flygningen, och menar på att graviditeten hittills fortlöpt "normalt". Ska på en sista koll några dagar innan resan och skulle de då avråda så åker jag så klart inte.
Hursomhelst, SAS upplyste mig i senaste kontakten jag hade med dem att det kan vara smart att kolla med amerikanska ambassaden hur de ställer sig till att gravida flyger in i landet och vid vilken vecka de avråder eller kan neka en inträde. Amerikanska ambassaden kunde inte svara, utan hänvisade till US costum and border protection, som är de som avgör på plats.
Har mailat dem då jag önskar svar svart på vitt. Har även sett ett svar på deras Q&A att de nekar inträdde framförallt om man inte har försäkring som täcker en. Och att deras farhåga ju är att man ska flyga dit i hopp om att stanna kvar och föda (har ingen som helst sådan önskan!). Har även bett min släkting som bor i USA ringa dem å mina vägnar.
Men är det någon här som har någon erfarenhet av detta? Eller kan ge någon form av svar?

Tack på förhand!

//J
Av Birgere
10 juni 2015 15:34
Vilken spännande frågeställning.

Rent krasst vore det ju för bebisen's skull perfekt att födas i USA då det innebär dubbelt medborgarskap i Sverige och USA.

Men i övrigt vågar jag inte svara trots att min gissning är att så länge man är försäkrad och kan påvisa det med någon form av dokumentation så ska allt vara OK.
Av Lavelii
10 juni 2015 17:33
Birgere,
Tack för svar! Ja, frågan är absolut intressant. Undrar om någon nekats inträdde i landet pga graviditet?!
Visst skulle det vara en fördel, och det är väl lite sånt jag läst mig till att de har som farhåga. Att man faktiskt ämnar stanna över sin tid och föda där. Läst lite här och var att det tydligen är vanligt från grannländerna...Mexiko tex. Även från Kina. Men ja, det är, som sagt, ingen önskan här. Ren semester och bra shopping till bebisen hoppas jag på och så lite gravidkrämpor som möjligt :-D
Jaja, återstår att se hur det går... Och får se om jag får något konkret svar på frågan från us custom and borders. Worst case scenario så sätts vi på ett plan hem igen haha...
Om någon annan vet mer så skriv gärna :-)
10 juni 2015 20:52
Skriv gärna ett inlägg till när du vet...eller har varit där.
Av Lavelii
10 juni 2015 21:10
Dalton17
Det ska jag göra! :-)
10 juni 2015 22:28
Vi har kommit in ett par gånger utan konstigheter eller ens frågor vid llika skeden i olika graviditeter. Som mest var min fru i 34:e veckan på EWR och inga frågor från myndigheterna. Precis som du hade
vi förberett med försäkringar och intyg klara. 2002 var detta men jag vill inte ge grönt ljus eftersom jag inte kan vilka officiella regler som gäller, men vi har alltså inte stött på patrull.
Av Lavelii
11 juni 2015 10:09
Marcus_p
Kul att höra från någon med lite erfarenhet av detta även om det var x antal år sedan. :-)
Jag tror inte heller att det är någon fara. Men det är USA, rent generellt hade de kunnat hindra en inresa för vilken anledning som känns det som haha...
Men har ju fått papper från försäkringen som man ska ha med sig utifall att och även intyg från barnmorska som intygar graviditetens längd och beräknad förlossning etc. Så det borde ju inte vara några hinder då.
15 dagar kvar till avresa! Har aldrig varit i New York tidigare så det ska bli så otroligt spännande! Maken har varit där flertalet gånger så han får visa runt tillsammans med sina systrar och vänner :-)
Av Lavelii
21 juli 2015 09:22
Hej alla!

Det fanns en önskan om att jag skulle skriva när vi varit iväg. Nu har vi det och även kommit hem.
Det gick hur smidigt som helst. Fick två frågor om graviditeten och den ena var när vi skulle checka in på Arlanda och den andra var när vi landat i USA och skulle gå genom passkontrollen. Simpel fråga: "Madam, how far along are you? Not that it's a problem...simply wanna know because if you happen to give birth here we'll have to prepare a passport for your little one", sagt väldigt trevligt och lugnt.
Så, ja det var inga problem.
Största problemet var väl att välja att flyga med SAS. Utresan var ju inte direkt härlig, med först försenat flyg och sedan inställt (vi hade redan boardat planet och satt därinne i 3 timmar och sedan ytterligare 2-3 timmar ute vid gaten igen, innan vi fick reda på att planet ej kommer att lyfta! Urkass information. Fick bara veta att alla kommer att bokas om men att det kunde bli allt i från lördag-måndag (vi skulle resa fredag). Slutade med en ombokning till dagen efter efter mkt tjat, med en mellanlandning ist för direktflyg och det ända positiva med det var servicen på air france! SAS kan lära sig något av dem!

Hursom, tack för era svar tidigare!

//J