Florida 2 v över jul - hjälp med rutt, hoppa över Orlando, lght i Miami, tips julafton.

Av Frusang
22 aug. 2019 20:29
Visningar: 1035
Hej!
Första långväga familjeresan för 2 vuxna + 3 barn, 2 veckor. Har bara köpt flygbiljetter än. Anländer i Tampa kl. 16:00 den 15 dec. Jag håller på att lusläsa forumet. Förstår att vi nybörjare är tröttsamma med liknande frågor, men detta är så svårt… Vi inte några vänner att tillfråga. Vi vill jättegärna ha era reflektioner. Tänker vi fel?

Det blev lite spontant att vi drar till Florida över jul istället för medelhavet i höst. Ingen ofantlig summa att spendera utan det får gå åt rimligt mycket pengar. Saker bestäms utifrån om vi tycker det är värt det. Barnen är 5, 11 och 14 år. Mest intresserade av manga, teckna, dataspel här hemma så inga superintressen att beakta under resan. Och bada pooler. Krokodiler ska ses men annars inget bestämt. 5-åringen tycker det kan vara lika kul med en klätterställning som en flume ride.

På grund av barnen och för att kostnaden inte ska skena totalt så har jag förstått, att det är bäst att planera och boka boende i förväg. Samt att inte bo på fler ställen än nödvändigt utan hellre få ställen och åka på utflykt därifrån. Restaurangbesök och planering av mat tänker jag att vi kan spara in en del pengar på så tänker först och främst privata boende. För oss är det helt meningslöst att äta på restaurang, kostar ca 600-800 kr/gång. Det räcker med ett fåtal sådana gånger.

Ett tag tänkte jag att vi kör direkt till Orlando när vi landar, men frågan är nu om vi ens ska dit. Jag har läst på så gott jag kunnat om nöjesparkerna i Orlando och förstår att det är fullständigt svindyrt. Vi hade säkert tyckt om Discovery Cove (då det inte är så mycket folk och köer) även om simma med delfiner inte passar vår familj. Visst åker barnen gärna saker men de skyr Liseberg och vill inte dit p.g.a. alla köer. Åka till Gröna Lund var bara bortkastade pengar när vi gjorde det, så tyckte även de. Vi ska ju till Florida över jul och vi antar att det är tokig högsäsong då.

Jag har försökt läsa in mig på Discovery Cove och deras paket. Bo på anknytet hotell kostar drygt 18.000 kr för oss 5 nätter inkl. Discovery Cove (utan delfiner). Jag har jättesvårt att förstå deras system med biljetter, tror det ingår Sea World + en till park i det priset. Discovery Cove blir 160 usd (utan delfiner) drygt 8000 kr för en dag för oss fem personer. Då spelar det inte riktigt någon roll hur fantastiskt det är, för det låter verkligen fantastiskt. Disney World/Universal och de parkerna förstår jag blir runt 18.000 kr för två dagar så det överväger jag inte ens.

Så är det någon idé att åka till Orlando alls om man inte ska göra dessa dyra nöjes-/djurparker? På frågan om det är idé att besöka Göteborg utan att besöka Liseberg – Ja absolut! Men hur är det i Orlando? (Vår son har opererat båda fötterna nyligen och har svårt att gå så det är också en orsak att hoppa över nöjesparkerna, i så fall får vi nog låna rullstol kom jag på nu.)

Målet med resan är att fly vintersverige, vistas på en varm plats och uppleva USA generellt. Bada och slappa delvis men inte hela tiden. Vi tänker att vanliga saker är också en upplevelse vi vill ge barnen; hur det ser ut i mataffärerna, äta på ett vanligt hamburgerhak, menyerna, städer, landsbygd, se klassiska två-våningsmotell längs vägen, snorkla, bada, prata/lyssna på engelska etc.

Försöker komma fram till rätt rutt så jag kan boka boende. Airbnb/Agoda kollar vi för privata boende. Men vill också ha tips på exakt vilken lght på agoda/airbnb etc som har varit bra och prisvärt i Miami-trakten med pool. Himla krångligt att söka då det tillkommer olika avgifter så slutpriset varierar stort utan att man får någon överblick över det (om det inte finns något magiskt sätt ni kan??)

Jag har satt ihop en rutt men är absolut lyhört för bättre alternativ. Florida är stort i sammanhanget och vet inte vilka orter som är bäst att övernatta. Är Fort Myers bra eller finns bättre längs rutten? Miami south beach eller Florida City?? 5-7 dagar

Tips för julafton i Miami-trakten? Discovery Cove hade ju varit kul att göra på julafton men men…. Vi tänker inte att vi måste göra allt för det är enda chansen, om vi inte stressar ihjäl oss eller gör av med galet mycket pengar så är möjligheterna stora att det blir fler resor.

Tampa/1n
Fort Myers/2n
Marathon/3n
Miami south beach/7n
Upp till Tampa igen på 3n

Tack på förhand!
Av Birgere
22 aug. 2019 21:55
strunta i 1a Tampanatten o kör ner direkt till FMB
Hur är tanken med Marathon, antar att en dag kommer ni köra den dryga timmen ut till KW men är det något speciellt dag2? Finns ju möjlighet kanske till havsfiske om det lockar.
SB 7 nätter runt jul låter ganska dyrt o länge för en barnfamilj. Kolla även tex Hollywood Beach o Ft Lauderdale om det är havet som lockar.
Hur är tankarna med Tampa 3n på slutet? Just Tampa har förvisso aktiviteter men det känns som ni lägger för lång tid där.

Btw, Discovery Cove ligger i Orlando o inte Miami. Vet inte vad biljetterna kan tänkas kosta men som du skriver brukar dom ha kombiantionsbiljetter där Seaworld o Busch gardens ingår o säker även deras vattenparker. Brukar även finnas biljetter på tex undercover tourist som gäller både Seaworldgruppen och Universal.

Nu är ni ganska sent ute med att boka och kolla noga vad det finns för hotell kvar i South Beach och Marathon innan du bestämmer dig, men du har rätt i att det är vettigt att boka allt innan så ni slipper fira julafton på en sunkig MacDonalds.
Av Frusang
22 aug. 2019 22:55
Tack för tänket! Har du någon närmare tips på hotell eller plats vid Fort Myers? Vilken väg över till Miami föredras, ser det går två stora över nationalparken.

Planen för Marathon—KW är bad, sol, natur, snorkla. Något visdomsord? Kanske en båttur. Tänker området är bäst att göra innan stora julhelgen.

Bättre sprida östkusten till två ställen kanske? 4n + 5n och sen över direkt till hemflyget i Tampa.
Jag hade ingen plan efter SB. Bara att det var 3n över till flygavgång i Tampa.
23 aug. 2019 11:07
Turtle Hospital har ni i Marathon som blir perfekt för ungarna. Jag badar ju inte men gjorde det faktiskt där så finns helt OK beach där med lite lekgrejer. Bästa stället för alligatorer och allmänt djurliv är Anhiga trail strax innanför entrén till Everglades NP i Florida City. Någon km utanför har ni Alligatorfarm med Airboat så säkert 3h där också så totalt en heldag. Missa inte fruktståndet vid korsningen dit.
Nöjesparker är svindyra men Bush Gardens är väldigt prisvärt i kombination med Sea World.
Annars går någon karibien kryssning från Tampa som brukar vara prisvärt.
Av Daytona
23 aug. 2019 11:26 (redigerad)
Bodde i just Marathon julen -17, Vi bodde på Captain Pips , de har jättemysiga små stugor med kök men även lgh. Det var ett mysigt ställe, inget flashigt alls men lite annorlunda då det är mer som en fiskecamp. Vi tog även en snorkeltur via dem, och den var jättebra ( tyckte vi som förstagångssnorklare)

För övriga boenden, kolla även på homeaway.com och vacationrentals.com

En mindre, billigare men rolig park är Gatorland i Orlando.
23 aug. 2019 14:42
Vad har ni för budget för 2v??
Vi åker 2 v , 4 pers kring höstlovet o tänker då ca 80 000 för flyg, boende, hyrbil, mat o nöje. Är det realistiskt?
Rutt:
1natt fort Lauerdale efter landning
3 nätter marathon
5 nätter fort myer(everglade på vägen dit) Finns någon vattenpark i närheten??
1natt spring hill-paddling
1 natt Kennedy space center
2 nätter miami
Kanske lite stressigt schema?
23 aug. 2019 16:59
Orlando är ett enda stort turistspektakel med hundratals aktiviteter främst inriktade på familjer som er. Hotellkomplex med lägenheter som sväljer 6-8 pers finns i överflöd med uppvärmda, tilltagna resortpooler. Att åka till Florida som familj utan att besöka någon park går ju inte. Kolla på nätet efter kombobiljetterna som Birgere nämner (Sea World/Busch Gardens) USA under jul/nyår är dyrt och allra mest så i South Beach och Key West. Med tanke på detta är det klokt att välja bort någon övernattning till förmån för Orlando.

FtMyers är så nära Mallorca du kan komma i USA och badvattnet under denna tid håller oftast kring 18-20 grader. Se till att välja hotell med uppvärmd pool. Utflykter till Sanibel, Captiva, Naples, Barefoot och outlet i Estero. Ta Tamiami trail (US41) över och stanna på ett utav alla operatörer i swampen.

Normalt ligger luften kring 22, men de senaste åren har det mestadels nått 25 och över, även om köldknäppar neråt 10 grader förekommer. Oavsett vilket resmål ni väljer är Florida en härlig upplevelse.

Tampa kan ni stryka om ni inte ska ut till stränderna, gå på NHL hockey, Busch Gardens eller bryggeri...
Av Frusang
23 aug. 2019 17:46
Vad har ni för budget för 2v??
Vi åker 2 v , 4 pers kring höstlovet o tänker då ca 80 000 för flyg, boende, hyrbil, mat o nöje. Är det realistiskt?
Rutt:
1natt fort Lauerdale efter landning
3 nätter marathon
5 nätter fort myer(everglade på vägen dit) Finns någon vattenpark i närheten??
1natt spring hill-paddling
1 natt Kennedy space center
2 nätter miami
Kanske lite stressigt schema?
————
Vilka budgetposter har ni, alltså hur mycket till vad beräknar ni?

Jag har inte riktigt räknat på det för vår del.
Flygbiljetter 14.000 kr
Hyrbil 2 veckor ca 6000 kr
Hemma lägger vi 4000 kr/mat för 2v....kanske 10.000 kr..mycket matsäck, fika i bilen.
23 aug. 2019 19:44
Flyg 26 000
Bil 10 000
Boende 20 000
Mat 10 000
Nöje 10 000
(Billigt flyg ni hittat! 16 000 för 5 pers över jul??)
Av Lossef
24 aug. 2019 14:55
Vi åkte nästan 3 veckor över jul & nyår för snart 3 år sedan.
Till jul är det dax igen.
Vi körde då på inträde till Discovery cove och delfiner efter mycket efterforskande. Vid första anblicken kändes det dyrt men eftersom maten ingick (och det är ofta det som drar iväg i andra parker) samt inträde till sea world och en badland kändes det inte så farligt. Vi var så nöjd med den parken.
Det jag kände att vi inte hade räknat med då var att det drog iväg med fickpengarna så maten skulle jag räkna med lite mer i er kalkyl. Vi bodde 10 nätter i hus och lagade mycket mat själv då men även att handla på publix drar iväg.
Hoppas ni får en härlig resa
Av Frusang
25 aug. 2019 19:29
Hur ska vi veta om poolerna är (lagom) uppvärmda? Flera skriver om det.

Vi velar med Orlando. Det är ju billigt att bo där, vilket kompenserar lite av dyra parker. Det är väl hotellen som är knutna till parkerna så man får snabbköbiljetter som gäller??

Hur är badvattnet i Orlando över Jul? Är hotell och parker uppvärmda?

Det finns väldigt många hus på Airbnb vid Fort Myers, de ligger vid ett kanalsystem ser det ut på kartan, så alla hus ligger vid vattnet. Och alla har egen pool. Tankar från er om området? Kallt med privatpooler kanske..? I Coral Beach har vi hittat ett hotell på stranden. Bra ställe i den regionen?

Tack för alla tipsen, vi överväger alla!
Jag tycker det är otroligt svårt att välja vilket hus hos en privatperson man ska välja eller hotell. Antagligen så finns det väldigt många av de som man egentligen skulle tycka var bra. Men i vart fall jag styrs mycket av bilderna, och omdömena från gästerna naturligtvis. Men bilderna är superviktiga. Vart vi än reser så blir jag så förvånad över hur dåliga bilder de flesta hotell har.
Av Frusang
25 aug. 2019 19:33
Citerat från Lossef:
Vi åkte nästan 3 veckor över jul & nyår för snart 3 år sedan.
Till jul är det dax igen.
Vi körde då på inträde till Discovery cove och delfiner efter mycket efterforskande. Vid första anblicken kändes det dyrt men eftersom maten ingick (och det är ofta det som drar iväg i andra parker) samt inträde till sea world och en badland kändes det inte så farligt. Vi var så nöjd med den parken.
Det jag kände att vi inte hade räknat med då var att det drog iväg med fickpengarna så maten skulle jag räkna med lite mer i er kalkyl. Vi bodde 10 nätter i hus och lagade mycket mat själv då men även att handla på publix drar iväg.
Hoppas ni får en härlig resa
Tack för svaret! Vad gillade ni sea world och badlandet? Det är jul även för oss så undrar hur det var med mängden folk för er där?
Av Birgere
25 aug. 2019 22:56
Citerat från Frusang:
Hur ska vi veta om poolerna är (lagom) uppvärmda? Flera skriver om det.
Läs recensioner eller kontakta dom via mail och fråga vilken temperatur poolen håller och se till att printa ut svaret.
Vi velar med Orlando. Det är ju billigt att bo där, vilket kompenserar lite av dyra parker. Det är väl hotellen som är knutna till parkerna så man får snabbköbiljetter som gäller??
Några av dom dyrare Universalhotellen ingår expresspass, kan vara lönsamt i ett 4-bäddsrum med en övernattning och 2 heldagar i parkerna.
Hur är badvattnet i Orlando över Jul? Är hotell och parker uppvärmda?
Vattenparkerna är uppvärmda, dom som håller öppet alltså. Polerna varierar enormt, en gång hyrde vi hus och poolen skulle vara uppvärmd (extra $20 eller $25/dygn), visst 24-25C..., kontaktade ägarna och dom menade att det var helt normalt och ville ha ytterligare $25/dag för att skruva upp temperaturen till 28C. Vägrade att betala så det blev några snabba dopp och en elak recension. Universals och Disneys pooler var helt OK, en gång på Rosen xxx kommer inte ihåg namnet exakt) så var vattnet iskallt när vi var där i April, ingen på hotellet badade och det är ett 4-star hotel. Dit vi brukar åka nuförtiden, Bahama Bay, har varma o sköna pooler och vi med ett stort gäng hyrde en 9 rumsvilla i Champions gate en gång med underbar pool.
Det finns väldigt många hus på Airbnb vid Fort Myers, de ligger vid ett kanalsystem ser det ut på kartan, så alla hus ligger vid vattnet. Och alla har egen pool. Tankar från er om området? Kallt med privatpooler kanske..? I Coral Beach har vi hittat ett hotell på stranden. Bra ställe i den regionen?
Skulle tro att det är Cape Coral du har sett, massor med privata villor men ingen vettig strand som ligger närmare än 45min körning, bra om man bara ska hänga vid poolen men inget vidare för utflykter. Villapolerna bör man få skriftligt på vilken temp dom ska hålla.
Tack för alla tipsen, vi överväger alla!
Jag tycker det är otroligt svårt att välja vilket hus hos en privatperson man ska välja eller hotell. Antagligen så finns det väldigt många av de som man egentligen skulle tycka var bra. Men i vart fall jag styrs mycket av bilderna, och omdömena från gästerna naturligtvis. Men bilderna är superviktiga. Vart vi än reser så blir jag så förvånad över hur dåliga bilder de flesta hotell har.
Vi hyr privat så fort möjligheten finns och att vi stannar några nätter helst minst en vecka. Bilder o recensioner är jätteviktiga men det viktigaste för oss är känslan när man kontaktar ägaren och även viktigt att recensioner även inkluderar ägaren. Saknas detta konsekvent så blir jag misstänksam.
Av Lossef
26 aug. 2019 21:58
Citerat från Frusang:
Citerat från Lossef:
Vi åkte nästan 3 veckor över jul & nyår för snart 3 år sedan.
Till jul är det dax igen.
Vi körde då på inträde till Discovery cove och delfiner efter mycket efterforskande. Vid första anblicken kändes det dyrt men eftersom maten ingick (och det är ofta det som drar iväg i andra parker) samt inträde till sea world och en badland kändes det inte så farligt. Vi var så nöjd med den parken.
Det jag kände att vi inte hade räknat med då var att det drog iväg med fickpengarna så maten skulle jag räkna med lite mer i er kalkyl. Vi bodde 10 nätter i hus och lagade mycket mat själv då men även att handla på publix drar iväg.
Hoppas ni får en härlig resa
Tack för svaret! Vad gillade ni sea world och badlandet? Det är jul även för oss så undrar hur det var med mängden folk för er där?
Sea world var en park helt i vår smak. Inte alls mycket folk trots julhelgen.
Lagomt många bergodalbanor och känslan av att djuren togs bra omhand. Vi besökte även magic kingdom som var helt fruktansvärd ur den synvinkeln med folk och enorma köer (120 min till attraktionerna) - inte kul,
Det som var så bra var att vi kunde gå in flera dagar på sea world (ingick i Discovery cove biljetten). Vi bodde på ett Hilton Hotell 500 m ifrån entrén till sea world så vi gick dit även en kväll bara för att få uppleva jul belysningen och stämningen därinne. Badlandet var också helt ok.

Vi hyrde sedan ett hus i 10 dagar cape coral. Det ligger precis norr om fort Meyers och är uppbyggt på kanaler. Det var prisvärda hus med bra värme i poolen. Blev mest ett ställe att utgå ifrån då man fick ta bilen till stränderna (fort Meyers beach, Sanibel & captiva besökte vi).
Av Frusang
27 aug. 2019 14:32
Ser att det på flera ställen rekommenderas kort tripp till Key West. Hittat boende för 2400 kr natten för 5 pers. fint vid strand. Jag tänker att det kanske pga bra klimat/vattentemp är bra att lägga 4 n där.

Jag blir galen på att komma fram till rutt! KW och Orlando är svindyrt över jul, från 21/12.

Landar 15/12 kl 16 på Tampa
Rutt 1:
Orlando 5 n 15-20/12,
Fort Myers-trakten 3n, 20-23/4,
Miami Beach-trakten 7n (South, Hollywood eller Fort L) 23-30/12.

Rutt 2:
Fort Myers-trakten 2n 15-17/12
Key West 3n 17-20/12
Miami Beach-trakten 7n (South, Hollywood eller Fort L) 20-27/12
?? 27-30/12

Kloka råd??
Av Birgere
27 aug. 2019 18:13
Citerat från Frusang:
Ser att det på flera ställen rekommenderas kort tripp till Key West. Hittat boende för 2400 kr natten för 5 pers. fint vid strand. Jag tänker att det kanske pga bra klimat/vattentemp är bra att lägga 4 n där.

Jag blir galen på att komma fram till rutt! KW och Orlando är svindyrt över jul, från 21/12.

Landar 15/12 kl 16 på Tampa
Rutt 1:
Orlando 5 n 15-20/12,
Fort Myers-trakten 3n, 20-23/4,
Miami Beach-trakten 7n (South, Hollywood eller Fort L) 23-30/12.

Rutt 2:
Fort Myers-trakten 2n 15-17/12
Key West 3n 17-20/12
Miami Beach-trakten 7n (South, Hollywood eller Fort L) 20-27/12
?? 27-30/12

Kloka råd??
Jag vill nog påstå att bästa havsbadet vid den tiden på året hittar ni runt Miami Beach och några mil norrut (dom dagar det inte blåser = sandblästring och är höga vågor), tror inte vattnet är varmare ute på the Keys men definitivt varmare än FtM.
Tycker du ska släppa Ft Myres helt och ta det vid nästa resa istället och då inte på vintern. Ta istället möjligheten att vid vettigt väder/vattentemp att ta en trip från Orlando till Clearwater Beach en dag så får ni känna på den kusten.
Mitt förslag skulle vara en mix av dina rutter, börja med en vecka i Orlando, sedan en lång sträckkörning ner till the Keys och stanna där 2-3 nätter o avsluta runt Miami trakten och sedan kör ni därifrån till Tampa dagen då ni flyger hem.
Av Frusang
3 sep. 2019 14:46 (redigerad)
Citerat från Birgere:
Mitt förslag skulle vara en mix av dina rutter, börja med en vecka i Orlando, sedan en lång sträckkörning ner till the Keys och stanna där 2-3 nätter o avsluta runt Miami trakten och sedan kör ni därifrån till Tampa dagen då ni flyger hem.
Tackar för kloka råd.
Nu har vi tänkt om helt efter att ha läst i detta forum om parker och Orlando (Orlando menar jag ”rimligt parkavstånd” inte staden Orlando). Det blir biljett 3 parker/3 dagar (inte park to park då det kostar 3250 kr extra för oss 5).

Anländer kl 16 den 15/12.
2 n 15-17/12 på billigt hotell i Orlando, 700 kr/n. Se oss omkring allmänt.

1 n 17-18/12 hotell med Free Universal Express Unlimited 4000 kr/n. Full sysselsättning de två dagarna.

4 n 18-22 bo någonstans trevligt i Orlando, 1000-1500 kr/natt. En dag på Vulcano Bay, shopping, titta oss omkring, kolla in området med Disney.

MEN vad gör vi sedan?? Hade gärna åkt till KW men kostar över jul 3500-4000 kr/n.
Vi får nog skippa att bo på KW.

Hittat några billigare hotell, 1300 kr/n som ser fräscha ut vid Florida City, så kanske borde tagit in där 22-25/12. Besök på Key Island och Everglade.
https://www.trivago.se/go/ad7cwv3
Samtidigt vill vi ändå göra något speciellt med barnen på julafton. Julafton kommer och stör lite i vår planering :) Bo på motell längs vägen känns sådär kul 24/12. Eller så är kanske snorkling på dagstur söderöver är perfekt att göra på julafton :-).

Vi besöker gärna Miami south Beach men där är också svindyrt att bo på juldagarna. Jag funderar på var det är bäst att spara in pengar. Blir det okej att bo på fastlandet istället? Hollywood Beach eller fort Lauderdale Beach, spelar det roll? Finns det något att se på östkusten.? Det är en lång sandstrand mer eller mindre förstår jag. Någon stad som är mysig?

Är det bättre med en natt mindre i Florida City. 2 n 22-25/12

5n 25-30/12 Är nu tomma och här vill jag ha hjälp!
Flyg hem kl 19 från Tampa den 30/12.
Av Birgere
3 sep. 2019 15:29
Då ska jag snurra till det igen för dig😂
Hur ett hus/lägenhet i närheten av Naples en vecka (många har 1v som minimum tid) och därifrån tar ni Everglades plus några besök på dom härliga öarna som finns inte allt för långt bort. Ni kan lätt göra en dagsutflykt till South Beach men att ni spar Miami o KW till nästa resa då barnen blivit äldre. Hyr ni bostaden tex 23-30/12 får ni ju faktiskt en riktigt mysig jul.
Visst finns det risk att havet kan vara för kyligt att bada i men ni kan doppa er och se till att ha pool men har ni tur så kan det vara 22-23C i havet så långt söderut.
Annars när det gäller "mysig" ort på östkusten så har vi stannat i Lauderdale by the Sea käkat lunch o gått omkring lite, fick tips här på forumet.
Av Lossef
11 sep. 2019 17:56
Vi åker nästan samma datum som er men landar i miami (13/12-30/13).
Förra resan avverkade vi Orlando och hyrde hus på västra sidan men kände att vattnet var lite kallt.
Nu har vi bokat 2 första nätterna på miami South beach för att sedan bege oss på en veckas kryssning. Vi kommer tillbaka 22/12 och kommer sedan hyra ett hus i Hollywood Beach resterande av tiden. Jag hoppas på att vattnet är (som många säger) lite varmare där. Jag tycker också att läget känns bra med tanke på dagsutflykter till lite allt möjligt.
Att hyra hus har vi verkligen fastnat för - laga egen mat, lite mer utrymme än hotell ( vi har med oss en 11 & en 14 åring ). Alla glada och nöjda 😊
Av Frusang
13 sep. 2019 16:14
Citerat från Lossef:
Vi åker nästan samma datum som er men landar i miami (13/12-30/13).
Kul att höra ert upplägg!

Nu har vi kommit till några resultat i vart fall.

2 n 15-17/12
Orlando - Hyfsat hotell 2300 kr för två nätter. (En hotels gratisnatt) 1 sovrum.

1 n 17-18/12
Universal Studio-hotell med express-pass. 3 parker, 3 dagar + 1 natt, 16.000 kr.

4 n 18-22/12
Orlando. Airbnb 4.400 kr.

6 n 22-28/12
Miami, inåt landet. Ingår frukost, parkering. 1 sovrum. 9700 kr. Avbokningsbart! Staybridge Suites Miami Doral Area.

2 n 28-30/12
Siesta Bay, 3700 kr, var tvungen att boka med Ticket pga presentkort. Ticket är ruskigt mycket dyrare och kass hemsida. Äntligen blir vi av med dem.

Skulle gärna kunna tänkt oss en kryssning på 3 dagar men fick offert på billigaste, 23.000 kr... :(
Av Lindama
15 sep. 2019 18:58
Vi åker 12/12-27/12 och landar i Miami. Efter mycket tänkande fram och tillbaka valde vi att ta 5 nätter på South Beach (utan hyrbil). Bilen hämtar vi ut kvällen innan vi checkar ut. Sedan beger vi oss ner till Marathon, hittat hotell för 1500:- natten som ser okej ut. Kommer spendera 2 nätter där varav 1 dag går åt till Key west (dagstur). Sedan kommer vi ta vägen genom Everglades och stanna till för att åka Airboats. Natten kommer spenderas antingen i Naples eller Fort Meyers. Den natten bokar vi spontant samma dag. Sedan har vi 6 nätter på Marriott Sand Key Clearwater.
Vi kommer alltså fira julen där. Andra aktiviteter vi bokat in är NHL match i Tampa.

Sista natten kommer vi boka i närheten av Miami flygplats, vårt flyg går 20.00 på kvällen så tänkte utnyttja sista dagen lite också. Aktiviteter där blir enbart shopping och sol/bad vid poolen.

Vi är ett par i 30 års åldern utan barn :)
Av Frusang
15 sep. 2019 21:16
Tack Lindama! Kul att höra ert upplägg.
18 sep. 2019 22:11
Citerat från Brycecanyon:
Turtle Hospital har ni i Marathon som blir perfekt för ungarna. Jag badar ju inte men gjorde det faktiskt där så finns helt OK beach där med lite lekgrejer. Bästa stället för alligatorer och allmänt djurliv är Anhiga trail strax innanför entrén till Everglades NP i Florida City. Någon km utanför har ni Alligatorfarm med Airboat så säkert 3h där också så totalt en heldag. Missa inte fruktståndet vid korsningen dit.
Nöjesparker är svindyra men Bush Gardens är väldigt prisvärt i kombination med Sea World.
Annars går någon karibien kryssning från Tampa som brukar vara prisvärt.
Vilken strand i Marathon har ni badat på med lekgrejer?
19 sep. 2019 07:47
Citerat från Pontusfelix:
Citerat från Brycecanyon:
Turtle Hospital har ni i Marathon som blir perfekt för ungarna. Jag badar ju inte men gjorde det faktiskt där så finns helt OK beach där med lite lekgrejer. Bästa stället för alligatorer och allmänt djurliv är Anhiga trail strax innanför entrén till Everglades NP i Florida City. Någon km utanför har ni Alligatorfarm med Airboat så säkert 3h där också så totalt en heldag. Missa inte fruktståndet vid korsningen dit.
Nöjesparker är svindyra men Bush Gardens är väldigt prisvärt i kombination med Sea World.
Annars går någon karibien kryssning från Tampa som brukar vara prisvärt.
Vilken strand i Marathon har ni badat på med lekgrejer?
Den ligger på vänster sida man svänger vid mataffären före fotbollsplanen när man kommer norrifrån. Den är inte bred ut till vattnet men Amerikanare badar ju inte som Nordbor så ingen trängsel. 3 år sedan sist så hoppas jag minns rätt. Är det K mart affären heter tro.
Av Frusang
28 okt. 2019 20:34
Hej igen! Kanske någon av er kloka kan bidra. Själv är jag numer snurr i huvudet. Stora planen är: Orlando en vecka, en snabbis till Key-öarna och sen landa i Miami Beach-området 4 dagar innan 2 nätter på västkusten mot hemresa från Tampa.

Jag har haft med mig i tänket att inte bo på för många olika ställen men det är svårt. Det blir tre olika boende i Orlando som beror på att vi ska bo en natt på "Universal-hotell".

Jag blir galen på dessa resort-avgifter som ofta är 250 kr per person och dygn! Morr... Det är svårt också för boendena på Airbnb tar så fruktansvärt dåliga foton och gör det så omysigt så att de flesta ställena ser trista ut. Nu är jag gnällig...jag vet...är lite trött bara på att få ihop allt inom rimlig budget. Vi har inte tänkt lägga 3000 kr natten i Miami eller 4000-5000 kr i KW för då vore det ingen konst.

Landar Tampa 15/12 kl. 16.
15-17/12 - 2 nätter för 995 kr i Orlando. Acklimatisera oss.

17-18/12 - 1 natt för 4000 kr så vi får pass till Universal som vi går på två parker på två dagarna.

18-22/12 - 4 nätter för 4400 kr Airbnb i Orlando. Ej ombokningsbart.

22-24/12 - HÄR har jag problem! Key-öarna var tanken. Svindyrt för 5 personer dock. Hittat ett som verkar ok (Courtyard by Marriott Key Largo) för 4800 kr för två nätter (går ej att boka) och 5700 kr (ombokningsbart). Har ej bokat än. Har ni någon bättre idé?

24-28/12 - 4 nätter Airbnb för 7600 kr. Ett lägenhetskomplex (rund fasad) 5445 Collins Avenue Suite på Miami Beach där det var ok om vi kom 5 personer. Ingår parkering. Ombokningsbart. Har ni en bättre idé?

29-30/12 - 2 nätter 3450 kr Comfort Suites Sarasota Siesta Key. Vi hade presentkort på Ticket.se och hittade verkligen inget annat som var rimligt pris på. (Ticket är asdyra i jämförelse med andra så detta hotell är inget märkvärdigt alls).

Flyger hem från Tampa 30/12 på efm.

Tar gärna emot synpunkter dels på trippen till KW och dels Miami. Jag tänker på boende och rutt.
Vi har inga särskilda planer mer än att uppleva US och lapa lite skön sol andra veckan i Florida, Everglade såklart och allra helst Key-öarna. Första veckan är tingad för Orlando.
29 okt. 2019 03:36
Vi är i slutet av vår Florida-resa nu o är så nöjda! Vi har haft 5 boende på 13 nätter. Barnen tycker det är jättekul att komma till nya hotell o inspektera pooler mm o vi är lite rastlösa så det har passat Oss jättebra att bo ca 3 nätter/ställe.
I Miami south beach bodde vi på hotell med frukost 2000:-/natt. Där hade vi nog hellre haft lägenhet, då det var mycket dyrare att gå ut o äta än andra städer.
Sen åkte vi till Marathon 3 nätter, Banana Bay, ca 1300:-/natt. Supermysigt hotellområde men ocharmig ort. Men fanns pärlor, som restauranger vid havskanten. Vi åkte 1 dag till key west o superfint bad på vägen dit, o en dag Snorkelutflykt.
Sedan 4 nätter västkust o en natt spring hill där vi hade den bästa dagen på resan. Paddling på weekiwache.
Nu avslutar vi med 2 dagar Orlando.
29 okt. 2019 12:44 (redigerad)
Citerat från Frusang:
Hej igen! Kanske någon av er kloka kan bidra. Själv är jag numer snurr i huvudet. Stora planen är: Orlando en vecka, en snabbis till Key-öarna och sen landa i Miami Beach-området 4 dagar innan 2 nätter på västkusten mot hemresa från Tampa.

Jag har haft med mig i tänket att inte bo på för många olika ställen men det är svårt. Det blir tre olika boende i Orlando som beror på att vi ska bo en natt på "Universal-hotell".

Jag blir galen på dessa resort-avgifter som ofta är 250 kr per person och dygn! Morr... Det är svårt också för boendena på Airbnb tar så fruktansvärt dåliga foton och gör det så omysigt så att de flesta ställena ser trista ut. Nu är jag gnällig...jag vet...är lite trött bara på att få ihop allt inom rimlig budget. Vi har inte tänkt lägga 3000 kr natten i Miami eller 4000-5000 kr i KW för då vore det ingen konst.

Landar Tampa 15/12 kl. 16.
15-17/12 - 2 nätter för 995 kr i Orlando. Acklimatisera oss.

17-18/12 - 1 natt för 4000 kr så vi får pass till Universal som vi går på två parker på två dagarna.

18-22/12 - 4 nätter för 4400 kr Airbnb i Orlando. Ej ombokningsbart.

22-24/12 - HÄR har jag problem! Key-öarna var tanken. Svindyrt för 5 personer dock. Hittat ett som verkar ok (Courtyard by Marriott Key Largo) för 4800 kr för två nätter (går ej att boka) och 5700 kr (ombokningsbart). Har ej bokat än. Har ni någon bättre idé?

24-28/12 - 4 nätter Airbnb för 7600 kr. Ett lägenhetskomplex (rund fasad) 5445 Collins Avenue Suite på Miami Beach där det var ok om vi kom 5 personer. Ingår parkering. Ombokningsbart. Har ni en bättre idé?

29-30/12 - 2 nätter 3450 kr Comfort Suites Sarasota Siesta Key. Vi hade presentkort på Ticket.se och hittade verkligen inget annat som var rimligt pris på. (Ticket är asdyra i jämförelse med andra så detta hotell är inget märkvärdigt alls).

Flyger hem från Tampa 30/12 på efm.

Tar gärna emot synpunkter dels på trippen till KW och dels Miami. Jag tänker på boende och rutt.
Vi har inga särskilda planer mer än att uppleva US och lapa lite skön sol andra veckan i Florida, Everglade såklart och allra helst Key-öarna. Första veckan är tingad för Orlando.
Key Largo är ca 4 h from KW, ni måste neråt Marathon annars skippa KW. Man behöver inte åka ända ner, det är en upplevelse nedanför Key Largo också, men billigt boende i jul hittar ni bara i Homested/Florida city och det är ju bara långa bron från Key Largo. Det är svårt att ge andra tips, jag badar inte så bara köra runt med bil å se vackra vyer , fika/äta glass ger mig mer än ligga vid pool eller strand så har inga synpunkter på era badhotell, men jag bor på billigare boenden än ni när jag har familjesemester. Jag har väl skrivit om Everglades NP med Anhiga trail och Alligator farm 20 min från Homested tidigare i tråden? Efter första natten i Orlando skulle jag gjort Kennedy Space center, eller gjort utflykt till Daytona Beach. Jetlegen är inget jag märker av men det vet man inte förrän man är där. Varför stannar ni inte de 2 nätterna i Tampa å gör Bush garden efter första natten, ni är ju redan där? Såg åldern på ungarna nu så kaske passar bättre med Legoland?
29 okt. 2019 16:04
Vilken härlig resa ni har framför er! Bra att börja med Orlando, ju närmare julafton och mellandagarna man kommer, desto mer besökare. När ni ska till Universalparkerna så får ni med hotellnatten Expresspass, men ni får också gå in en timme innan öppning för att åka några av de bästa sakerna. bland annat HP. Ni kan också ta båten till/från parkerna. Kolla vilken park som har längst öppettid så ni utnyttjar tiden bäst.
Ang Key West, det är bara ute på just Key West som ni hittar det som är karaktäristiskt och som många vill uppleva. Det finns många fina ställen på väg ut, absolut, men ska ni till KW så åk ända ut! Svindyrt dock! Tänker att man inte tar en snabbis dit eftersom det är rätt långt att åka och kan ta några timmar (3-4) beroende på trafiken. Glöm inte att ta en titt på alla Key deers, mini rådjur som lever fritt och bara finns ute på Keys, i ett område, så fina och man kan verkligen se och uppleva dem bara man stannar bilen och tittar sig omkring. I Homestead skulle jag bara bo om jag ska vidare till Keys, som en övernattning innan broarna ut.
Collins ave ligger bra till i Miami, om det ingår parkering är det bara att gratulera! Jag vet dock ingenting om boendet tyvärr. Skulle vilja tipsa om att ta en guidad tur med båt i Miami, fantastiskt att se Miami från vattnet. Gärna från Bayside.>Citerat från Frusang:
Hej igen! Kanske någon av er kloka kan bidra. Själv är jag numer snurr i huvudet. Stora planen är: Orlando en vecka, en snabbis till Key-öarna och sen landa i Miami Beach-området 4 dagar innan 2 nätter på västkusten mot hemresa från Tampa.

Jag har haft med mig i tänket att inte bo på för många olika ställen men det är svårt. Det blir tre olika boende i Orlando som beror på att vi ska bo en natt på "Universal-hotell".

Jag blir galen på dessa resort-avgifter som ofta är 250 kr per person och dygn! Morr... Det är svårt också för boendena på Airbnb tar så fruktansvärt dåliga foton och gör det så omysigt så att de flesta ställena ser trista ut. Nu är jag gnällig...jag vet...är lite trött bara på att få ihop allt inom rimlig budget. Vi har inte tänkt lägga 3000 kr natten i Miami eller 4000-5000 kr i KW för då vore det ingen konst.

Landar Tampa 15/12 kl. 16.
15-17/12 - 2 nätter för 995 kr i Orlando. Acklimatisera oss.

17-18/12 - 1 natt för 4000 kr så vi får pass till Universal som vi går på två parker på två dagarna.

18-22/12 - 4 nätter för 4400 kr Airbnb i Orlando. Ej ombokningsbart.

22-24/12 - HÄR har jag problem! Key-öarna var tanken. Svindyrt för 5 personer dock. Hittat ett som verkar ok (Courtyard by Marriott Key Largo) för 4800 kr för två nätter (går ej att boka) och 5700 kr (ombokningsbart). Har ej bokat än. Har ni någon bättre idé?

24-28/12 - 4 nätter Airbnb för 7600 kr. Ett lägenhetskomplex (rund fasad) 5445 Collins Avenue Suite på Miami Beach där det var ok om vi kom 5 personer. Ingår parkering. Ombokningsbart. Har ni en bättre idé?

29-30/12 - 2 nätter 3450 kr Comfort Suites Sarasota Siesta Key. Vi hade presentkort på Ticket.se och hittade verkligen inget annat som var rimligt pris på. (Ticket är asdyra i jämförelse med andra så detta hotell är inget märkvärdigt alls).

Flyger hem från Tampa 30/12 på efm.

Tar gärna emot synpunkter dels på trippen till KW och dels Miami. Jag tänker på boende och rutt.
Vi har inga särskilda planer mer än att uppleva US och lapa lite skön sol andra veckan i Florida, Everglade såklart och allra helst Key-öarna. Första veckan är tingad för Orlando.
Av Frusang
29 okt. 2019 16:24
Citerat från Josefinesresa:
en natt spring hill där vi hade den bästa dagen på resan. Paddling på weekiwache.
Nu avslutar vi med 2 dagar Orlando.
Hur var Spring Hill?
Av Frusang
29 okt. 2019 16:32
Citerat från Brycecanyon:
Jag har väl skrivit om Everglades NP med Anhiga trail och Alligator farm 20 min från Homested tidigare i tråden? Efter första natten i Orlando skulle jag gjort Kennedy Space center, eller gjort utflykt till Daytona Beach. Jetlegen är inget jag märker av men det vet man inte förrän man är där. Varför stannar ni inte de 2 nätterna i Tampa å gör Bush garden efter första natten, ni är ju redan där? Såg åldern på ungarna nu så kaske passar bättre med Legoland?
Tipsen är noterade, tack! Tampa hoppar vi, vill gärna vara på plats i Orlando. Tror vi behöver lite tid bara att landa. bada i hotellpoolen etc. Sen blir det hårt tempo på två parker två dagar i rad.
Av Frusang
29 okt. 2019 16:42
Citerat från Dalton17:
Vilken härlig resa ni har framför er! Bra att börja med Orlando, ju närmare julafton och mellandagarna man kommer, desto mer besökare. När ni ska till Universalparkerna så får ni med hotellnatten Expresspass, men ni får också gå in en timme innan öppning för att åka några av de bästa sakerna. bland annat HP. Ni kan också ta båten till/från parkerna. Kolla vilken park som har längst öppettid så ni utnyttjar tiden bäst.
Ja, vi insåg att vi var tvungna att börja med Orlando. Efter julafton blev det markant ännu dyrare. Det är tokigt redan nu med 16000 kr för tredagars pass inkl natt på deras hotell.

Smart att kolla öppningstiderna på kvällen, det hade jag missat.
Ang Key West, det är bara ute på just Key West som ni hittar det som är karaktäristiskt och som många vill uppleva. Det finns många fina ställen på väg ut, absolut, men ska ni till KW så åk ända ut! Svindyrt dock! Tänker att man inte tar en snabbis dit eftersom det är rätt långt att åka och kan ta några timmar (3-4) beroende på trafiken. Glöm inte att ta en titt på alla Key deers, mini rådjur som lever fritt och bara finns ute på Keys, i ett område, så fina och man kan verkligen se och uppleva dem bara man stannar bilen och tittar sig omkring. I Homestead skulle jag bara bo om jag ska vidare till Keys, som en övernattning innan broarna ut.
3-4 timmar till KW?? Jag trodde det var 2. Jag hade inte hört talas om Key Deers. Kul!
Collins ave ligger bra till i Miami, om det ingår parkering är det bara att gratulera! Jag vet dock ingenting om boendet tyvärr. Skulle vilja tipsa om att ta en guidad tur med båt i Miami, fantastiskt att se Miami från vattnet. Gärna från Bayside.>
Låter kanon med båttur, noterat!
29 okt. 2019 18:50
Hej igen!
Det kan ta mycket längre än så beroende på trafiken, det är ju bara en väg dit över broarna. Vi har varit med om en 7 timmars resa dit en gång när det var en trafikolycka. Men flyter det på så 3-4 timmar. Och en annan sak som är bra att veta om är att i Florida får man köra höger på "Rött" OM det inte står "NO RIGHT TURN ON RED", då måste man stanna som här. Alltså, om det är fritt från vänster så får man svänga höger, men kolla noga skyltningen. Vi missade det för många år sedan och förstod inte varför alla tutade bakom oss, vi hade ju rött? haha! Och poliser på vägarna finns det gott om så håll hastigheten. Håll också koll på milemarkers, då är det lätt att hitta var man ska köra av.
Ta en sväng på Disney Springs, gärna kvällstid, deras julskyltning är magisk! Granarna som är inspirerade av filmerna är otroligt vackra.
Citerat från Frusang:
Citerat från Dalton17:
Vilken härlig resa ni har framför er! Bra att börja med Orlando, ju närmare julafton och mellandagarna man kommer, desto mer besökare. När ni ska till Universalparkerna så får ni med hotellnatten Expresspass, men ni får också gå in en timme innan öppning för att åka några av de bästa sakerna. bland annat HP. Ni kan också ta båten till/från parkerna. Kolla vilken park som har längst öppettid så ni utnyttjar tiden bäst.
Ja, vi insåg att vi var tvungna att börja med Orlando. Efter julafton blev det markant ännu dyrare. Det är tokigt redan nu med 16000 kr för tredagars pass inkl natt på deras hotell.

Smart att kolla öppningstiderna på kvällen, det hade jag missat.
Ang Key West, det är bara ute på just Key West som ni hittar det som är karaktäristiskt och som många vill uppleva. Det finns många fina ställen på väg ut, absolut, men ska ni till KW så åk ända ut! Svindyrt dock! Tänker att man inte tar en snabbis dit eftersom det är rätt långt att åka och kan ta några timmar (3-4) beroende på trafiken. Glöm inte att ta en titt på alla Key deers, mini rådjur som lever fritt och bara finns ute på Keys, i ett område, så fina och man kan verkligen se och uppleva dem bara man stannar bilen och tittar sig omkring. I Homestead skulle jag bara bo om jag ska vidare till Keys, som en övernattning innan broarna ut.
3-4 timmar till KW?? Jag trodde det var 2. Jag hade inte hört talas om Key Deers. Kul!
Collins ave ligger bra till i Miami, om det ingår parkering är det bara att gratulera! Jag vet dock ingenting om boendet tyvärr. Skulle vilja tipsa om att ta en guidad tur med båt i Miami, fantastiskt att se Miami från vattnet. Gärna från Bayside.>
Låter kanon med båttur, noterat!
29 okt. 2019 18:54
Kom på en sak till, portionerna på restaurangerna kan vara stora ibland, det är helt ok att be om en box till det som blir över, ofta frågar de om man vill en box. Likaså är det ok att be om en extra plate, om några vill dela på en portion.>Citerat från Frusang:
Citerat från Dalton17:
Vilken härlig resa ni har framför er! Bra att börja med Orlando, ju närmare julafton och mellandagarna man kommer, desto mer besökare. När ni ska till Universalparkerna så får ni med hotellnatten Expresspass, men ni får också gå in en timme innan öppning för att åka några av de bästa sakerna. bland annat HP. Ni kan också ta båten till/från parkerna. Kolla vilken park som har längst öppettid så ni utnyttjar tiden bäst.
Ja, vi insåg att vi var tvungna att börja med Orlando. Efter julafton blev det markant ännu dyrare. Det är tokigt redan nu med 16000 kr för tredagars pass inkl natt på deras hotell.

Smart att kolla öppningstiderna på kvällen, det hade jag missat.
Ang Key West, det är bara ute på just Key West som ni hittar det som är karaktäristiskt och som många vill uppleva. Det finns många fina ställen på väg ut, absolut, men ska ni till KW så åk ända ut! Svindyrt dock! Tänker att man inte tar en snabbis dit eftersom det är rätt långt att åka och kan ta några timmar (3-4) beroende på trafiken. Glöm inte att ta en titt på alla Key deers, mini rådjur som lever fritt och bara finns ute på Keys, i ett område, så fina och man kan verkligen se och uppleva dem bara man stannar bilen och tittar sig omkring. I Homestead skulle jag bara bo om jag ska vidare till Keys, som en övernattning innan broarna ut.
3-4 timmar till KW?? Jag trodde det var 2. Jag hade inte hört talas om Key Deers. Kul!
Collins ave ligger bra till i Miami, om det ingår parkering är det bara att gratulera! Jag vet dock ingenting om boendet tyvärr. Skulle vilja tipsa om att ta en guidad tur med båt i Miami, fantastiskt att se Miami från vattnet. Gärna från Bayside.>
Låter kanon med båttur, noterat!