Egypten, snorkla, dyka och bada, bästa stället?

Av Docz
18 juli 2020 16:52
Visningar: 204
Hej,
Jag hör till de där som tycker om att planera och undersöka innan resan. Inte allt, men en del.

Nu har vi börjat planera en resa till Egypten, förmodligen 1 vecka och jag har börjat kika runt lite men känner att jag inte riktigt hittar rätt.

Vi vill framförallt ha nära till strand, helst hotell på stranden. Vi vill gärna att det finns möjlighet till enklare snorkling direkt från stranden. Men stranden ska också vara badvänlig.
De två går normalt sett inte ihop, men det finns :)

Plus för närhet till ett bra dykcenter, och flera restauranger på gångavstånd.

När jag läst runt lite så verkar El Gouna vara ett bra alternativ, men hittar inget hotell med info om både strand och snorkling. Så tänker att ni som varit där kanske har bättre input :)
20 juli 2020 17:55
Jag var i El Ghouna för rätt lägesedan, kanske 2007 eller så. Det finns ett rev utanför staden, där typ "badöarna" är. De flesta hotell erbjuder någon form av transport dit om de inte ligger precis vid de stora badplatserna. "Lagunerna" var iskalla vill jag minnas så där vill man inte bada.

Bästa snorklingen får du nog om du bokar en riktigt snorklingsutflykt med något företag. Vi bokade via vår resebyrå och fick en väldigt trevlig utflykt. Se upp för rå-oljeklumparna som kan flyta upp ifrån havsbottnen bara, de är inte roliga att få på sig/i håret.
Av Docz
21 juli 2020 15:22 (redigerad)
Tack båda för input :)

@marulk - jag vill gärna veta mer. Låter som det är ett ställe som passar oss. Snorklingen från stranden behöver inte vara världsklass men hyfsad. Hela familjen gillade att "yt-snorkla" när vi var på curacao och det gjorde att dagarna aldrig blev långtråkiga. Sen är vi två som har openwater cert men vi ska inte dyka varje dag och vi vill nog åka med på organiserade dykturer.

Har du något hotell att rekommendera? Mat är viktigt, men inte det viktigaste. Men gärna restauranger i närheten.

Edit: Ser nu att det enbart verkar vara all-inclusive hotell och inga restauranger i närheten. Så taxi till hurughada om man vill hoppa över all-inclusive konceptet.
Så frågan blir istället, där du bott.. Hur var maten där?
Av Marulk
21 juli 2020 19:26 (redigerad)
Hej Docz
Vi har bott på Jaz Aquaviva 2ggr. Ett mycket trevligt hotell med bra mat för att vara AI. Till hotellet hör ett gigantiskt vattenland. Dock ligger detta ngn km utanför själva centrum av Makadi. Hotellet har shuttlebus flera ggr/h till stranden.
Nere i ’byn’ finns också fina hotell och där tror jag att man fortfarande kan äta på byns restauranger som då ingår i AI koncept. Osäkert hur det fungerar nu i CV-19 tider
Det är nog så att de flesta Hotel längs Rödahavet enbart har AI, i vart fall de större. Men när de ingår i kedjor så brukar man kunna äta hos ’grannen’. Stranden är fin. Varje hotell har ’sin’ del med egna solstolar som då ingår. Några hotell har även enklare lunchrestaurang på stranden. Det finns flera fina rev som är lättåtkomliga direkt från stranden. Se vårt album som jag länkat till ovan. I höstas gjorde vi även en båtutflykt med skandinaviska Colona Divers....rekommenderas
Vet inte hur de lokala dykklubbarna är , men några har ’kontor’ på stranden
Av Docz
22 juli 2020 22:02
Tack för input! Uppskattas verkligen :) Tror vi nu har ställt in oss på makadi men då försöka hitta ett hotell på stranden som är bra. Vore egentligen inga problem med att bo där ni bodde men det kommer bli svårt att få med barnen till stranden 😉
Av Marulk
23 juli 2020 09:10
Citerat från Docz:
Tack för input! Uppskattas verkligen :) Tror vi nu har ställt in oss på makadi men då försöka hitta ett hotell på stranden som är bra. Vore egentligen inga problem med att bo där ni bodde men det kommer bli svårt att få med barnen till stranden 😉
Haha, ja den synpunkten kan jag förstå, men även vuxna uppskattar badlandet 😉 Vi brukade ta badlandet som en avslutning efter lång härlig dag på stranden. Hotellen nere i Makadi har även access till badlandet via shuttlebussen, om de ingår i samma kedja som Aquaviva, annars kostar det ngn slant i inträde. Bor ni nere i byn kan man ju ta en utflykt till badlandet. Såg ngn text om att det var Egyptens största, men har ingen bekräftelse, stort är det i vart fall 😁