Bila i Europa

Av Gossip
22 apr. 2007 12:55
Visningar: 11460
Hej,

vi är fyra stycken i 25års åldern som tänkt bila i europa i juli/augusti.
Har inga större planer ännu, men vi funderar på paris, franska rivieran, italien med rom bland annat.

Funderar lite på vad man kan räkna med för bugdet? Och hinner man med någonting på ca 1,5 vecka?

Har även funderat lite på att flyga ner till ex franska rivieran och hyra bil där istället, eller lönar det sig inte alls?

Hur är det med hotell och sånt när det är högsäsong, bör man boka innan?Ge gärna lite andra tips på saker vi bör se!

Tack för hjälpen!
Av Gral
22 apr. 2007 13:03
Hej,
Varför inte kolla upp vad det kostar att hyra en husbil i Frankrike? :) Ni lär ju spara på hotelkostnader (som nog blir höga vid den tiden på året och på dom platserna du nämner). Dessutom är det väl ganska sjyst att kunna sitta runt ett bord och käka/dricka öl (saft?) medan ni transporterar er mellan de olika platserna. Har aldrig provat husbil själv då jag genast tänker på matchande träningsoveraller och sunkiga campingplatser, men "4 kompisar" och "bila längs rivieran" låter som om det skulle kunna funka. Ni slipper också problemen med att förboka hotell etc etc...
Av Gossip
22 apr. 2007 22:04
Det var faktiskt en himla bra idé, den är helt klart värd att kolla upp!
Frågan är vart man hittar sån information?
Av Gral
22 apr. 2007 22:23
Har inte en susning. Googla? :)
25 apr. 2007 00:21
Jag skulle åka bil ner snabbt genom tyska aoutobahn ner till Österrike o ner till italien. Ni ville till Rom annars kan man nöja sig med Milano o dra vidare ner till Rivieran. Där är så mysigt att köra på de små vägarna längs kusten o upptäcka alla de små orterna. Allt mellan San Remo i Italien o St. Tropez är sevärt. Skulle nog stanna där mesta tiden o se mig omkring. En o en halv vecka är lite kort om ni ska hinna med allt.
Ni har allt på ett bräde, Monaco, Monte Carlo, Italien, Frankrike.
Sedan bila hem förbi alperna på andra sidan eller rakt upp via Paris hem. Men det kan bli jäktigt o speciellt om man inte hittar.
Finns så många olika resvägar o rutter.
Själv har jag bilat ner flera ggr. Senast körde jag ensam genom Hamburg, via Zurich i Schweiz o ner till Nice på Rivieran.
Mvh Eva

P.s. Eller ta en sista minuten till Nice med hotell o sedan hyra bil där, det har jag också gjort o var inte svårt alls. Men då fick vi åka o tanka i Italien då det var bensinstrejk i Frankrike men det gick det med....*L* Och kolla så att ni får med vindrutetorkare, det hade vi inga...haha
Av Andybro
1 maj 2007 12:13
För att slippa den trista vägen genom Tyskland kan jag tipsa
omBiltåg på http://www.biltag.se . Bokar man "mindre populära"
turer (t ex mitt i veckan) kan man åka ner snuskigt billigt.

Kan ta sig hela vägen till södra Frankrike på tåg med bilen
med. Brukar göra så själv ena riktningen. På nervägen kan
det vara kul att glida genom Tyskland - men när man ska
hem är det skönt att bara komma hem!!!

Andy
Av Gossip_
14 maj 2007 19:35
Hej, tack för alla tips!

Vi har nu tänkt ut en ungefärlig resrutt som vi tänkt oss.
Vi åker på fredaglunch/eftermiddag och planerar att va framme i Barcelona på måndag förmiddag/dag.
Där stannar vi tills på onsdag, sen vidare upp till Antibes/Juan le pins dit vi kommer på onsdag kväll.
Där stannar vi tills på måndag, sen Nice måndag och tisdag med en tur till monaco någon av dagarna.

Därefter åker vi hemåt igen med ett eventuellt stopp i milano natten mellan tis/ons men frågan är om de blir för långt att åka om vi åker därifrån på ons morgon och vill vara hemma på torsdag.

På dit- och hemvägen planerar vi att stanna i tyskland eller grannländer, planerar också att ta rödby-puttgarden ner till tyskland. På ditvägen har vi även tänkt att stanna vår andra natt, natten innan vi kommer till Barcelona, någonstans mellan frankrike och spanien.

Ge oss gärna lite tips på om den resrutten verkar okej, vad vi kan hitta på vid de olika ställena, billiga och bra boenden m.m.
Av Verso
18 mars 2009 22:40
Varför inte kolla in Tyska autizug, dom tar dig och bilen ner till sydeuropa på en natt, du sover men reser tryggt.
Kolla in på autozug.de
Du kan ta dig till Italien eller längst ner i Frankrike, strax före Spanska gränsen.
Detta gör vi när vi bilar ner till Spanien.
tar tåget från Hamburg, sover skönt i liggvagn och vaknar upp utvilad för resten av resan
Slipper autobahn genom Tyskland
.
Ha en trevlig resa.