Stöd Ukraina

Fiasofias blogg

Torsdag 8 Augusti 2013 - Finland

Snart är det dax

Hej på er nya och gamla läsare!

NU är det äntligen dax igen att försöka sig på en reseblogg. Jag blir alldeles nostalgisk när jag sitter och skriver och tänker tillbaka på mina äventyr senast jag skrev resdagbok... det börjar vara många, MÅNGA år sedan nu... 2005-2006 var jag och backpackade på andra sidan jorden. Och den bloggen varade något längre än den här kommer att göra. Men inte fy skam att komma sig iväg i 3 veckor trots allt.
Resdagboken.se, där jag höll till tidigare, har fungerat väldigt dåligt från och till. Så för att vara säker på att kunna skriva inlägg, så valde jag att prova reseguiden.se. Får se då om kinesiska sensuren blockar sidan för mig men förhoppningsvis inte :)

Resan går alltså till Kina. Närmare bestämt Xi'an. Och läser man om staden, så blir man ju alldeles lyrisk. Kan det bli bättre än såhär? Kan det bli mera Kina?

Fakta om Xi'an:
Xi'an är en av de äldsta städerna i Kina och huvudstaden i Shaanxi provinsen, ca 900 km sydväst om Peking. Xi'ans historia sträcker sig över 3000 år tillbaka och staden (då kallad Chang'an) var en gång i tiden den plats där sidenvägen började och slutade. Ett hopkok av människor, religioner och kulturer. Stället där hela kinesiska kulturen har sin grogrund. Och så har dom ju Terracotta krigarna!
Sen att Xi'an nuförtiden är en kinesisk storstad kan ju kanske ta udden av den historiska idyllen jag gärna målar upp för mitt inre. För jag befarar storstaden medför avgaser, spottande människor, trånga gator och otäcka lukter i tid o otid. Men vi får väl se! :)

Vad ska jag då göra i Kina? Då jag ju reser ensam vill jag gärna hitta ett sätt att ändå träffa människor o komma lite in under skinnet på...Kina. Och sedan jag jobbade som volontär i Polen så har jag haft en liten tanke i bakhuvudet att göra något liknande igen. Så. Jag kommer att jobba som volontär med "special needs children". Exakt var jag placeras och vad jag förväntas göra kommer att klarna när jag kommer till Xi'an.
I Polen bodde jag ju i evigheter, så min Kinaresa kommer nog att skilja sig mycket från det. Däremot har jag ju efter x antal år i mitt yrke klart mera erfarenhet av att jobba med handikappade barn nu och jag hoppas jag kan bidra med något under de veckorna jag är där. Det jag verkligen hoppas att jag bär med mej från Polen är insikten om att jag inte kan förändra systemet. Maassa maan tavalla. Det tror jag kommer att behövas.

Efter några veckor i Xi'an kommer jag att styra näsan mot Peking och förverkliga en till dröm, att gå på Kinesiska muren! Peking i övrigt har jag inga större förväntningar på. Jag befarar att jag kommer att vara vilse största delen av tiden, vilket jag är i alla stora städer... framförallt om kartorna är dåliga. Men. Tiden får utvisa :)

Det är ju fortfarande 3 veckor till avresa men jag var tvungen att skriva första inlägget redan nu. Så att resan känns lite mer verklig, trots att jag redan har såväl flygbiljetter som visum :) Så Xié-xie (tack) för att ni har läst och yi huír jián = See you later!

/Sofia
Dela med andra:    

Kommentarer
Inve säger:
Följer dig med spänning!
Postat 2013-08-30 14:44  Anmäl
Fiasofia säger till Lovalv:
Nå det är ju rätt kort tid för att riktigt sätta sig in i något arbete men man tager vad man haver :)
Postat 2013-08-09 15:01  Anmäl
Lovalv säger:
Wow Sofia - visste inte att du skulle volontärarbeta! Du är ju fantastisk! <3 Önskar dig en underbar och upplevelserik resa och kommer att följa dig noga! :-) Kram!
Postat 2013-08-09 11:03  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Allt har ett slut
10 år sedan
pollution sickness
10 år sedan
vagen till jobbet
10 år sedan
The shit hit the fan
10 år sedan
Frisk luft, krigare och latsas-kines
10 år sedan