Stöd Ukraina

Fiasofias blogg

Söndag 8 September 2013 - Xi'an

Frisk luft, krigare och latsas-kines

Jag har overlevt forsta veckan pa jobbet och ar faktiskt pa vag tillbaka imorgon, mandag... Det hade jag aldrig trott i borjan av veckan :) Men alla tre av mina volontarkollegor har akt eller aker idag (dom var har for en vecka), sa jag kommer att vara all by myself. Den storsta forlusten kommer att vara mina kinesisk-amerikanska kollegor som hittat fantastisk mat till lunch varje dag och forstass tolkat. Eventuellt kommer 2 danska volontarer in pa formiddagarna och hjalper till nagra timmar men vi far se.

Sa jobbet rullar pa. Vi har en tidtabell vi foljer, med raster och olika timmar. Pa onsdag stod det "utevistelse" pa schemat och vi bestamde att inte gora nagra undantag i att folja schemat trots latt underbemanning och galen trafik. Jag vet inte nar barnen senast har varit ute men att doma av deras miner var det inte igar... Vi fick i ordning allihopa och gick ivag till bussen. Att lotsa allihopa i galen trafik och i en fullproppad kina-buss var ju en utmaning men sa smaningom kom vi till en park ("arbetarnas park") och lekte i en lekpark. Jag tror de flesta var mest radda over att vara ute men i lekparken blev det riktigt livat! Ett antal rymningsforsok hade vi saklart men annars var det en riktigt bra dag!! Manga leenden och gladjetjut! Parken overlag var en spannande varld med dansade manniskor, musikanter, sanggrupper och lekande barn med sina mor-/farforaldrar.

Men sattet som allmanheten bemotte oss pa under utevistelsen var ganska harresande. Man ser pa folks miner att dom inte ar vana att se annorlunda manniskor. Och vi fick oss utskallningar pa saval bussen och pa gatorna... vad dom sa vet jag inte men jag kan tanka mej att dom inte tycker vi hor hemma dar med handikappade barn. Jag tycker vi borde vara ute varje dag. Pa tal om att kineser inte ar vana med folk som ser annorlunda ut, sa stirrer dom ogenerat pa vasterlanningar ocksa. Nar jag ar ute med rumskompisarna blir vi utstirrade allihopa men nar jag ror mej ensam eller med mina kinesiska kollegor smalter jag in i mangden med min bruna hy och mitt svarta har och uppenbarligen klar jag mej valdigt kinesiskt ocksa... hur bra det nu sen ar.. :) Det ar forst nar nagon moter min blick, som dom hajar till nar dom marker mina blaa ogon. Men mesta delen av tiden ar jag incognito i mangden ;)

Men! Veckoslut! Jag har turistat hela veckoslutet! Igar akte vi ut till berget Hua Shan och det var nagot av det vackraste jag sett i mitt liv! Endast Tao Tao fattades ;) (pandan i barnprogrammet). Vi andades frisk luft och vandringen var riktigt tuff! Och sa hade vi med oss en kanadensare som akte tag for forsta gangen i sitt liv, high-tech Bullet train med tophastighet pa 500km/h. Wow :)

Idag har jag o en annan volontar varit o sett dom magnifika Terracotta krigarna. Och vi sag t.o.m. gubben som hittade krigarna nar han som bonde gravde sig en ny brunn. Nufortiden ar han en rik och kand man som ar langt ifran den bonde han var pa 70 talet :)

Bilder har jag men uppkopplingen ar alldeles for langsam for att ens tanka sig lagga till bilder nu.
Men. Dags att aterga till bubblet o skrattet har i huset :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Allt har ett slut
10 år sedan
pollution sickness
10 år sedan
vagen till jobbet
10 år sedan
The shit hit the fan
10 år sedan
Frisk luft, krigare och latsas-kines
10 år sedan