Stöd Ukraina

Fiasofias blogg

Onsdag 11 September 2013 - Xi'an

vagen till jobbet

Jag har tagit mej till manga olika arbetsplatser pa manga olika satt men sallan har det funnits sa mycket att titta pa som har i Xi'an.
Jag gar till och fran jobbet varje dag, det tar ca 40 minuter en vag. Trafiken under morgon- och eftermiddagsrusningen ar sa grym att det tar typ lika lange att aka buss. Dessutom har jag problem att rymmas med :) Sa jag gar.
Nar jag kommer ner fran vart hoghus, utan hiss, gar jag forbi var lokalbutik. Fran tidig morgon till sent pa kvallen sitter en tjock man och butter kvinna i en butik lika stor som min hall typ. Jag ler alltid och sager "hej", vilket dom tycker ar jattekonstigt men gubben har borjat grubbla nagot till svar ;)
Sen kommer forsta stooooora korsningen dar jag ska over vagen samtidigt som jag vajer for alla fordon som kor, trots att det ar gront ljus till fotgangarna :) Efter det kommer ett langt kvarter med gatustand som gor frukost at folket i morgonvimlet. Dom mest markliga saker ser man folk proppa i sig... soppa i plastpase tror jag hor till mina favoriter :) Nar jag kommer hem har affarerna oppnat och i dom sma krypin:en kan man kopa allt fran pyjamas, plastbunkar och godis.

Sen svanger jag av till hoger och kommer in pa en lummig esplanad. Stora grona trad ger skydd fran solen och aven har finns butiker, kiosker, fruktstand och matratter (bade levande och doda) framsatta. Pa den har gatan kan det lukta riktigt illa av alla djur och av kottet som ruttnar (tror jag). Pa den har strackan finns aven 2 kattungar och 1 hundvalp. Hur sota som helst men jag har inte vagat rora i dem for dom ser ut att ha loss.... och skabb... och gud vet vad. Sota hur som helst. Jag passerar aven en skola. Det ser ut som lag- och mellanstadieskola och nar jag gar dar forbi pa morgonen star barnen i givakt och marcherar runt till tonerna av nagon pampig kinesisk trudelutt. Pa eftermiddagen ar vagen fullpackad med foraldrar som hamtar sina barn. Alla barnen hamtas av en anhorig. Och det ar ingen liten skola :)

Sen kommer nara-doden-varje-dag korsningen som leder till en brutal stracka under stekande sol. Den strackan ar samtidigt pafarten till en av motorvagarna sa speciellt djupa andetag av luft tar man inte utan att hosta till... Jag skyndar mej ofta under den strackan och viker utmattad av till hoger, under en viadukt. Dar star gubbar med sina skotrar, mopeder och verktyg (penslar, stegar, sagar) i vantan pa att nagon ska komma och anlita dem for dagen. Pa eftermiddagen sitter dom pa huk och spelar olika spel... och satsar stora summor. Efter kroken med arbetarna kommer igen en stracka med matstand och sen antligen ar det dags att vika av in till ett hoghusomrade. Dar gar jag in i mellersta husets mellersta trappa och tar hissen upp till 13:e vaningen. Hissen fungerar valdigt sallan, sa oftast far jag ga in i trappan bredvid och aka hogst upp, ta trappan upp till hustaket och ga via hustaket till ratt trappa och klattra ner till mitt jobb. Har inte kunnat tro att det ar sadan trafik uppe pa hustak men se dar, man lar sig alltid nagot nytt ;)

Jobbet rullar pa. Damen med linjalen har jag inte sett till. Barnen i "min" grupp ar sa duktiga och jag forsoker hart bevisa att man lockar fler bin med honung an med.... salt?! Vet inte riktigt hur ordspraket gar men ni forstar poangen... Och jag fasar redan for fredag eftermiddag nar jag ska saga hej da. Trots att jag har lite hemlangtan redan :)
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
bra idé skriva ner promenaden till jobbet. det är ju såna små detaljer som man sedan lätt glömmer av när man är hemma igen. :-)
Postat 2013-09-17 17:04  Anmäl
Fiasofia säger till Inve:
Du e sot du Ingrid :) Kram pa dig!
Postat 2013-09-17 13:38  Anmäl
Inve säger:
Det är sa kul att läsa dig Sofia. Gud vad synd att du inte stannar längre - hade gärna läst dig i flera flera veckor!! Kram!
Postat 2013-09-11 17:25  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Allt har ett slut
10 år sedan
pollution sickness
10 år sedan
vagen till jobbet
10 år sedan
The shit hit the fan
10 år sedan
Frisk luft, krigare och latsas-kines
10 år sedan