Stöd Ukraina

Fiasofias blogg

Tisdag 17 September 2013 - Peking

Allt har ett slut

Ja var ska jag riktigt borja... det ar sista kvallen i Peking. Dagen kandes oandligt lang for jag steg upp redan innan kl 6. Det ar helt normalt om man gar och lagger sig kl 21.30 :) Har varit sa grasligt trott sedan jag kom hit till Peking, sa jag somnar tidigt och vaknar tidigt... tror det ar alla upplevelser i Xi'an som tar ut sin ratt nu. Men att vakna punkligt kl 6 kommer att innebara problem, om samma vana haller i sig nar jag kommer hem... det betyder att jag skulle vakna redan efter midnatt... Sa kanske jag ar riktigt tidigt pa jobb pa torsdag morgon :) Det vore nat nytt! ;)

Igar akte jag ut till Kinesiska muren. Eller till en del av den, till Mutianyu. Muren ar ju ingen lang, hel del langre utan man kan valja att aka till olika delar av muren som ar fran olika tidsperioder och olika mycket restaurerade. Stora delar av muren har forstorts, for lokalbefolkningen har plockat ner stenarna och byggt egna hus av dem... Jag valde att aka till den delen av muren som inte ar den mest populara men inte heller den mest extrema. Vadret var underbart vackert och muren levde verkligen upp till mina forvantningar. Vi fick aka stol-lift upp och val dar uppe sa var det klattring som gallde. Bra motion men solen var brutal :) Ska visa bilder sa smaningom och pa dom ser jag verkligen inte frasch ut men vyerna var fantastiska! Kina ar ett vackert land. Och da har jag bara sett en liten, liiiiiiten del av landet.

Pa kvallen hakade jag pa tva australiensiska toser och vi hittade ett litet krypin som serverade dumplings. Men i lite annan tappning an jag blivit van vid, dom har var avlanga "finger-dumplings". Vi bestallde in en hel massa mat, olika tillbehor och dricka och vi klarade av att ata ca halften av det vi bestallt in (inte alltid sa latt att veta nar man inte har ett gemensamt sprak). Maten var FANTASTISKT god, som allt annat jag atit har i Kina, och hela kalaset gick pa ca 8-9euro. Delat pa 3 personer. Overlag ar det lojligt billigt. En stor ol (600ml) kostar ca 30 cent. En enorm lunch dar man bestaller in allt fran nudlar till friterade sotpotatisar med mera kostar runt 1,50 euro... koper man vanlig nudelsoppa som alla andra ocksa ater sa kostar det 50 cent. Bussen kostar 10 cent. Sa har man 5 euro i planboken (i kinapengar) sa kan man leva som en kung :)

Idag har jag turistat och sett den Forbjudna staden och pampiga Himmelska fridens torg och sa har jag strosat runt i Peking och inhandlat diverse markliga saker att ta med mej hem :) Jag har haft tur med vadret, for idag regnar det och ar "bara" 25 grader, sa det har dragit ner pa inhemska turistmangden pa dagens strapats. Kineserna gillar inte regn. Forbjudna staden var en vacker plats... och vilken historik sen. Forr blev man halshuggen om man gick in i den delen av staden oinbjuden men nufortiden kostar det bara 60 pengar. Mina sota kinesiska volontarkollegor fran Xi'an forberedde mej val infor besoket i Forbjudna staden genom att visa flera episoder fran deras kinesiska favorit tv-serie om en av kejsarnas kurtisaner och livet innanfor murarna. Det hjalpte faktiskt for annars hade det nog varit svart att forestalla sig hur de levde dar i lyx och overflod men nu hade jag manga intriger som utspelade sig i min hjarna medan jag gick omkring och tog in allt :) Himmelska fridens torg vet jag inte vad jag ska saga om... en marklig plats... Det torget far en att kanna sig mycket mindre an vad man gor pa kinesiska muren.

Imorgon kommer en taxi och hamtar mej tidigt till flygfaltet. Peking flygfalt lar vara en ratt kaotisk plats.. far se. Hjalper ju kanske inte till att Kina forbereder sig for "'autumn festival" de namaste dagarna och nar kineserna ar pa resehumor sa ar det MYCKET folk i rorelse kan jag beratta :) Ska bli skont att komma hem dock... Hem till hosten och kylan... och den egna sangen, till vanner och familjen... till jobbet dar jag vet att barnen har ett tryggt hem och ar alskade... och till min pallehast forstass :) Men trots att det har har varit nat av det tuffaste jag gjort i mitt liv sa tycker jag genuint om Kina. Jag kanner mej saker har och samhallet ar strukturerat, bussarna har en nummer och en rutt...kartorna funkar! Manniskorna tanker fortfarande annorlunda gallande manga saker men dom ar vanliga och hjalpsamma och har nara till skrattet... Maten ar alldeles underbar (har jag sagt det redan kanske :) ), landet ar vackert och jag tycker det ar forskrackligt roligt att pruta pa marknaderna och jag ar ratt bra pa det ocksa :D Och sa har jag ju mott alldeles underbara manniskor pa resan som jag kommer att fortsatta ha kontakt med. Och Kina... ja jag kommer definitivt att resa tillbaka hit. Jag har blivit alldeles for duktig pa att ata med pinnar for att inte komma tillbaka :) Manne gaffeln halls i handen efter 20 dagars intensiv-pinn-traning?

Jag vet inte om nagon har hittat hit till bloggen nu nar jag inte lankat den till min FB sida (den stora kinesiska censuren kan man inte kringga pa hostellets datorer) men nu tror jag det ar "over and out" for den har gangen.
Tack ni som orkat hanga med :) Puss o kram!
Dela med andra:    

Kommentarer
Inve säger:
Tack Sofia!
Postat 2013-09-18 14:49  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Allt har ett slut
10 år sedan
pollution sickness
10 år sedan
vagen till jobbet
10 år sedan
The shit hit the fan
10 år sedan
Frisk luft, krigare och latsas-kines
10 år sedan