Stöd Ukraina

Fiasofias blogg

Lördag 31 Augusti 2013 - Xi'an

Nagonstans i Xi'An

Naja. Da ar man har. Utan vara tre sista bokstaver i alfabetet forstass men tack och lov med annars passande tangentbord :)

Jag akte ivag igar fran Helsingfors och redan pa flyget kande jag att jag hamnat i Kina. Vi var kanske ca 20 st vasterlanningar som akte med flera hundra kineser. Har aldrig tidigare insett vilken utmaning det kan vara for flygbolag och framforallt for flygvardinnor att fa folk att satta sig i ratt stol eller att fa dem att satta sig over huvudtaget innan avfard... mycket spannande process... Och jag hade ju turen att hamna mitt i en kinesisk familj och redan pa flyget upplevde jag forsta kulturchocken nar de kom alldeles for nara inpa mitt personliga utrymme men tittar man pa bussarna har, sa ar nog deras personliga utrymme ganska sa minimalt! :)

Blev ingen somn pa flyget eller ja en timme innan landning, vid midnatt finsk tid, somnade jag antligen men den gladjen varade ju inte lange. Men inte fy skam att fa se solen ga upp over kinesiska slatter med runda, fina berg i bakgrunden.

Efter en intressant passkontroll, dar kontrollanten i "min" ko fick sig en rejal utskallning av samtliga kineser i den kon for att han var langsammare an kontrollanten brevid (har galler det att vara effektiv), blev jag upphamtad av en man med mycket liten bil (utan A/C). I nagot skede, pa en fullpackad motorvag sa oppnade chaufforen fonstret och min tanke var "pust, tack o lov lite frisk luft"...hmmm... ni kan tanka er hur luften var inne i bilen ;) Trafiken ska jag inte ens kommentera. Hur jag ska vaga mej ut pa vagarna som fotgangare vet jag inte annu :)

Nu har jag sovit nagra timmar, varit uppe o atit dumplings med blomkal i till lunch (jag maste bli battre pa att ata med pinnar!) och sen sovit lite till. De andra volontarerna har ar hur sota som helst och ikvall blir middag pa koreansk restaurang. Imorgon kommer det 3 volontarer till och da har vi info for oss nya och pa mandag borjar vi pa vara olika projekt.

Viela suomeksi: kaikki hyvin, hiki ja nalka....aina sama ;)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Allt har ett slut
10 år sedan
pollution sickness
10 år sedan
vagen till jobbet
10 år sedan
The shit hit the fan
10 år sedan
Frisk luft, krigare och latsas-kines
10 år sedan