Tips om Finland

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar
Det finns många anledningar att resa till Finland, här kan du såväl träffa jultomten som uppleva midnattssol. I de tusen sjöarnas land är också sannolikheten stor att du kommer prova på en äkta finsk bastu.
Frågor & svar om Finland
Vilket område i Helsingfors ska man bo i som turist
Finland Jeabys, 30 apr. 2018
Updaterad av Jeabys för 1 år sedan
Hej, tacksam för tips om vilket område som är bäst att bo i som turist i Helsingfors. Vill ha nära till sevärdheter och centum. /Jeanette
Förslag på vilken person som haft det innehållsrikaste livet av alla som levat !
Finland Bergabo, 18 jan. 2018
Updaterad av Bergabo för 1 år sedan
Att resa kan ju vara att besöka någon persons hem ! Jag skulle bra gärna vilja besöka ett musealt hem i Brunnsparken, Helsingfors ! Det lär spegla ägarens liv. Ju mer jag läser om honom, Gustaf Mannerheim, desto mer framstår hans livsinnehåll som svårslaget. VEM kan ha haft mer världshistoria i ...
Flygförseningar
Finland Tonim, 20 nov. 2017
Updaterad av Tonim för 1 år sedan
Hej! Idag fick jag mail från finnair om att flyget från Thailand har nya avgångstider. Det innebär att vi kommer missa anslutningsflyget i Helsingfors. Blev ombokad till ett flyg dagen efter, men finnair säger att vi får stå för hotell och allt själva. Eller avboka hela resan gratis. Det jag ...
Helsingfors, boende och annat kul
Finland Blesi, 2 feb. 2017
Updaterad av Floridasidan för 1 år sedan
Hejsan Jag och min 17 åriga dotter tänkte besöka Helsingfors under en långhelg i början av mars. Vi vill gärna ha tips på var vi ska bo, både område och hotell, gärna lite lyxigt. Vilka sevärdheter får vi inte missa, var finns den bästa shoppingen, och annat roligt som man kan göra. Tack för alla ...
Regler för resa
Finland Nugget91, 12 apr. 2016
Updaterad av Bibby för 3 år sedan
Hej! Bokade nyss en båtresa med Eckerölinjen till Åland (från Grisslehamn). Vid bokning behövde jag uppge KÖN. Min fråga är enkel, varför måste jag det? Support på Eckerölinjen sa att EU bestämmer sådant, någon som kan förklara för mig?
Finlandskryssning
Finland Resemelie, 28 jan. 2016
Updaterad av Resemelie för 3 år sedan
Hur många här har varit på siljakryssning här? Såg att dom har massor roliga specialkryssningar nu som hade varit kul att åka på. Brukar ju vara bra fest ombord! :D
Helsingfors
Finland Smaragden, 17 juli 2015
Updaterad av Basta för 3 år sedan
Hejsan! Vi åker till Helsingfors och stannar där över dagen och skulle vilja ha lite tips och idéer på vad man bör se. Det vi är intresserade av att se är design, vackra byggnader och lite shopping. Kanske någon annan som varit över dagen och har ett bra upplägg för att få ut så mycket som ...
Rovaniemi - Kiruna
Finland Lora, 25 okt. 2014
Updaterad av Lora för 4 år sedan
Hej, Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med att hitta det smidigaste sättet att resa från Rovaniemi till Kiruna? Tacksam för hjälp på förhand! L.
Boende i Helsingfors
Finland Johebb, 5 sep. 2014
Updaterad av Johebb för 4 år sedan
Tips på billigt boende i Helsingfors sökes, helst vandrarhem. Någon som varit där och kan ge något bra förslag?
Aktiviteter i Finland
Finland Kallen91, 11 juli 2014
Updaterad av Zahide för 4 år sedan
Hej, jag och en kompis har tänkt att resa runt en stund i Finland och vill göra massa olika aktiviteter. Vi kan t.ex. tänka oss att hoppa fallskärm, basta, köra go-kart, ha ölprovning gå på spa med mera. Undrar om någon vet någon bra hemsida med stort utbud som erbjuder liknande saker?
Behövs pass
Finland Jonathanrahkola, 16 juni 2014
Updaterad av Brigitta för 4 år sedan
Hej ! ja och några kompisar reser med bil från finland till paris , och jag märkte att passet har gått ut . behöver man pass måntro . ps jag har svenskt pass men är i finland nu och vi tänkte resa om 4 dagar så jag hinner inte förnya , är det kört ?
Finnair har utsetts till Europas bästa flygbolag
Finland Sierra, 9 okt. 2013
Updaterad av Sierra för 5 år sedan
Finnair har utsetts till Europas bästa flygbolag och priset delades ut på ansedda TTG Travel Awards i Bangkok.
Blogginlägg om Finland
Lahti 2016
Under Skid-VM i Falun så körde Polyresor upp med flera bussar till tävlingarna. Det uppmärksammades av Lahtis delegation och inför deras VM 2017 så bjöd de in Polyresor till en studieresa till För-VM i Lahti. Jag hade turen att bli medbjuden eftersom jag var reseledare till Falun samt eventuellt även blir det till Lahti-VM. Det blev en fantastisk helg i Finland och vänskapsband och kontakter knöts. Resedagbok: 18/2: På eftermiddagen tog Martin emot oss på Vikingterminalen i Stockholm. Han fungerar som en länk mellan svenska och finska intressen. Vi klev ombord på Viking Gabriella och inledde resan med en liten välkomstträff . Viking Line och Lahti regionen bjöd på resan och vi som var med var representanter från olika resebolag i Sverige och Norge. Efter välkomstträffen blev det en fin middag där vi lärde känna varandra bättre. Kvällen avslutades på dansgolvet :) 19/2: Vi blev hämtade med buss från färjan i Helsingfors och sedan tog bussresan till Lahti ca en timme. Där checkade vi in på Grand Hotel mitt i stan och vi gick sedan en runda i centrum. Det var ett himla liv på torget eftersom där pågick en kurs i att tillverka fågelholkar Sedan blev vi hämtade med buss och skjutsades till ett nyöppnat hotell där vi serverades en fin lunch och träffade Raija Forsman, Lahti-regionens representant. Det var ett riktigt härligt gäng som var med på resan, det märkte man vartefter vi lärde känna varandra mer och mer. På kvällen blev vi hämtade med buss igen för att åka till Mässilä för en stor middag. Där i en stor hall hade det dukats upp för stor festmiddag med representanter från resebolag från flera olika länder. Även representanter från olika turistmål i Finland fanns på plats. Vi bjöds på en stor buffé och stämningen var på topp. Vi skrattade så tårarna rann vid vårt bord då Reidar från Norge drog sina bästa partytricks, När middagen var över så skjutsade bussen oss till baren Seurahuone där vi tillbringade resten av kvällen och minglade med de andra resenärerna. 20/2: Ny bussfärd, denna gång skjutsades vi till Sibeliushuset där det var en workshop tillsammans med representanter för olika turistanläggningar i Finland. Vi minglade runt i ett par timmar och sedan var det lunchbuffé. Efter maten skjutsades vi tillbaka till hotellet och sedan var det äntligen dags att besöka skidstadion i Lahti. I denna klassiska arena tävlades det i sprint under lördagen och vi hade stora förhoppningar på Stina Nilsson. Tyvärr blev norskorna för svåra, som vanligt. men vi surade inte, vi hade ju fått VIP-biljetter så vi minglade inne i VIP-huset :) På kvällen var vi tillbaka i arenans VIP-hus för att titta på backhoppning men tyvärr var vädret för dåligt så tävlingen ställdes in. De flesta gick då tillbaka till centrum men jag och Tom stannade kvar på arenan och gick på after ski. Och vilket smart drag, det var massor av fans inne i den stora hallen där after skin höll till. På scenen spelade ett rockband och mellan deras framträdanden så pumpades det disco. Jag och Tom träffade Laura och Minna från Lahti, de tog oss sedan med till nattklubben Armas, ett genidrag! Där var det fullsatt och ett himla drag på alla dansgolv. Jag var väl inte hemma förrän 04:00 på morgonen, det gäller ju att utforska allt inför VM 21/2: I snövädret gick vi runt på skidstadion och tittade på tävlingarna en sista gång. Det kan bli roliga resor till VM 2017! På eftermiddagen åkte vi buss till flygplatsen utanför Helsingfors och flög hem till Stockholm. Det var trötta resenärer som till sist kom hem till Enköping. Tack Kimmo, Petri och Tom för en otroligt lyckad studieresa!
av Lengan 19 apr. 2016 Resealbum: För-VM i Lahti 2016
En lång dags färd
När vi vaknade så var det till ett strilande regn och ett par plusgrader. Efter frukost så packade vi ihop våra pinaler och gav oss iväg. Regnet, som stundtals övergick i snöblask, förföljde oss ungefär halva sträckan till de svensk-finska byarna där vi nu befinner oss. Frusna och lite trötta, i alla fall jag, längtade vi till en mack eller en kaffestuga där vi kunde komma in och värma oss. Så lagom när regnet avtog till ett litet duggande dök vår lilla stuga upp med kaffe och tilltugg. Gott att få komma inomhus och vila upp oss en timme, samt att få kroppen varm, både invärtes och utvärtes. Jag börjar inse att det här med cykelkärra kanske inte var mitt klokaste beslut här i livet. Femton extra kilo att släpa på. Stefan tycker att det är ganska lättcyklat idag, men jag kan inte riktigt hålla med. Vid varje lilla knix uppför blir jag hopplöst efter och vid vissa av backarna blir jag tvungen att kliva av och leda cykeln över krönet. Börjar kännas att jag har närmare trettiofemkilo att dra uppför varja backe. Nåväl, vi höll ändå en ganska bra fart och framåt sena eftermiddagen så hade vi tillryggalagt tio mil och började närma oss tvillingbyarna. Då tog mina ben fullständigt slut och den sista milen in till Karesuvanto blev en riktig pärs. Vi blev tvungna att stanna för vilopaus tre-fyra gånger mot normala en gång per mil och farten sjönk drastiskt. Totalt krämlöst i benen! Men till slut tog vi oss i alla fall fram och hittade en lyxsvit på baksidan av en bensinmack. Två sköna sängar och den allerstädes närvarande finska bastun gör förhoppningsvis att krafterna återvänder till i morgon. /Conny
av Gubbar_pa_drift 23 juni 2014 Resealbum: Treriksröset Smygehuk på cykel
Ett besök vid röset.
VI avslutade gårdagen med lite mat och ett besök i en ångande finsk bastu. Verkligen gott för både kropp o själ och sömnen kom riktigt tidigt och snabbt efter det. Vi vaknade sedan till ett ganska intensivt snöande och endast någon enstaka plusgrad. Lagom när vi gick för att äta frukost såg vi Malla lägga ut för dagens första tur och vi satte oss nöjda till bords. Så småningom så började även snöfallet att avta och vinden mojnade även den och när vi bordade båten för eftermiddagsturen så var vädret riktigt skapligt. Turen tog cirka 25 minuter och efter den så vidtog en 3 km lång promenad över den finska lappmarken. Stundtals ganska blött och stundtals tjockt med snö, men fram kom vi till slut. Vi hade sällskap med fyra andra vandrare och framme vid röset så vidtog den obligatoriska rundvandringen och ett skålande med medhavda drycker. Gott värre! Avslutade kvällen med ytterligare ett bastubad samt lite VM-fotboll.
av Gubbar_pa_drift 21 juni 2014 Resealbum: Treriksröset Smygehuk på cykel
Snöstorm!
Till två grader och duggregn i en isande nordlig snålblåst så klev vi slutligen upp vid sjutiden. Efter att ha rivit tält och packat ned allting var både vi och delar av packningen både blöta och genomfrusna. Det sista gällde i alla fall oss. Förhoppningen om att det skulle komma en buss började rejält svalna då vi framåt halv nio i fjärran såg ett fordon som såg lovande ut. Livsandarna återvände definitivt när det faktiskt visade sig vara Eskelisens busservice och vi dessutom fick chauffören att stanna och plocka upp både oss och vår packning. Ett par timmar senare så hade vi, efter en busstur i värme, kommit fram till Kilpisjärvi som är den lilla by på den finska sidan som man utgår från till Treriksröset. Hittade ett ställe som trollade fram en liten stuga helt utan de moderniteter som man normalt har. Men där var i alla fall varmt och det räcker gott för oss. Det är inte mer än en vecka eller två som isen slutligen försvann på sjön här och då den försvann, tog den den brygga där båten till röset lägger till, med sig. Vi tog oss en promenad ned till båten Malla och pratade med kapten Kalle som kunde förtälja att han hoppades kunna lägga ut i morgon. Vi hoppas också det då vi annars måste ta oss vandrande ett par mil genom vattendränkta marker för att ta oss till röset. Ingenting som vi ser fram emot i den snöstorm som nyss rasade.
av Gubbar_pa_drift 20 juni 2014 Resealbum: Treriksröset Smygehuk på cykel

Finland Europa

Finland är det land i norra Europa som kanske bjuder på mest kontraster. Exotiskt för många, med norrsken i Lappland och med mest vatten och skog av alla europeiska länder. Världens största skärgård finns också här, med fler än 70 000 öar. Finland är också en perfekt vinterdestination med skidåkning sex månader om året. I norra Finland kan du bo på snöhotell och titta på norrskenet i snöigloos. Utanför Rovaniemi finns jultomten och hans verkstad Santa Claus Village, en temapark där du kan övernatta och titta in på jultomtens kontor.
En kontrast till tomtens Finland är huvudstaden Helsingfors, en kuststad omgiven av öar och grönska. Helsingfors är avslappnat men har alltid mycket på gång, här finns många restauranger, nattklubbar och vintagebutiker. Staden är också full av design, kultur, shopping och arkitektur. Fästningen Sveaborg är en av de mest besökta sevärdheterna i Finland, och ligger 15 minuter från Helsingfors med båt. Basen är från mitten av 1700-talet och utnämndes 1991 till världsarv.