Stöd Ukraina

Ellismellis blogg

Torsdag 18 September 2008 - New York
Resealbum: 14 dagar i USA

Nu är vi här....

.....och snart ska vi tillbaks till flygplatsen för att flyga vidare till Orlando. Vi kom hit i går efter en bra flygresa från Kastrup till London och vidare hit till New York. Maten mellan London och New York var över förväntan, flygplansmaten brukar ju inte vara den godaste men vi blev glatt överraskade av allt som serverades.

Vad hände då mer på resan....Jo, jag har upplevt något mycket märkligt och underligt och helt klart oförstående av varför det hände. Planet var inte fullbelagt, vi satt vid fönstret och i mittraden intill med fyra platser var bara en upptagen. Där satt en underlig man..... Jag har inget emot olika religioner, kulturer och seder men den här mannen förstod jag inte.
Hur ska jag beskriva honom...? Han var klädd i svart rock, svarta byxor, svart stor hatt och tro det eller ej, han hade en slags svart kloss på huvudet. Den satt ovanför pannan, ungefär där håret börjar, den satt fast med en läderrem som gick ner mot hans ena handled där den var lindad flera varv.
Under hela resan satt han och läste, rabblade för sig själv, gungade fram och tillbaka med överkroppen, benen gick som trumpinnar och i bland gjorde han utsvävningar med händerna. han verkade vara i extas emellanåt. Han läste böckerna bak-å-fram och samtidigt satt han och drog i sitt hår som var tvinnat i krorkskruvar vid öronen. Han verkade mässa för sig själv, gungande och rabblande. Rätt var det var så somnade han till mitt i sitt rabblande och somnade lutande på ena armen och den andra handen i boken.

Det är nog tur att han inte hade några passagerare intill sig, dom hade inte fått en lugn stund, det kan jag lova. Min dotter blev nästan lite rädd för honom och för mig är han ett mysterium.

Om några timmar lyfter vi mot Orlando...vem vet vad som händer då..... :-)

Hälsn. Ellis
Dela med andra:    

Kommentarer
Gbenskar säger:
Det var nog en extremt ortodox jude som sagt var. Den där lådan kallas tefilin och han borde ha haft en till högt upp på sin arm "närmast hjärtat". Men den såg du antagligen inte.
Postat 2009-01-27 23:42  Anmäl
Gullsing säger:
Jag är också säker på att det var en ortodox judisk man. Beskrivningen stämmer helt.

Gilla
Postat 2008-10-08 20:32  Anmäl
Signesmaggan säger:
Hej Ellismellis
Som du beskriver mannen kan jag inte förstå annat än att han var en ortodox jude. De tvinnade hårlockarna vid öronen härrör sig judarnas lagtexter om hur en man ska bära håret, håret får inte vara skilt från skägget. Vaggandet och läsandet är detsamma som du kan se framför Klagomuren i Jerusalem, där de också sticker in små lappar med böner i springorna i muren. Boken antar jag var judarnas Torah. Mannen var säkerligen inte farligare än en tungomålstalande Pingstvän.
Postat 2008-09-20 22:01  Anmäl
Digitaltoo säger:
Förstår att det inte finns så många sådana på landet i småland ;-) Ortodoxa judar (kanske tillhörande nån´speciell fraktion) finns det gott om i New York och Jerusalem och en del andra (stor) städer.
Postat 2008-09-20 02:18  Anmäl
Marika säger:
Shit vad läskigt! jag skulle ha blivit mer än "nästan lite rädd" särksilt med tanke på att jag satt på ett plan till USA...
Hoppas ni slipper träffa på fler underliga figurer och får en härlig resa!

Kram Marika
Postat 2008-09-19 23:41  Anmäl
Kubap20 säger:
Vilken resa ska jag säger,,men jag hoppas att ni få en lugn i fortsättning,, Kram Paul
Postat 2008-09-19 18:19  Anmäl
Eleonora säger:
Tack! Vad trevligt att vi får vara med på ett hörn. Kändes nästan som jag satt med på planet. Håller med Merlin, blir spännande att få följa er.
Ha det gott!
Kram/Marianne
Postat 2008-09-18 23:47  Anmäl
Kustaffe säger:
Det är mycket man får uppleva när man reser.
Ha det bra och fira ordentligt
Hälsningar
ALF
Postat 2008-09-18 22:03  Anmäl
Tj säger:
Tror han var vip medlem hos livets ord... : )
Postat 2008-09-18 21:44  Anmäl
Merlin säger:
Vad bra att maten var god under resan, annat än den avancerade gourme middagen vi brukar laga =)
Postat 2008-09-18 21:35  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet