Stöd Ukraina

Ellismellis blogg

Fredag 28 December 2012 - Sverige

Årsblogg nr 6, ytterligare ett år med Reseguiden.se har nu gått.

Några av er där ute har kanske läst mina tidgare årsbloggar och vet att jag på årsdagen av mitt intågande här på RG skriver en årsblogg. Nu är det dags igen, att samla lite tankar och funderingar om det gångna året som varit. För er som inte har uppmärksammat mina årsbloggar tidigare är lika välkomna att läsa.

För min egen del har det inte blivit så mycket resande av olika skäl men vi kom iväg till Kreta under semestern i somras och det gjorde jag ett album om som finns här på RG.

Jag är en trogen medlem som varje dag tittar in på RG, framför allt slänger jag ett öga eller två på forumet. Där finns alltid något att läsa och lära. Oavsett om frågorna inte för stunder är aktuella för min del så ögnar jag igenom dem. Det kan alltid finnas något som kan vara bra att veta inför framtida resor och funderingar.

Nu tänkte jag skriva lite om hur jag har uppfattat året 2012 på RG.
Emellanåt tittar jag igenom min vänlista för att se vilka som fortfarande håller sig aktiva. Tyvärr har jag märkt att många av mina vänner har slutat att besöka RG. Flera månader har gått sedan dom var här och det finns säkert olika orsaker till det. De flesta av vännerna på min lista har jag haft sen de första åren här på RG och det känns lite tråkigt, en viss saknad men sånt är livet.
Det jag även har uppmärksammat är att det har tillkommit mängder med nya medlemmar och det är kanonbra. MEN det jag även har lagt märke till är att de flesta av de nya medlemmar är inte på något sätt intresserade av "bli vän", kommentera bilder/bloggar m.m. De verkar bara vara här för att få direkt information om något dom vill veta. That´s it!
Kanske är det en genarationsgrej eller så är det en ny vind som sveper in på RG. Jag minns de första åren här, många roliga samtal, många kommentarer. En härlig gemenskap helt enkelt. Sakta men säkert har det minskat.

Ska jag säga något om den röda tråden som finns i forumet...? Nej, ett och samma resmål/fråga dyker ständigt upp, framför allt senare på hösten och vintern. Ett annat land som också har tagit plats är USA, tack vare den billiga dollarn så ger vi oss i väg väster ut. Jag gillar USA så när frågor dyker upp om landet så läser jag dem gärna.

Som vanligt finns det en del gnällspikar här på RG. Alltid finns det någon som trampar ner på alla olika ressätt utan just på det sättet som han/hon (i år en han) brukar använda sig av. Charter är skit, paradisen har blivt förstörda etc etc. Det som är paradis för mig kan vara något helt annat för någon annan. För mig är alla ressätt bra, allt handlar ju om vad man vill och önskar.
Vill jag vara lat och ha det smidigt, ja då blir det charter. Vill jag ha utmaningar och upplevelser, ja då modellerar jag min egna resa.
Vem har rätt att bestämma vad som är rätt eller fel? Varför finns det personer som tycker att dom har rätt att klampa ner på andra? Varför tror dom att deras uppfattning alltid är den rätta?
Jag tycker att sådana diskusioner är väldigt tråkiga och gör ingen nytta.

Till sist önskar jag Er alla ett Gott Nytt År..........

//Ellismellis
Dela med andra:    

Kommentarer
Ynnej1976 säger:
Hej, Gott Nytt År :) Jag är en av dem som inte är här inne så ofta. Jag har min egna blogg på wordpress sedan ca 15 månader tillbaka och där lägger jag min energi. Men då och då tittar jag in här, främst när jag vill ha tips och ideer :)
Postat 2013-01-22 22:20  Anmäl
Pinglan70 säger:
Gott nytt resår 2013...Kram från Ingela
Postat 2013-01-07 21:39  Anmäl
Karinlorvik säger:
Dina funderingar är också mina, jag kan inte låta bli att undra varför så många av "vännerna" inte längre syns till ...
Jag finner stor inspiration i nya resealbum och bilder från världens (och Sveriges) alla hörn, på så sätt tycker jag RG är unikt. Hoppas på ett gott nytt reseår här på sajten!
Postat 2013-01-06 19:18  Anmäl
Tj säger:
Gott nytt år!!!!!!
Postat 2012-12-30 23:00  Anmäl
Brigitta säger:
Jag saknar också den fina gemenskapen vi hade från början. Vissa trogna är kvar och många är mina vänner, andra saknar man, men så är det i livet. Vissa tillkommer och andra försvinner. Ni ska verkligen ha tack för alla goda råd, synpunkter och tips.
Gott Nytt År!
Postat 2012-12-30 21:06  Anmäl
Kindbom säger:
Hej!
Bra med dina synpunkter och hoppas att några får sig en tankeställare.
Jag önskar dig ett Gott Nytt År med många nya härliga upplevelser.
Postat 2012-12-30 11:06  Anmäl
Ellismellis säger till Travelfun:
Tack för dina ord! Ja, vi får hoppas att trenden vänder, att fler av medlemmarna börjar förstå vilka skatter man kan hitta här om man börjar gräva. Informationsflödet idag är så stort och mycket försvinner i bruset.

Gott Nytt År till dig!
Postat 2012-12-30 10:52  Anmäl
Travelfun säger:
Hej,

God fortsättning :-)
Jag måste hålla med om att det är tråkigt att forumet fått en sådan liten plats här på reseguiden. Mycket information i guider som kommer vänder sig till massan av turister tycker jag och jag saknar guldkorn och spännande artiklar. Mer fokus på att man skall boka resor, mestadels charter. Alla kanske inte håller med om det heller, men det jag alltid gillat mest med reseguiden är gemenskapen och känslan av att alla brinner för att resa. Hemma är man nästan ensam om intresset, men här är alla lika tagna av vår härliga värld :-) det är roligt med alla nya guider som kommer också, mdn jag saknar artiklarna och tycker att forumet har hamnat lite i skuggan av det andra (som rg säkert också tjänar mer pengr på, så man förstår ju också deras tanke). Jag uppskattar verklien alla vänner man lärt känna här på forumet som gett mig otroligt fina, privata och spännande tips på platser över hela världen och som skriver resealbum och bloggar så man får "följa med" :-)

Jag brukar också kika i diskussionerna och lära mig för framtida resor, eller ge tips om jag kan.
Hoppas trenden vänder nästa år :-)

Önskar ett gott nytt reseår 2013 :-)
Postat 2012-12-30 10:08  Anmäl
Merlin säger:
Jag håller med dig om mycket i det du skriver o jag saknar också det roliga o den fina gemenskapen som fanns här i början. God fortsättning o ett Gott Nytt År. Kram
Postat 2012-12-30 05:40  Anmäl
Hakanmag säger:
God fortsättning och ett Gott Nytt År!
Postat 2012-12-29 20:08  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet