Stöd Ukraina

Piraternas blogg

Tisdag 22 December 2015 - Alleppey
Resealbum: Kerala i Indien

Marari beach

Igår kom vi fram till Marari beach som ligger några mil söder om Kochi och den sträckan åkte vi taxi. Väl framme vid Arakal Heritage som ligger strax innan Merari beach insåg vi att vi ännu en gång har lyckats boka ett ställe ute i ingenstans med lång härlig strand utan några andra förutom lokala fiskare och de turister som bor i bungalows på samma ställe. Just nu är vi två svenska familjer på plats och det verkar som om det ska komma en kvinna till lagom till julafton. Aratal Heritage drivs av Abi och hans fru Mini och de serverar frukost, lunch och middag i den gemensamma matsalen för alla gästerna. Det är fantastisk mat, mycket god service och fantastisk strand. Först hade vi tänkt att vi kanske skulle göra någon utflykt på backwater (kanalsystemet) som ligger i närheten men det lutar nu mer åt att vi relaxar här i några dagar. Solen är stark så vi orkar bara i någon timme innan vi får vila upp oss i skuggan.
Mini är utbildad i Ayurveda och ville genast hjälpa mig med min migrän. Hon gjorde akupressur på min tumme och sedan fick jag en böna tejpad på tummen för att ha ett tryck. Migränen kom tyvärr ändå på natten men jag ska ha tryck på tummen i tre dygn innan det ska hjälpa. Hon vill ge mig mer behandling i morgon. Vi får se om den här alternativa behandlingen kan vara något som hjälper 😏.

Vi fick en fråga i bloggen om den indiska maten på Indiska restauranger är försvenskad. Vi pratade med det andra svenska paret om det efter frukosten i morse och Patrik som driver en restaurang i Stockholm berättade att det oftast är personer från Bangladesh som driver de indiska restaurangerna i Sverige och att de då tar indiska influenserna och gör det indiskt på deras vis. Precis som vi kom på efter förra resan i Vietnam att det ofta är vietnameser som driver de thailändska restaurangerna i Sverige. Vi enades om att det måste bero på att de följer efterfrågan i Sverige och att deras typiska maträtter inte är efterfrågande och då använder de influenser från sina grannländer som funkar i Sverige. Så med andra ord så förstår ni att det är lite försvenskat (fast god ändå).

Reser ni i det här området och vill ha lite relaxdagar så ska ni definitivt besöka Abi och Mini. Ni kommer inte att bli besvikna.
Vi ska fira jul med deras familj och övriga gäster som är här och det ska tändas julbål och vi ska gå på midnattsmässa. Fortsättning följer.....

/E
Dela med andra:    

Kommentarer
Piraterna säger till Lian16:
Kram till dig också Anna! Roligt att du tittar in på vad vi gör på vår resa.

/ E
Postat 2016-01-04 15:45  Anmäl
Lian16 säger:
Härligt att läsa hur ni har det! Håller tummen för den alternativa behandlingen, Elaine. Må så gott och var rädda om er, kram från kollegan Anna
Postat 2016-01-04 09:26  Anmäl
Ellisorn säger:
Låter som ljuvliga dagar! Hoppas migränen försvinner!//Eleonor
Postat 2015-12-28 11:03  Anmäl
Camillan77 säger:
Håller tummarna hårt för att det alternativa ska hjälpa!
Postat 2015-12-23 20:07  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tankar och tips
7 år sedan
Louvren
7 år sedan
Torn, bågar och Box nr 5
7 år sedan
Turism, mat och astmosfär
7 år sedan
Turbulent start
7 år sedan