Stöd Ukraina

Piraternas blogg

Onsdag 28 December 2016 - Paris

Torn, bågar och Box nr 5

Idag har varit en så fullspäckad dag att jag knappt vet var jag ska börja...jag får börja med början helt enkelt. Vi hade bestämt oss för att viga dagen åt sightseeing och äkta turism. Vi köpte oss åkpass för en av alla turistbussar som kör runt om i staden i ett försök att hinna med alla sevärdheter (eller ja...inte riktigt alla) på en gång. Jag måste säga att bussturen mer eller mindre krossade mina fördomar om turism. Det var verkligen ett jätteeffektivt sätt att ta sig runt och mellan all sevärdheter.

Ganska snart under början av turen befann vi oss på den massiva gatan Champs elysée som nu kantades av en stor julmarknad. Längst ner tornade Triumfbågen upp sig i mitten av gigantisk cirkulationsplats, riktigt häftigt att få se.

Vi hoppade först av bussen vid Eiffeltornet som trots allt är ett besöksmåste när man befinner sig i Paris. Vi åkte aldrig upp i tornet vilket inte alls lockade i och med den gigantiska hord av människor som bildat en kö vid foten av detta världsarv. Istället tog vi oss en ordentlig promenad runt det hela. Det var verkligen människor överallt...turister, försäljare, poliser och vakter beväpnade med k-pist. Verkligen en upplevelse att komma ihåg.

Efter en crêpes-lunch bar det iväg mot Opera Garnier, till min stora förtjusning. Denna magnifika kulturbyggnad är inte bara vacker, historisk och en plats för diverse kulturella upplevelser...den är också upphov och hem till den välkände "Fantomen på operan". Här har myten om operaspöket fötts, som har lagt grunden till Gaston Leroux's bok "Phantome de l'opera", som i sin tur inspirerat Andrew Lloyd Weber att skriva sin världskända musikal "Phantom of the opera". Det som var riktigt trevligt med besöket på operan förutom själva historieupplevelsen var att det inte alls var så fullt med folk där som det var på de flesta andra turistresemål. Man kunde röra sig fritt utan att trängas, perfekt. Vi hyrde hörlurar vid ingången som guidade oss igenom de guldbeströdda salarna, de välbevarade kostymerna och självklart även den beryktade "Box 5" som enligt myten tillhör själva fantomen. Det är på grund av den boxen som Webers opera faktiskt existerar. Det sades att boxen alltid skulle stå tom för operaspöket, för att inte reta upp honom. En kväll, då man trots alla skrönor släppt in publik i just den boxen, föll hela den gigantiska kristallkronan ner under föreställning och dödade en kvinna i publiken. Det var då den riktiga sagan om fantomen byggdes på. Med andra ord är Opera Garnier en "dream come true" för en sann musikalälskare som jag själv.

Efter operan har vi bara strosat, handlat souvenirer och ätit. Man blir verkligen trött efter en heldags turistande...nu ska jag vila och titta på fransk tv.

//Saga
Dela med andra:    

Kommentarer
Sjrvarfarmor säger:
Je t´envie et je t´aime!
N´ayez pas peur de parler!
Mille baisers de ta grandmere!
Postat 2016-12-28 23:31  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tankar och tips
7 år sedan
Louvren
7 år sedan
Torn, bågar och Box nr 5
7 år sedan
Turism, mat och astmosfär
7 år sedan
Turbulent start
7 år sedan