Stöd Ukraina

Piraternas blogg

Torsdag 29 December 2016 - Paris

Louvren

Dagen startade på ett mysigt café med lite croissant-frukost. Jag börjar bli van att beställa på franska nu, skulle bara vilja utöka mitt ordförråd något. Hade varit trevligt att förstå vad de svarar när jag frågar dem något...

Louvren var vårt projekt för dagen. Jag tänkte i alla fall att det skulle ta hela dagen, men efter lite mer än två timmar var vi ute igen. Däremot lade vi ner ännu någon halvtimme på att köa in...Detta museum är så ofantligt stort! Man behöver nästan veta exakt vad det är man vill se INNAN man går in. När man väl börjat irra sig in har man inte längre riktig kontroll över var man hamnar. Vi styrde stegen ganska snabbt mot Mona-Lisa eller La Joconde som hon kallas här, men hann avverka både den grekiska avdelningen och delar av den italienska. Det som var mest förbryllande med det hela var den stora uppståndelsen över den lilla målningen föreställande denna Mona-Lisa som lyckats bli känd världen över. Det gick verkligen inte att komma fram till tavlan på grund av den stora hord av turister och andra åskådare som trängdes framför den...Jaja nu kan jag i alla fall skryta med att jag har sett den.

Efter vi lämnat Mona-Lisa, resten av den italienska avdelningen och den gigantiska massan av folk som befann sig på hela avdelningen, så hamnade vi i den afrikanska utställningen. Det som var så roligt med att hamna där direkt efter Mona-Lisa-anstormningen var kontrasten mellan sjukt mycket folk och några enstaka. Här var nästan helt tomt. Nakna träkrigare är tydligen inte lika intressanta som en målning på en oavläsningsbar kvinna i färgskala grön. Vi avverkade ännu några små lite mindre populära avdelningar innan vi kände oss klara med Louvren, man orkar inte så mycket när man väl är där, på grund av att det är så stort. Däremot måste jag säga att själva byggnaden ändå var det som var mest intressant med besöket. Detta slott som byggdes för den dåvarande regenten Filip ll August, är så stort, vackert och ståtligt. Bara byggnaden i sig är ett museum.

Tips om man åker till Louvren!
Är du under 26 år och bor i ett medlemsland i EU är biljetten gratis SÅ LÄNGE man har med sig ett id med bild. Tex körkort eller pass, har man inte detta får man betala fullt vuxenpris vilket är väldigt surt.

//Saga
Dela med andra:    

Kommentarer
Piraterna säger till Sjrvarfarmor:
Tyvärr tog vi oss aldrig in i katedralen...hade gärna velat men det kändes inte värt med den gigantiska kön utanför
Postat 2016-12-30 21:22  Anmäl
Sjrvarfarmor säger:
Har ni varit inne i Notre Dame? Tips: missa inte det. Bara det fantastiska rosettfönstret är värt ett besök. Förutom resten
Postat 2016-12-30 00:11  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tankar och tips
7 år sedan
Louvren
7 år sedan
Torn, bågar och Box nr 5
7 år sedan
Turism, mat och astmosfär
7 år sedan
Turbulent start
7 år sedan